Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
In 2015 al gezegd dat ik hem zou maken, maar nu is het eindelijk zo ver, de Douglas DC-9! Het laatste commerciële vliegtuig dat nog door enkel Douglas ontworpen was. Er is hier op het forum al veel over geschreven dus ik ga er van uit dat ik er niet veel meer over hoef te zeggen :lol:

KLM heeft er in totaal 25 gehad (zowel de -15 als de -30) en ze hebben dienst gedaan van 1966 tot en met 1989. Uit een oud krantenartikel:

De KLM koos voor de tweemotorige DC-9 als opvolger van de zes Vickers Viscounts, die in de jaren zestig in gebruik waren. Veel keus was er niet. Behalve de DC-9 van McDonnell Douglas kwam de Britse BAC 111 in aanmerking. Gezien echter de positieve ervaring die de KLM toen al enige jaren had met het lange-afstandsvliegtuig van McDonnell Douglas, de DC-8, lag de keuze voor de DC-9 voor de hand.

Side-note: KLM heeft ook nog even met BAC 1-11 gevlogen, welke gehuurd was in afwachting van de DC-9.

Grappig genoeg heb ik ook nog in de DC-9-30 gevlogen! Wanneer precies weet ik niet meer, maar het zal ergens in '89 of '90 geweest zijn. Overigens was dit een toestel van Iberia, niet KLM. Ik kan me niet meer herinneren of ik ook in een DC-9 van KLM heb gevlogen. Toevallig heb ik van het toestel van Iberia nog een foto. De man met de rode shirt is mijn vader. Die kleine dondersteen met de lap in zijn hand ben ik.
photo 416026

Op het forum zijn al diverse DC-9'ens van KLM gemaakt, maar volgens mij nog geen van Authentic Airliners. Hopelijk houd dit mijn draadje nog enigszins origineel.

De kwaliteit van AA is uiteraard erg goed, maar ik vind de kit van Airfix (de bekendste DC-9 kit denk ik) eigenlijk helemaal niet zo slecht. Ik heb ze eens vergeleken (ik had nog ergens een Airfix kit liggen) maar enorme verschillen zijn er niet. Het is bij AA natuurlijk wel niet allemaal iets mooier, scherper, nauwkeuriger, etc. Voor mij is deze keer om voor AA te kiezen simpelweg het bouwgemak. Bij Airfix moet je veel meer plamuren en schuren en ik wilde nu eens een "eenvoudigere" kit maken (zeker met de AN-10 als volgende, welke een hoop werk zal vergen vermoed ik).

Hoe het ook zij, ik heb er weer zin in! Let's get this show on the road!

Dit gaat hem dus worden:
photo 416029

De onderdelen:
photo 412265

Decals zijn van F-Decal
photo 416018

Cockpit en raampjes van Authentic Airliners
photo 416017

Uiteraard krijgt het resin eerst weer een goede wasbeurt. Heel belangrijk om later verf problemen te voorkomen.
photo 412266

Daarna kunnen de onderdelen van de casting afgehaald worden. Ik gebruik hier een klein zaagje zoals op de foto, of een dremeltje voor.
photo 416016

Het roer moet los bevestigd worden. Een goed idee van AA, want dit zorg voor een realistisch effect!
photo 413815

photo 413816

De stabilo's kunnen ook al gelijmd worden (snap je wat ik bedoel als ik zeg dat deze kit van AA snel bouwt?:P)
photo 416019

De motoren zullen het meeste werk gaan kosten (met plamuren en schuren, maar vooral met spuiten vanwege de verschillende metaal kleuren
photo 416020

De achterkant zit aan de romp gelijmd. Tevens de bovenkant afgeschuurd omdat hier nog een klein krasje van het casten te zien was.
photo 413817

De motoren zijn inmiddels gelijmd en zowel de achterkant als de motoren in de plamuur gezet.
photo 416023

De flap fairings (zo heten die dingen toch?) zijn ook gelijmd. Die zien er overigens wel een stuk beter uit als die van Airfix.
photo 416021

De fit is bij alle onderdelen tot nu toe uitstekend. Bij de horizontale en verticale satbilo's kan ik derhalve uit te voeten met Mr. dissolved Putty om de kleine spleetjes af te dichten. Slechts een klein beetje schuren is hierna nodig.
photo 416022

photo 416024

En dan is de status op het moment.

Wordt (zoals altijd) vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op zo 10 sep, 2017 19:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
IDe KLM koos voor de tweemotorige DC-9 als opvolger van de zes Vickers Viscounts, die in de jaren zestig in gebruik waren. Veel keus was er niet. Behalve de DC-9 van McDonnell Douglas kwam de Britse BAC 111 in aanmerking. Gezien echter de positieve ervaring die de KLM toen al enige jaren had met het lange-afstandsvliegtuig van McDonnell Douglas, de DC-8, lag de keuze voor de DC-9 voor de hand.

Het krantenartikel was enigszins politiek beïnvloed. KLM heeft namelijk wel degelijk serieus nagedacht over de Franse Caravelle, maar dit voornemen liep stuk op politieke belangen tussen Nederland en Frankrijk. Herman Dekker schreef hier over: "Er zijn twee momenten in de KLM-geschiedenis geweest dat de aanschaf van Caravelle's op het laatste moment niet doorging.
In 1956 waren de onderhandelingen over compensatieorders bij Fokker al vergevorderd; het werden dus toch Electra's.
In 1964 toen de samenwerking met Air France in Air Union niet doorging ketsten ook de (wéér) vergevorderde onderhandelingen over de Caravelle af. Die zouden, neem ik aan, de Electra's vervangen. Het werden dus DC-9's."


https://postimg.org/image/7hx0xiasf/

Maar ik ben heel blij dat het de DC-9 is geworden, want daarmee heb je nu een pracht van een onderwerp te pakken! Ik ga er weer van genieten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2017 8:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
KLM heeft namelijk wel degelijk serieus nagedacht over de Franse Caravelle, maar dit voornemen liep stuk op politieke belangen tussen Nederland en Frankrijk.
Het zou mooi geweest zijn VJ....
photo 416088

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2017 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Het zou mooi geweest zijn VJ....

Ja en nee. Sta je me toe?

Als KLM Caravelles had gekocht, waren het zeker ‘Douglas Caravelles’ geworden. Als onderdeel van de verkoopstrategie in de VS probeerde Sud Aviation in 1960 de Caravelle onder licentie te laten bouwen door Douglas. Door de interesse van United in de Caravelle en het ontbreken van een narrow body aircraft had Douglas daar wel interesse in. De structuur van de DC-8 en de Caravelle bleken opvallend goed overeen te komen, alleen gebruikte de modernere DC-8 meer ‘fail-safe’ techniek en was de rompstructuur sterker door de toepassing van de double-bubble constructie (zoals voor het eerst toegepast in de C-46). Daardoor lag body streching meer voor de hand.

Ondertussen was Douglas bezig met het DTS-2000 project (Douglas Technical Studies). Dat was een verkleinde DC-8 om vooral niet achterop te raken bij Boeing, dat met de nieuwe B727 succesvol de Amerikaanse markt bestormde. Vooral de hypermoderne vleugel van de B727 zette alle concurrenten op een achterstand. De voorverkopen van de Douglas Caravelle vielen tegen en steeds meer fabrikanten kwamen met een moderner ontwerp in midsize jet klasse. Na het afketsen van een grote order van TWA en het Europese samenwerkingsverband ‘Air Union’ (waar onder andere KLM in zou participeren) besloot Douglas in 1962 tot een scheiding.

Daarop besloot Douglas haar eigen toestel te ontwikkelen, waardoor tal van potentiële klanten direct weer interesse toonde. Dat gold zeker voor de vaste klant KLM. Bij het nieuwe toestel werd handig gebruik gemaakt van de opgedane kennis van de Caravelle. Zo gingen de eerste tekeningen van de DC-9 uit van vier motoren onder de vleugel, maar kort na de scheiding met Sud kwamen er tekeningen met twee motoren aan de staart. Ook de ‘fouten’ van het Caravelle ontwerp werden verbeterd. Zo kon door toepassing van de ‘double bubble’ fuselage veel meer bagageruimte onder de cabine vloer worden aangebracht (16.8 m3 in de DC-9 versus 10.5 m3 in de Caravelle).

Kortom: de Electra wordt algemeen beschouwd als een miskoop van KLM. Een Caravelle vloot aanschaffen aan het einde van de jaren ’60 was waarschijnlijk ook de boeken in gegaan als een miskoop. KLM heeft er heel verstandig aan gedaan de modernere, meer economische en zeer betrouwbare DC-9 aan te schaffen en heeft daar tot 1989 veel plezier van gehad!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 093ae1.jpg

Veel succes. Heel leuk onderwerp! :brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
"Class dismissed!" :mrgreen:
Nooit geweten dat Douglas de Caravelle in licentie zou bouwen. Maar nu je het zo vertelt, makes sense. Dank je voor de historische informatie VJ. :brouw:

De DC-9 10 serie vind ik zo schattig uitzien.

Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Mijn commentaar blijft steeds dezelfde Martijn, ook deze ga ik weer met veel bewondering volgen! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2017 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project en mooi toestel. Ik heb nog een -15 liggen van Fly Models met SAS decals. Helaas schijnt er wel e.e.a. aan die kit te mankeren, maar hij bouwt wel lekker weg.

malair schreef:
De flap fairings (zo heten die dingen toch?)


Bijna, het zijn stroomlijnkappen voor het mechanisme waar de flaps zich op uitvouwen. De juiste term (zoals ik het heb geleerd althans) is flap track fairing.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
TheFlyingDutchman schreef:
De juiste term (zoals ik het heb geleerd althans) is flap track fairing.

Correct, Dat is de benaming van Boeing. Douglas noemden ze die dingen 'flap hinge fairing' vanwege het iets afwijkende ontwerp. Omdat veel vliegers die namen niet zomaar kunnen opdreunen (hoe heten die dingen ook al weer...?) worden ze richting de TD vaak aangeduid met 'canoes' :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug, 2017 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Zo, een kleine update weer (met onze kleine man erbij zijn de modelbouw uurtjes een stuk schaarser geworden ;))

De motoren zijn gelijmd en op de foto ook al geplamuurd en afgeschuurd. De motoren vergen bij Authentic Airliners in de regel genomen het meeste werk.
photo 418171

De achterkant is ook afgeschuurd.
photo 418172

Omdat de ik nog voor de primer wat spleetjes zag heb ik ze voor het primer nog een keer in de plamuur gezet.
photo 418173

De fuselage ziet er verder ok uit, dus die kan ik de primer.
photo 418174

Tevens de motoren en de verticale en horizontale stabilo's in de primer gezet. Helaas het laatste met Mr. Resin aangezien deze niet meer gemaakt wordt zoals Veleno al opmerkte. De vleugels kon ik niet meer in de Resin primer zetten (fles was leeg). Ik gok er maar op dat de normale primer ook gaat werken.
photo 418175

De lijn die van het casting proces is overgebleven was toch nog best zichtbaar. Daarom deze wat meer afgeschuurd.
photo 418176

Ook was er nog een heel klein spleetje zichtbaar op de motoren. Deze keer opgevuld met autoplamuur en afgeschuurd met een wat fijnere vijl. Zo krijg je een mooi strak geheel.
photo 418177

De romp kan gespoten gaan worden. De onderkant is afgeplakt en ik heb er een normale witte primer overheen gegooid.
photo 418178

photo 418179

De romp is KLM blauw gespoten! Ik pak hiervoor Revell 50 met een tikje wit. Overigens was het nog een gedoe om dit goed te spuiten. Ik had de verf teveel verdund, waardoor deze al praktisch droog was voordat deze de spuitbuis uit kwam. Gelukkig spuit ik altijd eerst een teststukje, anders had ik een hoop gedoe gehad met het model! De motoren heb ik een Alclad Gloss black primer gegeven (deze worden tenslotte metaalkleurig).
photo 418180

Ik ben er nog niet helemaal uit welke kleur ik moet pakken voor de motoren. Ze hebben een beetje aparte doffe metaalkleur. Misschien aluminium of staal... Ik moet eerst nog maar eens een beetje experimenteren.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2017 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit welke kleur ik moet pakken voor de motoren. Ze hebben een beetje aparte doffe metaalkleur. Misschien aluminium of staal... Ik moet eerst nog maar eens een beetje experimenteren.

Als ik naar foto's kijk van vlak na het afleveren, lijkt het mij dat de motoren gewoon bare metal zijn. Dat ze in de loop van de jaren een steeds doffer uiterlijk kregen komt mijns inziens doordat ze nooit mooi gepolijst werden. Ik zou het eenvoudig laten: bare aluminium, met de voor en achterkant dark aluminium. Misschien de rand van de inlaat in een staal tint om die extra te accentueren. En vergeet niet veel roet achter de motoren aan te brengen ;-)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pati-1.jpg

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement