Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik dacht eerst de wandjes van de gietvorm van dun ribkarton te maken; dat het goed gewerkt bij de gietvorm voor de canopy van de G.I. Maar hier zag het er minder goed uit.

photo 431254

Het karton was van mindere kwaliteit; duidelijk slapper en op de vouwen dreigde het te scheuren. Dus maar overgegaan op 1 mm plastic. Dit is de verzameling:

photo 431253

Als de lijm goed droog is alle naden nog even nalopen met Valejo putty, en dan is het klaar om de vormen te gieten. Gaat me overigens flink wat siliconen en hars kosten.
De zorgen van Rob de Bie, dat de lange, smalle mallen niet stabiel zouden zijn, lijken geen bewaarheid te worden. We zullen zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Waarom geen driehoekjes precies in het midden gelijmd, bij die lange gietvormen. Ik stel me zo voor, dat bij het volgooien met giethars het gewicht aan de binnenkant tegen de wanden naar buiten gaat drukken, weinig werk een paar dunne strookjes lijmen tegen het doorbuigen, idee ?

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Als dat een probleem is, kun je ook uit triplex of styreen een soort afstandhouders maken die je over de bakken heen schuift om dit te voorkomen. Dit wordt ook toegepast in de betonbouw, bij het sorten van balken / wanden.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Of je gebruikt Lego-steentjes :wink:. Er zijn dozen verkrijgbaar waar alleen maar de oude eenvoudige bouwstenen in zitten.....500 stuks ofzo en daar kan je heel mooi dit soort bakjes van maken.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Heren, bedankt voor de tips. Het leek inderdaad dat de mal voor de vleugel last had van uitbollen door het gewicht van de siliconen, maar bij nader inspectie bleek ik dat er al ingebracht te hebben bij het lijmen van de doosjes. Zou zijn voorkomen door het lego steentjes concept toe te passen. Wel is het zo, dat de andere kant van de mal(len), die bij het gieten dus boven komt te liggen, een steuntje in de zij nodig zal hebben, zowel bij het vullen (beetje open houden), als bij het uitharden (breedte kaliber).
Het resultaat tot nu toe. Vooropgesteld, het detail van de mallen is vrijwel perfect. Ook heb ik nergens luchtbellen gezien.
Het meest kritische deel, het romp achterstuk, want de styreen master is niet vacuüm compatibel:

photo 431457

De master was zijn kielvlak kwijtgeraakt; moest ik er apart uit peuteren. Het styreen is nauwelijks beschadigd; als de kopie dus goed is, kan ik het styreen gewoon in mijn model gebruiken. Wel heb ik de mal aan voor en achterkant een beetje open moeten snijden, anders kreeg ik de master er niet uit. Het enige wat ik niet kan inspecteren is hoe de verstijvers aan de onderkant van de romp er uit gekomen zijn. Dat ga ik pas zien bij het afgieten.
Dan het tweede "kritische" deel: De kopie van de F.K.41 wielen, want daar heb ik twee kopieën van nodig.

photo 431454

Redelijk goed gelukt, behalve dat lijmen van resin op plastic kennelijk niet sterk genoeg is, en de resin zelf ook makkelijk bezwijkt. Lijkt haalbaar, en hopelijk is het detail vergelijkbaar met de rest.
De nieuwe neus. Geen probleem, al kan ik pas bij de eerste kopie zie of de houtnerven van de master goed weggewerkt zijn.

photo 431456

De tijdbespaarder: De mal voor de vleugel.

photo 431455

Het detail is uitstekend, alle paneellijnen zitten er prima in en de opliggende details ook. Het advies van Maarten Schönfeld om wat gaatjes te boren, die later bij het gieten als zuiltjes de mal open zullen houden heeft wel gewerkt, maar verder is de mal toch wel erg slap, en zal die na het vullen met hars een "bekisting" nodig hebben om goed aan de maat te blijven.
Tenslotte het instrumenten paneel.

photo 431453

Weinig aan toe te voegen, detail goed en de master is er ongeschonden uit gekomen.
De andere vijf mallen moet ik nog maken, maar dat zijn veel kleinere onderdelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 dec, 2017 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vijf laatste malletjes dan.

photo 431674

De twee stoelen leveren problemen op; het materiaal is te dun en niet stevig genoeg. Ik vermoed dat de afgietsels slecht zullen zijn. Dat moet dus anders, dikker materiaal of anders aan de gietboom vastmaken. De achterbank werkt prima.
De staartvlakken kwamen los van de gietboom, maar de mal ziet er goed uit. Rolroeren geen enkel probleem, evenals de stroomlijnstijlen. De landingsgestelstijlen leverde alleen een probleem op, omdat ik de messing pen er in had laten zitten (was ik voor gewaarschuwd :roll: ).
Het belangrijkste is, dat alle styreen onderdelen nog bruikbaar zijn (zelfs de twee stoelen) en weinig reparatie behoeven. Alleen de tussenstrips moten van de onderdelen verwijderd worden. Wel moeten de mallen nog ontdaan worden van vliesjes siliconen.
De onderdelen waarvan ik nog geen mal heb (assen, prop, balansgewichten) laat ik met genoegen aan de profs over. Nu nog afgieten, en zien hoe de kopieën er uit zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na de mallen het echte gieten. Dat was een groot succes. Binnen enkele minuten zag mijn mengsel er zo uit.

photo 431802

Ik weet het (nu): Niet te veel tegelijk aanmaken, dan wordt het lekker warm en snel hard. Overigens heb ik voor de Modelbrouwers resin nergens de verwerkingstijd kunnen vinden. Dus was ik best wel benieuwd wat er uit de mal voor het romp achterstuk zou komen.
Wel, dat viel niet mee. Het eerste was dat het kielvlak ontbrak; de rest van de romp was nog een beetje aan te zien vanuit deze hoek.

photo 431800

Vanuit deze kant was het een totale ramp.

photo 431799

Dan het positieve nieuws. Het weghalen van de gietrug ging makkelijk, er zaten ook weinig bellen in. De detaillering van de "verstijver" lijnen is goed geslaagd en het plaats waar de gietrug zat kon goed schoongemaakt worden.

photo 431801

Ook is de passing met zijwanden en neus prima; geen zorgen daar dus.
Na overleg met Rob de Bie heb ik besloten bij FormX Smooth Cast 310 te bestellen. Die heeft een verwerkingstijd van 20 minuten, en is weliswaar slechter voor de mal, maar met maximaal 3 te gieten exemplaren zou dat geen probleem moeten zijn. En de curing tijd van 4 uur is ook geen probleem.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met het verder experimenteren. Leuk om dit proces zo mee te kunnen volgen en bij te leren. Wel zo handig dat je iemand met ervaring bij je hebt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Wel zo handig dat je iemand met ervaring bij je hebt.

Zeg dat wel :roll:, hoewel adviezen niet altijd de zelfde richting op wijzen. Langzamerhand wordt het me wel duidelijk dat resin gieten een vak is, en het gieten van hele kitjes een job :mrgreen: Binnenkort ga ik praten met een "leverancier". Leren we weer wat nieuws.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moest nieuwe, steviger exemplaren voor de voorstoelen maken. Zitting en onderstel uit één stuk, de rugleuning over de hele hoogte van de zitting gelijmd. Wel is de rugleuning weer van 0,5 mm plastic; 1 mm ziet er echt veel te grof uit. Maar bij de achterbak is het ook gelukt, dus waarom hier niet?

photo 431938

Daarna weer in een doosje gebouwd voor het gieten van de nieuwe mal.

photo 431939

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement