Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Gisteravond weer even de tijd genomen om even te knutselen. De wielen die nog niet gedaan waren zijn voorzien van aluminium velgen en ook het middelste deel van de motor cone is weer aluminium gespoten.

Daarna voor mij een grote stap. Het lijmen van de beide helften van de romp. Het wordt nu echt een model. Vaorven de draad en klemmen verwijderd, halverwege de romp zitten nog wat kieren en de staart heeft ook niet goed gehecht. Dit zal dus nog een keer lijmen worden voordat ik kan gaan plamuren. Ben benieuwd.

Heeft iemand nog advies over een wash op waterbasis? Of gewoon iets aanbrengen met behulp van de verf van mijn kinderen?
photo 463287

Binnenkort weer een update

Gr.

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het begint inderdaad op een vliegtuig te lijken nu. Altijd fijn om dergelijke vorderingen te zien.

Voor de wash zou ik inderdaad eens rondneuzen bij de verf van je kinderen. Als die zo'n doos hebben met waterverf kan je dat eens proberen. Verdunnen met voldoende water en een beetje afwasmiddel om de oppervlakte spanning te breken. Doe een testje en als je tevreden bent, dan kan je het op het model aanbrengen. Wellicht dat je het twee keer moet aanbrengen met een dagje drogen er tussenin. Ik doe dat vaak, omdat ik liever een wat te dunne wash dan een wat te dikke.

Nog een tip voor het gat in de buik van het vliegtuig: plak even wat van die staafjes van het gietraam erin zodat je extra aanhechtingspunten hebt. Die op de kit zijn namelijk nogal schaars en klein bemeten waardoor je het er zo weer los zit. Zit er verder wel een verzwaring in de neus? Anders gaat is zeker op z'n kont zitten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Het begint inderdaad op een vliegtuig te lijken nu. Altijd fijn om dergelijke vorderingen te zien.

Voor de wash zou ik inderdaad eens rondneuzen bij de verf van je kinderen. Als die zo'n doos hebben met waterverf kan je dat eens proberen. Verdunnen met voldoende water en een beetje afwasmiddel om de oppervlakte spanning te breken. Doe een testje en als je tevreden bent, dan kan je het op het model aanbrengen. Wellicht dat je het twee keer moet aanbrengen met een dagje drogen er tussenin. Ik doe dat vaak, omdat ik liever een wat te dunne wash dan een wat te dikke.

Nog een tip voor het gat in de buik van het vliegtuig: plak even wat van die staafjes van het gietraam erin zodat je extra aanhechtingspunten hebt. Die op de kit zijn namelijk nogal schaars en klein bemeten waardoor je het er zo weer los zit. Zit er verder wel een verzwaring in de neus? Anders gaat is zeker op z'n kont zitten.


Dat ga ik zeker eens proberen. Genoeg waterverf hier in het huis haha

Dank voor de tip. Ik heb voor de helften wel al enkele stukjes rest gebruikt om meer oppervlak te creëren. Ik zal het ook voor het middengedeelte doen.

Voorin zit inderdaad een hele dikke schroef en bout vastgemaakt. Een stuk zwaarder dan aangegeven op de doos. Dus dat moet goed komen.

Zin om hem nu echt af te maken.

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat moet voldoende gewicht zijn. Wellicht dat het trouwens makkelijker is om eerste de vleugels vast te lijmen voordat het plaatje onder de buik erop gaat. En loop niet te hard van stapel, want ik denk dat je nog wel even nodig hebt om alles goed vastgelijm te krijgen en er is ook nog aardig wat verfwerk te verzetten. Uiteraard wil ik je enthousiasme zeker niet tegenwerken dus zet 'm op :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Na het verwijderen van het garen waren er vooral aan de achterzijde van de romp nog enkele kieren waarbij de lijm niet goed gehecht was. Deze vandaag nogmaals verlijmd en goed tegen elkaar gedrukt. Dit keer lijkt het wel te werken.

Ik heb ook even de horizontale staartvlakken en de vleugels erin geschoven om een beetje te kijken hoe het zit. Het viel me inderdaad op dat het hechtingsoppervlak van het middenplaatje erg summier is. Gelukkig heb ik nog veel rest materiaal liggen, dus daar gaan we een mooi stevige constructie van maken.

Ook de wielbakken van het hoofdlandingsgestel bevestigd aan het middenplaatje. Als laatste nogmaals de engine-cones afgeplakt om deze voor de laatste keer te spuiten. Daarna kan ik de motoren assembleren en lakken.. Ben erg benieuwd.

photo 463394
Achtergedeelte romp nogmaals verlijmt.
photo 463395
Wielbakken gelijmt.
photo 463396
Hopelijk de laatste keer de engine cones afgeplakt.
photo 463397
Een eerste dryfit

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Go2koen schreef:
Heeft iemand nog advies over een wash op waterbasis? Of gewoon iets aanbrengen met behulp van de verf van mijn kinderen?

Persoonlijk zweer ik bij Flory wash. Heb ooit wel geëxperimenteerd met waterverf van de blokker, maar het geeft voor mij toch niet het gewenste resultaat.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2018 0:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Bij het bouwen van een model kom je nog wel eens voor verrassingen te staan, zo ook twee dagen geleden.
Nu de bouw gestaag verder gaat vond ik het tijd om decals te bestellen. Ik had al gekeken of ik ze via de aviationmegastore kon regelen, maar dat bleek lastig te worden. Wel zal er in 2019 via een andere leverancier KLM decals worden uitgebracht. Helaas ful-pax en geen PH-BFM in de combi variant met Asia titels.

Ik besloot om mijn opgeslagen link van draw decals toch maar te gebruiken en de hoge leveringskosten te accepteren. Tot mijn schrik bleek deze niet meer leverbaar en uit het assortiment....Meteen ben ik gaan nadenken over alternatieven. Toch een full pax in het laatste kleurenschema of zijn er nog andere opties? Ik waagde het erop om eens een mail te sturen met daarin mijn verhaal... Tot mijn geluk bleek Greg van Drawdecal heel welwillend, binnen een dag was mijn variant beschikbaar.. pfff vandaag dus meteen besteld, het wordt dus definitief de PH-BFM...

Volgende keer misschien toch maar eerst kopen in plaats van wachten.

Ondertussen de kieren in gesmeerd met putty ..
photo 463732
photo 463733

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
We zijn alweer enkele maanden verder en daarmee ook enkele stappen in het bouwproces.

Allereerst heb ik uiteindelijk de decals gekregen die ik in gedachten had. Na contact te hebben gehad met Drawdecals kon ik ze gelukkig bestellen.

photo 470263

Nu de romphelften tegen elkaar aan zitten en de kieren zijn geplamuurd kon het eeuwig durende schuren ook weer verder. Gelukkig zijn er nog genoeg neven activiteiten die plaats moeten vinden zoals het schilderen van de wielen en het in elkaar zetten van de PE onderdelen. Zelfs de scharnieren van de landingsgesteldeuren zitten erbij. Extreem klein en bijna niet te buigen.

photo 470264
photo 470265
photo 470269
Dat hele kleine puntje in het centrum van de foto naast de stateprikker is het scharnier van de deur.

Het bevestigen van de leidingen op het vleugel-landingsgestel geeft wel een hele mooie detaillering aan het geheel.
photo 470272


Ook aan de motoren is de laatste hand gelegd.
photo 470276

Het passend maken van de plaat voor het hoofdlandingsgestel op de romp was een behoorlijke klus en de tip om er een extra bevestiging in te maken was zeker niet onnodig.
photo 470266
photo 470282

De kleine onderdelen zijn nu nagenoeg klaar, en ik kan weer verder met de hoofddelen zoals de romp en vleugels
photo 470285
photo 470287

Ik gebruikte tot voor kort de airbrush startersset van revell met de kleine membraam compressor. Zeker erg fijn om kennis te maken met airbrushen. Nu ik enkele jaren verder ben vond ik het wel tijd voor iets meer diepgang. Ik ben wel iemand die geen 100 euro gaat uitgeven, dus via marktplaats de Revell compressor Gamma gekocht, leuk prijsje en weer net wat meer uitdaging dan de vorige set. Ook een dual action Fengda nieuw gekocht. Het is even wennen, maar ik ben zeer tevreden voor deze set van in totaal nog geen 70 euro.
photo 470304

De hoofd onderdelen zijn allemaal geschuurd en geplamuurd, dus tijd voor de primer.
photo 470297
photo 470289
photo 470290

Ik was een paar dagen alleen thuis en had vrij, dus erg veel tijd om aan de projecten te werken. Ik had nog een doos van Airfix staan met daarin een B707, omdat ik vaak moest wachten op het drogen en uitharden van de lijm/plamuur heb ik deze doos er ook bij gepakt en heb een begin gemaakt.
Fotoalbum B707
Een erg makkelijke kit in vergelijking met de B747 van Revell. Het verschil in grootte valt hierdoor wel ook meteen op.
photo 470300

Ik kon het ook niet laten om het staartvlak en de winglets in de eerste laag wit te spuiten. Mooi om te zien dat het project vordert.

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Mooi project en die leidingen aan het landingsgestel geven echt een meerwaarde. De scharnieren zijn wel heel erg klein, wat moet dat een gefriemel zijn geweest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is een hoop werk zo te zien, maar uiteindelijk is het het wel waard. Je werk ziet er netjes en secuur uit. Nog geen onderdelen kwijt geraakt hoop ik?

Mooie airbrush set ook. Ook met zo’n budget model kan je prima resultaten krijgen. Eerlijk gezegd merkte ik niet zo veel verschil tussen mijn H&S en die Fengda van mijn neefje. Maar houd ‘m wel goed schoon.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement