Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bedankt voor alle info! Erg interessant om te lezen. :D

malair schreef:
Welke (kleur) verf ga je gebruiken voor de metaalkleuren Bas?

Alclad2 dark aluminium (ALC-103) voor de motoren, fuselage en vleugels Alclad2 Polished aluminium ALC-105. De bovenkant van de vleugels ben ik nog steeds niet helemaal uit. Welke kleuren ga jij gebruiken?
Afbeelding

Ik heb zelf wat tegenslag gehad. Ik heb na het bijwerken van de tailcone opnieuw wat primer over de eindlaag gespoten en toen is de verf gaan bladderen. Schijnbaar kon de enamel verf daar niet tegen. Weer wat geleerd! Met Revell Paint remover heb ik alles er maar afgepoetst, dus nu weer terug bij af met de romp. Ik doe binnenkort wel weer een keer een update als ik wat meer te melden heb.

Nogmaals dank voor alle info als antwoord op mijn vraag :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
De leadinge edges van de F28 en de VC-10 waren wel gewoon geschilderd. Hoe werkte daar dan de de-icing, of hadden die dat niet?

Het zelfde. Je kunt de leading edge wel schilderen ook als die verwarmd wordt. Alleen gaat je onderhoudscyclus omhoog. Bij de meeste F28's waren de leading edges dan ook bare metal uit pure kostenoverwegingen.

Bas_ schreef:
Alclad2 dark aluminium (ALC-103) voor de motoren, fuselage en vleugels Alclad2 Polished aluminium ALC-105. De bovenkant van de vleugels ben ik nog steeds niet helemaal uit.

Misschien een tip te variëren in de ondergrond? BV gloss black base waar je het wilt laten glimmen en een gloss light blue waar je een lichter effect wilt hebben. Of zelfs een matte basis om helemaal een andere textuur te krijgen. Dit heb ik toegepast op de motoren en vleugels van de Air Inter Caravelle, met plaatjes erbij. Ook zou ik je ALC 106 white aluminium willen aanraden. Die kan bv heel mooi op de voorste engine cowling.
https://www.jetphotos.com/photo/6839308
Hier kan je de diverse metaalkleuren op jou kist goed zien. Dit is immers hetzelfde toestel, hier gefotografeerd in de periode voor dat de KLM het voor een periode van 4 jaar huurde van Garuda.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Weer eens een update. Ik heb wat kleine tegenslag gehad de afgelopen tijd. Om te beginnen wil dochterlief (2 jr) niet zo goed meer inslapen 's avonds en kan ik door de compressorherrie 's avonds niet meer airbrushen. Dat moet dus allemaal in het weekend gebeuren en dat houdt een beetje op.

Ik was gebleven bij het bijwerken van de tail cone. Dat is goed gelukt. Eerst hoe het was, daarna hoe het nu is:
Afbeelding
Afbeelding

Ook het niet rechte lijntje bij de neus heb ik aangepakt. Voor het verven heb ik nog even wat Tamiya primer op de kale plekken gespoten. Toen ging het mis, want daar kon de Revell Enamel verf niet tegen:
Afbeelding

Bij de staart had ik eenzelfde probleem. Met Revell paint remover daarna alles maar weer verwijderd. Eén stap verder, twee terug! :roll:
Afbeelding

Het hele proces weer van voren af aan, afplakken, primer, schuren, primer, schuren, eindlaag, schuren, eindlaag en er bleek nog een derde laagje nodig, dus nogmaals schuren en eindlaag :) Het eindresultaat:
Afbeelding

Ondertussen ben ik met de motoren begonnen. Dit behoeft wat uitleg: als de witte laag klaar is, assembleer ik het model en gaat de zwarte primer en daarna metallic er in één keer op (los van de sub-assemblies zoals het landingsgestel). De motoren hebben echter een donker deel in het midden:
Afbeelding

Deze heb ik als eerst gedaan. Ik denk namelijk dat als alles in elkaar zit het heel moeilijk is om dit goed af te plakken, en ik dat beter kan doen nu ik er nog goed bij kan. Daarom heb ik de motoren als eerst los geprimed en van ALC-103 dark aluminium voorzien. Ook een laagje aqua gloss om het af te sluiten en te beschermen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De glans komt op de laatste foto niet zo goed over. Als ik hem in de hand hou spiegelt hij veel meer, op de foto lijkt het resultaat wat matter dan met het blote oog. De beschadigingen in de primer zijn geen probleem, na assemblage van de motoren worden ze nogmaals met het model mee geprimed.

Komende week ga ik de metallic delen afplakken. Die tape komt er pas vanaf als alle andere metallic af is. Na het afplakken kan ik het model assembleren en begint het wat meer op een vliegtuig te lijken :)

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welke kleur ik bovenop de vleugels ga leggen. Ik overweeg een potje duralumium te gebruiken van Alclad2. Deze lijkt erg op polished aluminium, maar is net anders. Het echte materiaal is natuurlijk niet van duraluminium, maar het gaat om het bereiken van de goede kleur.
Afbeelding

Netto dus een kleine update die toch veel tijd heeft gekost. Hoort erbij, hopelijk gaat het nu wat sneller. Tot de volgende update!

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Mooie vorderingen! Goede keuze het donkere deel van de motoren alvast te spuiten. En de tail cone is nu super strak. Helaas heb ik ook dergelijke ervaringen met diverse soorten verf over elkaar. Tamiya fine primer heeft mijn voorkeur, maar het kan een aardige agressieve werking hebben. Het gaat overigens wel prima samen met Alclad gloss black base.
Waarom maak je niet eerst een proefstukje met polished aluminium en duralumium? Als dat er goed uitziet zal het ook wel goed zijn, toch?

succes, :brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2018 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik vermoed dat polished aluminium te glanzend is. Op een ondergrond van gepolijste zwarte primer leek het wel chroom bij mijn X-15.

Dit is met een laagje satijn eroverheen (en een ongelukje :roll: ), natuurlijk het achterste gedeelte.

photo 36296

En dit het eindresultaat;

photo 36279

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welke kleur ik bovenop de vleugels ga leggen. Ik overweeg een potje duralumium te gebruiken van Alclad2. Deze lijkt erg op polished aluminium, maar is net anders. Het echte materiaal is natuurlijk niet van duraluminium, maar het gaat om het bereiken van de goede kleur.
Leuke vorderingen Bas! Voor de vleugels van de DC-10 (en die zijn volgens mij vergelijkbaar qua kleur met de DC-8) heb ik Polished Aluminium gepakt. Mocht dat te glanzend zijn, dan kan je het lichtjes afschuren met bijvoorbeeld 12000 grid schuurpapier. Dit geeft in mijn optiek een leuk verweerd effect.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2018 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Volgens mij schreef ik eerder dit topic al "Eén stap verder, twee terug". Nou dat is wel het thema van dit model kan ik zeggen. :roll: Ik heb ontzettend veel tegenslagen gehad en heel veel overnieuw moeten doen. Hier even in een notendop mijn bezigheden:

Ik was gebleven bij de motoren. Deze moeten 'in' de vleugel worden gelijmd: de vleugel heeft een uitsparing waar je de motor inschuift. Dat is niet ideaal omdat het vlak krijgen van de vleugel dan best moeilijk is. Na wat precies schuren is het best aardig gelukt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pas toen heb ik de vleugels gemonteerd. De passing was niet zo goed, maar de naad is netjes dichtgemaakt met plamuur:
Afbeelding
Afbeelding

Enfin, daarna kon het model in de zwarte primer. Toen begonnen de problemen pas echt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zwarte primer hecht niet op de romp en de vleugels. Zelfs op de plekken die wel egaal zwart lijken te zijn vormt het een sinasappelhuidje. Wat een drama! :cry: De laag was totaal mislukt en kon niet blijven zitten. Dus ik heb alles er maar weer afgepoetst. Inmiddels ben ik ruim een half potje paint remover kwijt aan dit project! :? Uiteraard kon ik niet voorkomen dat de toplaag (wit) aangetast raakte. Hier heb ik de aangetaste plekken vlak geschuurd en opnieuw twee eindlagen gegeven. Ook de neus, die al klaar was, zal overnieuw moeten. :roll:

Was er dan ook nog goed nieuws? Jawel. De vertical stabilizer is klaar. De leading edge is erg netjes geworden. Een klein vlekje bovenin, maar daar komt straks decal overheen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat ik verder zou gaan heb ik de stabilizer op de romp gezet. Voor het verven paste dat prima, nu zat hij erg strak en ook nog scheef. Met het uitvijlen van de passleuf heb ik deze recht gekregen. Daarna had ik wel een grote naad af te werken. Deze heb ik met houtlijm dichtgesmeerd en later nog een laagje glanzend wit gegeven:
Afbeelding
Afbeelding

Hoe nu verder?
Ik ga doen wat ik achteraf gezien direct had moeten doen: eerst witte primer aanbrengen die beter hecht en eventuele oneffenheden eruit schuren. En dan pas de zwarte primer er overheen. Ik heb dit bij de horizontal stabilizers geprobeerd en dat zag er in ieder geval wel goed uit.

De horizontal stabilizers heb ik ook al metallic gespoten en gepolijst. Dat laatste was nog niet nodig, maar ik had er zin in na alle tegenslag. :)

De vleugel bij aanvang van het proces, vier lagen AL-105 polished aluminium:
Afbeelding

Op zicht best oké. Als eerst heb ik een zilverpoetsdoek gepakt en het onderdeel opgepoetst.
Afbeelding

Het is op de foto's moeilijk over te brengen, maar het oppervlak begint te glimmen. Daarna met polijst middel en een zachte doek een echte glans erin gepoetst.
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot heb ik een iets ruwere doek gepakt en het oppervlak echt glanzend gekregen. Het eindresultaat vs. eentje die nog niet gepolijst is. Je ziet links een (diepere) glans:
Afbeelding

Hier nog een foto van de dry-fit van de staart:
Afbeelding

Ik ben er zelf in ieder geval erg tevreden over :) En gelukkig maar, want dit model is gedurig vrij demotiverend gebleken. Morgen ga ik de toplaag afplakken en kan ik beginnen met het primen van de onderkant. Daarna moet het neusje nog, en dan kan ik eindelijk het model opnieuw in de zwarte primer gaan zetten.

Wordt weer vervolgd!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2018 6:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Héé, een oude bekende, Commandant Cleaner. Vroeger ook veel gebruikt toen ik met mij Jaguar's bezig was. Moet je wel mee oppassen, sommige soorten verf vinden het spul niet fijn. Voor het beste resultaat kun je de verf ook beter 48 of minimaal 24 uur laten drogen voordat je met het spul gaat polijsten. Geloof dat Commandant Cleaner nr.5 nog iets fijner van korrel is. Wel moet je na het polijsten met Commandant de onderdelen goed met afwasmiddel wassen om de vettigheid te verwijderen, anders houd de clear en de decals niet.

Maar het resultaat ziet er voor zover ik op deze foto's kan zien goed uit, en als jij er tevreden over bent, wie ben ik dan om te klagen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Mooie vorderingen Bas. Ja, ja, resin spuiten is nog best lastig zie je wel (vertel mij niets). Echt jammer dat die resin primer (in spuitbus vorm) van Mr. Hobby er niet meer is. Dat werkte echt altijd heel goed vond ik.

Ik ben zelf altijd heel huiverig om metaal te polijsten. Ik krijg er nooit echt een mooie glans uit (jij klaarblijkelijk wel). Ik werk liever met een mist van glanzende verf (zoals Inspire of Chrome Silver van ModelMasters).

Ik ben erg benieuwd naar je verder resultaten, zeker de bovenkant van de vleugel want dat is volgens mij best wel een uitdaging (ik stel de DC-8 zelf steeds uit om die reden :p).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2018 16:27 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, en blij dat je niet opgeeft met de verfproblemen.

In verband met de staartdecals, het wordt misschien een geduldig werkje, maar ik werk in verschillende tussenstappen:

- een beetje water op de plaats aanbrengen zodat de decal op zijn plaats kan geschoven worden
- als deze op zijn plaats ligt de vloeistof er vanonder trekken met een droge borstel, doekje, enz...
- daarna doop ik een platte schilderborstel in de Daco decalsetting, wrijf ik deze af aan de rand en maak ik de decal vochtig. Daarna druk ik de decal loodrecht aan in de groeven met deze borstel, waarbij ik steeds vanuit het midden naar de buitenzijde toewerk, om zo de eventuele luchtinsluitsels naar buiten te helpen. Mocht er lucht achterblijven, dan vormt de decal een blaas, geen probleem, gewoon een tip van de naald erin en weer met decalsetting.
- vervolgens herhaal ik het aandrukken met decalsetting en de platte borstel tot ik tevreden ben

Zo heb ik deze ook mooi in de uitsparingen voor het uitwerpen van de hulzen gekregen
photo 393643

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement