In afwachting van de nieuwe decals voor de 757, ben ik vast aan deze begonnen: de BAe Jetstream 41 van Welsh Models. Ik ben dol op commuters omdat je ze in 1:144 weinig ziet (en ik hou wel van iets speciaals) en het vaak stijlvolle vliegtuigjes zijn.
De Jetstream 41 is de verlengde versie van de 31 (welke tevens te koop is bij Welsh). Van vliegtuig homepage.nl:
De British Aerospace Jetstream 31 heeft een lange geschiedenis. De oorspronkelijke Jetstream 1 werd al in de jaren zestig ontworpen door Handley Page als HP-137 en deze vloog voor het eerst op 18 augustus 1967. Handley Page kampte echter met technische problemen als te hoge gewichten en te grote luchtweerstand, wat leidde tot uitstel van de afleveringen aan de eerste klanten. De fabrikant trachtte de problemen op te lossen met de verbeterde Jetstream 2, maar raakte in financiële problemen. Een faillissement maakte een voorlopig einde aan het Jetstream-project.
De bedrijven Terravia en Scottish Aviation vormden in 1970 Jetstream Aircraft om het vliegtuig nieuw leven in te blazen. Scottish Aviation werd al spoedig verantwoordelijk voor het hele project en leverde een aantal Jetstream T1 en T2 trainers aan de Britse strijdkrachten. In 1978 werd Scottish Aviaion onderdeel van British Aerospace, waarna de ontwikkeling begon van de Jetstream 31, waarvoor BAe een grote markt voorzag met het oog op de deregulering van het Amerikaanse luchtverkeer. De oorspronkelijke Astazou turborprops werden vervangen door Garrett AiResearch TPE331's. Het toestel dat op 28 maart 1980 de eerste vlucht maakte was nog een omgebouwde HP-137. Het eerste productietoestel vloog in maart 1982 en de aflevering begon in december 1982 aan de Duitse maatschappij Contact Air.De 41 is 4,88 meter langer dan de 31 en heeft plaats voor 29 passagiers. Het is daarmee een directe concurrent van de EMB-120 en DO-328. Van de 41 zijn er 100 gebouwd (van de 31 zijn er 386) verkocht). Er heeft geen Nederlandse maatschappij met de Jetstream 41 gevolgen (Netherlines vloog wel met de 31).
In 1997 is de productie na 5 jaar gestopt. De 41 vliegt nog steeds rond (in Europa overigens alleen door Eastern Airways uit de UK en Sky Express uit Griekenland).
Enfin dit gaat hem worden:
Airlink is een feederliner uit Zuid-Afrika, welke 58 toestellen hebben die naar 36 locaties vliegen.
Het model is van Welsh en bestaat geheel uit Resin.
Dit zijn de onderdelen. Enkele delen zijn van metaal. Er zijn niet zo veel onderdelen en echt heel moeilijk zal deze niet worden (zeker niet gezien de grootte van het model). Het ziet er allemaal goed uit, maar er is weinig detail op de motoren. Met een klein beetje scratch, decals en weathering gaat dat hopelijk goed komen.
Instructies....
De flightdeck en raam decals heb ik wederom weer zelf gemaakt. Meteen ook maar de flightdeck voor de 31 gemaakt, die komt er tenslotte ook wel eens.
Ik denk er niet al te lang mee bezig te zien, maar we gaan het zien.
Na alles afgewassen te hebben kon ik het neusdeel afschuren en lijmen op de romp. Meteen ook de verticale stabilizer gelijmd.
De flap track fairings zijn van de basis losgehaald (ging vrij gemakkelijk) en op de vleugels gelijmd.
Plamuur aangebracht.
En dat is de status op het moment. Ik heb de romp trouwens eens naast de A330-300 gelegd. Moet je kijken wat een verschil! Maar ja, in de A330 kunnen dan ook 10x meer passagiers
Wordt vervolgd!