Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik dacht al. Ik heb een tijd terug een kleine oplage Buffalo Airways decals laten printen en hoewel ik Mika's service echt top vond was de kwaliteit van de zwarte delen niet enorm strak, maar die kwamen volledig uit de ALPS.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn zwarte letters zijn gelukkig wel strak; bij mijn vorige printshop in de USA was dat niet altijd het geval; misschien was dat al een voorbode van het bezwijken van zijn ALPS printer.
Schilderwerk dan. Ik heb het schilderschema van de cabine ongeveer hetzelfde gekozen als van de Fokker F.VIII: Vloer Vallejo Model Color donker vermiljoen (iets donkerder dan de F.VIII) en de wanden eerst met mahonie Vallejo Model Color en daarna (expres niet egaal om een hout karakter te krijgen) met mahonie Model Air.

photo 434191

Als dit droog is heel voorzichtig de rompbuizen licht grijs schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Stabilo aan de romp gelijmd. Verstevigd met pennetjes van 0,4 mm.

photo 434346

Eerst het pennetje in de stabilohelft, dan in de zwarte lak dopen en stempelen op de romp, gaatje boren en lijmen.
Het instrumentenpaneel is bijna af. Eerst het paneel donkergrijs en het dunne substraat zwart geschilderd, op elkaar gelijmd en de klokjes in het zwart gekrast. Daarna de schakelaars zwart aangestipt en het bovenstuk van het kompas Humbrol goud (lijkt beter op messing dan wat Humbrol zelf adverteert) en het bovenvlak licht blauw geschilderd.

photo 434345

Wat nog gedaan moet worden is met dun metaaldraad de schakelaars en kranen simuleren.
De onderkant van de stoelen en de bank is donkergrijs geschilderd, zitting en rugleuning leather.

photo 434344

Toen ik het spul in de romp wilde schuiven bleek de bank te breed te zijn. Had ik moeten weten, want de bank was op maat gemaakt voordat de lambrisering in de romp was aangebracht. Dus die twee keer een halve millimeter kwam ik mooi te kort. Maar schuurplankjes zijn geduldig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Kort berichtje: De productie van het resin model gaat door, bestelling is al gepleegd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2018 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De ramen in het windscherm van de F.K.43 zijn nogal nadrukkelijk aanwezig.

photo 423562

Om dat te schilderen is een aardige opgave, dus het leek me een goed idee om de frames als decal uit te voeren. Dus maar weer naar CorelDraw gegrepen, en eerst wat deelkopieen van de tekening geimporteerd en veranderd in een uitslag van het windscherm. Daarin met wat geknoei uiteindelijk een redelijke weergave van de raamlijsten gekweekt.

photo 435698

Ook tegelijkertijd maar een template gemaakt voor het raam in het "dak" van de cabine (de vleugel dus).
Zo ziet het eindproduct er dan uit. Het rood moet in zilver geprint worden.

photo 435697

De ramen zijn 5 mm hoog; de omtrek van het windscherm moet ik nog trial-and-error bepalen op het model zelf. Misschien moeten dan de maten van de ramen nog aangepast worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2018 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Hey Rob, tijd niet geantwoord. Was druk afgelopen tijd.
Wat een ontzettend mooi stukje techniek zet je hier neer.
Echt een heel leuk modelletje geworden. Succes met de productiemodellen :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Al heb ik al enige tijd niets gepost, toch wel wat gedaan. De kranen en handels op het instumentenpaneel gemodelleerd met stukjes 0,2 mm metaaldraad.

photo 436253

Moet nog met vernis bijgewerkt worden. Stoelen in de cabine gelijmd en de neus er op.

photo 436254

Verder veel tekenwerk, dat wil zeggen veel moeten proberen omdat je de CorelDraw routine snel weer verliest, als je het niet regelmatig doet. Het windscherm, geprint op karton, pas gemaakt, trial and error.

photo 436256

Daarna overgetrokken en de ramen weer getekend voor het decal vel.

photo 436257

De decal sheets zijn inmiddels ook besteld, evenals de dozen, die ook al binnen zijn.
Ook de mallen gemaakt voor het maken van de ramen en een masker voor de begrenzing van donker- en zeer donkerblauw.

photo 436255

Waarschijnlijk krijg ik volgende week de eerste gegoten kopieën binnen. Eén daarvan wordt opgeofferd om de ontbrekende onderdelen (vleugel, onderstel V-stijlen, staartwiel, uitlaat en propeller) van mijn model te leveren. En verder natuurlijk een check of de overige onderdelen goed passen en bruikbaar zijn.
Nu het prototype nog afmaken en de bouwhandleiding schrijven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb, 2018 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De stoelriemen aangebracht.

photo 436396

Een Eduard setje van voorgekleurde seat belts (73 048), die mij goed bevallen.
Omdat de wand van de neus erg dik is, is er slechts plaats voor een half voetenstuur.

photo 436394

Omdat het instrumentenpaneel tamelijk hoog is en er achter een tamelijk donker gat zal zitten, zal dat straks niet meer opvallen. De neus van de resin kit heeft overigens iets dunnere wanden. De (messing) stuurknuppel er in.

photo 436395

De top, en ook de gashandles, heb ik nog aangestipt met zwart. Op de foto is ook te zien, dat ik nieuwe luchthappers op de neus gemaakt heb.

photo 436393

De luchthappers, die meegegoten waren met te neus, waren te zeer aangevreten door luchtbellen. Op de foto's is ook te zien dat ik een eerste laagje donkerblauw (Humbrol 15) op de romp heb aangebracht, primair bedoeld om onregelmatigheden naar voren te brengen. Een extra schuurbeurt was dus wel nodig.
Daarnaast ben ik begonnen de niet-resin onderdelen van de kit in twee keer dertig zakjes te stoppen.

photo 436397

Treurig productiewerk :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Op aanraden van Luuk Boerman heb ik een oranje decal gemaakt voor het richtingsroer. Daarna het 30 sets besteld bij Arctic Decals.

photo 436760

Links wordt laser geprint, rechts ALPS geprint. De witte richtingsroer decals dienen als ondergrond voor de oranje, waardoor het goed zal dekken op de zwarte ondergrond.
Verder druk met de romp schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar eens een nieuwe 1:72 maatschets gemaakt met alle aanvullingen en wijzigingen t.o.v. de TH Delft tekening er in.

photo 436971

Mocht iemand het nog eens in z'n hoof halen om er een model van te maken ..... :mrgreen:
Dan het schilderwerk van de romp. Geheel in het donkerblauw gezet (Humbrol 15, Midnight Blue).

photo 436970

photo 436969

Daarna m.b.v. het kartonnen malletje het paint mask voor de gouden bies uitgesneden.

photo 436966

Om het risico van verfbeschadiging te beperken heb ik eerste een van de maskers op de rug van m'n hand beroofd van een stuk kleefkracht en daarna op het model geplakt.

photo 436967

Het lichte blauw in deze foto komt door de licht inval. Een hoop aanbrengen-loshalen vice versa voordat het goed zat. Bovendien was de plakkracht niet best meer, wat ook bleek na het schilderen: Verf onder de tape gelopen :( .
Het zwart-blauw van het romp voorstuk heb ik gemengd uit drie delen zwart en een deel Midnight Blue, in feite dezelfde mengverhouding as voor de Fokker F.VIII. Daarna geschilderd.

photo 436968

Geeft goed de nuance; net niet echt zwart. De verf was eigenlijk zo droog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement