Een tijd geleden trok mij de bouwdoos van de BAe 146-100 in TNT uitvoering, vanwege het felle oranje. Dat is weer eens wat anders dan het de gebruikelijke wit in het airliner landschap. Het was wel een kleine teleurstelling toen ik er op gewezen werd, dat de TNT uitvoering eigenlijk een BAe 146 200 serie zou moeten zijn, terwijl de kit in de doos een 100 serie is.
Het alternatief is om de Austalian airExpress decals uit de doos te gebruiken. Na wat vooronderzoek op internet blijkt dat dit wel weer een heel erg witte verschijning gaat worden. Een stuk saaier dan het speelse oranje, maar wat ik wel bijzonder vind aan dit specifieke toestel (want Austalian airExpress heeft maar een enkele 100 serie, VH-NJV) is dat het al meerdere gedaantes heeft gehad. In het verleden is het onder andere de STA uitvoering geweest, het militaire demo vliegtuig van BAe, dat Revell in het verleden ook heeft uitgebracht (dezelfde mal is voor deze bouwdoos gebruikt). Zover ik kan zien is het de tweede 146, die BAe gebouwd heeft. Met 1982 als bouwjaar is het al een oud beestje. Vanwege de geschiedenis ben ik bereid het oranje potje verf maar dicht te houden en de Australian airExpress uitvoering te bouwen.
Twee jaar geleden heb ik al een beginnetje gemaakt aan deze kit, maar vanwege gezinsuitbreiding en verhuizingsactiviteiten ben ik er niet meer aan toegekomen. Het begint nu weer een beetje te kriebelen om te gaan bouwen, dus probeer ik de bouw van deze kit weer op te pakken.
Ik zit nog te twijfelen of ik het verleden van het toestel in de bouw laat terug komen. De refueling probe van de STA uitvoering zit ook nog in de kit, dus ik zou eventueel de kit met open vrachtdeur kunnen bouwen en in een hoekje van het vrachtruim de refueling probe onder een zeiltje uit laten steken. Dit wordt wel een hele onderneming. Suggesties zijn welkom