Beste Brouwers,
Al jaren kijk ik zo nu en dan als anonieme lezer op dit forum, maar nog nooit zelf wat geplaatst. Reden om dit toch eens te doen is mijn laatste model. Normaal maak ik namelijk alleen modellen van (oorlogs-)schepen in 1:350, maar na een dagje Schiphol besloot ik om eens een civiel vliegtuig te gaan bouwen. Vliegtuigen zijn wel een jeugdliefde van me, en met name de MD-11. Persoonlijk vind ik dit het mooiste vliegtuig dat er is. Even googelen leerde van het bestaan van de MD-11 van Eastern Express in 1/144, zelfs met KLM decals
, dus die besteld en aan de slag gegaan.
De schepen die ik bouw zijn qua vorm veel complexer, dus ik meende een 'easy job' te hebben. Zonder ervaring in vliegtuigen viel het natuurlijk tegen. Met name de passing van het model van Eastern Express is erg matig en vroeg veel plamuren, schuren, nog eens plamuren en weer schuren. Het grootste probleem vormde de staart. De romp is niet één geheel, maar de staart met stabilizer en motor #2 moet er apart achter worden gelijmd. Deze verschilde echter in diameter van het voorste deel van de romp waar het op moest passen.
Dit kon ik niet corrigeren. Ik heb het wel strak gekregen, maar als je goed kijkt zie je dat de romp bij de staart wel een kleine vernauwing maakt.
Een sprongetje in de tijd, maar net voor de laatste deur is de vernauwing te zienDe cockpit was eveneens lastig. Het paste allemaal gewoon niet. De neus kwam bijna 1mm uit elkaar om de zijkanten van de cockpit passend te krijgen. De rand aan de voorkant heb ik zoveel mogelijk weggeschuurd maar ook niet helemaal eruit gekregen.
De vleugels waren een punt waar ik me misrekende. Ik heb deze gemonteerd zoals bedoeld, echter bleek de 'bladhoek' (ik hoop dat dat de goede term is) veel te groot te zijn; de voorkant van de vleugel kwam te hoog op de romp uit. Ik was me daar niet van bewust tijdens de montage, hoewel de naad tussen vleugel en romp wel erg groot was heb ik er niets achter gezocht en deze netjes gevuld.
Pas bij het afplakken van de blauwe bovenkant bleek deze door de vleugel te lopen. Ik heb de vleugel voorzichtig losgebroken, het interne deel afgezaagd en de vleugel opnieuw geplaatst onder de juiste hoek.
De tape moet 'door' de vleugel lopen, oeps!De montagehulp van de kit. Deze heb ik uiteindelijke afgezaagd om de vleugel in de goede positie te krijgen.Ergens kwam het niet zo slecht uit. Zoals gezegd zit de staart 'los' met behoorlijk wat massa aan de romp vast. Nu de onderkant van het model er toch uit moest heb ik de gelegenheid gebruikt om Dit deel aan de binnenkant te versterken door strips dwars over de naad te lijmen.
Uiteindelijk was ik toch niet helemaal 100% happy met de vleugels; de vleugeltips zitten me wat te hoog. Ik wilde echter de boel niet wéér losbreken dus heb het uiteindelijk zo gelaten.
Daarna kon de boel in de verf. Ik heb Revell 50 lichtblauw gemengd met 04 glanzend wit. Ik weet niet of het 100% correct is, maar het ziet er goed uit. De onderkant van de romp was een stuk lastiger. Mede door wat jullie hier op het forum hebben gezet ben ik uiteindelijk voor een 50-50 mengsel gegaan van Revell 371 lichtgrijs en 04 glanzend wit.
Om de rand tussen de blauwe bovenkant en lichte onderkant strak te krijgen heb ik een kruislijnlaser gebruikt.De banden zijn zeer donkergrijs, de velgen zilver met een zwarte wash. Tevoren had ik één kant van de wielen iets vlak geschuurd alsof het gewicht van het toestel daarop rust, maar om eerlijk te zijn zie je daar in het resultaat niet gek veel van...
Daarna was het tijd voor de decals. De decalsheet was prima, de blauwe streep was wel lastig (voor mij als beginner althans) maar verder was het goed te doen. De 'ontbrekende' raampjes heeft Eastern express transparant gelaten maar wel met een zilvergrijs randje. Deze heb ik eraf gesneden. Op foto's van het origineel is dit namelijk niet te zien. Ook klopte de verdeling van de raampjes niet helemaal, door hier en daar wat te verplaatsen heb ik het origineel aardig kunnen benaderen.
Daarna nog wat lichte verwering toegepast. Hier zat wel enig raakvlak met mijn schepen; hoewel die zwaarder verweerd zijn maakt de kleinere schaal het werk weer vergelijkbaar. Al met al was het zoeken naar de balans; een civiel vliegtuig dient er natuurlijk onberispelijk uit te zien maar helemaal schoon zijn ze niet.
Voor de paneelranden heb ik Pro Modeller weathering wash gebruikt. Wat opviel was dat aan één (de rechterkant) van het model de gravering dieper was dan aan de andere kant. Het was erg moeilijk de verwering gelijk te krijgen en het is me niet helemaal gelukt. Beter dan dit kon ik het echter niet krijgen.
De kleine details heb ik wat opgehaald met een pin wash.
Ik heb de staart en winglets aan de uiteinden van wat stukjes ijzerdraad voorzien. Hier zitten op het origineel ook wat sensoren. Hoewel mijn varianten wel wat overgeschaald zijn, geeft het wel een leuke toevoeging aan het geheel.
Tot slot de Push Back truck. M'n schepen bouw ik altijd als diorama; ik vind het leuk als er wat leven en beweging in het geheel zit. Ik heb deze besteld bij Rocast. Hij is niet 100% correct voor de trucks die de KLM gebruikt, maar het ziet er leuk uit. Deze is geheel met de hand geschilderd (niet gespoten). Wat weathering met wat filters en een pin wash en wat dry-brushen voor de details.
En daarmee is mijn eerste vliegtuig voltooid. Een hele leuke klus! Hier en daar heb ik wat consessies gedaan en me niet al te druk gemaakt over de details. Ze is niet perfect maar voor een eerste poging ben ik tevreden met het resultaat. Het smaakt in ieder geval naar meer! In mijn schoen heb ik de Sint om een A330-300 gevraagd; en een decal setje van KLM is al onderweg
Maar voorlopig ligt er eerst een half afgebouwde kruiser op me te wachten...
Opmerkingen, hints en tips worden natuurlijk erg gewaardeerd.
Groeten,
Bas