Beste luitjes,
Hier dan weer eens een project van mijn hand.
Na het afgedane experimentele werk, had ik weer eens zin om een Fokker verkeersmachine te bouwen. Dit type is niet de mooiste Fokker die gebouwd is, maar
toen ik me eens goed in de geschiedenis verdiepte, bleek het toch wel een belangrijke rol gespeeld te hebben in de lang "vervlogen" tijden.
Wat toch wel apart is, de zitplaats van de vlieger naast de motor. Daar is al vaak over geschreven, verbranden aan de linker kant en bevriezen aan de rechter kant. Het zal in praktijk wel niet zo erg geweest zijn, maar inderdaad naast zo'n toch wel forse motor, urenlang moeten zitten, alleen al de herrie.
Na het nodige spitwerk op het Internet vond ik een werkbare maatschets, die ik vergroot heb op 1/48.
Hiermee kon ik aan de slag. Wat later kon RobH me nog een prachtig boekje bezorgen, uitgegeven door het Smithsonian Institution, met prachtige tekeningen, die hier goed te pas komen voor de verdere bouw. Hier staan ook de nodige tekeningen in voor een F.IV (T-2). Die hoop ik ook nog een keer te bouwen.
Ik ben maar weer op mijn beproefde wijze te werk gegaan. Uit 2,5 mm plastic plaat heb ik de romp delen uitgezaagd en in elkaar gelijmd. Ik heb nogal veel dwarsverbindingen gemaakt. Die moeten later wat stevigheid bieden voor de koperen draden, die als profiel langsliggers fungeren. Dat wordt later wel duidelijk. Ik kwam hierop, doordat bij eerdere modellen het dunne plaat wel eens een beetje door wil buigen. Je pakt alles wel honderden keren beet op die plaatsen.
Tussendoor heb ik ook nog een motor, in dit geval een Armstrong Siddely Puma, in elkaar gezet. Op het internet is aardig wat documentatie te vinden, het is dan ook een motor, die in grote aantallen beschikbaar was, dus ook niet te duur, ondanks dat het ontwerp nog uit de Eerste Wereldoorlog stamde. Er is nog een leuk filmpje van een gerestaureerd exemplaar.
https://www.youtube.com/watch?v=OmDkHTdP4AA https://www.youtube.com/watch?v=OaW9KZDxJOsVerder heb ik ook nog de radiator gemaakt. Toen begon het lastige werk alles in de romp voorkant inbouwen. De motor hangt in een buizenframe, dat ik eerst opgebouwd heb uit diverse stukjes
warm getrokken gietboom. Eerst ging de radiator erop, zodat ik kon bepalen, hoe de motor in het frame hing. Uit het midden dus. Een aardig puzzelwerkje om alles goed op z'n plaats te krijgen, zodat je later niet voor verassingen komt te staan. Vooral de uitlaat en de motorbeplating zijn zo van die dingen. Je moet eigenlijk aan alles tegelijk denken.
Dit was het resultaat:
Toen kon ik verder met het stoeltje voor de vlieger, plus het stuurwieltje en het voetenstuur. Het is allemaal erg krap, maar gelukkig is er nog een mooie foto van Anthony Fokker himself, die in een filmpje demonstreert, hoe de besturing werkt.
Nadat dat allemaal klaar was, kon ik de motorbeplating gaan maken. Van te voren had ik al ontdekt, dat er veel verschillen zijn in de louvres en andere zaken zelfs bij een zelfde vliegtuig. Ik heb me maar aan de meest voorkomende variant gehouden, d.w.z. louvres aan de linkerkant, rechterkant met de deur; glad en aan de onderkant ook weer met louvres. Met een uitsparing voor een soort inspectie luikje.
Het deurtje wil ik in geopende toestand bevestigen, zodat het interieur een beetje zichtbaar blijft, want dat is bij deze kist toch wel apart.
Zover ben ik met de bouw. Het volgende hoofdstuk wordt het interieur en de raampjes en deuren.
Met vr.gr.
JohnH