Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Weet je dat wel zeker VJ? 8)

Scherp opgemerkt Jelle :wink:
De chute werd niet meegerekend bij de certificatie, omdat deze niet te gebruiken was bij snelheden boven 115 kts. Tijdens een high speed RTO (afgebroken start) moet het toestel binnen een bepaalde marge tot stilstand worden gebracht en die effort kwam enkel van de remmen. De 'Drogue Parachute' was vooral bedoeld voor onverwachte omstandigheden zoals weigerende wielremmen. De FAA wilde de chute al helemaal niet, omdat het gevaar bestond dat de slepende chute de baanverlichting zou beschadigen. Daarom werden, speciaal voor de Amerikaanse markt, de eerste versies met reversers ontwikkeld.

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Dankzij de remparachute kon de kist binnen 550 meter stil staan. Zonder parachute was dat 660 meter (met maximale remvertraging).
De chute had twee grote nadelen: het was zeer oncomfortabel voor de passagiers, want het gaf een klap door het toestel (ongeveer 0,2 G). En de crew moest na de landing de parachute weer van de baan halen (of het platform), opvouwen en terug stoppen in de tail cone. Zoals je ziet natuurlijk altijd in de regen...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Vintage Jet schreef:
De 'Drogue Parachute' was vooral bedoeld voor onverwachte omstandigheden zoals weigerende wielremmen.
Hier moet ik mijzelf corrigeren. Ik heb navraag gedaan bij ene Jean-Pierre, een oud Air France Caravelle vlieger. Op mijn vraag wanneer men de chute moest gebruiken gaf hij het volgende antwoord:

"The anti skid system of the early Caravelles was very basic and landing on a contaminated runway was often a problem. Using the drag chute was required if the landing runway was less than 2200 m and contaminated or 1800 m and dry. The recommended maximum speed for drag chute use is 115 kts, but exceptionally, it could be deployed at 130 kts. My flight manual also says that its use is not allowed before the touch down ( ! )".

Mijn uitspraak dat de wielremmen primair waren is dus niet waar en bij deze recht gezet.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik zie een dio aankomen: een klein Caravelle model op een natte runway met een parachute erachter. Heller heeft er eentje in 1:200. Ik ga hem niet bouwen overigens, dus dit idee is gratis voor jou :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Haha, dat is wel een mooie dio. Maar niet op die schaal en zeker niet met de Heller. Ook dat model verdient een hoop aanpassingen en dat is mij net iets te veel gedoe in 1/200. Dat laat ik liever over aan de diecast makers. In de hoop dat er binnenkort eens een leuke Transavia versie van ARD uitkomt.

Vandaag gewerkt aan de details van het landingsgestel.
photo 427462
De nieuwe deurtjes van het neuswiel.

photo 427463
En op hun plek. Nog niet verlijmt, want ik zal ze eerst spuiten. De verf op de romp moet ook nog worden bijgewerkt. Bij het afhalen van het tape kwam toch iets van de witte verf mee :?

photo 427461
Ook de aanvullende remleidingen voor het hoofdlandingsgestel zijn klaar. Deze komen tussen de wielen en moeten ruim uitsteken. Daarom kon ik ze niet maken van looddraad (0.2 mm) en heb ik het bekende kerstdraad (0.3 mm) maar weer eens gepakt. Lekker stug, dus een behoorlijk priegel klusje. Ik zal ze verlijmen na het spuiten van het hoofdlandingsgestel (inmiddels voorzien van de gear door).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Sinterklaas surprises zijn opgeruimd, de kerstboom opgetuigd, de dakgoten net leeggehaald voor de sneeuw (in de Betuwe ligt een aardig laagje) en dus weinig tijd gehad voor de Caravelle. Naast het voorbereiden van de aluminium tinten (gloss black spuiten en alle details afplakken) is inmiddels het landingsgestel klaar.

photo 429416
Ik ben begonnen de asjes van de wielen te halen en ze uit te boren voor bevestiging van een nieuw asje.

photo 429418
Daarna zijn alle onderdelen met Inspire chroom gespoten. Altijd goed voor een mooi glanslaagje, dat vanaf hier lekker verweerd mag worden.

photo 429417
En inmiddels gemonteerd, met alle verwering aangebracht. De 'popnagels' op de gear door zijn met de riviter gemaakt en voor het contrast gevuld met AK paneliner. Dat loopt net iets beter in de kleinste naadjes dan Florywash.

Ondertussen ga ik verder met het stapje voor stapje spuiten van de vleugels en motoren. In de volgende update zal ik de foto's van dat proces laten zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
malair schreef:
Van een Caravelle krijg ik nooit genoeg! Keep 'em coming VJ!

Heel leuk verslag weer tot nu toe. Mooi dat je de modellen een tweede leven geeft. Ik heb zelf toch snel de neiging om een model gewoon opnieuw te kopen dan opnieuw (en deze keer goed) te maken.

Ik volg je verslag zoals altijd met veel genoegen VJ. Mooi is je gevoel voor detail.


Ik ken dat gevoel. Ben bezig met Mercedes die mislukt is maar die deze te volgen ga ik toch proberen om er het beste van te maken.

Je vorderingen zijn prachtig al. Zeker de metaalkleur van je landingsgestel.
Keep up the good work.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooi is je oog voor detail VJ! En ik blijf je metaal kleuren geweldig vinden.

AK paneliner? Deze ken ik niet. Meteen maar even induiken!. Hoe kom je elke keer weer aan deze materialen? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
ik blijf je metaal kleuren geweldig vinden.
AK paneliner? Deze ken ik niet. Meteen maar even induiken!. Hoe kom je elke keer weer aan deze materialen? :P

Snuffelen op Internet en tegen nieuwe dingen aanlopen in de LHS. Ik wil graag nieuwe dingen proberen, dus investeer ik af en toe in producten waar ik nieuwsgierig naar ben. Soms valt dat tegen (zoals met Vallejo) en soms ben ik blij verrast door de kwaliteit (Inspire, Alclad Gloss lak, Florry wash). In dit geval was ik opzoek naar iets dat mooie oliesporen zou geven voor de C-46. En toen zei René Erhart van de LHS, "probeer dit eens". En daar heb ik geen spijt van ;-)

Maar ik had jullie metallics belooft, dus hier komen ze. De resultaten van de afgelopen twee weken (het duurde even vanwege alle droogtijd tussendoor).

photo 430242
De delen die een mat uitstraling krijgen zijn ook mat gespoten.

photo 430246
Daarna black gloss base.

photo 430247
Inspire chroom (doffer gemaakt met aqua gloss) en Alclad dark aluminium.

photo 430243
Met het rastertje heb ik de openingen in de luchtremmen nagemaakt. Zelfde trucje als bij de HV Caravelle.

photo 430245
De motoren heb ik op de zelfde manier behandeld. Doffe delen met een matte basis.

photo 430248
ALC-105 Polished Aluminium over het geheel. Ook iets doffer gemaakt door het twee keer kort achter elkaar te spuiten. Als je het wilt laten glanzen moet je één dun laagje aanbrengen. Maar het moet er nu immers iets verweerd uitzien.

photo 430250
De inlaten heb ik later met inspire gedaan en die mogen glanzen. Dit heb ik ook niet afgewerkt met gloss. Niet meer aanraken dus, want onbeschermd is de chroom verf kwetsbaar.

photo 430249
Met de lamp er op zie je de tinten metaal niet zo goed terug.

photo 430251
Dus even in de schaduw, dan zie je de vlakken wel goed.

photo 430244
Nu kleine details bijwerken en de panel lines vullen. Daarna decals erop. Deze komt dit jaar nog af.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 0:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waw indrukwekkend...ik heb bewondering voor jou airbrush-kunsten :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 2:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Nou VJ je metaalkleurtjes worden steeds mooier !!

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement