Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Omdat ik gelijktijdig met een ingewikkelde bouw als de Twin Otter ook nog wat af wil kunnen maken, heb ik besloten deze kit te bouwen:

photo 411256

Dit is een kit van een fictief vliegtuig uit de Japanese animatieserie "The Pilot's Love Song" die in hetzelfde universum speelt als de Japanse animatiefilm "The Princess and the Pilot", ook in onze contreien op DVD uitgebracht.
De kit is feitelijk hetzelfde als de Santa Cruz kit uit de genoemde film (die Hasegawa al eerder heeft uitgebracht), alleen met andere decals en een ander kleurenschema.

Doosinhoud:

Een instructievel:
photo 411261

Met bouwinstructies in het Engels en Japans:
photo 411259

Helaas zijn de instructies voor het schilder- en decalwerk grotendeels in het Japans:
photo 411258

Ook zijn er wat schetsen van het vliegtuig op het instructievel afgedrukt:
photo 411257

Dit betreft voor zover ik weet eigenlijk de filmversie. In de schetsen is te zien dat het toestel eigenlijk zowel een regulier inklapbaar landingsgestel heeft als intrekbare drijvers, maar enkel de drijvers zitten bij de kit.

Decalsheet:
photo 411260

Sprues:
photo 411262
photo 411263
photo 411264
photo 411265

Van de laatste vier sprues wordt het grootste deel niet gebruikt, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om een scene uit de film na te bouwen. Het vliegtuig uit de film is trouwens een tweezitter, de Air Racer versie een eenzitter.

De kit is relatief simpel en ik hoop hem voor het einde van de maand af te kunnen hebben.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op vr 30 jun, 2017 20:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Aangezien er een mooi standje bij zit, dacht ik het toestel met opgetrokken landingsgestel te bouwen. Dus standje in elkaar gemikt (gelijmd met Micro Kristal Klear):

photo 411266

Helaas bleek de Kristal Klear te zwak te zijn om de stand bij elkaar te houden, dus maar vervangen door gewone plasticlijm:

photo 411277

De stand zal geschilderd worden.

Dan diverse simpele onderdelen in elkaar gezet:

De hightech motor:
photo 411268

De kieren ga ik niet vullen, straks zie je er toch niets van.

Stoeltje:
photo 411269

Het interieur plus het schot waaraan de stoel zal worden bevestigd:
photo 411270

Vleugels:
photo 411271

Hierbij een beetje geknoeid met lijm. Ook viel de passing een beetje tegen. Verder past de kit heel goed trouwens.

Staartvlakken:
photo 411273

Prop en piloot:
photo 411275

Ik heb diverse afstandshouders in een van de romphelften gelijmd:
photo 411272

Wat een beetje vreemd is aan de kit is dat je soms de indruk krijgt dat hij als snapfit kit bedoeld was, maar dat dit uiteindelijk niet is doorgevoerd.

Na een en ander te hebben geassembleerd, heb ik de cockpitvloer en het schot waar de stoel aan zal worden bevestigd gevuld en na een nachtje drogen geschuurd:
photo 411276

Daarna heb ik de binnenzijde van de romp van een kleurtje voorzien, bij de cockpit met een preshade:
photo 411274

Ook de cockpitvloer is geschilderd, wederom met een preshade:
photo 411278

Ik heb eveneens de decal voor het instrumentenpaneel aangebracht. Wat minder is dat de decals wat dikkig zijn en niet zo erg reageren op MicroSol.

Daarna de inmiddels geschilderde stoel en stick aan de cockpitvloer gelijmd:
photo 411279

En ook de piloot geschilderd:
photo 411280

Als laatste heb ik dan nog maar wat meer onderdelen in de ene romphelft gelijmd:
photo 411281

Ik verwacht de romp vanavond nog te kunnen sluiten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2017 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Hier nog de update van de in het voorgaande bericht genoemde avond.

Cockpit interieur af en op zijn plek:

photo 411703
photo 411704

De twee uitlaten op de romphelften gelijmd:

photo 411705

Romp dicht:

photo 411706

Vleugel er op:

photo 411707
photo 411708

De passing aan de vleugelwortel is aan de bovenzijde zo goed dat er niet eens lijm nodig is. Aan de onderzijde zijn er nog wat kieren die gevuld zullen moeten worden.

Na vulwerk:

photo 411711

Geschuurd en staartvlakken er op gelijmd:

photo 411712

Na dit stadium bleek er een enigszins hardnekkige naad aan de bovenzijde van de romp te zijn, die pas na herhaaldelijke behandeling met putty en Mr. Surfacer 500 een beetje weg was.

Binnenkort maar eens verfjes gaan mengen. De bijgeleverde steun is al geschilderd:

photo 411837

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
En nu de steun ook van decals voorzien:

photo 412535

Met het verdere schilderwerk van het vliegtuig moet ik nog beginnen; ik had mijn verf niet goed genoeg verdund en moest de boel er weer af schuren.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit is weer eens wat anders op het forum. De bouw gaat lekker vlot zo te zien of is dit een compilatie van je werk van de afgelopen weken? Dat rode plastic is voor de foto's niet echt fijn, maar ja.

Het is altijd wel fijn om ook een kitje ernaast te hebben waarbij de onderdelen wel passen en correct zijn. Anders beland ik althans zo in een bouwdip.

Mocht je vertalingen nodig hebben van het één of ander, laat maar weten dan. Ik heb genoeg collega's die het wel kunnen vertalen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
FokkerFan schreef:
Dit is weer eens wat anders op het forum. De bouw gaat lekker vlot zo te zien of is dit een compilatie van je werk van de afgelopen weken? Dat rode plastic is voor de foto's niet echt fijn, maar ja.


Het in elkaar zetten van de romp heeft me, na het schilderwerk voor het interieur, letterlijk maar een paar dagen gekost.

Citaat:
Het is altijd wel fijn om ook een kitje ernaast te hebben waarbij de onderdelen wel passen en correct zijn. Anders beland ik althans zo in een bouwdip.

Mocht je vertalingen nodig hebben van het één of ander, laat maar weten dan. Ik heb genoeg collega's die het wel kunnen vertalen.


Bedankt voor het aanbod. Gelukkig zijn de verfinstructies goed te volgen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb de propeller mat zwart geschilderd:

photo 412866

Vervolgens ben ik begonnen met de decals op de prop te plakken. Eerst maar de gele vlakken:

photo 412868

Hierboven gedroogd en met de propbladen afgelakt. De kwaliteit van de decals van deze kit is trouwens erg goed. Ze zijn van Hasegawa zelf, niet door Cartograph of een vergelijkbare club geprint, en zijn goed dun, reageren goed op Set/Sol, en de kleuren dekken goed. In het verleden waren decals van Hasegawa zelf in mijn ervaring toch vaak aan de dikke kant...

Dan de witte streep (ook weer afgelakt):

photo 412869

Deze bestaat uit twee helften, die elkaar gedeeltelijk overlappen. Dit zie je toch een beetje, en het was ook moeilijk ze exact op elkaar uitgelijnd te krijgen.

De romp is aan de bovenzijde van zijn rode kleur voorzien (op de cockpitkap na):

photo 412867

Nu maar eens kijken of ik het geel zo gemengd kan krijgen dat het overeen komt met het geel van de decals.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2017 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Na vergelijking met de decals heb ik geconcludeerd dat het geel van de decals niet overeen kwam met de mengverhoudingen voor het geel op de instructies. Ik heb een kleurtje dat ik nog had staan en dat in de buurt kwam van het geel uit de instructies als basislaag gebruikt, gevolgd door drie lagen Tamiya mat geel. Eerst maar de onderzijde van het staartvlak aangepakt:

photo 412968

Op de foto ziet het er beter uit dan het is (met dank aan de flits), want Tamiya mat geel met de kwast aanbrengen is een crime: egale laag onmogelijk, de dekking is gewoon te slecht.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2017 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Alle verf is inmiddels afgerond (nou ja, grotendeels; zie later voor de reden):

photo 413787
photo 413784

Over beide kanten ben ik niet echt tevreden, maar het is vooral het geel dat me ergert: onmogelijk een egaal dekkende laag te krijgen :evil: . Ik heb een laag zijdemat lak aangebracht om het verschil in glans tussen de boven- en onderzijde te verminderen.

Dan de rest van de decals. De grote gele decals bleken toch wat problematischer dan verwacht, want ze hadden last van het andere Hasegawa decal euvel: snel breken/scheuren bij gebruik MicroSol. Ook blijken de gele decals op zowel de vleugels als de staartvlakken te klein te zijn om bij de randen goed aan te sluiten. Ik zal dus her en der extra geel moeten aanbrengen om een en ander te corrigeren (en omdat het geel op donkerrood is, wordt dat dus klote... :cry: ).

photo 413783
photo 413786
photo 413785

De rode lijntjes waren moeilijk om aan te brengen, evenals de twee decals op de zijden van de romp, in beide gevallen wegens te weinig decalfilm resulterend in risico op scheuren van de decals.

Ook realiseer ik me nu pas dat ik ben vergeten de signalisatielichten te schilderen.

Het andere wat rest is de cockpitkap afplakken en schilderen, iets waar ik tegenop zie omdat de lijntjes van het frame bijna niet voelbaar zijn, wat het afsnijden van maskingtape direct op de cockpit zo goed als onmogelijk maakt... Dat wordt dus van tevoren op maat knippen en/of in meerdere stappen afplakken en schilderen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2017 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Salamander schreef:
Het andere wat rest is de cockpitkap afplakken en schilderen, iets waar ik tegenop zie omdat de lijntjes van het frame bijna niet voelbaar zijn, wat het afsnijden van maskingtape direct op de cockpit zo goed als onmogelijk maakt... Dat wordt dus van tevoren op maat knippen en/of in meerdere stappen afplakken en schilderen.


Goed, de cockpitkap heb ik in meerdere stappen moeten doen:

photo 414947
photo 414950

...en nog wat meer stappen, omdat heel veel raampjes weliswaar ongeveer rechte randen hebben maar ook enigszins bol zijn en de maskingtape moeite had om aan het plastic te hechten :( . Waarom dat zo was weet ik niet, ik heb de boel zelfs speciaal met 90% alcohol ontvet voordat ik begon met afplakken.

De rest van het vliegtuig heb ik verder afgewerkt zoals eerder beschreven en alvast op de steun bevestigd:

photo 414949

Er zit wat kleurverschil tussen de gele decals en de gele verf, en bij het aflakken had ik op sommige plekjes wat last van witte uitslag :( . De lak was goed gemengd, misschien te warm en dus te snel droog?

Vervolgens de cockpitkap vastgezet met Kristal Klear. En toen was hij klaar:

photo 414948
photo 414951
photo 414953
photo 414952
photo 414954
photo 414955

Ziet er toch nog best goed uit...

Wat ik anderen zou aanraden, is de gele vlakken op vleugels en romp af te plakken en geel te schilderen, i.p.v. de meegeleverde decals te gebruiken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement