Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 nov, 2017 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik weet dus niet of het werkt he, maar het lijkt mij het proberen waard en als het niet helpt kun je altijd nog je nasi een week vers houden.
De vacuumkamer van Arjan is wat serieuzer spul maar als het simpel kan.. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De neus uitgehold met boor, slijptol en mes, zodat er ruimte is voor een rudimentair voetenstuur en zo.

photo 425868

Smerig werkje. Het plamuren van de luchtbelletjes in de rand van de luchthappers werkte wel, maar bij het boren van een gaatje er in de luchthapper liet de putty weer los. Ik heb ze dus iets ingekort (kniesoor die daar op let).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 nov, 2017 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Van Stef Biemans een aantal goede foto's gekregen. Van de -ASO en de -ASN waar het onderstel goed te zien is en de balansgewichten van de rolroeren:

photo 426745

photo 426746

Een een close-up van de -ASN na de oorlog, waar kennelijk de motorbeplating wat primitiever was (zo te zien helemaal vlak) en waar iets vreemds onder de neus hangt.

photo 426747

Geen idee wat dat is. Op andere foto's is er niets van te zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2017 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Aan de hand van de nieuwe, scherpere foto's heb ik de vleugelpanelen ingetekend op de TH Delft tekening. Van de plaats van de onderstelstijlen heb ik de plaats van de vleugelliggers afgeleid. En tenslotte die vervaarlijke balansgewichten van de rolroeren. De linker vleugeltip moest gecorrigeerd worden; de tekening was iets asymmetrisch, en dat viel me pas op bij het uitmeten van de paneellijnen.

photo 426894

Ik heb de kopie op het stuk plastic voor de vleugel ook aangepast.
Inmiddels heb ik ook de "vacuüm" bewaarboxen binnengekregen.

photo 426895

Bij de volgende giet-exercitie ga ik kijken of het helpt om zo de luchtbellen te verminderen.
En ik ben begonnen wat onderdelen van de romp uit te snijden. Dan ligt er op de ESM tenminste een beginnetje om aan de SIG Scratchbuild tafel verder mee te gaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2017 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het zoeken naar foto's van de flaps en duikremmen van de G.IA stootte ik op deze foto van de F.K.43 in oorlogskleuren:

photo 427073

Blijkbaar bevielen de balansgewichten aan de onderkant van de rolroeren niet erg, dus hier zijn ze vervangen door de meer conventionele oplossing aan de bovenkant van de roeren. Dus weer een optie om rekening mee te houden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
.... en waar iets vreemds onder de neus hangt. Geen idee wat dat is. Op andere foto's is er niets van te zien.

photo 426747

Koelribben oid ?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zou zoiets kunnen zijn, maar het ziet er niet echt uit als een oliekoeler. De foto is in ieder geval van het toestel uitgerust voor het TH Delft onderzoek, want de sensoren (pitot buis?) op de poot van het landingsgestel en de leidingen naar de onderkant van de romp zijn zeker niet de normale uitrusting.
Gisteren achter de tafel van de SIG Scratchbuild op de ESM toch nog wat kunnen doen; de ruwbouw van het rompachterdeel is bijna klaar.

photo 427712

photo 427710

Geen foto's van het inwendige, maar dat is niet zo interessant: alleen maar schotjes. Ik had bodemplaat en schotjes aan beide kanten "0,25 mm" smaller gemaakt en de schotjes aan de bovenkant 0,75 mm korter. Met de zijwanden en bovenkant van 0,25 mm plastic en de bodem van 0,5 mm dik Is het spul nu keurig aan de maat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
rob schreef:
...want de sensoren (pitot buis?) op de poot van het landingsgestel en de leidingen naar de onderkant van de romp zijn zeker niet de normale uitrusting.

Het lijkt mij inderdaad logisch dat dit een instrument is om de instromende lucht te meten. Het zal niet voor niets buiten de draaicirkel. van de propellor geplaatst zijn. Gezien de afwijkende vorm (stompe inlaat met midden in een gesloten buis) lijkt het niet op een standaard pitot tube.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
lijkt het niet op een standaard pitot tube

Vast niet; het is tenslotte beneden de waardigheid van een onderzoeker om standaard oplossingen te gebruiken, is het niet :wink: .
Rob

PS Ik heb er zelf gewerkt, dus ik ken de neigingen.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Om de cabinevloer in de goede stand t.o.v. het rompachterdeel te krijgen, heb ik eerst de beide cabine zijwanden uitgesneden en toen een mal gemaakt die dezelfde hoek had. Die heb ik tijdelijk vastgelijmd op vloer en cabine achterwand.

photo 428048

Dat gaat de boel in vorm houden als ik de deelspanten onder de vloer ga lijmen en de huid daarop ga lijmen. Dat moet dit onderdeel voldoende stijfheid geven.
Ook blijkt de vloer iets korter te moeten worden dan die van de Fokhoven. De neus heb ik ook al gepast. Dat lijkt globaal te kloppen.
De zijwandjes zijn die voor de tweede serie KLM kisten (de rode lijntjes geven de ramen aan). Ik ga tegelijkertijd een setje met kleine raampjes voor de PH-ASN (PH-NAU/965) of PH-ASO bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement