Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Een tijd geleden trok mij de bouwdoos van de BAe 146-100 in TNT uitvoering, vanwege het felle oranje. Dat is weer eens wat anders dan het de gebruikelijke wit in het airliner landschap. Het was wel een kleine teleurstelling toen ik er op gewezen werd, dat de TNT uitvoering eigenlijk een BAe 146 200 serie zou moeten zijn, terwijl de kit in de doos een 100 serie is.

Afbeelding

Het alternatief is om de Austalian airExpress decals uit de doos te gebruiken. Na wat vooronderzoek op internet blijkt dat dit wel weer een heel erg witte verschijning gaat worden. Een stuk saaier dan het speelse oranje, maar wat ik wel bijzonder vind aan dit specifieke toestel (want Austalian airExpress heeft maar een enkele 100 serie, VH-NJV) is dat het al meerdere gedaantes heeft gehad. In het verleden is het onder andere de STA uitvoering geweest, het militaire demo vliegtuig van BAe, dat Revell in het verleden ook heeft uitgebracht (dezelfde mal is voor deze bouwdoos gebruikt). Zover ik kan zien is het de tweede 146, die BAe gebouwd heeft. Met 1982 als bouwjaar is het al een oud beestje. Vanwege de geschiedenis ben ik bereid het oranje potje verf maar dicht te houden en de Australian airExpress uitvoering te bouwen.

Afbeelding

Twee jaar geleden heb ik al een beginnetje gemaakt aan deze kit, maar vanwege gezinsuitbreiding en verhuizingsactiviteiten ben ik er niet meer aan toegekomen. Het begint nu weer een beetje te kriebelen om te gaan bouwen, dus probeer ik de bouw van deze kit weer op te pakken.

Afbeelding

Ik zit nog te twijfelen of ik het verleden van het toestel in de bouw laat terug komen. De refueling probe van de STA uitvoering zit ook nog in de kit, dus ik zou eventueel de kit met open vrachtdeur kunnen bouwen en in een hoekje van het vrachtruim de refueling probe onder een zeiltje uit laten steken. Dit wordt wel een hele onderneming. Suggesties zijn welkom :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ashley schreef:
Dit wordt wel een hele onderneming. Suggesties zijn welkom :D

By far de mooiste livery ooit toegepast op een Bae-146-100 is die van Bernie Ecclestones G-OFOA 'Formula 1'.
https://abpic.co.uk/pictures/full_size_ ... -large.jpg
Bij mijn weten zijn er (nog) geen decals van, maar gezien de hoeveelheid donker grijs in de cheat-line zal het niet zo'n complexe zijn om zelf te maken. In elk geval is het zeker geen witte airliner en het zal een mind blowing model worden!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Vintage Jet schreef:
By far de mooiste livery ooit toegepast op een Bae-146-100 is die van Bernie Ecclestones G-OFOA 'Formula 1'.

Die valt inderdaad wel op in de zee van witte rompen. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Bij mijn weten zijn er (nog) geen decals van, maar gezien de hoeveelheid donker grijs in de cheat-line zal het niet zo'n complexe zijn om zelf te maken. In elk geval is het zeker geen witte airliner en het zal een mind blowing model worden!


Grijs is juist een k*tkleur voor het drukken van decals, omdat je dat vrijwel altijd zult moeten maken met niet-volledig verzadigd zwart. Alleen met zeefdrukken (screen printing) wordt de inkt daadwerkelijk gemengd uit wit en zwart en uitgestreken over het decalpapier en krijg je mooi dekkend grijs, maar dit is een dure techniek en dus niet echt geschikt voor custom werk. Alle andere printmethoden zijn ''meh'' op z'n best, je zult altijd de afzonderlijke stippeltjes kunnen zien van dichtbij.

Hier is mijn BAe'tje trouwens. Ik vind het een superleuk bouwdoosje en heb er al aardig wat gemaakt (deze TNT-uitvoering lag in mijn tienerjaren voor €5 bij de Blokker :lol: ).
Mijn verslagje bevat wat info over het stabilo dat voor Ashley misschien interessant is, als je een geparkeerde kist bouwt:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=43037


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hé wat een leuk onderwerp! Ik heb er zelf regelmatig in gevlogen met Brussels Airlines en Lufthansa, maar dat was wel in de -200 en -300.

Als we het dan toch over livery's hebben (weliswaar voor de -300), ga ik voor deze:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 00_KvW.jpg

Ik hoop hem ooit nog eens in deze kleuren te kunnen maken.

Succes met de verdere bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Citaat:
Mijn verslagje bevat wat info over het stabilo dat voor Ashley misschien interessant is, als je een geparkeerde kist bouwt

De stand van de stabilo vond ik zeker interessant. Ik had nog niet eerder bewegende vleugeldelen losgemaakt en in een bepaalde stand gezet, maar naar aanleiding van het voorbeeld durfde ik het wel aan. Dus maar eerst de betreffende onderdelen losgemaakt.

Afbeelding

Ik ben nog van plan om de slots voor de scharnieren er uit te halen en met wat plasticard de ophangpunten weer op het stationaire deel terug te zetten.

Het losmaken van de onderdelen was een goede oefening voor het eventueel verwijderen van de laaddeur. Ik denk dat ik dan wel de romp ter plekke van de deur van binnenuit dunner zal schuren, zodat ik niet zo diep door het plastic hoef te krassen/snijden.

Verder had ik ook al een beginnetje gemaakt aan het interieur van de cockpit, zodat je later niet in een zwart gat zit te kijken.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement