Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2017 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Marijn,

Leuk dat je je ook aan een airliner waagt. Een beetje kruisbestuiving kan geen kwaad. Hopelijk vind je het niet erg als ik je ook nog van advies voorzie :D

MarijnD schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog gen bouwdoos aangeschaft, maar ik wachtte op de reactie de bouwdoos van zvesda is helemaal perfect, dus die gaat nu aangeschaft worden. :wink: Ik heb er ook al een PE setje bij gezien voor meer detail.
Ik ga eens even in de links zoeken naar de juiste decals. Had ondertussen al wel het een en ander gevonden, maar overal mist het sky-team logo links van de cockpit.


Als je 'm toch bij de LHS gaat halen, dan zou ik je Revell-versie willen aanbevelen. Deze heeft een uitgebreidere decalset met daarop ook zilveren raamomlijstingen. M.b.t. het laatste denk ik dat dit een een veelbesproken strijdpunt is onder de bouwers van civiele vliegtuigen. In de kit zitten transparante cabineramen. Wat velen doen is deze overschilderen en aftermarket cabineraam decals eroverheen plakken. Deze zitten o.a. bij de decalsets van 26decals en F-dcal. Persoonlijk vind ik transparante cabineramen mooier, maar zoals gezegd zijn er anderen met een andere mening daarover. In ieder geval heb je dan zelf de keuze.

M.b.t. de PE ben ik van mening dat dar voor dit model niet nodig is. De motoren zijn al mooi gedetailleerd en antennes etc. zitten er ook al bij. Eventuele pitot buisjes zijn makkelijk zelf te maken zoals Jelle al aangaf. Dat geldt ook wel voor de remleidingen op het landingsgestel.

MarijnD schreef:
Ja, ik zag het al toen ik een review op een Brits forum bekeek van dit model. Nadeel vind ik wel dat als ik alles stuk voor stuk bij LHS moet bestellen de kosten nog al flink oplopen. :wink:
Ik zie dat jullie hier en daar gebruik maken scribers om panellines dieper in te 'krassen', zou zo iets nodig hebben voor dit model?
Vanavond gaat hij besteld worden.


Ook een scriber vind ik voor dit model teveel. De paneellijnen zijn al mooi uitgevoerd op dit model. Bovendien komen ze heel erg naar voren op een compleet wit vliegtuig. Wellicht dat je bij het wegschuren van de naad wat detail kwijt raakt, maar dat kan je ook met een fijne naald of vijlen weer terug brengen.

Dus meer dan de kit en decalset zou ik niet aanschaffen. Alleen misschien een masker als je ervoor kiest de cabineramen transparant te houden, maar die heb je voor een paar euro.

Succes in ieder geval. Je verslag ga ik sowieso volgen. Ik kan me voorstellen dat het een mooie reis was overigens. Is het aan te raden om eens die kant op te gaan of is het vergelijkbaar met Caribisch
Nederland? Vloog je vanaf Orly overigens?

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ingmar,

Bedankt voor je tips. Hier heb ik veel aan. Ik heb besloten om de revell versie aan te schaffen.
Deze decal set lijkt mij het meest geschikt: http://www.f-dcal.fr/decals/index.php?id_product=1022&controller=product&id_lang=1
Ik meen dat deze eigenlijk 100% correct is.

Over Martinique, echt super mooi! Veel mooier als de ABC eilanden. Ik heb een langdurige periode gewerkt op Curaçao voor de majesteit, dus ik ben erg bekend met de eilanden. Het is meer dan de moeite waard om er heen te gaan. Het eiland heeft alles, mooie blauwe zee, super stranden, regenwoud .. Het hele eiland is heel groen. Wij denken er nu over om in februari naar Guadeloupe te gaan.
We vlogen via Charlles de Gaulle en dan inderdaad 8.5 uur vliegen van af Orly.

Even 2 sfeerplaatjes van het mooie eiland! :D
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 5:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Nog één tip Marijn; op dit forum zitten getalenteerde bouwers dus zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: de absolute koning op gebied van liners bouwen is Brad Shinn. Ik raad je zeker aan zijn werk eens te bekijken ter inspiratie.
https://www.facebook.com/brad.shinn.9

succes! :brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
@ VJ, bedankt voor je tip. Ik heb de foto's even bekeken. Die man is absoluut de koning als het gaat om bouwen van airliners! Super mooi om te zien.

Dan vandaag door mijn vrouw uit de stad mee genomen, de Boeing 777-300ER van Revell!
Afbeelding

Ik heb even een snelle foto gemaakt. Maar man, wat een bakbeest. Het neerzetten gaat een grotere uitdaging worden dan het bouwen :wink:
De kit ziet er verder prachtig uit, PE set was inderdaad overbodig geweest, net als de scriber. Ik moet wel even wennen aan het minimale aantal onderdelen. Dat ben ik niet gewend vanuit de tank sectie :D

Morgen ga ik beginnen. Maar wat is over het algemeen de eerste stap(pen)?
- Romphelften van binnen zwart spuiten
- Romp aan elkaar plakken
- Plamuren en schuren

Wat zijn trouwens de voors en tegens om de doorzichtige cabine en cockpit ramen te gebruiken of de decal cabine en cockpit ramen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Marijn,

Welkom op dit deel van het forum! Leuk dat je je waagt aan een airliner. Je tanks zien er goed uit, dus ik ga je draadje met genoegen volgen

MarijnD schreef:
Wat zijn trouwens de voors en tegens om de doorzichtige cabine en cockpit ramen te gebruiken of de decal cabine en cockpit ramen?
Eigenlijk alleen persoonlijke voorkeur. Ik hou zelf de ramen nooit open, maar gebruik er foto realistische decals voor (welke ik zelf maak, of koop bij Authentic Airliner decals), maar het is maar net wat je leuk vind. De ramen dichtmaken is uiteraard wel meer werk met plamuur en schuren.

Succes met de bouw! Mocht je nog literatuur wensen, dan kan ik je de boeken "modelling Airliners" van Aaron Skinner en "building and detailing scale commercial aircraft" van Mark Stanton van harte aanbevelen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
@ Malair: Bedankt voor de tips m.b.t. de literatuur.

Vanavond begonnen aan de airliner. Revell heeft een mooie bouw beschrijving erbij gedaan, dus het is niet te moeilijk. De passing van de onderdelen tot nu toe is goed. Alleen de air intakes? aan de onderzijde paste niet helemaal, maar die kiertjes maak ik nog wel even dicht.

Begonnen met het los halen van de romp helften en het schotje tussen de cockpit en de cabine geplaatst. Ook de wielbak voor het neuswiel is geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap:
- Romp van binnen zwart spuiten, cabine ramen plaatsen en dan de romp sluiten.
(En natuurlijk gewicht in de neus plaatsen. De bouwbeschrijving zegt 10 gram, nu heb ik ergens gelezen dat je altijd 50% meer moet doen? En moet ik dat ongv. boven het neuswiel plaatsen?)

Ik heb nog even een kleine dryfit foto genomen van wat een behoorlijk bak beest het is
Afbeelding

Foto's zijn niet de meest geweldige kwaliteit, maar ik even niks anders tot mijn beschikking dan mijn mobiele telefoon om de foto's te maken. Ik zal de foto's van af morgen in daglicht onder wat betere omstandigheden maken.

Ik zit er trouwens over na te denken om deze decals te gebruiken:
https://www.authentic-airliner-decals.de/epages/17895661.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/17895661/Products/D144-BO-15
Het lijkt me leuk dat het vliegtuig dan een wat meer levendige look krijgt, is er iemand die hier ervaring mee heeft?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 1:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Authentic Airliner decals zijn prima en zien er in het echt ook heel mooi uit. Zoals anderen ook al zeiden is het echt 100% een kwestie van persoonlijke smaak of je je raampjes transparant houdt, er een vlakke grijszwarte decal op plakt of van die fotorealistische ramen. Ik ga zelf altijd voor transparant, en als dat niet gaat kies ik voor de Authentic Airliners raampjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
MarijnD schreef:
Het lijkt me leuk dat het vliegtuig dan een wat meer levendige look krijgt, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik adviseerde ze niet voor niets aan :brouw:. Ik vind ze persoonlijk heel erg goed en gebruik ze altijd indien beschikbaar. Kijk maar eens bij mijn verslag over de A330 (nu mee bezig). Ik heb ze ook gebruikt bij mijn 737, MD-11, A300, Fokker-28, 727 en 707. Ik kan ze van harte aanbevelen.
MarijnD schreef:
(En natuurlijk gewicht in de neus plaatsen. De bouwbeschrijving zegt 10 gram, nu heb ik ergens gelezen dat je altijd 50% meer moet doen? En moet ik dat ongv. boven het neuswiel plaatsen?)
Ik doe dit persoonlijk altijd. Niets zo irritant als een tailsitter. Mijn advies is om het zo ver mogelijk naar voren te plaatsen.

Groet,
Martijn

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
MarijnD schreef:
Het lijkt me leuk dat het vliegtuig dan een wat meer levendige look krijgt, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Geweldige ambitie! In aanvulling op de tips die al genoemd zijn; probeer straks met weathering technieken heel licht verwering toe te passen. Daarom is Brad Shinn zo'n koning; hij beheerst het principe 'less is more' als geen ander. Zeker op een wit vlak doe je al snel veel te veel. Het is ook belangrijk goed te weten waar de vervuiling wordt aangebracht. Er zijn delen die nu eenmaal sneller vier worden dan andere en die zijn bij een airliner goed te definitieren.
Laats kwam ergens ander op het forum de vraag of panel lines überhaupt wel donker gekleurd moeten worden voor een realistische look. Om dat te beantwoorden heb ik gisteren een paar foto's voor je gemaakt (dit toestel is 5 jaar geleden nieuw gespoten):

photo 415410
Dit is de zijkant van een B737. Je ziet heel goed de donkere naden tussen de aluminium rompbeplating. Ook maken details als de static ports (zilveren ovaal op de foto en aangebracht aan weerszijden van de romp) een belangrijk deel uit van de realistische look.

photo 415411
Dit is de ram-air intake in de overgang van vleugel naar romp. Je ziet de rode lijn (waar de TD niet voorbij mag als de motor stationair draait) en ook de zwarte lijnen en bolts van de kunststof stroomlijnkappen die hier worden toegepast. Een lichte verkleuring van wit kan hier goed gebruikt worden om verschillen in materiaal aan te duiden.

photo 415412
Onder de vleugel zitten fuel tank inspection panels. Binnen bepaalde limieten is lekkage acceptabel en gebruikelijk. Dit levert kenmerkende strepen in de vliegrichting op.

photo 415413
Een voorbeeld van de kleurenschakering bij de uitlaat. Ook hier is een lichte wash vaak welkom om het omliggende plaatmateriaal een gebroken wit (of gebroken grijs) uiterlijk te geven.

photo 395596
En deze komt van internet: achter de leading edge delen lekt hydraulische vloeistof naar achteren. Dit levert licht bruine strepen. Vleugels worden gewassen en dan zie je het niet meer dus dit is een vervuiling van, naar inschatting, een half jaar tot een jaar. Ook ter hoogte van de APU in de staart en aan de onderkant van de rudders zie je dergelijke vervuiling.

Nog een paar linkjes ter inspiratie:
https://i.ytimg.com/vi/GzvA9tHNTyg/maxresdefault.jpg
http://www.airpics.net/photo/F-GSQU-Boe ... ce/24432/L
https://c1.staticflickr.com/8/7238/7033 ... a8f4_b.jpg
http://airlinercafe.com/forums.php?m=posts&q=6637

Ik zeg niet dat het zo vuil moet hoor. Sommige kisten staan er echt glimmend bij. Het meer om te laten zien wat je zou kunnen toevoegen om er leven in de krijgen.

Veel succes! :brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
om/forums.php?m=posts&q=6637Ik zeg niet dat het zo vuil moet hoor.


Zeg, hij bouwt ten slotte wel een Air France kist he..? :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement