Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2017 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ik hoop dat de plamuur blijft zitten zoals deze zit. Ik zie niet zo gauw of aan de achterkant van de cockpit raampje nog iets hebt zitten als steun voor de plamuur.

Die Trumpeter riveter vind ik zelf driewerf niets. Ik heb een iets fijnere riveter opzetstuk gekocht voor een Exacto meshouder.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
fvdm schreef:
Dit wordt een aardige reparatie. Ik ben benieuwd welke methode voor de rivets je beter vind.


Het was inderdaad een aardig klusje. Ik had gedacht dat het gemakkelijker zou gaan.

photo 424142
Ten eerste is het lastig controle houden over de riveter. Langs een metalen liniaal gaat het wel, maar langs het dymotape is het niet goed te sturen. Hij hapt geregeld in het tape zelf. Dit is een foto van poging X er iets van de maken. Ik had overigens geen keus door te gaan omdat het oorspronkelijke deel (in het grijs) niet meer te redden was.

photo 424141
Uiteindelijk is het best aardig geworden. Maar ook niet meer dan dat.

photo 424144
En het resultaat met de losse flap tracks er bij. De conclusie over de riveter van Trumpeter?...
SpeedAS schreef:
Die Trumpeter riveter vind ik zelf driewerf niets.
Bij deze geheel onderschreven.

photo 424146
De tracks even op hun plaats (met een stukje tape)

photo 424145
En met de flaps er in gestoken. Zo ongeveer moet het eruit gaan zien.

SpeedAS schreef:
Ik hoop dat de plamuur blijft zitten zoals deze zit. Ik zie niet zo gauw of aan de achterkant van de cockpit raampje nog iets hebt zitten als steun voor de plamuur.

Nou, de hele binnenkant zit vol met een messing ring (van de verwarming). Het plamuur blijft prima zitten.

photo 424139
Bij de HV Caravelle heb ik de neus grotendeels opnieuw gebouwd, omdat er ramen in moesten komen. Nu kies ik voor de gemakkelijke methode. De neus is qua vorm prima, maar staat dus iets te veel omhoog.

photo 424140
De oplossing is eenvoudig.

photo 424143
En klaar. Nu de panel lines doortrekken. De riviter laat ik hier maar even buiten beschouwing. Dat gaat ook niet zo veel meer toevoegen, denk ik. Er lijkt overigens een knikje te zitten in het dak ter hoogte van de aansluiting. Dat klopt ook. Inmiddels is dat gelijk geschuurd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2017 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk mallenwerk om de juiste neus aan te kunnen brengen. Letterlijk, plastic(he) chirurgie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
tsjopper bob schreef:
Letterlijk, plastic(he) chirurgie.

Haha, dat is mooi gevonden René. En dat is precies wat het model nodig heeft. Daarom is het ook niet zo relevant of je deze nu uit de doos bouwt of, zoals hier, je een oud model onder handen neemt: er zal het een en ander verbouwd moeten worden om de juiste Caravelle look te krijgen.

Dat is ook het geval bij de motoren. De Revell motoren (de mallen voor het model zijn gemaakt in 1961...) hebben een te grote inlaat, die ook nog eens recht door loopt. De Caravelle III was uitgerust met de Rolls Royce Avon motoren en had een kleine inlaat met een karakteristieke kromming in de motorbehuizing.

photo 424891
photo 424890
Op deze prachtige plaat van een oude Sabena poster zie je dat de spinner zo ver naar voren steekt, dat deze bijna uit de cowling komt. Dit klopt ook niet in het model

photo 424892
Dus aan de slag: Met een styreen stripje heb ik een ringetje op de juiste schaal gemaakt. Deze is in de inlaat gelijmd en aan beide randen (binnen en buiten de cowling) verstevigd met putty. Ik heb hier bewust niet voor plamuur gekozen, omdat extra stevigheid van de constructie gewenst was ivm het schuren. Naast de 'oude; motor staat ook een custom made spinner (groen).

photo 424893
En de eerste motor op zijn plek. Dat was weer een paar avonden schuren... Ondertussen ben ik ook de panel lines opnieuw aan het scriben, zodat de details straks beter tot hun recht gaan komen.

tot de volgende,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ding heeft ook 6 statorbladen voor de fan zitten zo te zien, hoe is dat in de kit gedaan? Of ontbreken ze?
Die inlaat ziet er wel erg strak uit zo, met het extra randje erop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
In de kit zijn ze afwezig. Gezien de diepe, kleine opening die nu is ontstaan ga ik ze ook niet aanbrengen. Dat zou enorm gepriegel worden dat waarschijnlijk toch niet zichtbaar zal zijn. De motorvorm was karakteristiek en daar ging het mij om. Overigens waren de stators op hun manier ook karakteristiek, maar dan meer akoestisch ;-) De aangezogen lucht in de inlaat kwam in hoge frequentie op het moment dat het langs de stator vanes stroomde. Dit was voor 80% verantwoordelijk voor het 'gillen' van de motoren op de grond. Naarmate de vliegsnelheid toenam (en de lucht in de motor werd geblazen) nam deze toon af. De Caravelle stond onder de passagiers en bemanning bekend als een stil vliegtuig...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
TheFlyingDutchman schreef:
Ding heeft ook 6 statorbladen voor de fan zitten zo te zien, hoe is dat in de kit gedaan? Of ontbreken ze?
Die inlaat ziet er wel erg strak uit zo, met het extra randje erop.


Waarvoor dienen die statorbladen eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
De RR Avon was de eerste jet motor met een axiale compressor: de stroomrichting van lucht is parallel aan de compressor-as en wordt niet van richting veranderd. De compressor bestaat uit (stationaire) stators en (roterende) compressorbladen. Deze staan om en om opgesteld in de motor en zorgen voor een constante lineaire luchtstroming. Overigens heten de eerste eigenlijk 'intake guide vanes'. De belangrijkste taak is het leiden van de lucht onder de juiste hoek naar de eerste trap van de compressor.
Hierdoor kan een groot volume lucht worden ingenomen, met een hoge pressure ratio, door een relatief kleine opening. Het maakte de motor krachtig, maar ook zwaar en duur in gebruik. Naar huidige maatstaven is een dergelijk type motor sterk verouderd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Zat er eigenlijk nog een beetje bypass in dat ding of is het in feite gewoon een 'core engine' zoals die middenin een huidige turbofan zou hangen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Nee, dit is echt de dinosaurus van de turbo-jet engines. Dit was een pure straight jet. Zoals eerder gezegd: De huidige generatie verkeersvliegtuigen met turbo-fan motoren, vervoert met de zelfde hoeveelheid brandstof 2x zo veel passagiers over een 3x grotere afstand…

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement