Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=50115
Pagina 2 van 15

Auteur:  JohnH [ za 28 okt, 2017 1:23 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Rob,

Sterkte met het houtbewerken. Het gaat je goed af zo te zien.. :D :D

Tipje, misschien wel handig het blokje eerst aan de romp te lijmen en dan pas definitief in vorm vijlen en schuren. Dan kan je alles goed op de romp voorkant, c.q. brandschot laten aansluiten ?
Een verloop van vierkant naar rond is haast niet uit te meten of af te tekenen, Mk.1 eyebol is hier dan wel een must :wink:

Succes verder, ik blijf het wel volgen.

Met vr.gr.
JohnH

Auteur:  robh [ za 28 okt, 2017 8:22 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

@ John: Ik begrijp je punt. Ik heb een tweetrapsbenadering in het hoofd. Ik maak eerst deze houten master (lichtelijk overmaats) en giet die af in resin. Die resin kopie maak ik precies op maat met de (dan gebouwde) romp, maar ga ik niet inbouwen. Ik gebruik hem als master voor de (serie)productie.
En werkt het allemaal niet, gewoon overdoen, te beginnen met hout :lol:

Rob

Auteur:  robh [ za 28 okt, 2017 9:56 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Volgende stapje. De neus is bij de overgang naar de cabine 14 mm hoog, maar het schuine vlak is 16 mm hoog. Dus de tekening van het achteraanzicht van de neus in CorelDraw in de hoogte met 14% vergroot.

photo 424340

Geprint, uitgeknipt en opgeplakt.

photo 424339

De breedte van het houten model is ook nog iets te groot (had ik verwacht, en klopt ook met de restjes niet afgeschuurd papier op de zijkanten). Nu als het droog is voorzichtig schuren en iets naast de rode en zwarte boog laten staan.

Rob

Auteur:  robh [ zo 29 okt, 2017 14:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Na het schuren van de rondingen:

photo 424437

photo 424435

Daarna heb ik op beide zijkanten stukjes 0,5 mm plastic plaat gelijmd voor de "kieuwen", daarvan de voor-, boven- en onderkant flush met het hout geschuurd, het hout aan de achterkant bij het plastic een beetje uitgediept en panel lijnen ingegraveerd. En twee luchthappertjes van schuin afgesneden 1,6 mm staf op de neus geplakt volgens tekening en foto's.

photo 424434

photo 424436

Hierna moet het spul klaargemaakt worden om af te gieten.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ zo 29 okt, 2017 19:55 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Is gigantisch zo op het scherm, jou kennende zal dit wel weer zo'n 2x1 cm zijn.

René

Auteur:  robh [ zo 29 okt, 2017 20:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Nou, iets groter: 14 x 16 x 32 mm. Als je het uitrekend wel 3,5 keer zo groot :lol: Je moet niet ruim gezeten hebben in een cabine buitenmaat van 1,15 meter.

Rob

Auteur:  robh [ vr 10 nov, 2017 11:06 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Giettijd, samen met de masters voor de G.IA waarnemerskuip en canopy. Bakje van golfkarton en tape, op acrylglas, afgedicht met boetseerklei.

photo 425479

Siliconen gieten.

photo 425481

De mal. Details haarscherp.

photo 425480

Nu het echte gieten nog.

Rob

Auteur:  TheFlyingDutchman [ vr 10 nov, 2017 11:56 am ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Ik zat te denken. Arjan maakte voor het gieten gebruik van een vacuumkamer die leeggezogen werd door een luchtpomp. Wij hebben hier thuis van die vershoudbakjes uit de Albert Heijn met een soort luchtpompje erbij, waarmee je de lucht er deels uit kunt zuigen. Helemaal vacuum wordt het natuurlijk niet maar je krijgt er een behoorlijk drukverschil mee. Misschien is het een leuk experiment om het volgegoten malletje direct na het gieten eens in zo'n bakje te doen en kijken of je dan minder luchtbellen krijgt. Of heb je van die belletjes nooit zo'n last?

Auteur:  robh [ vr 10 nov, 2017 12:10 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Goeie tip; ik zal eens bij de grootgrutter langs gaan. Voor de huidige gietbeurt is het te laat, want die heb ik net gegoten. Bij de motorgondels van de F.VIII vielen de belletjes mee, en waren na een keer gronden en schuren niet meer te zien.

Rob

Auteur:  robh [ za 11 nov, 2017 12:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild

Gieten, dus.

photo 425519

Daarna uit de mal gehaald. De neus zag er best goed uit. Paar "foutjes": De luchthappers hadden een luchtbel gekregen, maar kunnen wat ingekort worden.

photo 425518

En de bovenkant van de neus vertoonde wat houtnerf.

photo 425517

Bij nader inzien bleken daar ook tamelijk wat luchtbelletjes te zitten.

photo 425515

Dit oppervlak kijkt bij het gieten schuin naar beneden. Ik had de neus dus beter op een taps stukje hout kunnen zetten, zodat alle zijvlakken tenminste verticaal staan.
Alle belletjes doorgeprikt. Die worden straks met putty behandeld.

photo 425514

De zijkanten zien er verder goed uit.

photo 425513

De F.VIII motorgondel vertoonde ook een luchtbel.

photo 425512

Ik had deze mal dus ook anders moeten maken. Niet met het puntje naar beneden, zoals hij nu is, maar gewoon met het vierkante vlak op de bodemplaat bij het maken van de mal, zodat het spitse deel van de gondel bij het gieten het eerst gevuld wordt.
En een volgende keer ook het Albert Hein "vacuüm kamertje" gebruiken (wat overigens bij de plaatselijke grootgrutter uitverkocht was).

Rob

Pagina 2 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/