Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het dakraam op maat gemaakt en er in gezet.

photo 438473

Om het beter te laten aansluiten toch nog een stripje tussen vleugel en romp gelijmd.

photo 438473

Op de fot kan je zien dat het niet helemaal aan de maat is. Maar de hoogte van het raam is maar 10 mm, dus je hebt het hier hooguit over enkele tienden (= de breedte van een snede).
Dan wat gedacht over de maskers voor de voorruit. Het loont niet om drie kliene maskers te maken; die krijg je nooit netjes uitgelijnd, ben ik bang. Dus dan maar eentje gemaakt. Eerst uit het karton de zwarte raampjes uitgeknipt, daarna een stukje tape er onder geplakt en de omtrek uitgesneden.

photo 438471

Ik heb er twee gemaakt, een voor de buitenkant (zwart blauw te schilderen) en een voor de binnenkant (licht grijs). Kijken hoe dat werkt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 04 maart, 2018 15:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 2:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Rob,

Is het misschien niet makkelijker om 1 kant af te plakken en er eerst lichtgrijs er op te doen en dan aflakken in blauw.
Op die manier zie je toch het lichtgrijs aan de binnenkant en het scheelt je het bijna onmogelijke uitlijnen aan de binnenkant...

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga eens kijken op mijn methode hier werkt; het is so wie so makkelijker omdat de ramen vlak zijn. Ik moet bovendien met de penseel werken (mij lukt het denk ik niet dit minuscule dingetje te spuiten zonder dat verf op ongewenste plekken terecht komt), en mijn ervaring is dat er dan toch een aardig opstaand randje ontstaat, waar later de decal met de aluminium raamlijsten overheen moet vallen. En twee lagen/kleuren zijn tweemaal zo dik.
Lukt het niet, dan proberen we de andere manier. Kost alleen 2 vierkante centimeter transparante cover sheet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hoogte- en richtingsroeren zijn voorzien van PE control horns en de rolroeren van balansgewichten en 0,4 mm styreen control horns, allemaal donkergrijs geschilderd.

photo 438630

De uitlaat heeft een jasje Humbrol gun metal gekregen.

photo 438629

Die verf wordt wel erg klonterig, die moet ik maar eens weggooien. De steunen het ik gemaakt van kleine stukjes stroomlijnprofiel.
Dan het windscherm. Ik had de kartonnen template op een stukje transparant plastic geplakt met dubbelzijdige 3M tape. Het uitsnijden van het windscherm ging nog wel, het doorzetten van de vouwlijnen iets minder, het verwijderen van het karton nauwelijks en het verwijderen van de lijmresten van de tape helemaal niet. Geprobeerd met wasbenzine, terpentine en uiteindelijk IPA. Toen was de lijm er af maar het plastic wit uitgeslagen. Dan maar weer naar mijn oude styreen onderdelen productiemethode: Een papieren kopie op het plastic plakken met verdunde Kristal Klear. Dat ging prima.

photo 438628

Ik heb het papier er op laten zitten totdat het windscherm op maat wat, dat helpt bij het wegsnijden en knippen van het overtollige plastic. Daarna het papier er af, even de (weinige) Kristal Klear resten er af wassen met water en de job is klaar. Wel heb ik uitgevonden dat bij het passen en meten van het windscherm je best wat last hebt van het onderstel, waarbij een van de vleugelstijlen afscheid nam van het model. Het is dus beter om de volgorde van windscherm en onderstel assemblage om te wisselen.
Daarna het verfmasker aanbrengen.
Citaat:
Ik ga eens kijken op mijn methode hier werkt .....

Nee dus :mrgreen: . Het was al lastig genoeg om één kant goed op zijn plaats te krijgen, dus die andere kant heb ik niet eens geprobeerd. Het laagje lichtgrijs is inmiddels aangebracht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ook het zwart-blauw zit er op. Redelijk gelukt.

photo 438766

Binnenkant ook OK.

photo 438765

Ter plaatse van de vouwen heb ik uit de hand zwart-blauwe lijntjes geschilderd. Aan de binnenkant komen daar stukjes lichtgrijs geschilderd staf van 0,5 mm als frame buizen tegenaan.
Dan de decals voor de aluminium raamomlijsting in het windscherm. Het midden moet daaruit verwijderd worden, want dat wordt nooit mooi doorzichtig als ik het laat zitten. Dus het mes er in.

photo 438767

Links fout (te krampachtig geprobeerd vlak lang het metallic te snijden), rechts waarschijnlijk bruikbaar. Het ziet er op de foto misschien wat grof uit, maar de hoogte van de raampjes is maar 7 mm.
Verder heb ik me afgelopen zondag op de open dag in Hoofddorp geamuseerd met het schoonmaken en gedeeltelijk in elkaar zetten van de prototype kit.

photo 438768

De romp ging tamelijk goed, al blijven de 0,5 mm dikke zijwandjes kwetsbaar. Wel moest ik van de meegegoten frame buizen bovenaan nog wat weghalen om de vleugel goed passend te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De propellertips heb ik wit geschilderd de rood-wit-blauwe decals er op geplaatst.

photo 438877

Die bleven wat moeilijk zitten, maar dat was snel verholpen met een beetje verdunde Kristal Klear.
Het op maat knippen van het windscherm heb ik gedaan met dit schaartje:

photo 438878

Hiermee kan je zeer kleine bochtjes maken en ook de kracht goed doseren.
Dan de decals voor de raamlijsten aanbrengen. Ging eigenlijk best goed, al had ik op een plaats toch het zilver geprinte stuk doorgesneden. Goed behandeld met Set en Sol was dit het resultaat:

photo 438874

Het ziet er enorm uit op de foto, maar het spul is maar 8 mm hoog. Aan de binnenkant heb ik op de verticale stijlen stukjes 0,25 x 0,5 mm strip gelijmd om de buizen van het romp frame te simuleren.
De foto kondigt ook al het volgende "drama" aan. Ik had het windscherm op maat geknipt met de smalle kant boven, en dat moest de brede kant zijn. Nu was de onderkant nog wel te corrigeren, zodat die redelijk aansloot op de neus, maar aan de bovenkant ontstonden een paar lelijke kieren. Ik heb het windscherm toch maar op zijn plaats gelijmd.

photo 438876

Daarna de kieren opgevuld met witte houtlijm.

photo 438873

Zo zit het in ieder geval dicht. Als de lijm droog is overschilderen. De bouwinstructie voor de resin kit wordt in ieder geval aangepast om te voorkomen dat anderen ook deze stomme fout maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Jammer van de fout, maar het is een fijne gedachte wanneer je anderen dezelfde fout kan besparen. Wat een gaaf model is het aan het worden. Het is dat het 1/72 is anders had ik er zeker 1 gewild. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het 1:1 apparaat was de aansluiting tussen windscherm en vleugel ook nogal geïmproviseerd, zoals deze foto laat zien.

Afbeelding

Misschien ook een foutje :wink: ?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2018 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De witte lijm weggewerkt.

photo 438948

photo 438949

Blik in de cabine:

photo 438947

photo 438946

In werkelijkheid is er meer te zien. Dan konden nu de wielen er op.

photo 438946

photo 438945

Die lange as einden moesten er bijna helemaal af om de wielen goed te plaatsen.
Alleen de roeren en de uitlaat nog. Ik heb overigens op de foto's geen pitot buis of navigatielicht kunnen vinden. Dus voorlopig ga ik daarvoor niks verzinnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De uitlaat dus. Overgeschilderd met Vallejo Model Air steel. Dat laat zien dat het smerige uiterlijk van Humbrol gun metal veroorzaakt wordt door veel te grove metaaldeeltjes, want glad trekt het wel. Daarna onder de romp gelijmd en een leidinkje naar de cabine gemaakt van 0,3 mm messing draad.

photo 439002

photo 439000

Een nog een fotootje met de schroef er op.

photo 439001

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement