Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Na de DC-9 opnieuw een bekende voor Nederlandse maatschappijen: de Boeing 757. Veleno is dit interessante vliegtuig ook aan het maken (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=49581), maar ik denk dat hij hem eerder afkrijgt dan ik!

De Boeing 757 is een middelgroot tweemotorig vliegtuig met smalle romp, ideaal voor korte tot middellange afstanden en is tegelijkertijd ontwikkeld met de grotere 767. De Boeing 757 komt in drie varianten (de -200, de -200F en de 300) waarvan de -200 veruit de populairste variant van de 757 was. In al die jaren van zijn bestaan zijn er 1049 van gebouwd. Dankzij de efficiënte turbofanmotoren kan het vliegtuig opstijgen vanaf een relatief grote hoogte en korte startbaan. En omdat het een afstand van 6300 km (3.900 mijl) kan afleggen, is het zeer geschikt voor zowel binnenlandse als transcontinentale vluchten. De vleugels zijn geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verlagen, zodat de brandstofefficiëntie hoger wordt. Voor reeds gebouwde toestellen is het ook mogelijk deze met winglets te upgraden.

De eerste vlucht was in 1982. De Boeing 757 ging – tot grote teleurstelling van de liefhebbers – in 2004 uit productie en is inmiddels behoorlijk verouderd. Hoewel het aantal trans-Atlantische vluchten gestadig afneemt, heeft de 757 wel het voordeel dat er nog geen volwaardige vervanger rondvliegt. Het zal dus nog even duren voor het toestel helemaal verdwenen is.

Maatschappijen hadden de keuze uit verschillende moteren, de Rolls-Royce RB211 en de Pratt & Whitney PW2037, PW2040 of PW2043.

In Europa was de 757 vooral populair bij chartermaatschappijen.

Martinair heeft met de 757 gevolgen,
photo 421894

evenals Transavia,
photo 421895

alsmede DutchBird,
photo 421893

Arkefly (huurde de 757 in 2009)...
photo 421901

...en natuurlijk Air Holland, het onderwerp van dit draadje. Air Holland was de eerste Nederlandse maatschappij die er mee vloog (in 1988 nieuw besteld).
photo 421900

Er zijn meerdere kits van op de markt, maar de mooiste twee zijn de Resin kits van Authentic Airliners en PAS Models. De kit van AA is de beste, maar ik heb begrepen dat die van PAS ook erg goed is, maar dan wel aanzienlijk goedkoper. De kits van Minicraft en Eastern Express kun je beter vergeten.

Dit is de kit. PAS heeft ook een variant met Pratt & Whitney.
photo 421877

photo 421904

De uitstekende decals zijn van DACO. Het corogard is van Flying colors en de flightdeck en raam decals zijn van Authentic Airliner Decals.
photo 421878

De onderdelen. Het ziet er allemaal heel behoorlijk uit inderdaad.
photo 421898

photo 421899

Het casting materiaal verwijderd.
photo 421881

De fit van de romp is twijfelachtig....om het zo maar te zeggen. Maar goed, aangezien de onderdelen toch eerst gewassen moeten worden is dit met een beetje warm water zo verholpen.
photo 421880

In de romp zitten de raampjes voorgevormd (maar niet helemaal door) voor als je de raampjes open wilt laten. Ik wil ze graag dicht dus worden deze eerst opgevuld.
photo 421883

photo 421882

Meteen ook naar de leading edges in de plamuur gezet (deze hebben wat inkepingen en onnauwkeurigheden)
photo 421884

Het resultaat na de schuursessie:
photo 421885

De romphelften aan elkaar gelijmd. Op dit moment heb ik het stomme fout gemaakt, maar daar ben ik later pas achter gekomen
photo 421886

De romp is in de plamuur gezet en geschuurd.
photo 421906

photo 421888

En toen kwam ik er achter dat ik het gewicht voorin vergeten was! Ik wil geen tailsitter, dus moet er alsnog gewicht voorin. Gelukkig is dit niet een heel moeilijke correctie. Eerst de neus ar af:
photo 421889

Dan gewicht erin:
photo 421890

En vervolgens de hele boel weer in elkaar. Wel moet er nu extra plamuur en schuren gedaan worden, maar ach, dat overleven we ook wel weer.
photo 421892

Nog een hoop werk voor de boeg. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 16 dec, 2017 15:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gaaf! Mijn allereerste vlucht was met deze dame. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Veel plezier met deze.

Lekker overpowered heb ik wel is gelezen. En wie kent deze fly by niet? https://www.youtube.com/watch?v=_vJliayH6co

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Nóg een 757, prachtig! Natuurlijk had ik die graag in Transavia livery gezien, maar een ode aan John Blocs Air Holland is ook mooi.
Die epic lowpass van de RNZAF 757 is schitterend. En een klein beetje Transavia historie, want de beide B757 van No. 40 Squadron RNZAF zijn de voormalige PH-TKA en PH-TKB.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2017 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dapper hoor om je model even in te zagen voor wat gewicht, maar daar zul je inderdaad geen spijt van hebben. Niks zo erg als een tail-zitter.

Ben je niet bang dat de romp nu iets te kort is ? :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Met deze dame maak je mij ook erg blij :D Één van mijn favorieten uit mijn jeugd langs de kaag- en zwanenburgbaan. Helaas mede-onmogelijk gemaakt voor de huidige jeugd dankzij het geweldige management van Schiphol en co.

Je weet waarschijnlijk wel dat de Martinair 757 een oude Air Holland kist is. Is die niet daarna weer naar Arke gegaan trouwens? Erg jammer dat Transavia ze destijds eruit gedaan heeft. Wist je trouwens dat die laatste ook nog een zomer met een paar -300's gevlogen heeft? Jammer dat de 757's ook een bijzonderheid aan het worden zijn. Een A321 haalt het er niet bij voor mij.

Anyway, interessant model deze van PAS. Passen de onderdelen een beetje afgezien van de twee bananen als romphelften? Qua detailering ziet ie er goed uit.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
tsjopper bob schreef:
Dapper hoor om je model even in te zagen voor wat gewicht, maar daar zul je inderdaad geen spijt van hebben. Niks zo erg als een tail-zitter. Ben je niet bang dat de romp nu iets te kort is ?
Nee, ik heb een heel dun zaagje gepakt en redelijk strak gezaagd. Die halve millimeter zal niemand opvallen hoop ik :lol:

FokkerFan schreef:
Anyway, interessant model deze van PAS. Passen de onderdelen een beetje afgezien van de twee bananen als romphelften? Qua detailering ziet ie er goed uit.
De detaillering is prima (de lijnen op de vleugels zijn niet heel erg diep trouwens), maar de fit van de vleugels en romp is niet geweldig. Niets dat een modelbouwer met een beetje ervaring niet kan oplossen, maar ik heb zeker beter gezien. De stabilo's en motoren hebben verder een goede fit.

Enfin, ik leef nog. Drukte op kantoor en een kleine man van 14 maanden helpen me niet echt aan modelbouwtijd. Gelukkig is er her en der nog wel een gaatje te vinden.

Ik heb wederom de romp geschuurd en de verticale stabilo eraan gezet. Een beetje wiebelen, maar de fit is op zich goed. Met liquid putty heb ik de naaden weggewerkt.
photo 425931

Ik was nog niet helemaal tevreden over de romp, dus alles maar weer in de plamuur gezet.
photo 425932

Het meeste ziet er na het schuren goed uit, met uitzondering van een stukje aan de bovenkant van de romp. Dit blijkt echt een probleem gebied te zijn!
photo 425933

Wederom schuren en dan weer in de primer, maar dat vervelende stukje blijft een scheur vertonen! Bovendien was ik eigenlijk ook niet niet 100% tevreden over de rest van de romp, dus die ook maar weer nog een keer in de plamuur gezet.
photo 425935

photo 425934

Dit begint er al iets meer op te lijken.
photo 425936

De vleugels kunnen er aan. Deze fit was niet zo best en ik heb behoorlijk moeten schuren om het een beetje netjes te krijgen (nog voordat er plamuur op ging). Nu de fit een beetje goed is, kunnen de naadjes weggewerkt worden. Wederom was er wéér een scheurtje zichtbaar aan de bovenkant van de romp! Ik ben er wel achtergekomen hoe dat elke keer kwam. Het resin is best zacht en tijdens het schuren drukte ik de romp bij het vasthouden wat te hard in elkaar, waardoor de romp een beetje indeukt en aan de bovenkant uit elkaar gaat. Ik heb er een beetje secondelijm opgedaan en na het drogen opnieuw plamuur over heen gedaan. Deze keer is na het schuren het probleem niet meer terug gekomen.
photo 425938

photo 425937

photo 425939

Alles kan in de primer (ook de motoren). Het begint langzaam ergens op te lijken.
photo 425940

Ik ben nu eindelijk tevreden en dat betekent dat de romp in de witte lak gezet kan worden. Eerst de vleugels afplakken...
photo 425941

...en dan in de lak!
photo 425942

Geen opmerkingen over het spuitwerk (gelukkig), dus dan komen de vleugels, motoren en stabilo's aan de beurt.
photo 425943

Tijdens het drogen ook een begin gemaakt aan het landingsgestel. Ze moeten nog wel verweerd worden.
photo 425944

En dat is min of meer de status op het moment. De tape is er inmiddels af, maar ik ben nog niet helemaal tevreden over de overgang van de vleugels naar de romp qua spuitwerk. Die ga ik nog een beetje bijwerken.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 18:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Hij gaat vlugger af zijn dan mijn 757 :!:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 nov, 2017 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit ondanks de uitdagingen waar je tegenaan gelopen bent. In ieder geval loon naar werken nu. Onmiskenbaar een 757 wat mij betreft.

malair schreef:
De vleugels kunnen er aan. Deze fit was niet zo best en ik heb behoorlijk moeten schuren om het een beetje netjes te krijgen (nog voordat er plamuur op ging). Nu de fit een beetje goed is, kunnen de naadjes weggewerkt worden. Wederom was er wéér een scheurtje zichtbaar aan de bovenkant van de romp! Ik ben er wel achtergekomen hoe dat elke keer kwam. Het resin is best zacht en tijdens het schuren drukte ik de romp bij het vasthouden wat te hard in elkaar, waardoor de romp een beetje indeukt en aan de bovenkant uit elkaar gaat. Ik heb er een beetje secondelijm opgedaan en na het drogen opnieuw plamuur over heen gedaan. Deze keer is na het schuren het probleem niet meer terug gekomen.


Gelukkig kom je er nu achter. Hecht de plamuur wel goed op de resin? Mij overkomt dit pas altijd in het detailleringsstadium. Ligt die Tamiya weathering set met een reden in je spuitcabine?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2017 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Gelukkig kom je er nu achter. Hecht de plamuur wel goed op de resin? Mij overkomt dit pas altijd in het detailleringsstadium. Ligt die Tamiya weathering set met een reden in je spuitcabine?
Dat vraag ik me nu dus ook af. Ik heb nochtans het resin van te voren wat opgeschuurd. Bij de volgende zal ik eens wat experimenteren met verschillende soorten plamuur.
Haha, de reden dat die weathering set daar ligt is ruimte gebrek :lol: . Het is opvallend wat je allemaal verzameld/aanschaft aan materiaal om een beetje redelijk model te maken :P

Inmiddels weer wat vorderingen. Ik ben blij dat ik de overgang van de vleugels naar de romp gecorrigeerd heb, dus zit er gelukkig beter uit.
photo 427069

De leading edges zijn gedaan. Ik las op dit forum eens over een tip om kleine onderdelen in van die foam te zetten die je bij een tuincentrum kunt halen om delen te laten drogen. Dat werkt inderdaad perfect!
photo 427070

Het model ook alvast een lichte verwering te geven (op de foto niet goed te zien). Op de foto's op internet kreeg ik niet het idee dat de 757 toestellen van Air Holland heel erg vies werden.
photo 427071

En inmiddels staat hij ook op zijn pootjes!
photo 427072

Nu alleen nog de motoren en dan het belangrijkste bouwwerk voltooid. Dat betekend dat het decallen kan gaan beginnen! De stabilo's bevestig ik pas als de cheatline is bevestigd.

Het einde komt steeds dichterbij!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit. Hij lijkt zeker niet korter. Je laat het allemaal wel heel makkelijk lijken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement