Er loopt nog een buis vanaf ongeveer het midden van het instrumentenpaneel naar de voorste hoek van het frame van de rechter cabinewand. Stukje 0,5 mm staf op maat gemaakt, lichtgrijs geschilderd en vastgelijmd.
Nu kan het glas er in. Eerst een strip gesneden, iets breder dan de ramen hoog zijn, van hetzelfde doorzichtige plastic wat bij de resin kits geleverd gaat worden (cover sheet gehaald bij de copyshop). Daarna stuk voor stuk pas gemaakt in de raamopeningen en in de hoekjes vastgezet met Kristal Klear.
Het helpt hierbij dat voor een aantal ramen de buizen van het frame verhinderen dat ze er uit vallen. Blijft toch een werkje van een uurtje of wat. Ik heb ook de rand van de deur wit gemaakt, typerend voor de KLM F.K.43's van de PH-AK.. serie.
Vandaag kwamen ook de eerste twee resin kits binnen.
De onderdelen uitgestald:
De kwaliteit is in het algemeen uitstekend, weinig luchtbellen en goede details. Ook de passing van de romp onderdelen is goed en de vleugel past prima op mijn gebouwde romp. Zelfs de gaatjes voor kabels, de dunne zaagsneden om de plaats van de scharnieren van de roeren aan te geven zijn gereproduceerd en de ondiepe gaatjes om de plaats van stijlen en pennen voor de staartvlakken aan te geven zijn prima overgekomen.
Ik had de kleine onderdelen ook in een andere hars laten gieten (die witte), die langzamer uithardt en minder bros is. Nadeel is dat ze erg slap zijn, en dus bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor het onderstel. Wel lijkt het er op dat fijne onderdelen, zoals stuurknuppel en rolroer balansgewichten beter uit de mal komen. Dus in principe wordt alles toch de huis-, tuin- en keukenhars, misschien met uitzondering van de stuurknuppel en het voetenstuur.
Voor mijn model ga ik vleugel, rolroeren, propeller, V-stijlen van het onderstel en uitlaat gebruiken.
Voor de wielen ga ik eerst kijken of mijn eigen kopieën goed genoeg zijn, anders leen ik die ook nog van de resin kit.
Zoals op de foto te zien is moest ik een luchtbel in de vleugel en een aan de tip van een rolroer repareren. Dat heb ik gedaan met Revell Plasto wat later nog versterkt wordt met secondelijm. Ook zat er een luchtbel in een van de V-stijlen. Gerepareerd met dikke secondelijm.
De warmtewisselaar om de uitlaat voor de cabine verwarming heb ik gemaakt van een stukje 1,8 mm plastic buis. In de kit zal een stukje buis van 2,4 mm zitten, want ik heb alleen maar een klein stukje van de dunnere buis. Het ding is niet met de uitlaat mee gegoten omdat ik pas kort geleden die verwarming op een foto zag. Vrijwel alle foto's van de F.K.43 tonen de linkerkant en slechts een enkele de rechterkant van het vliegtuig.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.