Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Allemaal een gelukkig nieuwjaar!

Een nieuw jaar, een nieuw onderwerp. En wel van een hele oude kist waar nog slechts een paar van vliegen. Toch komt er in 2017 zowaar een vliegend toestel bij! De Curtiss C-46 ‘Commando’ vervult namelijk zo’n unieke rol dat geen enkel ander toestel de oude ‘Flying Whale’ kan vervangen.

photo 396917
photo 396918
photo 396919

Van de 3.181 exemplaren gebouwd bestaan nu nog ongeveer 70 toestellen. Daarvan waren er in 2016 nog 6 actief: 1 museumexemplaar (N78774 ‘Tinker Belle’) en 5 in commerciële dienst. Bij Everts Air in Alaska zijn dat N54514, N8748B, N1822M en N1837M en bij Buffalo Airways in Canada is dat C-FAVO. Buffalo had tot de crash van C-GTXW (https://aviation-safety.net/database/re ... 20150925-0) in 2015 twee C-46’s in gebruik voor de toevoer van levensmiddelen naar de afgelegen gebieden in de Northwest Territories (NWT). Momenteel wordt de buiten gebruik gestelde C-GTPO gerestaureerd naar vliegwaardige staat om weer een tweede vliegend exemplaar beschikbaar te hebben.

photo 396920

De C-46 is de grotere broer van de C-47 Skytrain. Vlak voor WO2 is het toestel ontworpen als passagiersvliegtuig voor 36 passagiers, voorzien van een drukcabine. De “double-bubble” romp is bedoeld om de krachten van de drukcabine te kunnen verwerken. Door het uitbreken van de oorlog en het ontbreken van een geschikte drukregelaar heeft geen enkele C-46 echter ooit met een werkende drukcabine gevlogen. Het was het eerste toestel met een ‘8-shape’ romp, dat de basis zou vormen voor de rompontwerpen van de Boeing-377, model-707 en de DC-8 en 9 series.
Vanwege de bestuurbaarheid na motoruitval werden bij het CW-20 prototype twee vertical stabilizers gemonteerd; elk één in het verlengde van de propwash van de motoren. Men koos uiteindelijk toch voor één grote vertical stabilizer vanwege de betere vliegeigenschappen bij lage snelheid. Daardoor is ‘The Dumbo-Jumbo’ bijzonder zijwind gevoelig. Het is sowieso een draak van een toestel. Vliegen schijnt te gaan mits je redelijk getrainde armen hebt, starten en landen is een uitdaging, maar taxiën is een regelrecht drama: de ‘Curtis Calamity’ wil alle kanten op, behalve rechtuit.

photo 396921

De C-46 heeft slechts twee radiaal motoren, wat in 1938 opvallend was voor zo’n groot toestel. Het was bij introductie zelfs het op één na grootste tweemotorige vliegtuig ter wereld, op de Martin PBM Mariner na. Het toestel is qua afmeting groter dan de B-17 of de B-24. De C-46 kan dan ook 7 ton vracht vervoeren tegen 3 ton in de C-47, met een beduidend hogere snelheid over een twee keer grotere afstand. Het vermogen van de twee R2800 motoren zorgde ook voor voldoende performance in de ijle lucht op hooggelegen luchthavens. Daarom was de C-46 tot in de jaren ‘80 de standaard Skytruck vanaf La Paz, Bolivia (het hoogst gelegen vliegveld ter wereld).

photo 396922

Daar staat tegenover dat het brandstofverbruik van de C-46 veel hoger ligt dan dat van de C-47. High octane brandstof wordt bijna niet meer geleverd en is peperduur.
Toch is de C-46 het enige toestel dat de geïsoleerde nederzettingen van Alaska en Canada NWT kan bevoorraden. De locaties zijn te ver afgelegen voor de C-47. Het moderne alternatief, de C-130 Hercules, is te zwaar voor de geïmproviseerde landingsbanen op bevroren meren. En de het zeer robuuste onderstel van ‘Miss Piggy’ kan de diepe geulen en ijsbrokken op zo’n baan prima aan. En ach, de enige reden dat deze afgelegen locaties bestaan zijn de daar aanwezige diamant- en goudmijnen, dus voorlopig zullen maatschappijtjes als Buffalo wel blijven doorgaan met hun bushwerk. En ook met de C-46, want de Ice Pilots kunnen niet zonder.

photo 396923

Williams Brothers
Het model is geen “shake and bake” kit, maar het is wel de enige 1/72 C-46 kit beschikbaar. Grainger and Larry Williams maakte de mallen voor dit model in de jaren ’70 en bleven deze in kleine oplagen produceren tot 1988. Inmiddels zijn de broers overleden en de familie zag het niet zitten om de zaak over te nemen. ‘Williams Brothers Model Products’ is daarom in 2005 verkocht aan Brett Industries, Inc van Daniel Brett uit Texas. Sinds Augustus 2005 worden de modellen in beperkte oplagen uitgegeven in grijs, redelijk zacht styreen dat is verpakt in een kartonnen doos. De distributeur is Mel Bromley van S&M models dat zich toelegt op het uitgeven van oude Britse model kits.

photo 396924

De kit is op een paar punten verbeterd ten opzichte van de originele uitgave, maar het blijft een model dat veel aanpassingen en scratch werk vergt om er iets aardigs van te maken. De komende week zal ik posten wat er precies allemaal moet gebeuren. In elk geval zal het weer een project worden waar veel geduld voor nodig is. Ik durfde het niet eerder aan om er aan te beginnen. Of ik er nu wel klaar voor ben weet ik niet; ik ga het gewoon proberen. Of, om het te zeggen met de legendarische woorden van Ice Pilot Arnie Schreder: “Hold onto your hats, boys!”

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 22 sep, 2017 19:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ha, daar hebben we de ouwe groene Canadees. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat worden en hopelijk biedt het voor mij inspiratie om de mijne eens te bouwen en in 2017 eindelijk weer eens een mooi model af te kunnen ronden. Ik kijk er naar uit om te zien hoe jouw weathering kunsten de afgeleefdheid van het echte exemplaar na gaan bootsen.
Zal ik maar eens haast zetten achter die decals? Er was hier ook nog ergens iemand op het forum die nog op twee buffeltjes voor op de staart van zijn Dakota zat te wachten geloof ik. Of had je al een andere supplier gevonden?

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Nog geen andere decals op het oog, dus ik hoop op jou inspiratie (en de bijhorende decals). The choice is yours: C-FAVO of C-GTPO, die momenteel weer tot leven wordt gewekt. Beiden kisten hebben een geweldige historie, zijn meerdere keren gecrasht en vele malen afgeschreven en toch kwamen ze steeds weer terug en blijven ze maar vliegen. Het zal een bewerkelijk project worden en ik heb ook in 2017 beperkt de tijd om te brouwen, dus er is geen haast bij Jelle. Als ik voor de zomer toe kom aan decals plakken zou het mij verbazen...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 15:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deze hoop ik ook nog eens te pakken te krijgen. Ik zou er de militaire transportversie uit WOII van willen maken. Staat mooi naast de Dakota ;-)

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Op de eerste plaats gelukkig Nieuw Jaar!

Weer een heel leuke VJ! Ik ga deze ooit nog eens maken in 1:144 (modelkit van Platz), dus ik ga met veel genoegen je bouwtechnieken weer bewonderen.
Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2017 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Geweldig :brouw:

Heb ook eens op het punt gestaan deze versie te bouwen maar er toch maar van afgezien.
Succes met de bouw van deze beauty :brouw:

In volgmodus,

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2017 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
TheFlyingDutchman schreef:
Zal ik maar eens haast zetten achter die decals? Er was hier ook nog ergens iemand op het forum die nog op twee buffeltjes voor op de staart van zijn Dakota zat te wachten geloof ik. groetjes Jelle


Dat was ik, :mrgreen: dus graag :brouw: :lol:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2017 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Zoals vorige week beloofd: de details van het model:

- Het oppervlakte detail is beperkt tot verhoogde panel lines. Alleen de stuurvlakken worden afgebakend door uitgespaarde lijnen. Gelukkig is het kunststof zacht en met geduld zal het hele model opnieuw gescribed moeten worden.
photo 397828
De afgelopen dagen ben ik begonnen met de eerste vleugelhelft. Hierbij het resultaat (bovenste deel is origineel, daar onder gescribed en verhoogde lijnen weggeschuurd met 1000 en 2000 grid). Nu de rest nog...

- Niet alle onderdelen passen evengoed op elkaar. Dat betekend dat voor lijm wordt toegepast alles eerst nauwkeurig gecontroleerd moet worden. Het meest beruchte onderdeel is de cabinevloer die te klein was in de originele kit. Brett heeft dit gecorrigeerd bij de heruitgave, maar om de een of andere vage reden heeft de maker van de mallen de cabinevloer gewoon over een kruispunt van de sprue gelegd.
photo 397825

- Zowel drie- als vierbladige propellers zijn inbegrepen. Elk blad moet afzonderlijk en onder de juiste hoek op de governor gemonteerd worden. Daarbij zit er veel flash aan de onderdelen. De detaillering van de motor is eenvoudig. Leidingen en dergelijke moeten worden toegevoegd om een realistisch resultaat te krijgen. Aftermarket motoren passen niet in de cowlings en van de meegeleverde motoren zijn de cilinderkoppen bij productie al verwijderd.
photo 397830

- De gear doors van zowel het hoofdlandingsgestel als het staartwiel zijn dicht en dienen zelf opengesneden te worden. Gelukkig zijn de deuren wel los bijgeleverd en in combinatie met het PE setje van Eduard en wat stratchwerk kan hier een mooie detailering verkregen worden.
photo 397826
photo 397832

- Antennes en pitot tubes zijn niet meegeleverd moeten zelf gemaakt worden (op twee ADF antennes na dan). Bij de bouwaanwijzingen zitten wel voorbeelden van diverse types en configuraties.

- De unieke raampartij van de cockpit is meegeleverd in twee halve schalen van helder transparant kunststof. Omdat perfecte aansluiting op de romp belangrijk is, zal ik ze eerst op de romphelften lijmen en pas daarna de romp sluiten. Het is dan hopen dat ze onderling ook goed op elkaar aansluiten. En anders is het een kwestie van minuscuul schuren of vullen.
photo 397827

- Net zoals het geval is bij de meegeleverde ADF antennes is het staartwiel iets scheef uit de gietmal gekomen. Natuurlijk kan je hier met veel schuurwerk nog wel iets van maken, maar ik heb een setje wit metalen vervangers van Scale Aircraft Conversions klaarliggen die ook iets sterker zijn. Immers; het wat zachte plastic en de relatief zware kit zijn geen goede combi voor de komende jaren van stilstaan in de vitrine.
photo 397824
photo 397831

- En als laatste; de decals…. Ook al wordt er door liefhebbers druk over gesproken, niemand heeft het tot nu toe aangedurfd 1/72 C-46 decals in Buffalo livery uit de brengen. Maarrrrrr wie weet komt daar binnenkort verandering in... :-)
Boxer schreef:
Dat was ik, :mrgreen: dus graag :brouw: :lol:

Daarbij laat ik mij verassen welke kist het wordt; still going strong C-FAVO, de herboren C-GTPO of de geknakte C-GTXW. Het enige is dat de configuratie van de cabineramen nog even op zich laat wachten. In elk geval zijn de meegeleverde Eduard decals aardig gedetailleerd.
photo 397829

Voorlopig ben ik nog wel even aan het scriben,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ga maar uit van C-FAVO. Daarvan heb ik het artwork nu het meest compleet. Elke kist gebruikt andere lettering en logo's en er zijn verrassend weinig goede close-up foto's te vinden van de verschillende kisten. Ik moet nog even kijken hoe ik het precies vorm ga geven, als ik deze daadwerkelijk uitbreng in kleine oplage wil ik het liefst alle kisten erop hebben. Het is ook spannend hoe het groene randje rond de Buffalo titel bij de drukker vandaan komt, vandaar ook laat ik je het groen voor het overgrote deel spuiten (dat wil je zelf ook het liefst neem ik aan).

Alle hulp is welkom, des te sneller is het af!

photo 397834


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat ziet er al heel goed uit Jelle! Ik mail je wel een aantal referentiefoto's die zouden kunnen helpen. Wat bedoel je met "alle kisten?" Ook de C-47's ook alleen de C-46's? Dat laatste is sowieso lastig, want C-GTPO wordt gerenoveerd en is deels al opnieuw gespoten, maar heeft nog geen titels en de gecrashte C-GTXW week zo sterk af van de rest dat het eigenlijk een andere livery was. Daar komt bij dat oranje op groen mij een drama lijkt voor decals...

Dus voorlopig even C-FAVO de eerste details:
- De donkere letters Buffalo meten ongeveer 8cm op het model (afhankelijk van de plaatsing van de oplopende cheatline. Deze komen natuurlijk terug aan weerszijden van de romp, maar een derde komt terug onder de rechter vleugel (na fotoanalyse even groot) maar dan voorzien van de toevoeging 'AIRWAYS' in een kleinere zwarte letter.
- De schaduwrand van c-favo (font goed gevonden!) mag iets verder naar buiten waardoor de weergave 'harder' lijkt te worden. lengte van de registratie is 2 cm op het model.
- Het witte Buffalo logo meet 1,3 cm diameter.
- Curstiss logo (mooi gemaakt) is iets anders op C-GTPO (foto zit bij de email) en meet op C-FAVO 1,7 cm

Dit zijn maar richtlijnen; we kunnen ze eerst dry fitten om de exacte maat vast te stellen. Verder staan er niet zoveel titels op de kist. Ja, het Lufthansa logo op de neus. Daar heb ik nog wel een decal van. Ook maar ff mailen?

En dan het groen... De C-47 decalsheet van leading egde spreekt van een mengverhouding: 2x licht blauw testors no1108, 2x Kobalt blauw testors no1110 en 1x groen testors no1124.
Ik kom met een kleurenanalyse uit op RGB verhouding RGB 0%/34%/62% (hex #009d82). Dat zou op het model te donker overkomen en omwille van het scale effect (https://www.cybermodeler.com/color/scale_effect.shtml) zou ik eerder kiezen voor RGB 0%/52%/48%. (hex #04baab) Eigenlijk meer turquoise. Voor de forumeden die dit hulpmiddel niet kennen: vul de hex# code in op http://www.color-hex.com en je hebt een prachtige kleurenanalyse.

Het meest dichtbij de oorspronkelijke kleur zit Gunze H46 met RGB verhouding 18%/52%/29 (hex #349353). Het lijken grotere verschil op het scherm dan met het blote oog.

photo 397883

15% minder minder rood en een 20% meer blauw komt dichter bij turquoise. Maar of dat de moeite waard is weet ik niet. Ik heb ooit 2 Buffalo C-47's in 1/200 gebrouwd. Die staan in de vitrine tussen 6 diecasts. Ja, bij één valt het op (omdat de romp helemaal wit is) maar die andere?

photo 397882

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement