malair schreef:
Ik heb zelf toch snel de neiging om een model gewoon opnieuw te kopen dan opnieuw (en deze keer goed) te maken.
Tja, dat had ik ook toen ik deze aan het schoonmaken was (wat een monnikenwerk). Maar deze versie wordt langzamerhand hard to get. En ach, er moet zoveel aan gesleuteld worden dat het niet uitmaakt of je hem uit de doos maakt, of uit de vitrine
Tijd voor een update. Ik heb tal van kleine en minder kleine details afgewerkt in de afgelopen weken en vat ze nu samen.
Citaat:
Achtergrondinformatie:
Het ontwerp van het landinsgstel van de Caravelle komt van Hispano Suiza (een Spaanse vliegtuigfabriek, die later opging in vliegtuigmotoren fabrikant Snecma, thans Safran). Het is het zelfde complexe dubble bogie ontwerp als dat van de Comet en de Convair B-36. Ook de Dunlop banden van de Comet werden 1 op 1 overgenomen.
De beperkte ruimte in de romp, en de noodzaak het ACN (aircraft classification number) lager te houden dan het PCN (pavement classification number) van de belangrijkste Noord-Afrikaanse luchthavens maakte dat men koos voor acht relatief kleine banden aan het hoofdlandingsgestel. ACN en PCN zijn dimensieloze waardes die door ICAO zijn vastgesteld om de draagsterkte van vliegveldverharding in uit te drukken. De Caravelle is ontworpen voor routes tussen Frankrijk en haar koloniën in Noord-Afrika en die hadden in de jaren ’60 nog relatief primitieve landingsbanen. Om deze zelfde reden is een kleine serie Airbus A320 voor Indian Airlines ook uitgerust met een twee assige bogie.
Het Caravelle project bracht veel vernieuwingen, die de luchtvaartindustrie hebben veranderd. Een voorbeeld daarvan was het ‘Maxaret’ anti-skid system. Een oer antiblokkeersysteem (van het Franse maximum arrêt). Ook dit systeem droeg bij aan de keuze voor ongewoon veel wielen. Doordat de eerste versie’s nog geen reverser op de motoren had, om af te remmen na de landing of een afgebroken start, waren de acht banden van het hoofdlandingsgestel de enige middelen om het toestel op de grond af te remmen.
bron: John Wegg, zie correctie op bovenstaande op de volgende pagina
Als eerste ben ik begonnen met het restaureren en detaileren van het landingsgestel. Revell had hier in 1961 iets meer effort in mogen steken. De hoofdlandingsgestellen zijn welliswaar aardig gedetailleerd, maar ze zijn iets te lang en staan verkeerd om.
De oplossing voor de lengte: 2mm verwijderen (en een boel flash). Daardoor gaat het model iets meer achterover leunen, precies zoals de Caravelle deed. Die 'droopy nose' moet een fractie met de neus omhoog (het blijven natuurlijk Fransen).
Hier zie je hoe Revell bedacht had dat het landingsgestel gemonteerd moet worden: naar voren stekend.
Maar dit is de realiteit: juist iets naar achter stekend. Die moeten worden omgedraaid.
Dat betekend dat de grote schokbreker aan de voorkant van het model komt. Ook de verbindende tuimelaar staat precies verkeerd om. Dat is niet conform de realiteit. Maar het is zo'n klein detail en het gaat zo'n gepruts worden, dat ik het niet ga aanpassen. Hier de constructie met 0.2 mm remleidingen aangebracht.
En de echte poot (rechterhand in vliegrichting gezien), zoals deze staat tentoongesteld in het Finnish Aviation Museum in Helsinki.
Ook het neuswiel is verbeterd: er is een torsie link aangebracht en hydraulische leiding die naar het stuurmechaniek loopt. De gear doors zal ik tzt nieuw maken.
Zoals je op de vorige foto kan zien is de romp inmiddels gespoten. Dit is in vier etappes gedaan.
Eerst de preshade op de bovenkant.
Daarna die op de onderkant in een meer contrasterende tint.
En de witte laklaag, inmiddels ook voorzien van de standaard laag Aqua gloss. Het roze doekje is om beschadigingen van de onderste verflaag te voorkomen (nog niet geheel uitgehard).
En de onderkant.
De volgende stap is het spuiten van alle blanke metalen delen, zoals motoren, landingsgestel en natuurlijk de vleugels. Ik ben van plan met diverse tinten en texturen te gaan werken, dus dat zal nog wel een aardig klusje worden. In elk geval blijft de Caravelle voor mij een zeer inspirerend vliegtuig om aan te werken.
VJ