Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=50115
Pagina 3 van 15

Auteur:  TheFlyingDutchman [ za 11 nov, 2017 19:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Ik weet dus niet of het werkt he, maar het lijkt mij het proberen waard en als het niet helpt kun je altijd nog je nasi een week vers houden.
De vacuumkamer van Arjan is wat serieuzer spul maar als het simpel kan.. 8)

Auteur:  robh [ zo 12 nov, 2017 20:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

De neus uitgehold met boor, slijptol en mes, zodat er ruimte is voor een rudimentair voetenstuur en zo.

photo 425868

Smerig werkje. Het plamuren van de luchtbelletjes in de rand van de luchthappers werkte wel, maar bij het boren van een gaatje er in de luchthapper liet de putty weer los. Ik heb ze dus iets ingekort (kniesoor die daar op let).

Rob

Auteur:  robh [ za 18 nov, 2017 13:00 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Van Stef Biemans een aantal goede foto's gekregen. Van de -ASO en de -ASN waar het onderstel goed te zien is en de balansgewichten van de rolroeren:

photo 426745

photo 426746

Een een close-up van de -ASN na de oorlog, waar kennelijk de motorbeplating wat primitiever was (zo te zien helemaal vlak) en waar iets vreemds onder de neus hangt.

photo 426747

Geen idee wat dat is. Op andere foto's is er niets van te zien.

Rob

Auteur:  robh [ zo 19 nov, 2017 12:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Aan de hand van de nieuwe, scherpere foto's heb ik de vleugelpanelen ingetekend op de TH Delft tekening. Van de plaats van de onderstelstijlen heb ik de plaats van de vleugelliggers afgeleid. En tenslotte die vervaarlijke balansgewichten van de rolroeren. De linker vleugeltip moest gecorrigeerd worden; de tekening was iets asymmetrisch, en dat viel me pas op bij het uitmeten van de paneellijnen.

photo 426894

Ik heb de kopie op het stuk plastic voor de vleugel ook aangepast.
Inmiddels heb ik ook de "vacuüm" bewaarboxen binnengekregen.

photo 426895

Bij de volgende giet-exercitie ga ik kijken of het helpt om zo de luchtbellen te verminderen.
En ik ben begonnen wat onderdelen van de romp uit te snijden. Dan ligt er op de ESM tenminste een beginnetje om aan de SIG Scratchbuild tafel verder mee te gaan.

Rob

Auteur:  robh [ ma 20 nov, 2017 11:22 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Bij het zoeken naar foto's van de flaps en duikremmen van de G.IA stootte ik op deze foto van de F.K.43 in oorlogskleuren:

photo 427073

Blijkbaar bevielen de balansgewichten aan de onderkant van de rolroeren niet erg, dus hier zijn ze vervangen door de meer conventionele oplossing aan de bovenkant van de roeren. Dus weer een optie om rekening mee te houden.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ ma 20 nov, 2017 23:50 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

robh schreef:
.... en waar iets vreemds onder de neus hangt. Geen idee wat dat is. Op andere foto's is er niets van te zien.

photo 426747

Koelribben oid ?

René

Auteur:  robh [ zo 26 nov, 2017 13:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Zou zoiets kunnen zijn, maar het ziet er niet echt uit als een oliekoeler. De foto is in ieder geval van het toestel uitgerust voor het TH Delft onderzoek, want de sensoren (pitot buis?) op de poot van het landingsgestel en de leidingen naar de onderkant van de romp zijn zeker niet de normale uitrusting.
Gisteren achter de tafel van de SIG Scratchbuild op de ESM toch nog wat kunnen doen; de ruwbouw van het rompachterdeel is bijna klaar.

photo 427712

photo 427710

Geen foto's van het inwendige, maar dat is niet zo interessant: alleen maar schotjes. Ik had bodemplaat en schotjes aan beide kanten "0,25 mm" smaller gemaakt en de schotjes aan de bovenkant 0,75 mm korter. Met de zijwanden en bovenkant van 0,25 mm plastic en de bodem van 0,5 mm dik Is het spul nu keurig aan de maat.

Rob

Auteur:  Vintage Jet [ zo 26 nov, 2017 18:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

rob schreef:
...want de sensoren (pitot buis?) op de poot van het landingsgestel en de leidingen naar de onderkant van de romp zijn zeker niet de normale uitrusting.

Het lijkt mij inderdaad logisch dat dit een instrument is om de instromende lucht te meten. Het zal niet voor niets buiten de draaicirkel. van de propellor geplaatst zijn. Gezien de afwijkende vorm (stompe inlaat met midden in een gesloten buis) lijkt het niet op een standaard pitot tube.

:brouw: VJ

Auteur:  robh [ zo 26 nov, 2017 19:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Citaat:
lijkt het niet op een standaard pitot tube

Vast niet; het is tenslotte beneden de waardigheid van een onderzoeker om standaard oplossingen te gebruiken, is het niet :wink: .
Rob

PS Ik heb er zelf gewerkt, dus ik ken de neigingen.

Auteur:  robh [ ma 27 nov, 2017 17:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Om de cabinevloer in de goede stand t.o.v. het rompachterdeel te krijgen, heb ik eerst de beide cabine zijwanden uitgesneden en toen een mal gemaakt die dezelfde hoek had. Die heb ik tijdelijk vastgelijmd op vloer en cabine achterwand.

photo 428048

Dat gaat de boel in vorm houden als ik de deelspanten onder de vloer ga lijmen en de huid daarop ga lijmen. Dat moet dit onderdeel voldoende stijfheid geven.
Ook blijkt de vloer iets korter te moeten worden dan die van de Fokhoven. De neus heb ik ook al gepast. Dat lijkt globaal te kloppen.
De zijwandjes zijn die voor de tweede serie KLM kisten (de rode lijntjes geven de ramen aan). Ik ga tegelijkertijd een setje met kleine raampjes voor de PH-ASN (PH-NAU/965) of PH-ASO bouwen.

Rob

Pagina 3 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/