Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Hallo allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Koen de Kruijf, 34 jaar, woonachtig in Haarlem en ben mijn hele leven al gefascineerd in de luchtvaart en dan voornamelijk de civiele sector.

Tijdens mijn werk kwam het initiatief om van Revell het Fregat F122 in schaal 1:300 te gaan bouwen en op kantoor neer te zetten. Ik met mijn grote mond liet wel weten dat ik dat zou gaan regelen. En dus de doos in december 2016 gekocht.

Nu leek het mij handig om niet meteen te beginnen aan dit project zonder dat ik wat geoefend had op een simpel en vooral goedkoop modelletje. Dus kocht ik in de lokale modelbouwzaak het goedkoopste vliegtuigje dat ze hadden. Een P51D Lollipoop II van Airfix in schaal 1:72.

Na heel wat lezen op internet en urenlang dit forum te hebben bezocht langzaam aan begonnen en geprobeerd het project zo goed mogelijk af te ronden.

Uiteindelijk zijn beide modellen het fregat en de Mustang naar tevredenheid afgerond. Hier en daar natuurlijk nog wel fouten en wat lelijkheden, maar zeker voor een eerste keer was ik er erg trots op.

Hieronder drie foto's van het resultaat:
photo 435316
photo 435405
photo 435407

En toen kwam het bekende zwarte gat. Wat nu? Op marktplaat bood iemand de B747-400 van Revell aan uit 1993. Dit leek me een heel leuk idee, zeker nu KLM de jumbo's in rap tempo aan het uitfaseren is. Ik maak het me misschien weer veel te moeilijk, maar het wordt meteen de PH-BFM, met dit toestel heb ik zelf één keer mee mogen vliegen en wat is leuker dan iets maken waar je een band mee hebt.

Om het meteen maar weer te moeilijk te maken heb ik tevens een photo-etch setje gekocht. Vind het erg leuk om dit er aan toe te voegen. Geeft toch weer wat meer diepgang in het model. Natuurlijk wel weer 6 moeilijkheidsgraden extra, maar ik hou van een uitdaging zullen we maar zeggen.

Allereerst ben ik begonnen met het open en dicht maken van de juiste ramen. Zeker de lange galley aan de voorzijde van het toestel is een opvallend item. Ook begonnen met het neuslandingsgestel. Hier moest heb ik enkele PE items aan vast gemaakt. Helaas kwam ik er na het aanbrengen pas achter dat ik het originele relief van af had moeten halen voor het aanbrengen. Jammer, maar gelukkig nog een heel toestel te gaan en nog vier hoofdlandingsgestel poten om het beter te doen.

photo 435300
photo 435301

Dus bij deze, ik ga jullie mijn voortgang laten zien. En hopelijk hebben jullie nog tips en tricks om het resultaat nog beter te laten worden.

Met vriendelijke groet,
Koen de Kruijf

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Laatst bijgewerkt door Go2koen op wo 31 jan, 2018 21:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Welkom Koen, stadgenoot.

Vooral veel plezier met bouwen, en leren, want modelbouw is meer dan alleen een hobby. Probeer stukje bij beetje je vaardigheden te verbeteren.

Binnen de modelbouw is voor ieder wat, toen ik 25 jaar geleden begon, begon ik met de goedkope Airfix, Heller en Matchbox modellen van 9 gulden. Deze modellen zijn vaak redelijk basis, en om er echt iets moois van te maken vergt het het leren van bouwvaardigheden, maar je zult zien dat wanneer je deze vaardigheden herhaald, je steeds mooiere modellen neer zult zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Welkom Koen!

Ik ben zelf ook vrij nieuw op dit forum, maar heb al wel de nodige ervaring met schepen in schaal 1:350. Sinds herfst vorig jaar zit ik ook in de vliegtuigen in schaal 1:144, waar ik tot op heden erg veel plezier aan beleef! Ik vind je beide modellen strak geworden en voor een eerste model mag je zeer tevreden zijn met het resultaat!

Tja en het jezelf te moeilijk maken is erg herkenbaar :) maar dat levert volgens mij ook een hoop ervaring en de beste modellen op :wink:

Succes met de bouw :brouw:

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Beste Bas en Scale72Modelking1984,

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een erg leuke hobby met een heel sterke leercurve.

Ik heb een basis airbrush set en dat is echt geweldig om mee te werken. Vooral al het afplakwerk vind ik eigenlijk wel leuk. Hoe beter het afplakken hoe mooier het resultaat, al kost het heel wat tijd.

Waar ik wel mee zit is het bepalen van de bouw/schilder volgorde. Bijvoorbeeld met de motoren. Als ik hier naar kijk bestaan ze globaal uit vijf kleuren, de fanbladen, de casing, de zilver rand aan de voorzijde, de binnenzijde en de buiten beplating. Hoe pak je dit nu aan? Airbrush je alles eerst en monteer je het dan? En hoe doe je dat met het wegwerken van de naden dan?

Ik ben bang dat als ik eerst alles in elkaar zet , je de kleine details nooit meer mooi gekleurd krijg.

Mvg
koen

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 10:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hallo Koen,

Welkom op dit deel van het forum! Je twee vorige projecten zijn zo te zien erg goed gelukt, dus dat beloofd wat voor je 747! Mijn passie is civiele vliegtuigen met minimaal 15 passagiers in 1:144, dus ik kijk altijd met genoegen uit naar nieuwe bouwverslagen!

Ik heb jaren geleden de 747-400 van Revell eens gebouwd. Ik was toen nog niet zo bezig met nauwkeurigheid, maar voor mij was het grootste probleem het recht krijgen van de vleugels aan de romp. Ze hebben namelijk heel erg de neiging om te gaan hangen en als je dat niet corrigeert leunt het model op de motoren in plaats van op de wielen! Vergeet ook zeker niet voldoende gewicht bij de neus te doen, want dit model is behoorlijk zwaar aan de achterkant en anders krijg je een tailsitter!

Als je hoge nauwkeurigheid belangrijk vindt kan je hier vinden wat er allemaal mis is met de kit:
http://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=10468

Voor wat betreft de airbrush vraag: Ik zou het als volgt doen: de romp lijmen en dan plamuren / schuren. Vervolgens in de primer en dan de bovenkant airbrushen (dus het KLM blauw en de verticale stabilo wit). Daarna de bovenkant afplakken en dan de vleugels bevestigen (inclusief plamuren / afschuren uiteraard). Ik neem aan dat je de "oude" livery gaat maken met de blauwe cheatline, dus dan hebben de motoren, onderkant van de romp en de vleugels dezelfde kleur (Boeing Grey). Je kunt daarna dus de onderkant van de romp, de vleugels en de horizontale stabilo's primen en dan airbrushen (en eventueel de motoren meteen meepakken). Daarna de vleugels en onderkant van de romp afplakken en het coroguard airbrushen (als je daar geen decals voor gebruikt). Daarna de leading edges airbrushen van de vleugels, horizontale stabilo's en de motoren (je zou ook eerst de leading edges kunnen doen en daarna het coroguard). Hierna kan het cadeautje uitgepakt worden en kunnen de horizontale stabilo's bevestigd worden (de fit zou goed moeten zijn, dus daarom hoeft dat niet per sé geplamuurd en geschuurd worden). Als laatste moeten de motoren nog afgewerkt worden (met name dus de exhausts en inlets). De motoren zul je dus nog 2-3 keer moeten afplakken (motoren zijn eigenlijk een model op zich) waarna ook deze bevestigd kunnen worden. Ook hier zou de fit redelijk moeten zijn, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren.

Je kan je ten zeerste aanraden om de blauwe cheatline ook te airbrushen want de decals zijn eigenlijk niet mooi om de neus van het model te krijgen.

Enfin, dit is globaal hoe ik het zou aanpakken, maar uiteraard heeft iedereen ze eigen bouwmethode.

Heel veel succes! Ik ga je thread met genoegen volgen!

Groet,
Martijn (32 jaar)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
malair schreef:
Hallo Koen,


Voor wat betreft de airbrush vraag: Ik zou het als volgt doen: de romp lijmen en dan plamuren / schuren. Vervolgens in de primer en dan de bovenkant airbrushen (dus het KLM blauw en de verticale stabilo wit). Daarna de bovenkant afplakken en dan de vleugels bevestigen (inclusief plamuren / afschuren uiteraard). Ik neem aan dat je de "oude" livery gaat maken met de blauwe cheatline, dus dan hebben de motoren, onderkant van de romp en de vleugels dezelfde kleur (Boeing Grey). Je kunt daarna dus de onderkant van de romp, de vleugels en de horizontale stabilo's primen en dan airbrushen (en eventueel de motoren meteen meepakken). Daarna de vleugels en onderkant van de romp afplakken en het coroguard airbrushen (als je daar geen decals voor gebruikt). Daarna de leading edges airbrushen van de vleugels, horizontale stabilo's en de motoren (je zou ook eerst de leading edges kunnen doen en daarna het coroguard). Hierna kan het cadeautje uitgepakt worden en kunnen de horizontale stabilo's bevestigd worden (de fit zou goed moeten zijn, dus daarom hoeft dat niet per sé geplamuurd en geschuurd worden). Als laatste moeten de motoren nog afgewerkt worden (met name dus de exhausts en inlets). De motoren zul je dus nog 2-3 keer moeten afplakken (motoren zijn eigenlijk een model op zich) waarna ook deze bevestigd kunnen worden. Ook hier zou de fit redelijk moeten zijn, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren.



Hallo Martijn,

Dank voor de reactie.

Ik zou eigenlijk graag het kleurenschema van 2009 willen maken. Dus met de kleine blauwe cheatline. Ik ben bang dat dat met een decal moet gebeuren, ik heb nog nergens gezien dat iemand dit gedaan heeft met verf. Of heb jij dat bij jouw modellen wel gedaan?

mvg

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Go2Koen schreef:
Waar ik wel mee zit is het bepalen van de bouw/schilder volgorde. Bijvoorbeeld met de motoren. Als ik hier naar kijk bestaan ze globaal uit vijf kleuren, de fanbladen, de casing, de zilver rand aan de voorzijde, de binnenzijde en de buiten beplating. Hoe pak je dit nu aan? Airbrush je alles eerst en monteer je het dan? En hoe doe je dat met het wegwerken van de naden dan?

Ik ben bang dat als ik eerst alles in elkaar zet , je de kleine details nooit meer mooi gekleurd krijg.

Voor wat betreft de motoren, bij mijn eerste model, een MD-11, heb ik de onderdelen afzonderlijk geschilderd en toen het motorhuis in elkaar gezet. Ik was namelijk bang dat ik de inlet en fanbladen niet netjes kon schilderen dus dat heb ik als eerst gedaan en toen pas de boel geassembleerd en afgeplameerd. Dit had 2 nadelen:
1. De naad aan de binnenkant van het motorhuis kon ik niet meer dichtplamuren
2. Het afplakken van de reeds geschilderde onderdelen was erg veel werk

Daarom, bij mijn tweede model (A330 KLM) de andere volgorde gevolgd. Eerst de motorhuizen assembleren (deze bestond overigens uit slechts 2 onderdelen), plamuren, primer en airbrushen. Daarna heb ik de leading edges gedaan. Toen dit droog was heb ik ze aan de binnenkant afgeplakt, en toen de inlet/binnenkant en fanbladen geschilderd. Dit was niet alleen veel minder werk dan de vorige methode, maar ook is de leading edge aan de binnenkant veel netter geworden. De 'metalen' ring is nu mooi strak geworden en het motorhuis zit naadloos in elkaar. De verwering (een paar washes) moet ik nog gaan aanbrengen (binnenkort doe ik weer een update op dat topic).

Dus om kort te zijn: ik zou ze zelf eerst in elkaar zetten, dan (na de primer) de 'hoofdkleur' aanbrengen en dan pas de details gaan schilderen.

Go2Koen schreef:
Ik zou eigenlijk graag het kleurenschema van 2009 willen maken. Dus met de kleine blauwe cheatline. Ik ben bang dat dat met een decal moet gebeuren, ik heb nog nergens gezien dat iemand dit gedaan heeft met verf. Of heb jij dat bij jouw modellen wel gedaan?

De blauwe cheatline schilderen heb ik wel even overwogen (even uit mijn hoofd was Revell Lufthansa Blauw daarvoor de goede kleur), maar ik heb er vanaf gezien. Dat is erg moeilijk afplakken en een foutje is snel gemaakt. Het voordeel van een decal is dat een kleine oneffenheid in je taperand uiteindelijk onder de cheatline verdwijnt en je dus ietsje meer speling hebt.

- Bas (ik ben trouwens 31, maar dat terzijde :))

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Go2koen schreef:
Hallo Martijn,

Dank voor de reactie.

Ik zou eigenlijk graag het kleurenschema van 2009 willen maken. Dus met de kleine blauwe cheatline. Ik ben bang dat dat met een decal moet gebeuren, ik heb nog nergens gezien dat iemand dit gedaan heeft met verf. Of heb jij dat bij jouw modellen wel gedaan?

mvg
Meestal pak ik een decal hier voor. De uitzondering was de Transavia A300 aangezien er geen decal voor de cheatline beschikbaar was. Mag ik aannemen dat je de decals van Draw gaat gebruiken? Die heb ik ook gebruikt voor de MD-11 en de A330. Zijn erg prettige decals om mee te werken. Aangezien het maar een dun lijntje als cheatline is, is deze goed om de neus heen te krijgen (wel zou ik decal soft en set adviseren. De decals zijn redelijk stug).

Ga je trouwens de raampjes doorzichtig laten of ga je ze dichtmaken en decals gebruiken? Als je decals gebruikt zou ik de decals van Authentic Airliners willen adviseren, deze geven een heel gaaf foto-realistisch effect (maar daar moet je van houden).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Je zou, wanneer je skills beter zijn geworden een kit van de Duitse F122 klasse fregat kunnen gebruiken om een Nederlandse S-Klasse fregat te bouwen. De twee zijn voor 95% identiek.

Het is een idee, dan zou je hem naast de andere kunnen zetten.

Ik ga in ieder geval een Nederlandse fregat van deze kit van maken, wanneer ik zin heb om iets anders te bouwen dan vliegtuigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Beste allemaal,

Dank allemaal voor de adviezen.

Ik denk dat ik dan eerst ga monteren voor ik de paintbrush erbij ga pakken.

De raampjes wil ik open houden en proberen te vullen met kristal clear. Ik zit er ook inderdaad over na te denken om de decal van draw te gebruiken. De potjes decal soft en decal set heb ik al in huis, maar bij de vorige projecten niet gebruikt.

Ik zal eens kijken of ik dit weekend wat update foto's Jan maken, maar als vader van twee jonge kids en een fulltime baan blijft er weinig tijd over.

Koen

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement