Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2017 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mooie vorderingen VJ! Ik heb overigens al uitgedokterd wat ik als civiele kist ga bouwen. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2017 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
SpeedAS schreef:
Mooie vorderingen VJ! Ik heb overigens al uitgedokterd wat ik als civiele kist ga bouwen. :)


En dat is :?: :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Veleno schreef:
SpeedAS schreef:
Mooie vorderingen VJ! Ik heb overigens al uitgedokterd wat ik als civiele kist ga bouwen. :)


En dat is :?: :)


Een hele kleine, nog vooroorlogse kistje van de Duitsers - heb ik toch weer eens wat civiel in 1/48 gevonden in mijn stash. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
SpeedAS schreef:
Een hele kleine, nog vooroorlogse kistje van de Duitsers - heb ik toch weer eens wat civiel in 1/48 gevonden in mijn stash. :)

Je mag mijn draadje best gebruiken voor een teaser, maar dan willen we het natuurlijk wel weten nu... ;-)

Verder met de aanpassingen aan de Revell Caravelle. Zoals gezegd: afkomstig van een mal uit 1961. Men had destijds met een klein beetje moeite er best iets aardigs van kunnen maken. Maar een boel typische details zijn achterwege gebleven. Dus probeer ik ze nu zelf aan te brengen.

photo 425449

Als eerste de vijf 'crack stopping' straps. Na uitgebreide tests met beide prototypes werden diverse structurele veranderingen aangebracht. Zo werd de gehele staartsectie 1 graad gekanteld en werden diverse verstevigingen aangebracht ter hoogte van de motorophanging om de grote krachten van sterkere motoren gelijkmatiger over de romp te verdelen. Deze aanpassingen werden vanaf productiemodel no1 doorgevoerd. By the way: no1 staat nu in Baarlo als onderdeel van de vliegtuigcollectie van Piet Smedts.
Ik heb dunne stripjes styreen gebuikt die na het uitharden extra vlak zijn geschuurd.

photo 425451

Op de foto zie je ook de uitstulping aan weerszijden van de motorbehuizing (beide motoren alleen aan de linker kant). Hierin was bij de RR Avon 531 series de Alternator ondergebracht. Ook de tail skid heb ik gerepareerd.

photo 425447
photo 425448

De wing fences zijn ook aangepast. Bij de Lindberg Caravelle waren ze te groot, In het Revell model is de vorm aangehouden van de wing fences die zijn gebruikt op het eerste prototype en die zijn te klein. Vanaf prototype twee waren de binnenste wing fences vergroot. De kromming liep op gelijke afstand van de gehele leading edge, tussen de ribben 20 en 22 op de vleugels.
De opening boven in de wing fence is de fuel vent van de brandstoftanks. Deze opening zal ik tzt met een decal aanbrengen.

photo 425452

Het scriben is bijna klaar. Het schuren neemt veel tijd in beslag, maar zoals jullie weten zie je alles op de aluminium vleugels, dus ik denk dat alle moeite straks beloond gaat worden. Inmiddels heb ik ook een setje raamdecals bij authentic airliner decals besteld. Ik zie dat jullie daar zulke mooie resultaten mee bereiken. En omdat ik nu een keer een model zonder interieur maak, ga ik ze ook eens proberen. De volgende stap is het aanpassen en verbeteren van het landingsgestel. Daarna kan het spuiten gaan beginnen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov, 2017 1:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mooie vorderingen VJ!

Vintage Jet schreef:
SpeedAS schreef:
Een hele kleine, nog vooroorlogse kistje van de Duitsers - heb ik toch weer eens wat civiel in 1/48 gevonden in mijn stash. :)

Je mag mijn draadje best gebruiken voor een teaser, maar dan willen we het natuurlijk wel weten nu... ;-)
Het wordt een BF-108B Taifun, de civiele versie. :) Ik zat eraan te denken om een persoonlijke toestel van Willy Messerschmitt te bouwen.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov, 2017 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
SpeedAS schreef:
Het wordt een BF-108B Taifun, de civiele versie. :) Ik zat eraan te denken om een persoonlijke toestel van Willy Messerschmitt te bouwen.

Mooi toestel. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van het toepassen van het hakenkruis (zoals op de kist van Messerschmitt zelf), zelfs niet uit historische overwegingen. Waarom maak je niet een Lufthansa versie? Of de blauwe race versie?

https://www.jetphotos.com/photo/6632576
http://www.cybermodeler.com/aircraft/bf ... _title.jpg

Ondertussen heb ik de decals gepast (middels een kopie natuurlijk). Het valt op dat de ramen van het model iets te hoog lijken te zitten. Of de motoren te laag natuurlijk.

photo 425487

Vanaf de Caravelle 10 zaten de ramen inderdaad 20 cm hoger. Dit was gedaan om de passagiers een beter zicht te geven. Dit is een model III met de lagere raampartij. Geen idee hoe dit zich verhoudt tot het model uit 1961. In elk geval komt de passing overeen met de neus die iets lager uitkomt doordat deze een aantal graden voorover is gekanteld. Na de grondlaag zal de positie van de oude ramen en luiken toch niet langer zichtbaar zijn.

photo 425486
en nu we het er toch over hebben: deze kan gegrond worden!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 nov, 2017 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Mooi toestel. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van het toepassen van het hakenkruis (zoals op de kist van Messerschmitt zelf), zelfs niet uit historische overwegingen. Waarom maak je niet een Lufthansa versie? Of de blauwe race versie?

https://www.jetphotos.com/photo/6632576
http://www.cybermodeler.com/aircraft/bf ... _title.jpg

Omdat beide kisten moderne tijd kisten zijn en niet uit de periode WW2 +/- 5 jaar. Ik ben nog zoekende naar welke versie het exact gaat worden. De persoonlijke kist van Messerschmitt leek mij wel wat alsook de Zwitser. Ik vrees echter dat die Zwitserse kisten een militaire achtergrond hebben.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Van een Caravelle krijg ik nooit genoeg! Keep 'em coming VJ!

Heel leuk verslag weer tot nu toe. Mooi dat je de modellen een tweede leven geeft. Ik heb zelf toch snel de neiging om een model gewoon opnieuw te kopen dan opnieuw (en deze keer goed) te maken.

Ik volg je verslag zoals altijd met veel genoegen VJ. Mooi is je gevoel voor detail.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Ik heb zelf toch snel de neiging om een model gewoon opnieuw te kopen dan opnieuw (en deze keer goed) te maken.

Tja, dat had ik ook toen ik deze aan het schoonmaken was (wat een monnikenwerk). Maar deze versie wordt langzamerhand hard to get. En ach, er moet zoveel aan gesleuteld worden dat het niet uitmaakt of je hem uit de doos maakt, of uit de vitrine ;-)

Tijd voor een update. Ik heb tal van kleine en minder kleine details afgewerkt in de afgelopen weken en vat ze nu samen.

Citaat:
Achtergrondinformatie:
Het ontwerp van het landinsgstel van de Caravelle komt van Hispano Suiza (een Spaanse vliegtuigfabriek, die later opging in vliegtuigmotoren fabrikant Snecma, thans Safran). Het is het zelfde complexe dubble bogie ontwerp als dat van de Comet en de Convair B-36. Ook de Dunlop banden van de Comet werden 1 op 1 overgenomen.

De beperkte ruimte in de romp, en de noodzaak het ACN (aircraft classification number) lager te houden dan het PCN (pavement classification number) van de belangrijkste Noord-Afrikaanse luchthavens maakte dat men koos voor acht relatief kleine banden aan het hoofdlandingsgestel. ACN en PCN zijn dimensieloze waardes die door ICAO zijn vastgesteld om de draagsterkte van vliegveldverharding in uit te drukken. De Caravelle is ontworpen voor routes tussen Frankrijk en haar koloniën in Noord-Afrika en die hadden in de jaren ’60 nog relatief primitieve landingsbanen. Om deze zelfde reden is een kleine serie Airbus A320 voor Indian Airlines ook uitgerust met een twee assige bogie.

Het Caravelle project bracht veel vernieuwingen, die de luchtvaartindustrie hebben veranderd. Een voorbeeld daarvan was het ‘Maxaret’ anti-skid system. Een oer antiblokkeersysteem (van het Franse maximum arrêt). Ook dit systeem droeg bij aan de keuze voor ongewoon veel wielen. Doordat de eerste versie’s nog geen reverser op de motoren had, om af te remmen na de landing of een afgebroken start, waren de acht banden van het hoofdlandingsgestel de enige middelen om het toestel op de grond af te remmen.

bron: John Wegg, zie correctie op bovenstaande op de volgende pagina


photo 427327

Als eerste ben ik begonnen met het restaureren en detaileren van het landingsgestel. Revell had hier in 1961 iets meer effort in mogen steken. De hoofdlandingsgestellen zijn welliswaar aardig gedetailleerd, maar ze zijn iets te lang en staan verkeerd om.

photo 427332
De oplossing voor de lengte: 2mm verwijderen (en een boel flash). Daardoor gaat het model iets meer achterover leunen, precies zoals de Caravelle deed. Die 'droopy nose' moet een fractie met de neus omhoog (het blijven natuurlijk Fransen).

photo 427333
Hier zie je hoe Revell bedacht had dat het landingsgestel gemonteerd moet worden: naar voren stekend.

photo 427324
Maar dit is de realiteit: juist iets naar achter stekend. Die moeten worden omgedraaid.

photo 427331
Dat betekend dat de grote schokbreker aan de voorkant van het model komt. Ook de verbindende tuimelaar staat precies verkeerd om. Dat is niet conform de realiteit. Maar het is zo'n klein detail en het gaat zo'n gepruts worden, dat ik het niet ga aanpassen. Hier de constructie met 0.2 mm remleidingen aangebracht.

photo 427323
En de echte poot (rechterhand in vliegrichting gezien), zoals deze staat tentoongesteld in het Finnish Aviation Museum in Helsinki.

photo 427334

photo 427330
Ook het neuswiel is verbeterd: er is een torsie link aangebracht en hydraulische leiding die naar het stuurmechaniek loopt. De gear doors zal ik tzt nieuw maken.

Zoals je op de vorige foto kan zien is de romp inmiddels gespoten. Dit is in vier etappes gedaan.

photo 427326
Eerst de preshade op de bovenkant.

photo 427325
Daarna die op de onderkant in een meer contrasterende tint.

photo 427329
En de witte laklaag, inmiddels ook voorzien van de standaard laag Aqua gloss. Het roze doekje is om beschadigingen van de onderste verflaag te voorkomen (nog niet geheel uitgehard).

photo 427328
En de onderkant.

De volgende stap is het spuiten van alle blanke metalen delen, zoals motoren, landingsgestel en natuurlijk de vleugels. Ik ben van plan met diverse tinten en texturen te gaan werken, dus dat zal nog wel een aardig klusje worden. In elk geval blijft de Caravelle voor mij een zeer inspirerend vliegtuig om aan te werken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 23 nov, 2017 17:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi werk weer... ben heel benieuwd hoe het straks uit gaat komen met de livery erop.

Vintage Jet schreef:
waren de acht banden van het hoofdlandingsgestel de enige middelen om het toestel op de grond af te remmen.


Weet je dat wel zeker VJ? 8)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement