Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De wandjes heb ik 0,5 mm te laag gemaakt; ze moeten immers tegen de vleor aan gelijmd worden. Dus maar een setje nieuwe gemaakt met de goede hoogte, ditmaal versie PH-ASN, -ASO, NAU, 965 (lage, rechthoekige).

photo 428265

Daarna de laatste schotten voor onder de vloer uitgesneden en op hun plaats gelijmd. De voorste heb ik iets hoger gemaakt en schuin vastgelijmd in de hoek waarmee zijwanden en neus lopen.

photo 428267

De strips van 0,5 x 0,3 mm op de romp gelijmd. Die dienen om de geknikte huisvelden te ondersteunen.

photo 428266

De huidvelden een beetje overmaats uitgesneden en ingesneden op de knik. Vervolgens de huidvelden echt doorgeknikt.

photo 428264

De strips bij cabine en staart vlak geschuurd.

photo 428261

Huidvelden gelijmd (alle met ultra thin Tamyia lijm om de dunne plaat niet te beschadigen).

photo 428263

Daarna was de romp onderkant aan de beurt. Huidveld op dezelfde manier behandeld als de zijkanten.

photo 428262

photo 428260

photo 428259

Op de cabine vloer heb ik een plaatje 0,5 mm plastic gelijmd van dezelfde maat was als de vloer en op de cabine achterwand een plaatje van 0,25 mm dik aan beide zijden 0,25 mm smaller dan de achterwand. Daarop kunnen dan de zijwanden rusten (en vastgelijmd worden). Dit is in feite al een aanpassing om een master te kunnen maken. De onderdelen van de romp:

photo 428256

En de dry fit:

photo 428258

photo 428257

photo 428255

photo 428254

Aan de onderkant moet de passing van romp en neus nog wat beter gemaakt worden. Voor het model geen probleem (putty is geduldig), maar wel wenselijk voor de master.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, zo zie je hem 'knoeien' met wat stripjes in Houten en zo gaat het zowaar alweer lijken op een vliegtuig. Knap hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Helemaal mee eens, ik heb er ook naar zitten kijken zaterdag, ik weet nu hoe de werkelijke afmetingen zijn, respect!

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat grofstoffelijker, dit keer: de vleugel. Dat was een plakje van 1 laagje 1 mm dik plastic gesandwiched tussen twee lagen van 2 mm dik. Eigenlijk iets de dik, want de vleugel heeft een maximale dikte van 4 mm, en dan zou 4,5 mm dik voldoende zijn geweest. Maar ja, het 1,5 mm plastic was op.
De volgorde van bewerking zal zijn:

- Eerst de omtrek uitzagen en schuren,
- Dan het dikte verloop naar de tip aanbrengen,
- En tenslotte het profiel in de vleugel schuren.

Ik heb de vleugel op een halve millimeter van de voorrand en achterrand ingekerfd met een scriber om een goede geleiding voor de zaag te krijgen en daarna de randen zo goed goed mogelijk loodrecht op het oppervlak afgezaagd.

photo 428674

Het lukt nooit echt loodrecht op het oppervlak te zagen (mij tenminste niet), dus kant waar het papier op zit wordt de vleugel onderzijde, waar de vleugel het breedst is. Na het zagen van beide kanten heb ik de tips afgerond en de vleugel langs de hele omtrek tot op de getekende lijn afgeschuurd.

photo 428672

De bovenkant van de vleugel is volgens tekening en foto's recht. Het rechte vleugelmiddenstuk is 4 mm dik, de tippen 2 mm en de buitenvleugels zijn 57,5 mm lang. Over die lengte moet de vleugel dus 2 mm dunner worden. Als ik dan op het midden van de vleugel (halve vluegel is 76,5 mm lang) een stripje van 2,66 mm dik lijm, zou ik bij het schuren van een tip van 3 mm dik naar midden (het stripje, dus) precies bij het rechte vleugel middenstuk moeten uitkomen. Daarom ziet de vleugel er nu zo uit:

photo 428673

photo 428671

De tape geeft de grens van vleugel middenstuk en buitenvleugels aan en zal bij het schuren dus net moeten verdwijnen. Als extra hulp bij het schuren heb ik het dikteverloop ook nog afgetekend op voor en achterzijde van de buitenvleugels.
De millimeter extra dikte moet ik bij het aanbrengen van het profiel proberen kwijt te spelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een kant schuren:

photo 428752

Niet slecht, vind ik. Vrijwel op het ingesneden lijntje van de middenvleugel.
Verder met de cabinewanden. De aftimmering van het onderste deel van de wanden gemaakt van 0,5 mm plastic plaat, het buizenframe langs ramen en deur van 0,5 mm plastic staf.

photo 428750

photo 428751

Natuurlijk de lijmrandjes netjes vrijgelaten, al moest op een paar plaatsen nog ingegrepen worden na het lijmen. Een volgende droogpassing:

photo 428748

photo 428749

photo 428747

Nu nog advies inwinnen of deze onderdelen als master voor een resin model zouden kunnen dienen. Maar eerst nog het kielvlak maken en de neus corrigeren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De neus is gecorrigeerd, zowel master als kopie. Er zaten bovenaan naast de propeller naaf nog twee min of meer vierkanten bobbels op de cowling. Stukjes plastic er op geplakt en in vorm geschuurd. Ik ga voor de neus een nieuwe mal maken en hem opnieuw afgieten. Kijken of er minder belletjes ontstaan, nu hij meer verticaal staat.
Ook de wielen van de Koolhoven F.K.41 kit van Kora eens opgesnord. Die hebben de goede afmetingen en ga ik dus maar als master gebruiken voor de F.K.43.

photo 428857

De andere helft van de vleugel is inmiddels ook afgeschuurd tot de goede dikte. Ik heb op boven en onderkant de paneellijnen overgenomen van een kartonnen kopie van de tekening en ze daarna met de scriber ingekerfd.

photo 428858

Aan de onderkant zijn ze vrijwel definitief. Op de bovenkant zullen ze verdwijnen bij het in profiel schuren, maar zijn ze wel een hulp bij het in de goede vorm schuren; de lijn van de voorligger zal bijna zichtbaar blijven. Ik zal de lijnen bovenop ook regelmatig "verversen".
Kern en huidvelden van kielvlak en richtingsroer zijn uitgesneden. De 0,25 mm dikke huidvelden zijn ingekerfd op de plaats van de ribben en daarlangs geknikt. De 0,5 mm dikke kern is in profiel geschuurd.

photo 428856

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De tweede set cabine wandjes voor de tweede serie KLM kisten uitgesneden.

Afbeelding

De ramen zijn iets hoger dan die van de PH-NAU/ASN, en ook de vorm van de ramen bij de deur is anders.
Daarna verder gegaan met de kielvak en richtingsroer. Stukjes 0,25 mm spoeldraad in de knikken van de huidplaten gelijmd met dunne secondelijm.

Afbeelding

Vervolgens de huidvelden aan de voorrand van de kern gelijmd met Tamyia Ultra Thin Cement.

Afbeelding

Daarbij waren wel knijpers nodig om het goed op elkaar te krijgen. Daarna de achterrand samengelijmd.

Afbeelding

Toen het kielvlak goed droog was, heb ik voor- en achterrand netjes geschuurd, en het kielvlak op de romp pas gemaakt en vast gelijmd.

Afbeelding

In feite is dit ook de master voor het rompachterstuk.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het richtingsroer had nog wat reparatie nodig (toch te veel lijm, waardoor een paar deukjes in de huid ontstonden). De horizontale staartvlakken heb ik gemaakt van 1 mm plastic. Ribben eerst aangegeven door middel van inkerven met het mes vanaf de tekening, daarna uitgediept met de scriber.

photo 429162

Voor- en achterranden in stroomlijn geschuurd. Wel al hoogteroer en stabilo van elkaar gescheiden, zodat ze apart gegoten kunnen worden.
Daarna weer verder met de vleugel. Eindelijk genoeg stof verzameld, althans: Ik had er genoeg van, hoewel de vleugel nog een half millimetertje te dik is.

photo 429163

photo 429160

photo 429161

Profiel zit er goed in. Aardig is, dat de gelamineerde laagjes mooi te zien zijn door kleine kleurverschillen. Daarna de paneellijnen weer aan beide zijden van de vleugel gegraveerd.

photo 429159

Op een plaats moeten de paneellijnen gecorrigeerd worden; er is te veel verschil in plaats tussen onder- en bovenkant. Ook is een kleine beschadiging ontstaan waar de paneellijnen samenvallen met de scheiding tussen de verschillende lagen plastic. Allemaal makkelijk te doen.
Ik weet nog niet of ik de rolroeren nu al los ga maken; ik heb in ieder geval de scheiding tussen roer en vleugel alvast ingezaagd. Aan de onderkant van de vleugel een plaatje van 0,5 mm dik gelijmd, even groot als de cabinevloer.

photo 429156

Dat geeft straks houvast aan de bovenkant van de cabinewanden. Ik moest wel hier en daar de bovenkant van de zijwandjes en van het buizenframe wat inkorten om een goede passing te krijgen. Daarna kon weer drooggepast worden.

photo 429158

photo 429157

Ik denk dat ik van alle onderdelen een kopie ga afgieten als test om te zien of ze geschikt zijn als master (voor de cabinewandjes twijfel ik daaraan). Die kopieën kan ik dan gebruiken om mijn model te bouwen of als master, later te beslissen. Dan hoef ik geen tweede model uit styreen plaat te bouwen (vooral die vleugel niet :evil: ).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Goeie vorderingen tot nu toe, ja de vleugel maken blijft lastig, had je geen dikke plaat uit één stuk ? Dat werkt een stuk makkelijker, zeker op jouw schaal. Ik probeer ook altijd te vermijden om materiaal in lagen op te bouwen. Zelf bij wielen afwerken wil het wel eens tegenzitten.

Tussen haakjes; vergeet je de glazen raampjes niet, omdat je al het buisframe aan de binnenkant gaat lijmen ? Of loop ik al te ver vooruit.. :wink:

Maar het ziet er allemaal goed uit, zeker de staartvlakken, dat is priegelen om die ribben er goed zichtbaar in te krijgen.

Succes verder, ik volg het allemaal met plezier :D ,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
vergeet je de glazen raampjes niet

Ik vergeet ze niet; ik ga ze net zo maken als bij de Fokhoven. Individueel pas maken in de openingen. Behalve dat dat realistischer is, moest ik de cabinewandjes ook zo maken dat ze als master voor een resin kopie konden dienen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement