Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dry fit van de tekening voor de decals voor de tweede serie KLM kisten.

photo 432171

De verhoudingen zijn correct.

photo 423562

photo 432172

Misschien laat ik het rechte onderste stuk van de gouden bies nog iets verder naar voren door lopen. En KOOLHOVEN iets kleiner printen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Met de nieuwe hars Smooth Cast 310 van FormX (verwerkingstijd 20 minuten) aan de slag gegaan in de hoop dat dat in minder bellen resulteert. Ook heb ik bij de tweede poging gieten de hars met de injectiespuit in de uithoeken geperst. De resultaten dan (boven steeds de styreen masters, er onder de gietproducten, eerst alleen met zwaartekracht, daaronder met (injectiespuit)druk.

photo 432258

Romp. De middelste met Modelbrouwers hars veel bellen, vooral op scherpe hoeken. Kielvlak ontbreekt, dat is wel bij de tweede keer goed gelukt. Maar de kopie is te slecht om als master te dienen. Rompneus zelfs de eerste keer zonder bellen, alleen de luchthappers waren niet meegekomen (moet ik toevoegen van styreen).

photo 432257

Vleugel. Veel bellen bij de paneellijnen en de vleugelvoorrand. Zelfs met plamuren waarschijnlijk niet bruikbaar voor mijn eigen model. Bovendien is de mal veel te slap. Dus gewoon wachten tot er een product onder vacuüm uit een fatsoenlijke mal beschikbaar is. Of de styreen master gebruiken.

photo 432256

Stoelen. In principe OK, de leuningen van 0,5 mm dik zijn produceerbaar, maar wel moet de mal voorzichtig en onder druk gevuld worden. De laatste zet is met reparatie bruikbaar voor mijn model.

photo 432255

Roeren en staartvlakken. Lastig. Veel belletjes, vooral bij de paneelladen, en de mal is lastig te vullen. Stabilo en misschien rolroeren bruikbaar voor mijn model. Het richtingsroer is te plomp. Dat wordt in ieder geval vervangen door eentje uit 1 mm plaat in plaats van kern en huidplaten.

photo 432254

Instrumentenpaneel. Rustig overlaten aan beroeps-gieter. Voor mijn model een extra exemplaar maken uit styreen.

photo 432253

Stroomlijnstijlen. Zijn af te gieten, maar alleen onder vacuüm. Da's mooi, want stroomlijnprofiel is schaars.

photo 432252

Wielen en oliekoeler. Hoofdwielen zij bruikbaar, zelfs zonder vacuüm gieten. Staartwiel zou onder vacuüm moeten lukken, evenals de oliekoeler. Die laatste heb ik toch niet nodig voor de PH-AKC.
Zo. Dat weten we dan al weer. Hoofdprobleem: Het maken van een vacuüm bestendige master voor het romp achterstuk zonder bellen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 826
volgens mij moet je direct dat spul dat je gebruikt direct weg doen en andere resin kopen!!!

https://polyestershoppen.nl/polyurethaa ... s-136.html

Jouw malletjes lijken prima te zijn, die oranje rubber is prima spul, dat weet ik uit eigen ervaring.

Ik gebruik zelf roze rubber van siliconenandmore.
Ik doe niks met vacuüm en giet de resin in de mal na dat ik er een heel klein beetje talkpoeder in heb gestrooid.
Dat werkt goed en zeker bij de malletjes met het instrument paneel enzo

photo 432322

Het resultaat is strak met alleen aan de onderzijde wat bubbeltjes, maar het aangiet deel is dan ook zo dun dat de belletjes niet de mogelijkheid hebben om er uit op te stijgen.
photo 432321


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er netjes uit BeeJee. Is dat een Revell F100 ingekort tot een F70?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 826
FokkerFan schreef:
Dat ziet er netjes uit BeeJee. Is dat een Revell F100 ingekort tot een F70?


klopt helemaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga dus mooi geen andere resin kopen, want ik heb geen ambitie om hars gieter te worden :twisted:
Het romp achterstuk is inmiddels ondergebracht bij een collega modelbouwer die over een vacuümkamertje beschikt en zal ter zijner tijd voor de productie overhandigd worden aan een professionele gieter. Met twee experts die me verzekerd hebben dat met vacuüm en de bestaande mal er een goed product uit komt sluit ik denk ik de discussie 8) .
Toch maar weer verder met de F.K.43. Uit Vliegwereld van 12 maart 1936 nog een maatschetsje geput, waar de stoelpositie op staat.

photo 432500

Verder heb ik nog een prop gemaakt uit (grotendeels) styreen.

photo 432499

photo 432498

photo 432495

1 mm mm staf, ringetjes uit uitgeboorde 1,5 mm staf, bladen geschuurd uit stukje 1 mm plastic. Mag de gieter kiezen wat hij als master wil gebruiken.
Neussectie was vrijwel zonder belletjes; waar nog iets zat bijgewerkt. Uitgehold met een freesje, nieuwe luchthappers er op en de montagestripjes voor de cabinewandjes.

photo 432496

photo 432494

Nieuwe richtingsroeren uit 1 mm plaat, ribben ingezaagd met de scheermes zaag.

photo 432497

Dan de gerepareerde afgietsels voor gebruik in mijn eigen model. Achterbank met nieuwe hoofdsteunen uit 0,5 mm plaat, belletje op de hoek weggewerkt met putty, net zoals de hoek van de rugleuning van de steoel.

photo 432491

Hoekjes van de rolroeren gerepareerd en van een van de hoogteroeren.

photo 432490

De rest van de staartvlakken is gewoon bruikbaar.
Hoofdwielen waren prima. Het staartwiel bijna.

photo 432492

Dan als laatste nog een styreen kopie gemaakt van de rolroer balansgewichten.

photo 432493

0,5 en 1 mm staf. Voor het geval de messing exemplaren niet te kopiëren zijn.
Dit is het voorlopig. Over twee weken overleg met de professionele resin gieter, en als er geen showstoppers zijn (en de prijs redelijk is) het spul laten produceren, nadat ik de voorinschrijving afgewerkt heb. Proefsetje decals laten printen. Daarna m'n eigen model afmaken. Nu maar even doorwerken aan de G.IA badkuip :wink: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moest nog een nieuw instrumentenpaneel maken, omdat het afgietsel geheel mislukt was. Hierbij dus.

photo 432748

Inmiddels wordt het romp achterstuk gegoten bij een collega modelbouwer. Na blootstelling aan vacuüm:

photo 432747

Die bellen kunnen tenminste niet meer in het gietstuk terecht komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Met behulp van de vliegwereld tekening de plaats van de stoelen aangegeven met stukje 0,13 mm plaat.

photo 432855

Vanavond ga ik het afgietsel van het romp achterstuk ophalen. Is waarschijnlijk goed genoeg om als master voor de serie te dienen. Daarna wachten op het overleg met de producent.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteravond met dank aan Wim het afgietsel van het romp achterstuk opgehaald (de eerste poging was de dag tevoren mislukt, omdat ie te snel uit de mal was gehaald). Er bleken toch nog een paar belletjes en andere ongerechtigheden in te zitten. Na het verwijderen van de "aanhangsels" alle belletjes opengemaakt.

photo 432959

photo 432958

photo 432957

De onderkant is duidelijk het slechtste, maar zelfs dat is te repareren. Alles opgevuld met Revell Plasto putty (die hecht het beste). Na droging eerst het teveel verwijderd met een scherp mes en elk plekje geschuurd tot geen niveauverschil meer te zien was.

photo 432955

photo 432956

Ook twee inkepingen gemaakt waar de achterste vleugelstijlen op de romp moeten aansluiten. De vloer van de cabine ook voorzien van "merkjes" voor de plaats van de stoelen.

photo 432954

In deze vorm kan hij voor mijn gevoel dienen als (vacuüm bestendige) master voor het romp achterstuk. Nu wachten op het oordeel volgende week van de serieproducent over alle masters (en de prijs, natuurlijk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2018 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de inkijk in de cockpit tamelijk groot zal zijn, heb ik toch maar een simpel voetenstuurtje gefabriekt. En als alternatief voor de stuurknuppel master van messing buis een van dunne styreen staf (0,5 en 0,65 mm).

photo 433029

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement