Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
In afwachting van de nieuwe decals voor de 757, ben ik vast aan deze begonnen: de BAe Jetstream 41 van Welsh Models. Ik ben dol op commuters omdat je ze in 1:144 weinig ziet (en ik hou wel van iets speciaals) en het vaak stijlvolle vliegtuigjes zijn.

De Jetstream 41 is de verlengde versie van de 31 (welke tevens te koop is bij Welsh). Van vliegtuig homepage.nl:

De British Aerospace Jetstream 31 heeft een lange geschiedenis. De oorspronkelijke Jetstream 1 werd al in de jaren zestig ontworpen door Handley Page als HP-137 en deze vloog voor het eerst op 18 augustus 1967. Handley Page kampte echter met technische problemen als te hoge gewichten en te grote luchtweerstand, wat leidde tot uitstel van de afleveringen aan de eerste klanten. De fabrikant trachtte de problemen op te lossen met de verbeterde Jetstream 2, maar raakte in financiële problemen. Een faillissement maakte een voorlopig einde aan het Jetstream-project.

De bedrijven Terravia en Scottish Aviation vormden in 1970 Jetstream Aircraft om het vliegtuig nieuw leven in te blazen. Scottish Aviation werd al spoedig verantwoordelijk voor het hele project en leverde een aantal Jetstream T1 en T2 trainers aan de Britse strijdkrachten. In 1978 werd Scottish Aviaion onderdeel van British Aerospace, waarna de ontwikkeling begon van de Jetstream 31, waarvoor BAe een grote markt voorzag met het oog op de deregulering van het Amerikaanse luchtverkeer. De oorspronkelijke Astazou turborprops werden vervangen door Garrett AiResearch TPE331's. Het toestel dat op 28 maart 1980 de eerste vlucht maakte was nog een omgebouwde HP-137. Het eerste productietoestel vloog in maart 1982 en de aflevering begon in december 1982 aan de Duitse maatschappij Contact Air.


De 41 is 4,88 meter langer dan de 31 en heeft plaats voor 29 passagiers. Het is daarmee een directe concurrent van de EMB-120 en DO-328. Van de 41 zijn er 100 gebouwd (van de 31 zijn er 386) verkocht). Er heeft geen Nederlandse maatschappij met de Jetstream 41 gevolgen (Netherlines vloog wel met de 31).

In 1997 is de productie na 5 jaar gestopt. De 41 vliegt nog steeds rond (in Europa overigens alleen door Eastern Airways uit de UK en Sky Express uit Griekenland).

Enfin dit gaat hem worden:
photo 428012

Airlink is een feederliner uit Zuid-Afrika, welke 58 toestellen hebben die naar 36 locaties vliegen.

Het model is van Welsh en bestaat geheel uit Resin.
photo 428004

Dit zijn de onderdelen. Enkele delen zijn van metaal. Er zijn niet zo veel onderdelen en echt heel moeilijk zal deze niet worden (zeker niet gezien de grootte van het model). Het ziet er allemaal goed uit, maar er is weinig detail op de motoren. Met een klein beetje scratch, decals en weathering gaat dat hopelijk goed komen.
photo 428005

Instructies....
photo 428006

De flightdeck en raam decals heb ik wederom weer zelf gemaakt. Meteen ook maar de flightdeck voor de 31 gemaakt, die komt er tenslotte ook wel eens.
photo 428046

Ik denk er niet al te lang mee bezig te zien, maar we gaan het zien.

Na alles afgewassen te hebben kon ik het neusdeel afschuren en lijmen op de romp. Meteen ook de verticale stabilizer gelijmd.
photo 428008

De flap track fairings zijn van de basis losgehaald (ging vrij gemakkelijk) en op de vleugels gelijmd.
photo 428009

Plamuur aangebracht.
photo 428010

En dat is de status op het moment. Ik heb de romp trouwens eens naast de A330-300 gelegd. Moet je kijken wat een verschil! Maar ja, in de A330 kunnen dan ook 10x meer passagiers :P
photo 428011

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op zo 28 jan, 2018 20:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp deze Jetstream! Zoals je al zegt een stijlvol vliegtuig. Erg elegant. Nu zal de Swaziland Airlink van de foto wel uit Swaziland komen neem ik aan :wink:

malair schreef:
De flightdeck en raam decals heb ik wederom weer zelf gemaakt. Meteen ook maar de flightdeck voor de 31 gemaakt, die komt er tenslotte ook wel eens.
photo 428046

Ik denk er niet al te lang mee bezig te zien, maar we gaan het zien.

Na alles afgewassen te hebben kon ik het neusdeel afschuren en lijmen op de romp. Meteen ook de verticale stabilizer gelijmd.
photo 428008



Toch weer dat Tamiya weatheringsetje op de foto. Die kom ik steeds weer tegen :lol:

Wat vreemd dat de 31 een andere cockpit heeft. Je zou zeggen dat in het kader van standaardisatie deze hetzelfde is. Geen wonder dat BAe haar vliegtuigen niet winstgevend kon verkopen...

Ik ben benieuwd hoe snel je deze klaar hebt. Nog voor 2018 aanvangt? Succes in ieder geval, hopelijk past het allemaal een beetje.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Leuk onderwerp deze Jetstream! Zoals je al zegt een stijlvol vliegtuig. Erg elegant. Nu zal de Swaziland Airlink van de foto wel uit Swaziland komen neem ik aan :wink:
Haha klopt! Deze is beter:
photo 428072

FokkerFan schreef:
Toch weer dat Tamiya weatheringsetje op de foto. Die kom ik steeds weer tegen :lol:

Wat vreemd dat de 31 een andere cockpit heeft. Je zou zeggen dat in het kader van standaardisatie deze hetzelfde is. Geen wonder dat BAe haar vliegtuigen niet winstgevend kon verkopen...

Ik ben benieuwd hoe snel je deze klaar hebt. Nog voor 2018 aanvangt? Succes in ieder geval, hopelijk past het allemaal een beetje.
Haha ja dat weathering setje, misschien moet ik die maar in iedere foto doen ter schaal vergelijking :lol: . Inderdaad vreemd van die cockpit. Ik kwam er ook pas achter toen ik het decal gemaakt had voor de 31. Ik dacht dat ik ze voor beide kon gebruiken, maar zag toen ineens dat het middelste raam ontbrak bij de 41. Dat was gelukkig maar een kleine aanpassing. Boeing, Airbus, Embraer, etc. denken daar toch beter over na me dunkt, maar het zal voor BAe wel een bepaalde reden gehad hebben.

Hij zal zeker te weten voor 2018 klaar zijn. De fit is in ieder geval echt uitstekend.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Weer een leuk toestel:-) je gaat als een sneltrein Martijn!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Moet ook wel. Ze gaan fuseren en anders klopt er geen hout meer van. Af is af. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... t-ophanden

Leuk en uniek onderwerp weer.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
ph-adk schreef:
Moet ook wel. Ze gaan fuseren en anders klopt er geen hout meer van. Af is af. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... t-ophanden

Leuk en uniek onderwerp weer.

Lex


Haha, ik las het ook en moest meteen hieraan denken! Ik denk alleen dat er qua beschildering weining tot niets zal veranderen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Oehhhh leuk een jetstream, nog aan gewerkt op school, al was dat denk ik de 31.
Leuk toestel. Succes :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
FokkerFan schreef:
Wat vreemd dat de 31 een andere cockpit heeft. Je zou zeggen dat in het kader van standaardisatie deze hetzelfde is. Geen wonder dat BAe haar vliegtuigen niet winstgevend kon verkopen...

Inderdaad vreemd van die cockpit. Ik kwam er ook pas achter toen ik het decal gemaakt had voor de 31. Ik dacht dat ik ze voor beide kon gebruiken, maar zag toen ineens dat het middelste raam ontbrak bij de 41. Dat was gelukkig maar een kleine aanpassing. Boeing, Airbus, Embraer, etc. denken daar toch beter over na me dunkt, maar het zal voor BAe wel een bepaalde reden gehad hebben.

Eigenlijk is de J41 een compleet nieuw vliegtuig. Het hele romp ontwerp was nieuw en bevatte weinig tot geen onderdelen uit de J31, ook al lijkt het ogenschijnlijk wel op elkaar. Ook werd de vleugel lager onder de romp geplaatst, waardoor de cabinevloer niet langer zo'n struikelblok had (wing spar), zoals in de J31. Hierdoor nam ook de ruimte voor bagage toe. Geen overbodige luxe, want ook al heeft de J31 de breedste romp vergeleken met andere 19 zitters, de J41 heeft de smalste romp vergeleken met alle 29 zitters...
De motoren (Honeywell/Allied Signal TPE331−14) waren krachtiger, hadden moderne props (McCauley) en een aangepaste behuizing. Ook het landingsgestel is volledig gewijzigd in de J41. Als laatste was de cockpit sterk gemoderniseerd en volledig EFIS uitgerust. Daardoor is voor de vliegers een aparte typerating nodig; de J31 en J41 kunnen niet op één rating gevlogen worden. BAe had hiermee het plan een moderne kist neer te zetten, omdat de J31 eigenlijk al verouderd was voor deze in dienst kwam. Helaas hebben ze de strijd in de commutermarkt moeten afleggen tegen de ATR (goedkoper), Dornier 328 (betere performance) en de Embraer EMB-120 (goedkoper én betere performance). Onder vliegers en techneuten wordt het toestel ook wel 'Junkstream' genoemd. De operationele kosten zijn relatief hoog en de performance laat te wensen over. Zeker op warme/hoger geleden luchthavens kan het toestel niet vol belanden weg. Het is daar simpelweg underpowered. En dat terwijl het in de cabine één van de meest lawaaierige turboprops is.

Leuk onderwerp! Interessante livery ook. Ik heb in 2009 als passagier met Air Link gevlogen, alleen dan met de BAe-146/RJ85.
ps; wat is er gebeurt met de stabilizer van de F70?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
ps; wat is er gebeurt met de stabilizer van de F70?
Haha, hij zit er nog aan hoor, de plank zit er net voor! Het trouwens een F100. De F70 moet ik nog maken (ook een leuk model van Welsh).

Fijn dat iedereen het een leuk onderwerp vindt! Inmiddels is er ook weer wat voortgang te melden.

Zoals gezegd hebben de motoren niet veel detail. Met wat styreen stukjes heb ik getracht iets meer detail aan te brengen.
photo 430918

Ik zat te denken hoe ik het beste de Direction Finder Loop antennes (volgens mij zijn ze dit?) kan maken. Meestal maak ik die van styreen, maar ik vind het altijd lastig om ze mooi rond (of ovaal) te krijgen. Daarom bedacht ik deze keer iets anders. Ik heb op drie plekken een klein druppeltje secondelijm geplaatst en laten opdrogen. Dit geeft precies het effect dat ik wilde. Wel moet het na het primen nog een beetje plat geschuurd worden. De neus is inmiddels bijgeschuurd. Het viel me nog reuze mee om de metalen neus te schuren.
photo 430919

En dan de eerste primer ronde!
photo 430920

De Direction Finder Loop antennes heb ik een beetje platter geschuurd.
photo 430921

Her en der nog wat meer details aangebracht op de vleugels en motoren. De exhaust van de motoren heb ik gemaakt van een klein rietje.
photo 430922

photo 430923

En dan nog een keer de romp in de primer.
photo 430924

Het schiet allemaal lekker op! Het is dan ook maar een modelletje van 13 cm groot ;)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Haha, hij zit er nog aan hoor, de plank zit er net voor! Het trouwens een F100. De F70 moet ik nog maken (ook een leuk model van Welsh).

Ohw oops. Das twee keer, tja.. de plank mis slaan, zeg maar ;-)

malair schreef:
...Direction Finder Loop antennes (volgens mij zijn ze dit?)

Ja, dat lijken mij voor 99% zeker de ADF loop antennas. Mooie oplossing! Zeker op die schaal.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement