Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2018 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals voor de serieproductie zijn gisteren binnengekomen.

photo 437085

Links de laser geprinte decals, rechts de ALPS geprinte. De extra oranje decals voor het richtingsroer van de "965" zijn bijgevoegd, omdat de drukker niet tevreden was met de exemplaren op het laser geprinte sheet.
Op het prototype heb ik inmiddels de decals die ik voor mijn eigen KLM versie had laten maken aangebracht.

photo 437084

photo 437083

Ze passen goed, en de gouden strips zijn eigenlijk best makkelijk aan te brengen (het uitknippen is minder makkelijk :roll: ). Ik blijf het verbazend vinden, hoe goed de halve millimeter hoge lettertjes van CITROENVLINDER te lezen zijn, zelfs met de hinderlijke reflecties van het licht.

photo 437082

Ik ga overigens de KOOLHOVEN en CITROENVLINDER decals vervangen; ze zitten iets scheef en de eerste zit te hoog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2018 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Tweede setje decal aangebroken om nieuwe decals op de linkerkant van de neus aan te brengen. Daarna zijn de decals geseald met Valejo satin varnish en heb ik de stabilo stijlen van 0,5 mm staf op maat gemaakt en aangebracht.

photo 437161

Ook heb ik alvast gaatjes geboord in stabilo en kielvlak voor de kielvlak verspanning, die gemaakt gaat worden van 0,06 mm vissnoer. Het instrumentenpaneel is op zijn plaats gezet.

photo 437160

photo 437162

Het blauwe randje boven het paneel is inmiddels voorzichtig weggewerkt met zwart. Dan kan ik nu de ramen op maat gaan maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2018 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Er loopt nog een buis vanaf ongeveer het midden van het instrumentenpaneel naar de voorste hoek van het frame van de rechter cabinewand. Stukje 0,5 mm staf op maat gemaakt, lichtgrijs geschilderd en vastgelijmd.

photo 437219

Nu kan het glas er in. Eerst een strip gesneden, iets breder dan de ramen hoog zijn, van hetzelfde doorzichtige plastic wat bij de resin kits geleverd gaat worden (cover sheet gehaald bij de copyshop). Daarna stuk voor stuk pas gemaakt in de raamopeningen en in de hoekjes vastgezet met Kristal Klear.

photo 437215

photo 437214

Het helpt hierbij dat voor een aantal ramen de buizen van het frame verhinderen dat ze er uit vallen. Blijft toch een werkje van een uurtje of wat. Ik heb ook de rand van de deur wit gemaakt, typerend voor de KLM F.K.43's van de PH-AK.. serie.
Vandaag kwamen ook de eerste twee resin kits binnen.

photo 437212

De onderdelen uitgestald:

photo 437216

De kwaliteit is in het algemeen uitstekend, weinig luchtbellen en goede details. Ook de passing van de romp onderdelen is goed en de vleugel past prima op mijn gebouwde romp. Zelfs de gaatjes voor kabels, de dunne zaagsneden om de plaats van de scharnieren van de roeren aan te geven zijn gereproduceerd en de ondiepe gaatjes om de plaats van stijlen en pennen voor de staartvlakken aan te geven zijn prima overgekomen.
Ik had de kleine onderdelen ook in een andere hars laten gieten (die witte), die langzamer uithardt en minder bros is. Nadeel is dat ze erg slap zijn, en dus bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor het onderstel. Wel lijkt het er op dat fijne onderdelen, zoals stuurknuppel en rolroer balansgewichten beter uit de mal komen. Dus in principe wordt alles toch de huis-, tuin- en keukenhars, misschien met uitzondering van de stuurknuppel en het voetenstuur.
Voor mijn model ga ik vleugel, rolroeren, propeller, V-stijlen van het onderstel en uitlaat gebruiken.

photo 437213

Voor de wielen ga ik eerst kijken of mijn eigen kopieën goed genoeg zijn, anders leen ik die ook nog van de resin kit.
Zoals op de foto te zien is moest ik een luchtbel in de vleugel en een aan de tip van een rolroer repareren. Dat heb ik gedaan met Revell Plasto wat later nog versterkt wordt met secondelijm. Ook zat er een luchtbel in een van de V-stijlen. Gerepareerd met dikke secondelijm.
De warmtewisselaar om de uitlaat voor de cabine verwarming heb ik gemaakt van een stukje 1,8 mm plastic buis. In de kit zal een stukje buis van 2,4 mm zitten, want ik heb alleen maar een klein stukje van de dunnere buis. Het ding is niet met de uitlaat mee gegoten omdat ik pas kort geleden die verwarming op een foto zag. Vrijwel alle foto's van de F.K.43 tonen de linkerkant en slechts een enkele de rechterkant van het vliegtuig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel, rolroeren en beide propellers (de resin kopie en de styreen back-up) zijn inmiddels in de grijze primer gezet en aluminium gespoten.
Toch nog een keer terug naar de resin kits die ik zaterdag heb ontvangen. Om er zeker van te zijn dat de voornaamste onderdelen goed passen, toch nog maar even een droogpassing voor de romp gedaan. Eerst deze onderdelen losgemaakt:

photo 437450

Het beste kan dat met het scheermes zaagje, zodat minimum kracht uitgeoefend wordt op de soms zeer dunne onderdelen. De deur was wat aan de grote kant en moest dus wat bijgewerkt worden. Ook de bakboord cabinewand is iets langer en hoger dan die aan stuurboord. Kwestie van voorzichtig wat schuren. Het is wel essentieel om de wandjes goed passend te maken, want dat bepaald of de vleugel goed aansluit en of de neus goed recht staat (bij mijn model staat ie iets scheef, niet opgelet dus). Met tape de handel aan elkaar geplakt.

photo 437451

photo 437452

Instrumentenpaneel past goed (bij mijn model was dat iets te breed, maar de master was dus kennelijk beter). Aantal en plaats van luchtbelletjes is acceptabel, in deze onderdelen maar één die "vervelend" is, die in de linkerbovenhoek van de deur, de rest is makkelijk te repareren of weg te werken. De vleugel past goed als de meegegoten buizen van het romp frame aan de bovenkant iets ingekort worden.
De passagiersbank is iets te breed, moet dus een beetje afgeschuurd worden.

photo 437451

Ook hier wat vervelende bellen in de hoofdsteunen, maar bij de twee andere exemplaren van de zaterdagzending zaten die er niet.
Kortom, geen redenen om de serie productie uit te stellen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Robh,

Het was even een beetje stil aan deze kant, maar daar komt hopelijk binnenkort ook weer leven in.
Ik heb het allemaal op afstand gevolgd, prachtig wat je hier allemaal voor elkaar krijgt. Je krijgt zo wel een goed inzicht, wat er allemaal komt kijken om een model- kit te maken.

Mooi gedaan, dit is even wat anders, dan gewoon een model bouwen. :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... dit is even wat anders, dan gewoon een model bouwen.

Zeg dat wel, John. Het is best veel werk, vreet tijd en je kan klanten ook niet (te) lang laten wachten. Nu is dat voor een stukje ook eigen schuld, want ik heb wel de neiging om het mooier te maken dan strikt nodig is. Resultaat is dat de Fokker G.IA voor de groepsbouw dubbelstaarters bij lange na niet op tijd af komt :cry: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
robh schreef:
Resultaat is dat de Fokker G.IA voor de groepsbouw dubbelstaarters bij lange na niet op tijd af komt :cry: .
Rob


Ik denk dat je daarmee niet de enige bent die zijn project daar niet afkrijgt...

Mooi werk eigenlijk, en proficiat met je eerste "kindje"...

Ook wel eens leuk om deze hier vanaf de zijlijn te kunnen volgen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Wat een leuk project om zo te zien ontwikkelen, maar nog meer respect voor alles er omheen om de kitjes samen te stellen hoor!

mvg, Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals op schroef en vleugel geplakt.

photo 437731

photo 437732

Op de bovenkant van de vleugel een verrassing.

photo 437733

De letters links lijken kleiner dan die rechts :roll: . Lijken ja, want ze zijn even groot; probleem zijn de paneellijnen, die liggen link 10 mm van elkaar en rechts 8,9 mm. Te laat om te repareren, de fout zit ook in de master. Optisch is er nog wel wat aan te doen (niet voor mijn model, tenzij ik de hele vleugel kaal maak). Het wordt in ieder geval al iets beter als de registratie aan beide kanten verticaal tussen de ligger paneellijnen gecentreerd wordt. Voor de serieproductie ga ik ook nog een extra decal "PH-" maken, die 12 % groter is.
Les: Meten, meten, meten. Neem niet aan dat iets de eerste keer goed is :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel op de romp gelijmd.

photo 438229

photo 438230

Daarna kon begonnen worden met het landingsgestel. Ik had alle stijlen van te voren al donkerblauw geverfd. Eerst de hoofdstijlen. De 0,5 mm gaatjes in de vleugel zo diep geboord dat nog 0,6 mm van het stukje messing pen zichtbaar was (gemeten met een stukje plastic van 0,6 mm dik). De stijlen moeten iets naar achteren hellen en iets naar buiten staan in belaste toestand (boven 38,5 mm uit elkaar, onder 44,5 mm). Die stand kan goed vastgelegd worden door de messing pen iets te buigen in de gewenste richting.

photo 438228

photo 438227

photo 438226

De (droog gepaste) V-stijlen kunnen hier goed helpen om de juiste stand te bepalen. Daarna heb ik die op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 438225

photo 438224

photo 438223

Toen de (seconde)lijm droog was konden de voorste vleugelstijlen op maat gemaakt worden.

photo 438222

photo 438221

Dat heb ik voorzichtig stukje bij beetje gedaan, totdat ze goed pasten. Tenslotte moesten de achterste vleugelstijlen nog op maat gemaakt en vastgelijmd worden. Eerst schuin afgesneden om goed te passen op de romp onderkant, daarna de lengte precies op maat gemaakt. Ze worden iets voor de achterligger geplaatst om de cabinedeur vrij te laten.

photo 438220

photo 438218

Daarna konden de stijlen bijgewerkt worden en in de zijdeglans vernis gezet worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement