Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 nov, 2017 19:18 pm
Berichten: 15
Beste modelbrouwers, ik ga beginnen met de bouw van een KLM Boeing 777-300 ERphoto 426505
Maar ik had nog wat vragen, hoe kan ik het beste werken met de clearparts want als ik de 2 helften van het model aan elkaar heb gemaakt en het ga spuiten, spuit ik ook de raampjes mee. De decals van de ramen zijn niet doorzichtig maar zwart (zou het dan niet uitmaken?) als ik de raampjes (clearparts) meespuit? of is er een andere handige manier om dit op te lossen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 nov, 2017 19:18 pm
Berichten: 15
photo 426504
Ik ga er morgen pas aan beginnen. Ik heb niet super veel ervaring omdat ik pas een jaar vliegtuigen bouw (in een eerder post van deze week staan een paar foto's van mijn bouwwerken), maar ik heb het gevoel dat dit model mede met jullie tips heel mooi gaat worden, met vriendelijke groet Olivier Borsboom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hi Olivier, goed te zien dat je de tips ter harte neemt en hier een bouwverslag hebt geopend. Jij kunt hier zeker wat moois van maken.

Hoe je de ramen wilt doen is een kwestie van smaak. Als je de zwartgrijze decals wilt gebruiken zou ik het volgende doen:

-clearparts in de romphelft lijmen
-van buitenaf de raampjes plamuren en gladschuren
-romp dichtlijmen (vergeet het gewicht niet!)

Succes!!

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mooi man een 777.

Een ander optie is om de clearparts weg te laten en als je model klaar is als finishing touch elk raampje met een tandenstoker van een druppel houtlijm voorzien. Zo krijg je ook 'echte' raampjes, de lijm droogt mooi transparant op. Wel veel werk.

Wat Jelle zegt, net wat je mooi vind.

Heb je een airbrush of gebruik je spuitbussen?

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waarom maak je de raampjes niet dicht? Bij Authentic Airliners kan je prachtige raamdecals krijgen die een heel realistisch effect creeren. Onder andere Malair en ikzelf gebruiken deze ook en eerlijk gezegd wil ik niet anders meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Olivier. Leuk dat we je hier mogen verwelkomen. Een airlinerbouwer erbij kan nooit kwaad. Er zijn hier zoals je wellicht gemerkt hebt een hoop mensen die je willen helpen.

Als je wil kan je ook de raampjes transparant houden d.m.v. een masker. Dit setje is daar denk ik erg handig voor: Aviadecals In dat geval zou ik de volgende stappen doorlopen:
1. Plak de clear parts vast aan de binnenkant van de romp voordat je de romphelften aan elkaar plakt.
2. Als je klaar bent voor de eerst verflaag (grondverf), breng je eerst de masker aan. Gezien de hoeveelheid ramen van dit toestel zal dat nog best een tijdrovende klus worden.
3. Breng alle lagen verf aan gevolgd door de decals en een vernislaag. Daarna kan je het masker eraf halen en behoud je de mooie transparante ramen.

Dit is hoe ik het doe.

Succes.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Veleno schreef:
Waarom maak je de raampjes niet dicht? Bij Authentic Airliners kan je prachtige raamdecals krijgen die een heel realistisch effect creeren. Onder andere Malair en ikzelf gebruiken deze ook en eerlijk gezegd wil ik niet anders meer.

In elk geval is het de meest eenvoudige methode. Ik ga ze nu ook voor het eerst gebruiken op de Caravelle.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hou er voor de context even rekening mee dat Olivier 13 is. De Authentic Airliners raamdecals zijn inderdaad prachtig maar inclusief verzendkosten betaal je er toch weer de prijs van een Revell A320 voor. Was voor mij op die leeftijd aardig wat geld. :oops:

www.authentic-airliner-decals.de


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
TheFlyingDutchman schreef:
Hou er voor de context even rekening mee dat Olivier 13 is.

Zeker Jelle, is aan gedacht. Niets is moeilijker voor volwassenen dan verjaardag/sinterklaas/kerstcadeautjes bedenken voor iemand van 13.... :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2017 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 nov, 2017 19:18 pm
Berichten: 15
Aangezien de decals los al best wel duur zijn. Heb ervoor gekozen om de ramen dicht te plamuren en meegeleverde decals te gebruiken.photo 426568 groetjes Olivier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement