Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
@ Vintage Jet: Super, bedankt voor de foto's! Ik neem aan van je 'eigen' kist? Lijkt me een voorrecht om piloot te zijn :) Ik heb 12 jaar geleden een hele andere kant gekozen, maar het zou mij super lijken om met vliegtuigen te werken.
Vlieg je voor namelijk op Europa? Of ook daar buiten?
Ik ben het verweren wel gewend vanuit de tanks, maar dat is toch wel iets andere koek :D

@ Theflyingdutchmen en malair: Bedankt voor de tips over de decals.

Ik ben van plan om vanavond weer verder te gaan, maar wat is nu de meest logische stap?
- De cabine ramen er in plakken en dan de romp helften sluiten en daarna de decals aanbrengen over de doorzichtige cabine ramen? (Zodat je weet op welke hoogte je ze moet plaatsen?)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ja, dat zou ik zo doen. Eerst de ramen lijmen, dan de romp dicht. Ik zou wel daarna nog een laag plamuur over de raampjes doen en dan gladschuren, anders blijfje je de inkepingen toch vaak nog een beetje zien (sommige bouwers laten dat bewust zo omdat ze dat een mooi effect vinden). Wel is het zo dat de decals niet altijd overeenkomen met de raampjes uit het model. Dit komt door foutjes uit de kit, of door verschillende versies van het vliegtuig (op basis van de eisen van de luchtvaart maatschappij). Daarom ook dat ik ze zelf altijd nog gladschuur, dan weet je zeker dat het klopt (decals zijn tenslotte gewoon op maat te knippen).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Wat ik nog niet helemaal begrijp, hoe zorg je er dan voor dat die decals later op de juiste hoogte op de kist komen?

Hoe bedoel je decals kun je bij knippen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2017 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
De juiste hoogte kun je bepalen op basis van de deuren (althans zo doe ik het meestal). Als het goed is zijn de outlines van de deuren in het model zichtbaar. Het slimme is dus om eerst de decals van de deuren aan te brengen (je weet precies waar die moeten op basis van de outlines van het model). Op de deur decal zit waarschijnlijk ook een raampje. Bij het aanbrengen van de raamdecals zorg je er simpelweg voor dat de raamdecals op dezelfde hoogte zitten als de raampjes van de deuren.

Met bijknippen bedoel ik dat de raampjes van de kit niet overeenkomen met de decals of de versie van het vliegtuig dat je wilt maken. Bij de kit van Zvezda zitten er aan bakboordzijde voorin 14 raampjes, terwijl de 777-300ER van Air France er daar maar 12 heeft. Je kunt de raamdecals dus tot het gewenste aantal bijknippen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
MarijnD schreef:
Wat ik nog niet helemaal begrijp, hoe zorg je er dan voor dat die decals later op de juiste hoogte op de kist komen?


Hallo Marijn,

Nog als aanvulling op de reactie van malair het volgende. Meestal loopt er boven en onder de rij met ramen een paneellijn. Hier moeten de decals tussen. Als jde de raamdecals hier evenwijdig aan laat lopen, dan moet het goed komen. Een milimeter teveel naar links of rechts zal niemand merken. Maar ook hiervoor kan je de verticale paneelijnen gebruiken. Een raam zal nooit tegen of over een paneellijn lopen i.v.m. de afbreuk op de sterkte van de romp die daarmee gepaard zou gaan.

Mooie vakantie foto's trouwens. Het lijkt me zeer de moeite waard daar eens heen te gaan. ik ga dit jaar voor het eerst naar Azië, Maleisië om precies te zijn. Ik hoop ook daar zulke stranden te treffen!

Succes met de bouw. Als we nog ergens mee kunnen helpen, dan moet je het maar melden. Intussen wachten we de volgende update af :)

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Oke, na 2 maanden niks aan het vliegtuig te hebben kunnen doen ga ik hem deze week weer oppakken.

Ik heb de romphelften gesloten wat nog wel wat meer voeten in de aarde had dan ik dacht. Ik vond het vrij lastig om de helften daadwerkelijk goed gesloten op elkaar te krijgen. Ben ik best nog wel een poosje mee aan het priegelen geweest. Ik heb de naad inmiddels gevuld met plamuur en vanavond ga ik hem glad schuren. Ik ben er wel wat huiverig voor om zo nu en dan ook wat paneel lijnen weg te schuren, ik weet niet of dat andere dit ook wel eens ervaren?

Cabine ramen gaat ook plamuur over heen. Ik heb vanmiddag de decals van zowel air france als authentic besteld.

Ik heb nog een vraag over de cockpit. Bij authentic zitten ook cockpit decals die ik wil gebruiken. Is de meest logische stap om het cockpit raam te plaatsen, naden dichtmaken, en dan gewoon mee spuiten en daarna de cockpit decal hier gewoon over heen te plaatsen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Zo moet dat inderdaad. Vergeet niet te checken of het raam goed gelijk met de romp ligt, gebruik desnoods een beetje plamuur. Elke oneffenheid bij de raampjes zie je dwars door een decal heen. Zei hij die alleen transparante raampjes maakt :roll:

We hebben een visuele hobby. Niet dat het verboden is, integendeel het is jouw verslag dus doe wat je wilt, maar ik verlies altijd snel interesse in een onderwerp als er alleen maar tekst updates komen. Antwoorden op vragen of vragen stellen daargelaten natuurlijk. Maar again, doe lekker waar je zin in hebt.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ha Lex,

Bedankt voor je antwoord.

Verder snap ik je helemaal, zelfde geldt voor mij. Maar er was nog niet zo veel te zien behalve lagen plamuur. Deze week volgt er weer een foto update :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2017 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Misschien een beetje laat, maar ik zou over de lengte van de ramen een strip acryl inpassen, en vervolgen de plaatsen waar ramen zitten afplakken met op maat gemaakte maskingramen van bv. Avia decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Hallo allemaal,

Je verwacht het niet maar na 7 maanden is dit topic toch nog in leven! Wat heb ik allemaal in de tussentijd gedaan aan de 777?

In eerste instantie had ik alle raampjes dichtgeplakt met de doorzichtige plastic raampjes die geleverd worden in de kit. Hier had ik een klein laagje plamuur over heen gedaan en dit glad geschuurd. Op de een of andere manier was ik hier toch niet tevreden over. Ook had ik de romp slecht gesloten.

Dus daarna:

- Bureau opgeruimd en de nodige spullen klaar gezet
Afbeelding
- De nagellak remover en de wattenstaafjes uiteraard om de plamuur te verwijderen.
- De romp open gebroken en alle plastic raampjes verwijderd.
- Styreen strips aan de binnenkant geplakt.
Afbeelding
- Alle raampjes weer dicht geplamuurd en glad geschuurd.

Vanavond ligt hij er weer zo bij op de assembly line
Afbeelding
Door het vele geschuur en plamuur ben ik jammer genoeg wel wat detail kwijt geraakt. Maar ik wil hier niet om het model laten liggen. Ik ben nogal iemand die de lat echt veel te hoog legt voor zichzelf waardoor een model nooit af komt. Dat wil ik met de 777 voorkomen.

De decals van FR decal zijn ook al enige tijd geleden binnen gekomen
Afbeelding

De romp vannacht laten drogen en dan morgen weer verder met plamuren. Inmiddels ben ik ook aan een motor begonnen, maar hier heb ik nog geen foto's van.
Ik heb hier wel een vraag over. Hoe werken jullie over het algemeen de kleine naden weg? Bijvoorbeeld in de ophanging van de motoren en boven op. Ik heb dit nu al een paar keer geprobeerd met mister surfacer 500, maar dit geeft echt een bedroevend resultaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement