Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De PH-CMD was de modernste versie van de F.K.43. Hij had de gestroomlijnde rug en de landingskleppen, die later ook toegepast zijn bij de F.K.43 Fokhoven. Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar zal dat zeker doen.
De stuurknuppel heb ik van messing buis gemaakt en de asjes zijn op de landingsgestel driehoeken gelijmd. Ook is er een schuin gaatje in het instrumentenpaneel geboord. Daar komt nog een buis van het frame te zitten.

photo 430928

De las is versterkt met epoxy en dikke secondelijm.
Daarna heb ik alle onderdelen maar eens op millimeter papier gelegd in plaats van een dubbeltje er naast te leggen.

photo 430929

Dit zal dus ook de inhoud van de kit worden. Alleen het windscherm en de lange uitlaatpijp ontbreken nog. En het eindje staf voor de buis naar het instrumentenpaneel. Het eerste kan ik pas op maat maken als het model in elkaar zit, voor de tweede is passen op de geassembleerde romp de beste oplossing.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog een laatste onderdeeltje: De uitlaat.

photo 431055

0,8 mm messing buis, in vorm gebogen, voorkant schuin afgevijld zodat ie onder de neus past en de achterkant een beetje plat geknepen en ook schuin afgevijld. Dat laatste was bij de foto's van de originelen duidelijk te zien.
Dan zou ik nu het model in elkaar kunnen gaan zetten, ware het niet ........ dat er ook nog een master voor een resin model gemaakt moet worden.
Daarvoor moet ik in ieder geval een aantal onderdelen gaan afgieten. De grootste zijn het romp achterstuk en de vleugel. Dat dacht ik zo aan te gaan pakken:

photo 431049

Een 0,5 mm dikke verbinding tussen kielvlak en bovenkant romp om er voor te zorgen dat het kielvlak goed gevuld wordt en aan de onderkant (dus boven bij het afgieten) een strip verbonden met de onderkant van de romp door een stuk 0,5 mm plaat. Die plaat laat alle "verstijvers" op de onderkant romp vrij, die blijven bij het afgietsel dus goed zichtbaar en de gietbraam bevindt zich in principe op gladde oppervlakken. Het maken van een goede passing van de stukjes plaat op de styreen romp is een kwestie van trial and error.
De vleugel dacht ik zo te doen:

photo 431050

Doordat de V-stelling van de vleugel toch groter was dan ik dacht, moest de strip onderaan twee keer zo breed worden.
En zo zien de beide masters er nu uit:

photo 431052

photo 431054

Inmiddels heb ik ook besloten geen dubbele set cabinewanden te maken. Met behulp van een template kan de set voor de tweede serie KLM kisten makkelijk gemaakt worden uit de set voor de PH-ASN.

photo 431053

photo 431051

De templates zijn gemaakt van een scan van de cabinewanden met daarin in CorelDraw de grotere ramen getekend.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Super gaaf om te zien. 'modelbouw' in de letterlijke zin: Je zet het model niet in elkaar, je maakt het model.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Je zet het model niet in elkaar ......

Dat komt nog wel, hoor. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van luiheid :mrgreen: : Ik had geen zin om alle onderdelen twee keer te bouwen; vooral een tweede keer die vleugel schuren stond mij tegen. Bovendien blijkt de manier, waarop ik het romp achterstuk gebouwd heb (spanten, wandjes en huidvelden) niet bestand tegen de gebruikelijke resin giet methoden, waar vacuum (enkele millibar) toegepast wordt om luchtbellen te vermijden. Mijn "master" met alle ingesloten lucht zou een onder-resin vuurwerk hebben opgeleverd. En neus en wielen moesten toch al gegoten worden, dus .....
Vandaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Meteen maar even doorgepakt. Stabilo, hoogte- en richtingsroer:

photo 431075

Eerst een stukje 0,4 x 0,5 mm strip op de scharnierlijnen gelijmd, zodat het verschil tussen onderdeel en ophanging duidelijk te zien is en er toch een weg voor de hars is, en toen de onderdelen op een stukje strip van 3,2 x 2,3 mm plastic gelijmd.
Rolroeren hetzelfde recept.

photo 431074

De onderstelstijlen en de oliekoeler:

photo 431073

De stijlen net zo behandeld als de roeren; onder de koeler een plaatje geplakt van 0,25 mm plastic, dat iets kleiner dan de omtrek was. De messing pennen in de stijlen zullen waarschijnlijk mislukken. Dan worden ze vervangen door gaatjes, waar de bouwer zelf pennen in mag steken.
Vleugelstijlen zelfde recept als de roeren.

photo 431072

Ik heb er nog even over gedacht om in de kit een stuk stroomlijnprofiel mee te leveren, maar die zijn zo uitermate zeldzaam (alleen op de tweedehands markt te krijgen) dat ik nooit die paar benodigde meters bij elkaar zou krijgen (want mijn eigen voorraad ga ik daar natuurlijk niet aan opofferen :mrgreen: ).
Stoelen: Zelfde recept als de oliekoeler. En op een breder stukje plastic.

photo 431071

En tenslotte het instrumentenpaneel.

photo 431070

Dat was iets lastiger, want op de een of andere manier moest er natuurlijk wel plek zijn voor het kompas, wat onder het paneel uit hangt.
De resterende onderdelen zijn veel lastiger. De wandjes hoef ik gelukkig niet zelf te doen, want ik heb een dubbele set. Laat ik deus graag over aan een professionele gieter. De prop: Geen idee hoe die te kopiëren. Hetzelfde geldt voor de stijlen met asjes van het onderstel; ook die zijn 3D. De uitlaat: Verlies aan detail, en mogelijk niet precies passend. De balansgewichten voor de rolroeren en de stuurknuppel: Waarschijnlijk veel te fijn om te gieten. De laatste vleugelstijlen zijn gewoon rond staf; daar kan gewoon een stukje plastic of messing voor gebruikt worden.
Van later zorg. Eerst maar eens kijken hoe het spul wat nu klaar staat gaat worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

Heel knap wat je hier het brouwt, :brouw: :brouw:

Veel succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
JohnH schreef:
Rob,

Heel knap wat je hier het brouwt, :brouw: :brouw:

Veel succes !

Met vr.gr.
JohnH

Dit is maar voorspel. Nu kijken hoe het gaat met de mallen en de prototype productie. En er zijn nog steeds een paar onopgeloste "problemen".

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik voel een nieuw lijntje opkomen, Robhaas-models.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nou, eerst maar eens kijken of deze wil lukken. En zo'n lijntje is best duur, schattingen variëren van 1000 tot 1350 euro voor een serie van 25 tot 30 stuks. Als ik ze zelf moet maken, ben ik bijna al 40 tot 45 euro kwijt aan de hars.
Ik heb alle masters met 2 of 3 druppeltjes lijm vastgelijmd op een stukje 2 mm plastic, ongeveer 15 mm langer en breder dan de master.

photo 431225

De hoogte hou ik 5 mm meer dan de hoogte van de master.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na commentaar van mijn beide giet-adviseurs heb ik twee wijzigingen toegepast.
In het 0.5 mm velletje plaat onder de vleugel voorrand zijn een aantal gaten geboord. Dat helpt tegen het te vroeg verstoppen van de toevoer van hars (al gedaan op de foto).
En de driehoek tussen kielvlak en bovenkant romp heeft geen functie als van de romp onderkant gegoten wordt. Dus die is nu weg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement