Beste Mede-Brouwers,
Na alweer wat langer afwezig te zijn op het forum ga ik weer iets posten, en het is noggal iets onorthodox, en waarschijnlijk word het gezien als anders, maar pls kan de Mod het hier laten staan want hier voel ik me thuis... geintje:P
het gaat om het volgende model, de Citation 650 zoals de titel al zegt,
is een medium-size medium range Bisness jet, met een Max TakeOff Weight (MTOW) van tussen de 10 en 11.000 kg en een range van 4 uur.
Geproduceerd door Cessna vanaf 1979 tot 2000 zijn er 3 modellen gemaakt, de 3, 5 en 7. met het verschil dat de een betere motoren en een hogere MTOW heeft dan de andere.
Na een jaar in Panama te zijn verbleven en daar de CL600 te hebben gevlogen, bracht mijn werk me naar Istanbul waar ik nu zo een 6 maanden met tussenpauzes ben. Hier vlieg ik dus dit gebakje de CE-650. Ik vlieg de 3, welke iets ouder is dan de 5 en de 7 maar wat een beauty:)
Het leuke van het vliegen uit Istanbul is dat het iets dichter bij huis is, en met de range die we hebben ook naar huis toe kunnen:) Want als kaaskop is Nederland toch nogsteeds gewoon thuis. of Londen en alles wat daartussenligt.
Waarom is deze build anders dan anders, Na een jaar in Panama te hebben gezeten, kwam de dag van de terugreis, ik was op dat moment bezig met een A320 van Azerbijan, en deze is helaas tijdens de terugreis gesneuveld omdat ene meneer van de douane van een bepaald land uhum US uhum het nodig vond dat mijn koffer van top tot teen open moest en alles eruit... dus helaas is die tijdens als dat geweld niet gespaard gebleven.. Daarom wil ik het nu anders gaan doen.
Overal waar ik ga neem ik mijn laptop mee, en dus overal kan ik bezig zijn met mijn passie modelbouwen, vliegtuigen en alles wat daar ook maar enigszins mee te maken heeft. Nu ben ik gedoken in het concept dat 3D printen heet, zoals men al zegt is dat een leuke toevoeging voor onze hobby, en de praktijk moet uitwijzen of het de moeite waard is of niet, en nauwkeurig genoeg. Nu maakt mij dat niet zoveel uit, aangezien ik tussen het 'werken' door toch een hobby zocht dus ben ik wat filmpjes op YouTube gaan kijken mbt het op schaal tekenen van vliegtuigen, autos en wat al niet meer, en het is verbazingwekkend wat er allemaal kan.
Het programma wat ik gebruik heet blender, word gebruikt voor animaties, maar ook om bijvoorbeeld vliegtuigen in x-plane te maken, met werkende landing gear en alles wat je wil.
dat bracht mij op een idee, namelijk zelf een vliegtuig tekenen, niet alleen de buitenkant maar ook het landingsgestel, het interieur, de flaps, spoilers, trust reversers. De sky is the limit, want alles is enorm uit te vergroten en elk stangetje is te printen, of niet dat zal de toekomst uitwijzen. Voor zover ik weet is er nog geen model van een CE-650, dus mocht het lukken en mocht ik het kunnen laten printen word de volgende stap het bewerken voor resin kopies, aangezien ik daar ook al eens iets mee gemaakt heb. Het is een leerproces en een enorme uitdaging, omdat de lijnen van het vliegtuig best complex zijn, en ik een pietje precies ben ik soms bezig op de vierkante millimeter, wat neerkomt op 0.0138mm op schaal. Wat trouwens enorm leuk is is dat je dus kan schalen in het programma, dus ik kan nu een CE-650 maken schaal 1/72, maar op op 1/48, 1/1 of 1/144 zelfs 1/500 als borstspelt behoort tot de mogelijkheden.
en dan nu de fotos..
Het resultaat wat je hier ziet is vanaf ongeveer maart tot aan nu tot stand gekomen door trial and error en meer error en nog meer error, tot zover ben ik tevreden.
Op dit moment ben ik bezig met het interieur. Mensen kijken raar als je met een meetlint je vliegtuig opmeet, maar iedereen zo zn hobby... de engine cowling is 72cm hoog en 67.5 breed, die informatie krijg je niet op je type kwalificatie training haha:)
Zo genoeg gekletst dus plz Mods mag hij hier blijven staan? ik weet dat hij thuishoort in modelbouw anders, maar ik schrijf hier liever omdat we allemaal dezelfde soort gek virus hebben namelijk luchtvaart:)
Groet
Arjan:)