Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2017 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zoals ik al aangaf in het draadje Saab 91 Safir van de Trainer groepsbouw, ligt deze mooie kit al mooi op mij te wachten dat ik haar bouw.

photo 395711

De Nord 2502 Noratlas van de aviator U.A.T. Aeromaritime. Een toestel dat vergelijkbaar is aan de Amerikaanse Fairchild C-119 Flying Boxcar, al was de C-119 iets groter dan de Noratlas.
Vergelijkbaar in constructie maar een stuk groter was de AW.650 & AW.660 Argosy.

Deze toestellen vlogen in dezelfde periode van de luchtvaartgeschiedenis, waarbij ik voor de Nord 2502 heb gekozen. De andere toestellen laat ik aan andere brouwers over.
De Fairchild C-119, hoewel interessant, is voor zover ik weet alleen militair gebruikt. De Argosy (het model is pas sinds kort door Mach 2 in 1/72 op de markt gebracht) laat ik, gezien de tijd en de uitvoeringen die me niet echt interesseren, ook links.

Mocht je de cojones hebben, wens ik je sterkte met de bouw van de Armstrong Whitworth Argosy uitgegeven door Mach 2. Ik heb het vermoeden dat er ook wel een of meerdere versies van de C-119 gebouwd gaan worden.

Ik concentreer me deze groepsbouw op het bouwen van deze beauty van een vogel. :brouw:

:P Alleen nog wel een paar nachtjes slapen :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Nu we een aantal dagen in de GB 'Dubbelstaarters' zijn, dacht ik laat ik maar eens een eerste bouwupdate schrijven.

photo 420038 photo 420035

Het centerdeel van de vleugel, klaar om te re-scriben.

photo 420039 photo 420041

Hier zie je de linker vleugel met staart, in elkaar gelijmd en naden dichtgemaakt met filler. Ook de rechter heb ik gedaan, van die is de filler nu aan het drogen.

photo 420036 photo 420040
Op de linkerfoto is de stabilo :?: (corrigeer me, want ik zou niet weten hoe dit stuk genoemd wordt.)
Op de rechterfoto beide deuren van het laadruim.

Er is veel te doen dus, ga ik weer verder met waarmee ik bezig was. Ik hoop dat ik snel weer een bouw-update kan schrijven.

Succes voor de brouwers die met een model meedoen aan deze GB. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 0:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Orgineel model! Leuk om te zien. Succes met het rescriben, klinkt als een hele klus!

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Hoi,

Je vroeg me een fotootje te plaatsen van het tooltje waar ik de panellines mee scribe.
Ik heb er geen foto van maar dit is hem klik hier .

succes met jouw Noratlas.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Voor hen die mijn bouwverslag: 1:72 Duo-bouw Boeing 737-200, KLM/MÁLEV (Deel 1: PH-TVR), gelezen hebben. Weten dat ik de afgelopen paar dagen even niet kon bouwen aan de Noratlas, en dus maar voor die tussentijd een stukje verder ben gegaan aan de Boeing 737-200.

Gister ben ik weer verder gegaan. Hier een paar foto's van de kleine vordering die ik ermee maak.

Ik begon gistermorgen met het airbrushen van de propellers, de zwarte grondlaag zat er al op, de eerste lagen die ik met de airbrush heb aangebracht was burned iron (Vallejo 77.721). Daarna heb ik de spinner met midnight bleu (Humbrol No.15 Acrylic) airbrushed.
Na dat heb ik met de hand de rode tipjes en met matzwart de bovenrand en de stam van de propeller blad gedaan. Tegen die tijd was het middag en ben ik naar de LVH toe gegaan.

photo 420188 photo 420189

Zoals ik ook in mijn Boeing 737-2 bouwverslag heb geschreven ben ik gistermiddag bij de LVH geweest. Waar ik onder andere het setje decals voor de propellers gehaald heb, en twee Bristol Hercules motoren.

photo 420190 photo 420191

Zoals men op de foto van de canopy zien kan, heb ik er een klein beetje detail op geplakt. Wanneer het dicht en geverfd is zul je de werkelijke details niet meer zo goed kunnen zien, maar de hint van een instrumentarium is in mijn ogen altijd mooi om in je bouw te verwerken.


Gisteravond ben ik verder gegaan waar ik in de middag gestopt was, en heb ik de decals op de propellerbladen aangebracht. Daarna heb ik dat veilig weggelegd om te drogen, en ben verder gegaan aan de canopy, en een paar andere kleine dingetjes. Daarna heb ik alles even weggelegd en ben naar bed gegaan (nadat ik even heb gelachen met Najib Amhali).

Tot een volgende bouw-update. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Zeer goeie keuze!

De Heller Nord Noratlas.
Je maakt meteen al rigoureuze keuzes. Het scriben.
Ik deins er een beetje voor terug.
De motor (cilinder) accessoires is een goed idee.

Mag ik je ff waarschuwen voor het benodigde gewicht om een staartzitter te voorkomen. Althans als je van plan bent om hem op zijn wielen te laten rusten.
Ik ben namelijk ook bezig met een Noratlas, (al tijden en tijden).
Maar ik heb uiteindelijk 60 gram in de neussectie en romp moeten verwerken. Drie keer zoveel als de instructie adviseert.

Mocht je nieuwsgierigheid gewekt zijn, gluur dan ff bij de buren.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=8&t=2935&start=140

Suc6 met de bouw.
Ik blijf je volgen.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de link naar jou bouw van de Heller Noratlas. Ik zag er een paar interessante foto's in staan die ik zeker zal gebruiken bij het maken van deze kit.

Over het aangegeven gewicht, had ik al het vermoeden dat het niet voldoende zou zijn, en zal zorgen dat er voldoende gewicht in de neus verwerkt word.

Trouwens dat is dan niet de enige fout die in de bouwhandleiding van deze kit staat, de aangegeven canopy op de tekening klopt ook niet. Maar een geluk dat ik voornamelijk bouw aan de hand van foto's die ik kan vinden van de U.A.T. Noratlas, en de handleiding letterlijk als handleiding gebruikt. Ik heb ook in mij bouwhandleiding aantekeningen gemaakt. Bij zowel het aangegeven gewicht als de canopy.

photo 420546 photo 420547

Zoals je hier ziet, bij stap 3 zetten ze dat je 20 gram moet plaatsen in de neus. Ik heb het met rood omcirkelt met de notitie: 'Eerder 66 gram'. Dit was omdat de twee staartbomen en de stabilo op de weegschaal 66 gram aangaven.
Bij stap 4 zie je de canopy getekend en beschreven voor sommige militaire versies van de Noratlas, de U.A.T. had de andere, en had dat ook aangegeven in de bouwhandleiding. :brouw:

Ik weet zeker dat ik er nog wat aantekeningen bij kan zetten nu ik de foto's in jou verslag heb gezien. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Gelukkig, dat had je al zien aankomen. Met 66 gram zat je al goed.
Omdat je resin motoren gebruikt compenseert dat weer (een klein beetje).
Volgens mij heb ik zelfs de bodem in de vrachtdeuren niet gebruikt.
Alles met als doel om zo veel mogelijk gewicht achter de twee wielen te reduceren.

En ja. de bouwinstructie is vermoed ik aardig generiek.
Met als gevolg dat de plaatjes niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid.
Mogelijk dat er in de tekst nog wat aanwijzingen staan.
Het kan dus ook zijn dat de antennes in de instructieplaatjes niet overeenkomen met het werkelijke toestel.
Gebruik zoveel mogelijk referentiemateriaal van je te bouwen toestel.

Ik had in eerste instantie ook de verkeerde cockpitramen gebruikt.
De door je aangebrachte instrumentarium in het plafond kan je later niet meer zien.
En daarmee kan je overwegen om die nu achterwege te laten.

Wel zitter er gordijnen/zonnewering achter de ramen. Mogelijk dat je gordijnen kunt nabouwen.
Nog een markant item is de koplamp in de voorzijde. Die heb ik nagemaakt m.b.v. een schroef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probeer de romphelften, deuren zo nauwkeurig mogelijk aan elkaar te bevestigen.
Ik had het probleem dat de bolling van de vrachtdeuren niet aansloot met die van de romp.
Extra werk en uitdaging met scheuren omdat ik de opstaande panelen niet wou beschadigen.

Suc6!

m.v.g.
Rudie

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb de romphelften al proefondervindelijk met tape in elkaar gezet, en bij mijn kit heb ik gelukkig dat probleem niet. Maar ik weet wat je bedoeld, en dat is iets waar je bij oudere en farm-kits (zoals Mach2) altijd beducht op moet zijn.

Wel heb ik een probleem met het middendeel van de vleugel die niet goed op de romp past, ik hou aan de onderkant een kier over waardoor je zo naar de andere kant kun kieken. :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Ik probeer te bedenken wat je bedoeld.
Volgens mij dit.
Afbeelding
Zoals je ziet heb heb ik de ligger met lichte dwang aan de romp bevestigd.
Die kleine kier (boven voor) is later opgevuld.
Onder was de passing voldoende.
Afbeelding

Na droging is de bovenzijde v/d vleugel gemonteerd.
Afbeelding

Overigs wel met een metalen versterking.
Door de grote spanwijdte, het gewicht v/d gondels in combinatie met relatief zacht plastic wil het "graag" doorzakken.

m.v.g.
Rudie

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement