Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=50115 |
Pagina 2 van 15 |
Auteur: | JohnH [ za 28 okt, 2017 1:23 am ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Rob, Sterkte met het houtbewerken. Het gaat je goed af zo te zien.. Tipje, misschien wel handig het blokje eerst aan de romp te lijmen en dan pas definitief in vorm vijlen en schuren. Dan kan je alles goed op de romp voorkant, c.q. brandschot laten aansluiten ? Een verloop van vierkant naar rond is haast niet uit te meten of af te tekenen, Mk.1 eyebol is hier dan wel een must Succes verder, ik blijf het wel volgen. Met vr.gr. JohnH |
Auteur: | robh [ za 28 okt, 2017 8:22 am ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
@ John: Ik begrijp je punt. Ik heb een tweetrapsbenadering in het hoofd. Ik maak eerst deze houten master (lichtelijk overmaats) en giet die af in resin. Die resin kopie maak ik precies op maat met de (dan gebouwde) romp, maar ga ik niet inbouwen. Ik gebruik hem als master voor de (serie)productie. En werkt het allemaal niet, gewoon overdoen, te beginnen met hout Rob |
Auteur: | robh [ za 28 okt, 2017 9:56 am ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Volgende stapje. De neus is bij de overgang naar de cabine 14 mm hoog, maar het schuine vlak is 16 mm hoog. Dus de tekening van het achteraanzicht van de neus in CorelDraw in de hoogte met 14% vergroot. Geprint, uitgeknipt en opgeplakt. De breedte van het houten model is ook nog iets te groot (had ik verwacht, en klopt ook met de restjes niet afgeschuurd papier op de zijkanten). Nu als het droog is voorzichtig schuren en iets naast de rode en zwarte boog laten staan. Rob |
Auteur: | robh [ zo 29 okt, 2017 14:27 pm ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Na het schuren van de rondingen: Daarna heb ik op beide zijkanten stukjes 0,5 mm plastic plaat gelijmd voor de "kieuwen", daarvan de voor-, boven- en onderkant flush met het hout geschuurd, het hout aan de achterkant bij het plastic een beetje uitgediept en panel lijnen ingegraveerd. En twee luchthappertjes van schuin afgesneden 1,6 mm staf op de neus geplakt volgens tekening en foto's. Hierna moet het spul klaargemaakt worden om af te gieten. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ zo 29 okt, 2017 19:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Is gigantisch zo op het scherm, jou kennende zal dit wel weer zo'n 2x1 cm zijn. René |
Auteur: | robh [ zo 29 okt, 2017 20:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Nou, iets groter: 14 x 16 x 32 mm. Als je het uitrekend wel 3,5 keer zo groot Je moet niet ruim gezeten hebben in een cabine buitenmaat van 1,15 meter. Rob |
Auteur: | robh [ vr 10 nov, 2017 11:06 am ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Giettijd, samen met de masters voor de G.IA waarnemerskuip en canopy. Bakje van golfkarton en tape, op acrylglas, afgedicht met boetseerklei. Siliconen gieten. De mal. Details haarscherp. Nu het echte gieten nog. Rob |
Auteur: | TheFlyingDutchman [ vr 10 nov, 2017 11:56 am ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Ik zat te denken. Arjan maakte voor het gieten gebruik van een vacuumkamer die leeggezogen werd door een luchtpomp. Wij hebben hier thuis van die vershoudbakjes uit de Albert Heijn met een soort luchtpompje erbij, waarmee je de lucht er deels uit kunt zuigen. Helemaal vacuum wordt het natuurlijk niet maar je krijgt er een behoorlijk drukverschil mee. Misschien is het een leuk experiment om het volgegoten malletje direct na het gieten eens in zo'n bakje te doen en kijken of je dan minder luchtbellen krijgt. Of heb je van die belletjes nooit zo'n last? |
Auteur: | robh [ vr 10 nov, 2017 12:10 pm ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Goeie tip; ik zal eens bij de grootgrutter langs gaan. Voor de huidige gietbeurt is het te laat, want die heb ik net gegoten. Bij de motorgondels van de F.VIII vielen de belletjes mee, en waren na een keer gronden en schuren niet meer te zien. Rob |
Auteur: | robh [ za 11 nov, 2017 12:45 pm ] |
Berichttitel: | Re: Koolhoven F.K.43, KLM luchttaxi; 1/72 scratchbuild |
Gieten, dus. Daarna uit de mal gehaald. De neus zag er best goed uit. Paar "foutjes": De luchthappers hadden een luchtbel gekregen, maar kunnen wat ingekort worden. En de bovenkant van de neus vertoonde wat houtnerf. Bij nader inzien bleken daar ook tamelijk wat luchtbelletjes te zitten. Dit oppervlak kijkt bij het gieten schuin naar beneden. Ik had de neus dus beter op een taps stukje hout kunnen zetten, zodat alle zijvlakken tenminste verticaal staan. Alle belletjes doorgeprikt. Die worden straks met putty behandeld. De zijkanten zien er verder goed uit. De F.VIII motorgondel vertoonde ook een luchtbel. Ik had deze mal dus ook anders moeten maken. Niet met het puntje naar beneden, zoals hij nu is, maar gewoon met het vierkante vlak op de bodemplaat bij het maken van de mal, zodat het spitse deel van de gondel bij het gieten het eerst gevuld wordt. En een volgende keer ook het Albert Hein "vacuüm kamertje" gebruiken (wat overigens bij de plaatselijke grootgrutter uitverkocht was). Rob |
Pagina 2 van 15 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |