Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2017 11:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Inderdaad, de motorkappen zijn gewoon van bare aluminium ( bij de oude DC-9 motoren lopen de bypass ducts over de gehele lengte van de motor en zijn de buitentemperaturen van de motor dus veel lager waardoor je dus geen dure metalen nodig hebt voor de 'hete sectie' ). De thrust reverser buckets zijn dan naar mijn idee wel van staal ( maar waarschijnlijker titanium ) vanwege de hete uitlaatgassen.
Overigens is op die foto van de KLM kist heel duidelijk te zien wat er gebeurt als je bare alu niet polijst......het gaat er heel dof uitzien. Moet je je nu 's indenken hoe militaire kisten er tijdens WO2 uitgezien moeten hebben. Veel mensen willen die heel glimmende hebben want ja........bare metal, maar de handel wordt feitelijk heel erg dof.
Toen wij net onze MD-11's hadden ( MP ) waren ze afgeleverd met blanke belly die om de paar maanden gepolijst werden tijdens een A-check. Dat was de enige manier om ze zo glimmende te houden maar kostte zoveel geld ( dat woog niet op tegen de winst van de besparing op gewicht ) dat er uiteindelijk besloten is om de belly toch maar van een laag verf te voorzien.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de tips VJ en Arjan (leuke inside information!)

Tevens weer een update.

De verticale en horizontale stabilo's zijn bevestigd en de romp is afgeplakt voor het spuiten. De fit was niet super aangezien het roer een beetje te groot was. Dit is gelukkig niet lastig bij te werken.
photo 418612

De staart ligt te drogen. De cleaning kit voor de airbrush is daar grappig genoeg een prima standaard voor ;)
photo 418613

Het resultaat met de tape er af. Aangezien de cheatline een decal is hoeft de blauwe lijn niet super scherp te zijn.
photo 418614

De bovenkant van de romp is afgeplakt voor het spuiten van de onderkant.
photo 418615

Intussen ook de wielen een goede weathering gegeven.
photo 418616

De vleugels zijn nu ook bevestigd. De fit is echt uitstekend!
photo 418617

Het geheel staat in de primer.
photo 418611

De volgende stap wordt het spuiten van de onderkant van de romp, evenals het spuiten van de motoren.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Mooie vorderingen Martijn! Wat gaat je volgende project eigenlijk zijn? :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Het zou eigenlijk een 757 moeten zijn hè Veleno. Ik wilde eerst de AN-10 doen, maar misschien doe ik toch eerst de 757. Wordt het toch nog een duo bouw :wink:

Maar goed, eerst de DC-9 maar eens afmaken.

Ik heb uiteindelijke gekozen voor Alclad II Airframe Aluminum. Dit gaf exact die "doffe" metaalkleur waar ik naar op zoek was.
photo 420026

De rest van de romp gespoten.
photo 420027

Alle tape is er nu af! De motoren heb ik inmiddels ook wat andere metaalkleuren gegeven.
photo 420028

photo 420030

De leading edges zijn geschilderd...
photo 420029

...en er is een begin gemaakt met de verwering.
photo 420031

En dan kan het eerste decal werk beginnen! Ik breng eerst de cheatline aan, alvorens de motoren te bevestigen (de fit is toch prima). De motoren moeten overigens eerst nog verder verweert worden (in de praktijk werd met name de exhaust vanwege de thrust reversers erg vies).
photo 420032

De fit van de cheatline was niet super, aangezien deze ontworpen is voor de airfix kit, welke niet helemaal de correcte vorm heeft (altijd een dilemma voor decal makers. Ga je voor de correcte vorm, of ga je voor de "foute" vorm die een model kit heeft?). Maar met een beetje pielen kom je er wel aan uit.

Wordt vervolgd! Volgende keer de eind foto's :)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 19:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Jawel, hij is af! Gebaseerd op de Apron van 8aDecs heb ik een grotere Apron gemaakt voor foto's. De DC-9 mag hiermee als eerste op de plaat:

photo 420297

photo 420303

photo 420299

photo 420301

photo 420302

photo 420300

Tot slot nog twee foto's met de startbaan zoals vanouds:
photo 420298

photo 420304

De DC-9 van Authentic Airliners is een genot om te maken. Nu hij af is heb ik een goed vergelijk kunnen maken met de kit van Airfix. Bij Airfix zijn te motoren te dik en te klein, is de lengte te klein, zijn de stabilo's de verkeerde vorm en hebben de vleugels niet helemaal de juiste sweep. Of iemand het waard vind om daar een dure resin kit voor te kopen laat ik verder in het midden.

Ik ben blij met de kleur van de motoren. Het was leuk om hier wat mee te experimenteren en er ervaring mee op te doen, aangezien er nog modellen aankomen (zoals de DC-8 of DC-10) waarbij de gehele onderkant van de romp deze metaalkleuren heeft!

De volgende wordt de 757 van PAS-models in de kleuren van Air Holland (een duo bouw met Veleno dus).

Bedankt voor het kijken tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je hebt er weer iets heel moois van gemaakt. Ben benieuwd naar de 757!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
malair schreef:
Ik ben blij met de kleur van de motoren.


Vergeet vooral het KLM blauw niet, spot on als je het mij vraagt. Gaaf model van een sierlijke kist.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Wederom een prachtig ding geworden Martijn! Mijn 757 heeft weer even stil gelegen maar met het slechte weer op komst ga ik er toch maar even aan verder werken.
Ik kan er over gezien hebben maar waar heb je dat tarmac gehaald?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de complimenten heren!

Veleno schreef:
Ik kan er over gezien hebben maar waar heb je dat tarmac gehaald?
Nergens gehaald Veleno, maar zelf gemaakt :). De Apron is gebaseerd op een A4-vel van 8aDecs. Deze had ik al een tijdje geleden gekocht, maar ik vond hem eigenlijk te klein om goede foto's van te maken. Ik heb deze daarom ingescand en daarna bewerkt heb met photoshop om er iets groters van te maken (nou ja iets, 100 x 100 cm :P). Deze heb ik vervolgens laten printen bij 24poster.nl en op een stuk hout bevestigd. De Runway heb ik een jaren geleden gewoon geschilderd (het gras komt van een lokale hobbywinkel vandaan).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Weer een mooie toevoeging aan de vloot! Prachtige DC-9 geworden, met de juiste metal kleuren op de motoren. Mooie verwering en vervuiling ook. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds het meest gecharmeerd van de 'oude' runway ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement