Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2017 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 22:04 pm
Berichten: 9
Hallo allemaal,

Voor ik begin zal ik mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Marc, 22 jaar oud, woon in IJsselmuiden en ben verpleegkundige van beroep. Momenteel volg ik een verkorte HBO opleiding en in mijn vrije tijd ben ik druk met fotografie.

Al vanaf kleins af aan heb ik interesse in de traumahelikopter. Deze interesse werd in 2004 nog eens extra versterkt toen mijn moeder in het ziekenhuis lag in Nijmegen. Ik stond bij wijze van spreken vaker bij de heli dan bij mijn eigen moeder. Over een X aantal jaren hoop ik mijn kleine jongensdroom te verwezenlijken en werkzaam te zijn op de helikopter.

Ongeveer drie jaar geleden leek het mij leuk om een schaalmodel van de Nederlandse traumahelikopter te maken. Dus zonder enig verstand van zaken haalde ik via marktplaats een Revell EC135 1:32 en begon gelijk druk met bouwen. Omdat ik geen "tijd" (lees geduld) had om modelbouwlijm te kopen besloot ik het maar te doen met secondelijm... Dit was geen succes, de lijm sloeg wit uit en verpeste het model. Ook het spuiten ging niet zoals het moest. Het model heb ik vervolgens weer in de doos gestopt en bewaard voor later.

Nu ben ik een aantal jaar verder en wil ik het toch weer gaan oppakken. Ik heb inmiddels weer een nieuwe doos aangeschaft via marktplaats. Wederom een EC135 1:32 en ben van plan hier binnenkort mee te starten. Ik heb gekozen voor de "POLIS" versie omdat deze wit is, dat leek mij wat handige met spuiten. (Achteraf gezien had dit niet uitgemaakt volgens mij maar goed.) In verband met andere verplichtingen zal het niet een heel snel project worden maar ik ben hier wel even mee druk.

Inmiddels ben ik al begonnen met de landingsplaats. Deze wil ik maken met een frame van geschaafd vuren latjes. Dit frame sluit ik aan de onderkant af met een laagje triplex en nadat ik de randen heb gekit vul ik hem met gips en wil ik er een betonlook van maken.

photo 419298

Het frame heeft de afmeting van 33cm x 38cm x 2,1cm.
photo 419302

photo 419301

photo 419300


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2017 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hey, welkom hier en leuk project. Om met de deur in huis te vallen: ik raad je héél sterk aan de latere EC-135 van Revell te kopen. Dit is een compleet nieuwe kit die echt 1000% beter in elkaar zit. Betere details, betere pasvorm, betere alles. De oude versie die jij hebt is een vergroting van de 1:72 variant, en die was origineel al niet best.... De nieuwe kost €30 en is nog goed te verkrijgen. Bekijk de foto's maar eens, je gaat er geen spijt van krijgen.

https://www.aviationmegastore.com/euroc ... art=118361

http://www.scale-rotors.com/kit/artikel.php?id=8966


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2017 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 22:04 pm
Berichten: 9
TheFlyingDutchman schreef:
Hey, welkom hier en leuk project. Om met de deur in huis te vallen: ik raad je héél sterk aan de latere EC-135 van Revell te kopen. Dit is een compleet nieuwe kit die echt 1000% beter in elkaar zit. Betere details, betere pasvorm, betere alles. De oude versie die jij hebt is een vergroting van de 1:72 variant, en die was origineel al niet best.... De nieuwe kost €30 en is nog goed te verkrijgen. Bekijk de foto's maar eens, je gaat er geen spijt van krijgen.

https://www.aviationmegastore.com/euroc ... art=118361

http://www.scale-rotors.com/kit/artikel.php?id=8966


Bedankt voor je bericht! Ik had die kit's al gezien maar wist bij aanschaf nog niet dat er verschil in zat. Ik denk dat ik toch eerst deze huidige kit ga maken. Mede omdat het mijn eerste kit is, dan kan ik hier nog mooi een beetje mee oefenen. Wellicht ga ik die nieuwe kit daarna nog aanschaffen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 dec, 2015 15:04 pm
Berichten: 15
MarcMaurerNL schreef:
Bedankt voor je bericht! Ik had die kit's al gezien maar wist bij aanschaf nog niet dat er verschil in zat. Ik denk dat ik toch eerst deze huidige kit ga maken. Mede omdat het mijn eerste kit is, dan kan ik hier nog mooi een beetje mee oefenen. Wellicht ga ik die nieuwe kit daarna nog aanschaffen.


Moet ook kunnen, Marc. Hoewel de nieuwe 135 van Revell zoals Flying Dutchman opmerkt, zeker meer gedetailleerd is, is dat ook meteen de achilleshiel van die kit: het aantal onderdelen en de gecompliceerdheid van de nieuwe kit is naar mijn mening ( 8) ) 'over the top'. Ik ben daarom nog steeds beter te spreken over de oude 135 van Revell... :oops: Wel van belang om van de oude versies de juiste kit te kopen, en die heb jij: de Polis- versie is de meest uitgebreide, met een gecorrigeerd landingsgestel en verbeterde fenestron.

Dingen om bij de oude modellen op te letten en geduld mee te hebben:
- de kit heeft alle deuren gesloten. Als je deur (-en) wil openen om het medisch interieur te tonen, dan moet je zagen (bij de nieuwe Revell kunnen de meeste deuren naar keuze open of dicht gebouwd worden).
- de uitlaten zijn niet fraai en lastig te monteren, evenals de motorbeplating die daarover heen valt;
- de beglazing (voorruit en zijruiten) ziet er bij de nieuwe kit inderdaad beter uit dan bij de oude. De pasvorm van de voorruit is ..ehh.. niet optimaal. Dry fitting en schuren zijn van belang hier;
- de hoofdrotor draait de verkeerde kant op. Revell suggereert ter correctie de bladen door te zagen en die dan weer 'op de kop' te monteren;
- de paneellijnen op de motorbehuizing zijn niet conform de huidige (echte) EC135;
- de staartvin is te hoog en moet ingekort worden (het gedeelte boven de zichtbare paneellijn kan eraf).

De laatste drie punten kun je ook laten voor wat ze zijn, zoals ik bij een aantal van de door mij gebouwde 135's heb gedaan. Voor de puristen natuurlijk vloeken in de kerk, maar voor mij is er met de oude Revell EC135 zonder al te veel gedoe meer dan voldoende lol te beleven.

Succes (ook met je (toekomstige) werk)!!
Gertjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik neem aan dat je geen airbrush hebt?

Het is zeer verstandig dat je de witte versie heb genomen, aangezien je de Lifeliner in fluorescerend geel moet spuiten. Ik zeg spuiten want voor het beste resultaat raad ik dat bij deze kleur echt aan, en een witte ondergrond. Ja, zelfs als men de kleinere versie van deze Revell kit maakt.

Mocht je wel een airbrush hebben zou je de juiste kleur moeten mengen, want Revell 312 fluorescerend geel, is iets te groen, dus moet het gemengd worden met Revell 112 geel en Revell 301 wit. Dan krijg je ongeveer de kleur die op de Nederlandse traumaheli is aangebracht. Mocht je Revell als verf gaan willen gebruiken.

De mengverhouding ligt ongeveer op:
    40% 312 fluorescerend geel;
    40% 112 geel;
    20% 301 wit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 dec, 2015 15:04 pm
Berichten: 15
Of, als je zoals ik een luie donder bent...:
https://www.aviationmegastore.com/air-a ... art=142394


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
GeejeeZ schreef:
Of, als je zoals ik een luie donder bent...:
https://www.aviationmegastore.com/air-a ... art=142394


De ADAC kleuren zijn niet de juiste kleuren voor de Nederlandse Traumaheli. Als je op het internet zoekt naar de kleur van de ambulance noemen ze RAL 1016 Zwavelgeel, en er zal wel een kern van waarheid in zitten, maar de overheid kennende er zal nog wel een geheim achter zitten. Hoewel het geel van de ambulance en traumaheli een lichtgevende gloed over zich heeft, is het geen RAL 1026.

Wanneer verf word gemaakt, doet men dan niet alleen met pigment, deze gaat in een base, meestal een kleurloze vloeistof dat uit verschillende ingrediënten bestaat. Een harder, een of ander basispigment en dergelijke. Kan me voorstellen dat ze voor het maken van de verf voor de kleur van de ambulance gebruik maken van de pigmentformule voor RAL 1016, maar met de base voor RAL 1026.

Dit is wat ik heb weten te brouwen door Revell 312; Revell 301 en Humbrol 69 te mengen in de verhouding die ik opgaf.
photo 420728
(Model is de 1:72 Revell-kit)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2017 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
De mengverhouding is duidelijk, dank daar voor, maar....

Net als de discussie over olive-drab (olijfgroen), er zijn vele kleuren geel. Hoe is je referentie gefotografeerd?

Met een mooi zonnetje er op:
Afbeelding

Enigszins bewolkt:
Afbeelding

Met de zon aan de verkeerde kant, dus zie je de schaduwzijde:
Afbeelding

Dan zijn er nog puristen die rekening houden met het schaaleffect, dus een tint lichter dan de echte (wat is echt).

Als ik de juiste kleur niet heb, dan benader ik die. Dat hele beetje kleurverschil neem ik voor lief.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vertrouw me, nu ik mijn foto zie naast de foto's die tsjopper bob heeft gepost, zie ik een kleurverschil tussen die foto's en mijn foto.

Nu heb ik zojuist het een deel van de romp naast de foto gelegd, en dan lijkt de kleur meer overeen te komen. Ik baal soms een beetje van de foto's die mijn camera maakt. :evil:

Ik wilde meer waarschuwen, want volgens de Revell handleiding zou je deze heli de kleur van de ADAC traumaheli moeten geven, en neem aan dat ieder ziet dat dat niet juist is.
Bij mijn handleiding van de 1/72 traumaheli hebben ze het alleen over kleur nr 112, niet over een mengsel van 95% 112 en 5% 130. Maar gezien het schaalverschil zou het logisch kunnen zijn.

De mengverhouding die ik heb genoemd is ook maar een benadering, je zult het zelf naar smaak moeten tunen. Gebruik het, gebruik het niet. Het is om het even.

Een laatste waarschuwing. Zowel handleiding van de 1/72, als de 1/32 EC 135 Traumaheli, hebben het beide voor de Nederlandse versie fout als het om de stoelpositie gaat achter de piloten.
Bij stap 19 (bij de 1/32 handleiding) die stoel zit rechts, niet links zoals afgebeeld. De rechterzijde is leeg zodat de brancard vanuit de zijvlak in kan worden gestoken.

Persoonlijk, hoop ik dat ik het kleurverhaal kan later rusten. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 dec, 2015 15:04 pm
Berichten: 15
Scale72Modelking1984 schreef:
GeejeeZ schreef:
Of, als je zoals ik een luie donder bent...:
https://www.aviationmegastore.com/air-a ... art=142394


De ADAC kleuren zijn niet de juiste kleuren voor de Nederlandse Traumaheli. Als je op het internet zoekt naar de kleur van de ambulance noemen ze RAL 1016 Zwavelgeel, en er zal wel een kern van waarheid in zitten, maar de overheid kennende er zal nog wel een geheim achter zitten. Hoewel het geel van de ambulance en traumaheli een lichtgevende gloed over zich heeft, is het geen RAL 1026.



Klopt als een bus, maar daarom ook dat die verfset uit 8 verschillende kleuren bestaat (zie de omschrijving onder de afbeelding), waaronder RAL 1016. RAL 1026 zie ik er overigens niet tussen, dus zo te zien ben je er met deze set nog niet...?

Het leek zo makkelijk.... :(

PS: dank voor de tip over de cabine-indeling, handig om te weten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement