Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 okt, 2017 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het zat er aan te komen: Een nieuwe scratchbuild. En ik moest toch ook wat prutswerk hebben om te laten zien op de SIG Scrtachbuild tafel op de ESM, waarvoor ik als reserveplakker genoteerd sta. De keus is gevallen op de Koolhoven F.K.43, het "voorbeeld" voor de Fokhoven. En wel de configuratie van de tweede serie die voor de KLM gebouwd is. Toch nog maar kort de geschiedenis.
Oorspronkelijk ontworpen voor Lear Black werd het ontwerp na zijn overlijden met succes gesleten aan de KLM, en was daar een dusdanig succes dat zelfs een tweede serie werd besteld. Van de twaalf gebouwde F.K.43's hebben er negen gevlogen bij de KLM tot 1940 (behalve een paar die voor die tijd verongelukt zijn). De tweede serie is vooral interessant, omdat twee van de toestellen gevorderd zijn door de ML gedurende de mobilisatie, een van de toestellen, de PH-ASN, in mei 1940 ontsnapte naar Engeland, daar gebruikt is door de RAF als verbindingsvliegtuig, in 1945 terugkeerde naar de KLM, een jaar als privé vliegtuig gevlogen heeft als PH-NAU, overgedaan is aan de NLS en toen het daar vloog ook nog gebruikt is als laboratorium vliegtuig door de Technische Hogeschool Delft voor grenslaag onderzoek. Uiteindelijk is het na een kort verblijf bij de Anthony Fokker School in 1955 gesloopt. Genoeg varianten te maken, dus. Dat is ook de reden dat ik nu echt ga proberen een master voor een resin kit te maken; er hebben zich al een vijftiental belangstellenden gemeld daarvoor. Ik ga de KLM versie bouwen, met diezelfde mooie uitmonstering als de Fokker F.VIII. Dit wordt 'm dan.

photo 423361

Als PH-NAU zag hij er zo uit:

photo 423362

photo 423363

En z'n militaire avontuurtjes:

photo 423411

photo 423410

Gelukkig heeft de TH Delft indertijd een maatschets van het toestel gemaakt. Via Harry van der Meer (ex Stichting Koolhoven Vliegtuigen), maar ook direct via de site van de TU Delft, heb ik die tekening te pakken gekregen. Harry heeft via het Aviodrome ook nog wat zeldzame foto's, o.a. van het interieur, opgestuurd. En deze opengewerkte tekening van de eerste serie F.K.43's voor de KLM:

photo 423408

De tekening dan.

photo 423360

Vergelijking met de foto's (en met de zijaanzicht tekening van de eerste serie) laat zien, dat het kielvlak toch een andere vorm had, ook goed te zien in deze foto:

photo 423365

Ik heb dat gecorrigeerd en ook de "langsverstijvers" (wat het niet zijn) in het rompachterstuk er in getekend.

photo 423403

De ramen bij de KLM kisten waren ook iets anders.

photo 423364

Bij de PH-NAU zijn de ramen lager geworden. Resultaat is, dat ik (voor de kit) twee verschillende masters moet maken.

Gecorrigeerde tekening voor de andere kant van de romp:

photo 423401

De vleugel bestaat uit een middenvleugel met constante koorde en twee buitenvleugels verlopend naar een kleinere koorde en dunner profiel.

photo 423358

Ik heb in het stabilo de ribben getekend analoog aan de ribben zoals die bij de Fokhoven waren.

photo 423359

Het rompachterstuk is vrijwel identiek aan dat van de Fokhoven; de afmetingen kloppen precies, het enige verschil is, dat de bovenkant van de romp vlak was. Ik ga voor dat onderdeel dus de NVM tekeningen van de Fokhoven gebruiken, en dezelfde constructiemethode toepassen.

photo 423366

Dan de neus. Die ziet er op de tekening wel erg spits uit, en dat verdient wat nader onderzoek. Ik heb de vorm en afmetingen vergeleken met een witmetalen cowling voor een Gipsy Major van Aeroclub die ik nog had, met een maatschets van de eerste serie F.K.43 van JohnH en met de neus van de F.K.41 van Kora Models. Dat heeft geleid tot wat kleine correcties, aangegeven in onderstaande tekening.

photo 423402

Daarna kopieren, spiegelen, afdrukken, uitknippen en dan kan het spul op velletjes plastic geplakt worden.

photo 423409

De vleugel weer op drie lagen 1,5 mm plaat, de stapel link op 0,5 mm en die rechts op 0,25 mm plaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 okt, 2017 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Benieuwd, vooral met het resin gedeelte... Een heel nieuwe benadering

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 2:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gelukkig worden de dagen korter en de avonden langer, ik ga er maar weer eens voor zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
....vooral met het resin gedeelte... Een heel nieuwe benadering

Niet echt, kijk maar naar het brouwverslag van de Pander D van Paulus de Boskabrouwer: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=38766. Dat krijgt zelfs nog een vervolg: van de overgebleven mallen en onderdelen wordt een kit gemaakt, waarschijnlijk volgend voorjaar te zien op Hoboken.
Zelf ben ik een klein stapje verder gekomen. De papiersnippers zijn op plastic velletjes gelijmd.

photo 423462

Het blijft altijd verbazend dat dit kleine beetje een romp, een vleugel en staartvlakken gaat opleveren, vind ik. Ik had niet genoeg 1,5 mm plastic meer, dus is de vleugel nu samengesteld uit twee lagen 2 mm en één laag 1 mm sheet, gelijmd met rijkelijk lijm en onder druk gedroogd. De grotere dikte zal iets meer schuren kosten, want de vleugel heeft maar een maximale dikte van 4 mm. Maar twee lagen van 2 mm gaat niet werken; het is dan te lastig om een vloeiend profiel te maken dat 4 mm dik is, dat wordt altijd dunner.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb na Harry van der Meer ook maar Theo Wesselink en Dik Top ingeschakeld om duidelijkheid te krijgen over de configuratie van de F.K.43, en dat heeft geholpen; zij waren zeer bereidwillig om hun informatie te delen. Eerst wat plaatjes van de sloop van de PH-NAU (een schandaal dat die twee heren op de foto nog stonden te lachen bij zo'n treurige gebeurtenis; zo gaan wij met ons erfgoed om).

photo 423550

photo 423551

De eerste foto is van Harry (maar heb ik ook van Theo gehad), de tweede van Theo. De eerste foto helpt ook nog het buizenframe te detailleren. Van Dik Top kreeg ik een paar foto's, waaronder eentje van de PH-ASN in KLM kleuren, en jawel:

photo 423549

Kleine, rechte ramen. De naleveringen PH-ASN en PH-ASO waren dus anders afgewerkt dan de tweede serie F.K.43's voor de KLM. Dat wordt dus twee versies van de zijwanden leveren, als ik die verschillende mogelijkheden in de master wil verwerken. In eerste instantie ga ik de PH-AKC Citroenvlinder bouwen, want ik vind dat schilderschema met die fraaie deur vorm en omlijsting eigenlijk het mooist.

photo 423562

Verder hoorde ik nog van Harry van der Meer dat die driehoekige vorm in de vleugel de nooduitgang was; een doorzichtige plastic plaat, die ook als bovenlicht dienst deed. Net zoals bij de F.K.41 dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Mooi, dat je dit model gaat bouwen. :D

Ik wou, dat ik de info had gehad in de oude tijd. Hiermee moet het je toch wel lukken, ik volg het met veel belangstelling !

Als ik het zo bekijk, zal het voor er wel op uitdraaien, dat ik een nieuwe moet bouwen.. :lol: :lol:

Veel succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Als ik het zo bekijk, zal het voor er wel op uitdraaien, dat ik een nieuwe moet bouwen..

Nee hoor, John, voor zover ik het kan bekijken is jouw Krekel aardig goed; ik heb me nu eenmaal opgehangen aan de tweede serie F.K.43's voor de KLM, en toen werd het verwarrend.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2017 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na Dik Top netjes gevraagd te hebben of ik zijn foto's vrijelijk mocht distribueren (antwoord: ja) hierbij de hele foto van de PH-ASN in KLM pakje.

photo 423661

QED, zoals dat heet: Ook in KLM dienst had hij "kleine" ramen. Ik zal dus twee sets zijwanden moeten maken voor de master. Dik Top, die al geruime tijd in Noorwegen woont, is binnenkort voor even in Nederland; ik ga een afspraak met hem maken. Je weet nooit wat er nog opduikt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 okt, 2017 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Volgende week een afspraak met Dik Top. Verder nog wat nagedacht hoe ik de neus ga maken. Uit eindelijk toch besloten een houten master te maken en die af te gieten in resin. Eerst met behulp van het zijaanzicht van de romp, de rompdoorsneden van de NVM tekening en de fraaie foto van het instrumenten paneel van Harry van der Meer de rompdoorsnede bij de aansluiting van neus met cabine geconstrueerd in CoralDraw. Dat leidde tot een blokje van 14 mm hoog, 16 mm breed en 25 mm lang. Overmaat blokje gezaagd uit lindehout en de twee zijaanzichten er op gelijmd. Hiermee moet dan, samen met de Aeroclub cowling voorkant iets gebakken worden.

photo 424210

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2017 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zagen en schuren maar. En profile:

photo 424333

Boven- en onderkant:

photo 424332

Ruwe vorm is er, Aeroclub neusje er op gelijmd met 2 componenten epoxy:

photo 424331

photo 424330

En als dat uitgehard is de fraaie rondingen aanbrengen (en hopen dat dat later aansluit op cabine en romp onderkant). Dat ik dit nu voortrek is omdat ik al het resin gietwerk voor masters (deze neus en de waarnemerskuip en canopy voor de G.IA) tegelijk wil doen; geeft maar een keer rotzooi.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement