Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Beste Mede-Brouwers,

Na alweer wat langer afwezig te zijn op het forum ga ik weer iets posten, en het is noggal iets onorthodox, en waarschijnlijk word het gezien als anders, maar pls kan de Mod het hier laten staan want hier voel ik me thuis... geintje:P

het gaat om het volgende model, de Citation 650 zoals de titel al zegt,
is een medium-size medium range Bisness jet, met een Max TakeOff Weight (MTOW) van tussen de 10 en 11.000 kg en een range van 4 uur.

Geproduceerd door Cessna vanaf 1979 tot 2000 zijn er 3 modellen gemaakt, de 3, 5 en 7. met het verschil dat de een betere motoren en een hogere MTOW heeft dan de andere.

Na een jaar in Panama te zijn verbleven en daar de CL600 te hebben gevlogen, bracht mijn werk me naar Istanbul waar ik nu zo een 6 maanden met tussenpauzes ben. Hier vlieg ik dus dit gebakje de CE-650. Ik vlieg de 3, welke iets ouder is dan de 5 en de 7 maar wat een beauty:)

Afbeelding

Het leuke van het vliegen uit Istanbul is dat het iets dichter bij huis is, en met de range die we hebben ook naar huis toe kunnen:) Want als kaaskop is Nederland toch nogsteeds gewoon thuis. of Londen en alles wat daartussenligt.


Waarom is deze build anders dan anders, Na een jaar in Panama te hebben gezeten, kwam de dag van de terugreis, ik was op dat moment bezig met een A320 van Azerbijan, en deze is helaas tijdens de terugreis gesneuveld omdat ene meneer van de douane van een bepaald land uhum US uhum het nodig vond dat mijn koffer van top tot teen open moest en alles eruit... dus helaas is die tijdens als dat geweld niet gespaard gebleven.. Daarom wil ik het nu anders gaan doen.

Overal waar ik ga neem ik mijn laptop mee, en dus overal kan ik bezig zijn met mijn passie modelbouwen, vliegtuigen en alles wat daar ook maar enigszins mee te maken heeft. Nu ben ik gedoken in het concept dat 3D printen heet, zoals men al zegt is dat een leuke toevoeging voor onze hobby, en de praktijk moet uitwijzen of het de moeite waard is of niet, en nauwkeurig genoeg. Nu maakt mij dat niet zoveel uit, aangezien ik tussen het 'werken' door toch een hobby zocht dus ben ik wat filmpjes op YouTube gaan kijken mbt het op schaal tekenen van vliegtuigen, autos en wat al niet meer, en het is verbazingwekkend wat er allemaal kan.

Het programma wat ik gebruik heet blender, word gebruikt voor animaties, maar ook om bijvoorbeeld vliegtuigen in x-plane te maken, met werkende landing gear en alles wat je wil.

dat bracht mij op een idee, namelijk zelf een vliegtuig tekenen, niet alleen de buitenkant maar ook het landingsgestel, het interieur, de flaps, spoilers, trust reversers. De sky is the limit, want alles is enorm uit te vergroten en elk stangetje is te printen, of niet dat zal de toekomst uitwijzen. Voor zover ik weet is er nog geen model van een CE-650, dus mocht het lukken en mocht ik het kunnen laten printen word de volgende stap het bewerken voor resin kopies, aangezien ik daar ook al eens iets mee gemaakt heb. Het is een leerproces en een enorme uitdaging, omdat de lijnen van het vliegtuig best complex zijn, en ik een pietje precies ben ik soms bezig op de vierkante millimeter, wat neerkomt op 0.0138mm op schaal. Wat trouwens enorm leuk is is dat je dus kan schalen in het programma, dus ik kan nu een CE-650 maken schaal 1/72, maar op op 1/48, 1/1 of 1/144 zelfs 1/500 als borstspelt behoort tot de mogelijkheden.

en dan nu de fotos..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat wat je hier ziet is vanaf ongeveer maart tot aan nu tot stand gekomen door trial and error en meer error en nog meer error, tot zover ben ik tevreden.

Op dit moment ben ik bezig met het interieur. Mensen kijken raar als je met een meetlint je vliegtuig opmeet, maar iedereen zo zn hobby... de engine cowling is 72cm hoog en 67.5 breed, die informatie krijg je niet op je type kwalificatie training haha:)

Zo genoeg gekletst dus plz Mods mag hij hier blijven staan? ik weet dat hij thuishoort in modelbouw anders, maar ik schrijf hier liever omdat we allemaal dezelfde soort gek virus hebben namelijk luchtvaart:)

Groet
Arjan:)

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jaja, dat resin gieten... dan mag ik dat zeker weer gaan regelen, ik heb het al druk zat met het verkopen van onze decals :twisted:

Ziet er gaaf uit man, we moeten maar eens gaan zoeken naar een 3d-printshop denk ik?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Arie91 schreef:
ik weet dat hij thuishoort in modelbouw anders


Er komt toch een vliegtuig op de plank aan het eind van de rit? Volgens mij staat ie hier prima. Anders had ik m zeker gemist.

Leuk man, je eigen model maken. Ik ben best jaloers. Ik blijf m volgen. :brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
@TFD Ja daar moesten we het nog maaris over hebben... wilde het eig niet vragen maja nu je het zelf voorstelt wil je de compressor zelf komen halen, of zal k vragen of Judeska m ff brengt:P hahaha neej dat word een projectje als Kurt ga heten:P

@Lex, uiteindelijk wel.. met de nadruk op uiteindelijk... maar als de helft lukt van wat ik in gedachte heb, dan word het super gaaf.

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 22:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
ph-adk schreef:
Arie91 schreef:
ik weet dat hij thuishoort in modelbouw anders

Er komt toch een vliegtuig op de plank aan het eind van de rit? Volgens mij staat ie hier prima. Anders had ik m zeker gemist.

Er is nog wel 's wat onduidelijkheid waar een bepaald model thuishoort.......het gaat om het onderwerp.....niet de manier van bouwen. Zoals Lex al zegt: als er aan het eind van de rit een fysiek model staat ( of 'ie nu 3D, resin, scratch of hout is ) dan hoort een Citation 650 hier gewoon thuis.....punt.
Eigenlijk hoop ik dat je, net als jullie decalmerk, dit model ook als (gelimiteerde) kit gaan uitbrengen. Vorige maand heb ik bij de LHS nog een 1/72 Citation 550 gekocht en een 650 zoek ik ook nog maar is volgens mij niet of nauwelijks verkrijgbaar. Het punt is namelijk dat ik in het verleden aan deze kisten gewerkt heb bij Martinair ( PH-MBX t/m MFX ) en het me heel leuk lijkt om zo'n model op de plank te hebben staan......of in ieder geval in de stash :mrgreen:
Veel succes met deze biz jet.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
vanavond eventjes verder gegaan met de motoren, ik ben eventjes gestopt met het interieur, omdat ik daar nog wat betere fotos van wil, de vloer moet namelijk wel op de juiste hoogte, en daar moet ik even de tijd voor nemen.

Van de motoren had ik eerder een ruwe schets gemaakt, en toen ik vandeweek terug kwam van een vlucht heb ik eventjes wat fotos gemaakt.. (altijd handig zo een 1/1 model, het vliegtuig is uitgerust met TFE-731-1b motoren, TFE staat voor Turbo Fan Engine, er bestaat dus ook u raad het al een TPE-731 welke staat voor Turbo Prop Engine. De TFE-731 word op meerdere toestellen gebruikt, zoals de Learjet en Challenger. Ze word gemaakt door Garett (Nu Honeywell) en is gerate op 16.800 Newton, waar dat op neerkomt geen idee en wat je met de informatie moet? geen idee maja alleen fotos is ook zo wat. Het enige wat ik weet is gashendels naar voren is meer lawaai, meer brandstof verbruik en meer snelheid... In tegenstelling tot de moderne Jets, hebben wij geen auto throttle en geen EFIS, wat in het begin wel stoeien was met de gashendels. Waar ik overigens niet over klaag, want het is net als met auto rijden, kan je schakelen, is een automaat een luxe. leer je rijden in een automaat, dan moet je heel erg hard werken om te leren schakelen:)

De achterkant van de motoren is 50.5 cm hoog wat op schaal 1/72 neerkomt op een ruwe 6mm:) maar hoe meer detail hoe beter, k heb liever dat ze zeggen bij de printer dat het te gedetaileerd is, dan dat ze zeggen dat het teveel rechte vlakken zijn:P

picture time

Eerst een referentie foto
Afbeelding

Dit is de achterkant van de motor, de kleine blades is de Turbine, die word gedurende de vlucht zo een 800 tot 900 graden..

ik begon met een aantal vlakke cirkels waar ik geen fotos van heb, want dit is kind of new voor me.

Afbeelding

toen noch alle turbine blades maken,

Afbeelding

En deze iets naar achteren getrokken, zodat er diepte kwam, voor de beeldvorming in het echt heb ik het over 0,5 cm wat op schaal dus 0.06mm gaat zijn..

vervolgens heb ik de toevoer van brandstof en de afvoer van warme lucht (Bleed air) buis gemaakt

Afbeelding

Met de Front fan (N1) heb ik aan de hand van fotos van het internet een begin gemaakt, deze is niet precies, en stiekem wilde ik ze ala revell 777 tekenen, maar dat is op dit moment nog te moeilijk, en op deze schaal is het niet haalbaar om dat detail te doen, dit was mijn eerste consessie die ik moest doen. mocht ik de intentie hebben de schaal te vergroten naar 1/48 zal ik zeker nog een keer een poging wagen. hij heeft 22 blades en ik kom er net achter dat dat er 9 minder zijn dan de echte, en daar baal ik van... twijfel twijfel, ik ben namelijk super tevreden over het eindresultaat... maja... ik teken een model 1/1 en dan zijn 9 missende fanblades net genoeg om niet vooruit te komen hahahah k ga er even een nachtje over slapen..


Afbeelding

Afbeelding

Misschien als ik een dagje over heb teken ik hem wel opnieuw, voor nu vind k het mooi.

Beste Arjan naamgenoot, volgens mij is het ook niet verkrijgbaar. de 550, coachnaam de slowtation. Wist je dat de 650 gemaakt is om van die naam af te komen? vliegkarakter technisch is het echt een dartpijl, snel en moeilijk af te remmen. niks geen slowtation Cessna did their job haha.

Als hij ooit afkomt en er komt een model komt ie op de plank, laten we die gedachte vasthouden en het topic hier houden... en We will find a way Arjan:)

Mochten jullie het niet op prijs stellen, deze anekdotes of achtergrond informatie... Laat me weten:)

_________________
Waar is mijn like button mèt connectie naar facebook:O


Laatst bijgewerkt door Arie91 op wo 20 jun, 2018 16:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 4:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Arjan,

Geweldige manier van bouwen! Als het je lukt om een geslaagd model op de plank te krijgen met deze methode, is dat een unicum hier. Er is al wel een B737 geprint. Maar dat is geloof ik bij een romp gebleven. Leuk, ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Arie91 schreef:
En ik heb het niet zo op gekke dingen en al helemaal niet zo met mensen die over zelfverzekerd zijn. Maar wil je niet gewoon landen? Vroeg ik met de gedachte als het niet goed gaat heb k in ieder geval nog iets van tegenstand geboden... Maar het stond vast, iedereen wist er immers al van: wij gingen een low pass doen...

tja, CRM is en blijft lastig... :mrgreen:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 aug, 2010 15:56 pm
Berichten: 234
Vintage Jet schreef:
tja, CRM is en blijft lastig


Ik denk dat het principe CRM heel goed is.

En door mijn opmerking zo te plaatsen kwam de captain later nog even naar me toe en zei dat hij vond dat ik een prima vlieger was en dat hij wel het idee had dat ik met mijn instelling nog ver kan komen. Dat compliment steek je in je zak en haal je er soms even uit om aan terug te denken als alles niet zo gaat zoals je wil:)


Laatst bijgewerkt door Arie91 op zo 25 nov, 2018 23:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 13:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Arie91 schreef:
de 550, coachnaam de slowtation. Wist je dat de 650 gemaakt is om van die naam af te komen?

Nee, dat wist ik niet maar dat maakte bij ons niet uit.....het waren voor ons allemaal 'sleutelhangers' :mrgreen: . Wij moesten die dingen regelmatig ombouwen van normale passagiersconfiguratie naar een ambulancevlucht zodat er een stretcher ingebouwd moest worden. Zie maar eens een stellage formaatje bed door die deur heen te krijgen zonder schade aan de wanden te veroorzaken.....ging vrij moeizaam. Uiteraard moesten er dan ook stoelen uit en deze exercitie moest dan soms een paar keer per week gebeuren. Ook begrijp ik de installatie van de APU in de 650 nog steeds niet.....het is alsof Cessna een APU had liggen waar ze een vliegtuig omheen gebouwd hadden want er was totaal niet bij te komen. Nee, wij waren redelijk opgelucht toen die kisten uiteindelijk naar de motorshopmannen gingen die vervolgens dedicated sleutelden aan die kisten.....konden wij ons richten op de grote vloot.
En v.w.b. anekdotes......leuk toch? Ik denk dat VJ ook nog genoeg toe te voegen heeft. Ik heb in ieder geval in mijn zowat 30 jaar luchtvaart aardig wat maffe dingen meegemaakt en ze komen af en toe nog steeds voor :mrgreen:
Enne, 1/72 kitje.....graag!! :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Citation 650
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Arie91 schreef:
[waarin je overruled word door ´de baas´omdat hij het zo graag wil

Tuurlijk Arjan, ik weet hoe het gaat. En als co ben je ook een beetje kameleon. Maar zelf zal ik er alles aan doen om er anders mee om te gaan. Ik ben niet 'de baas', maar de eindverantwoordelijke voor een veilige vlucht. Een mondige copiloot die mee denkt, mee doet en mij op mijn vingers tikt wanneer nodig, zie ik als een essentieel onderdeel van een veilige vlucht. Als mij co ergens niet happy mee is, doen we het niet.

Arjan Ouwendijk schreef:
Ik denk dat VJ ook nog genoeg toe te voegen heeft. Ik heb in ieder geval in mijn zowat 30 jaar luchtvaart aardig wat maffe dingen meegemaakt en ze komen af en toe nog steeds voor :mrgreen:
Haha, voor mij inmiddels ook bijna 30 jaar... als je het zweefvliegen vanaf mn 14e meerekent (17 jaar commercieel nu). En verhalen zat! Tijd om daar eens een off-topic draadje aan te wijden ;-)

Back to topic: was vandaag in NCE. Daar stond weer een rijtje C650's en al dat andere bizz jet spul te blinken in de zon. Wel mooi hoor allemaal.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement