Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo Malair,

Begint er al mooi uit te zien zo!
Ik heb wel een vraagje n.a.v. je verhaal:

malair schreef:
Daarna kunnen ze in de resin primer. Op de tweede foto kun je trouwens mooi het verschil zien tussen de GE en PW motoren


Wat is resin primer?
Primer speciaal voor Resin gok ik :oops:
Maar in hoeverre is dit anders dan standaard primers, van bijvoorbeeld Vallejo Model Air?

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hallo Marco,

Inderdaad! Mr. Resin Primer is primer die speciaal bedoeld is voor resin. Het is in die zin anders dat de resin primer een stuk beter hecht op resin (naar mijn mening). In principe zou je ook gewone primer kunnen gebruiken, maar ik heb in het verleden echt problemen gehad met slecht hechtende verf (zie mijn verslagen van anderhalf - twee jaar geleden maar eens). Het is een beetje vervelend wanneer je bij het er afhalen van de maskeertape een heel eerder gespoten deel er mee aftrekt, of dat de verf er zo van af druipt tijdens het spuiten :evil:. Het is dus wel belangrijk dat je over de resin primer ook nog gewone primer spuit, aangezien niet alle types verf goed hechten op resin primer.

Sinds ik eerst resin primer met vervolgens gewone primer doe heb ik daar echt nooit meer problemen met slecht hechtende verf gehad (goed schoonmaken van het resin is uiteraard ook zeer belangrijk).

Groet,
Martijn

p.s. Een Tupolev fan zie ik op basis van je avatar? Zo ja, dan deel ik je mening. Tupolev heeft schitterende vliegtuigen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ziet er goed uit! Je hebt meer ervaring met de nieuwe KLM livery dan ik, maar ik zal ter aanvulling noemen dat ik bij voorkeur Xtra 302 heel dun aanbreng over een primer van Humbrol 89. Voor de oude pale blue KLM livery uit de jaren '70 (Xtra 302 met 20% wit aangelengd) gaf dat op mijn DC-8, 9, 10 en 747 projecten een prachtige gelijkende kleur.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt VJ! De volgende wordt (eindelijk eens een keer) de dc-9-30 van Authentic Airliners in uiteraard KLM kleuren, dus ik zal je kleuren advies in mijn achterhoofd houden :).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2017 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het is was heel erg warm de afgelopen tijd, maar dan droogt de verf en lijm natuurlijk wel lekker snel.

De bovenkant van de romp en de verticale stabilo zijn ok, dus die kunnen gemaskeerd worden.
photo 413818

De vleugels kunnen nu gelijmd worden. Aangezien de spleetjes vrij groot zijn moet ik deze wegwerken met plamuur. Voor het spuiten van de onderkant van de romp moeten de vleugels dus wel worden afgeplakt.
photo 413819

Plamuur er op....
photo 413821

...en het resultaat na het schuren.
photo 413825

Nogmaals de vleugels in de primer. Opvallend genoeg was het in één keer goed. Geen spleetje meer te zien. Dat betekend dat alles afgeplakt kan worden voor het spuiten van de onderkant van de romp.
photo 413827

De vleugels zijn afgeplakt. Ik gebruik simpele boterhammenzakjes om de vleugels te bedekken. Dat scheelt dure maskeertape.
photo 413828

De onderkant is gespoten! Voor het KLM grijs gebruik ik net als bij de MD-11 puur gloss wit met een flintertje zwart. De motoren heb ik meteen mee gespoten.
photo 413829

Tijdens het drogen de wielen verder afgemaakt.
photo 413822

En om ze weer lekker vies te maken maak ik weer gebruik van dit handige spulletje. Ik vind dit uiteindelijk een heel mooi effect geven.
photo 413823

photo 413826

De romp is droog, dus dan zijn de vleugels aan de beurt. Lastig afplakken met al die rondingen. Gelukkig bied de Tamiya Curves Tape uitkomst.
photo 413830

photo 413831

Ik gebruik Canadian Voodoo Grey voor de kleur van de vleugels en stabilo's.
photo 413832

En dan mag het cadeautje uitgepakt worden! Het begint al ergens op te lijken.
photo 413833

De motoren zijn zoals altijd weer een project op zich. De exhausts heb ik roestkleurig gemaakt met de weathering set van Tamiya. Het zilver aan de zijkant van de pylon is een zelfgemaakte decal.
photo 413834

Hij zijn op zijn pootjes! Tevens alvast de staart een weathering gegeven. Ook zijn de stabilo's gelijmd (met van te voren eerst het decal aangebracht)
photo 413835

De motoren zijn ook af en zijn aan de vleugels bevestigd.
photo 413837

Alvast een lichte pre-weathering bij de vleugels aangebracht en de leading edges geschilderd.
photo 413839

Het corogard is zoals gezegd een decal. Hij ziet er goed uit, maar is denk ik wel een beetje te donker.
photo 413838

En dan kan het decallen beginnen! De decals van Draw en Authentic Airliners zijn weer prima (die van Revell mogen er trouwens ook zijn).
photo 413840

En hier ben ik op dit moment.
photo 413841

We zijn er bijna! Nog 3 à 4 uur schat ik. Volgende keer waarschijnlijk al de eindfoto's.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 4:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Het corogard is zoals gezegd een decal. Hij ziet er goed uit, maar is denk ik wel een beetje te donker.

Het ziet er zeker goed uit. Waarom is het te donker denk je? http://www.airfranceklm.com/sites/defau ... k=dXl1DTj5 In mijn ogen via de foto is het smack on. Het zier er weer fraai uit allemaal. Laat je de panel lines op de vleugel nog verder uitkomen? Dat kan dit model wel hebben. Zit het KLM logo op de staart niet een fractie te hoog? Dat kan vertekening van de foto zijn natuurlijk. Het lijkt meer halverwege te zitten ipv rond de 'gulden snede'.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
malair schreef:
En om ze weer lekker vies te maken maak ik weer gebruik van dit handige spulletje. Ik vind dit uiteindelijk een heel mooi effect geven.
photo 413823


Onbekend goedje voor mij... Kun je er wellicht iets meer over vertellen ?

* Merk ?
* Komt het wellicht uit de artistieke wereld ?
* Is het op water-basis, of anders ?
* Zijn er meerdere kleuren van verkrijgbaar ?
* Waar te verkrijgen ?
* Prijs-indicatie ?

Ik hoor/lees het graag.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
malair schreef:
Het is was heel erg warm de afgelopen tijd, maar dan droogt de verf en lijm natuurlijk wel lekker snel.


Is dat zo eigenlijk? Droogt de lijm sneller dan?

Je gaat wel hard ondanks het weer, maar de kwaliteit lijdt er niet onder. Het ziet er erg mooi en verzorgd uit. Alleen vind ik het logo ook wat hoog op de staart zitten.

Succes met de laatste loodjes.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Waarom is het te donker denk je? http://www.airfranceklm.com/sites/defau ... k=dXl1DTj5 In mijn ogen via de foto is het smack on. Het zier er weer fraai uit allemaal. Laat je de panel lines op de vleugel nog verder uitkomen? Dat kan dit model wel hebben.
Tja, er zijn al vele discussies geweest over corogard. Het probleem is dat het corogard er op de grond vaak lichter uit ziet dan in de lucht. Daarom had ik hem liever iets lichter gezien, zoals bij de MD-11.

Ja, de panel lines zullen nog wat verder accentueert worden.

FokkerFan schreef:
Is dat zo eigenlijk? Droogt de lijm sneller dan?
Ik heb het idee van wel. Secondelijm in ieder geval zeker, want droogt vanwege het verdampen van vocht in de lijm.

Vintage Jet schreef:
Zit het KLM logo op de staart niet een fractie te hoog? Dat kan vertekening van de foto zijn natuurlijk. Het lijkt meer halverwege te zitten ipv rond de 'gulden snede'.
FokkerFan schreef:
Alleen vind ik het logo ook wat hoog op de staart zitten.
Jullie zijn scherp! Ik heb het drie keer nagemeten en het KLM logo zat inderdaad te hoog. Drie millimeter om precies te zijn. Gelukkig had ik alles nog niet gesealed, dus het is inmiddels gecorrigeerd.

Shujaa schreef:
Onbekend goedje voor mij... Kun je er wellicht iets meer over vertellen ?

* Merk ?
* Komt het wellicht uit de artistieke wereld ?
* Is het op water-basis, of anders ?
* Zijn er meerdere kleuren van verkrijgbaar ?
* Waar te verkrijgen ?
* Prijs-indicatie ?
Hoi Ruud.

Poeh, het is echt paar jaar geleden dat ik deze heb aangeschaft en het label is niet meer leesbaar, maar heb toch nog het één en ander kunnen achterhalen.
* Het merk is HGW Webgarten (artikel is HGW-BLACK: Black Weathering wash).
* Het is speciaal bedoeld voor modelbouw.
* Het is op waterbasis
* Zo ver ik weet alleen zwart
* Via hun site direct, of anders via de Aviation Megastore
* Rond de vier Euro.

Ik weet alleen niet of de versie met het doseertuitje nog bestaat. Ik vond dat nu net zo handig.

Vandaag ook weer even verder gegaan. het model is bijna af. Hopelijk volgende week de eindfoto's.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het heeft allemaal net iets langer geduurd dan gepland, maar goed, hij is af!

Enfin, de foto's:
photo 415889

photo 415885

photo 415886

photo 415887

photo 415888

photo 415890

photo 415891

photo 415892

photo 415893

photo 415894

photo 415895

Al met al een leuk model om te maken en eigenlijk weinig problemen mee gehad. Een "foutje" mijns inziens is echter wel de internet dome. Ik heb de dome van Bra.Z gebruikt, welke druppelvormig is. De KLM is in het echt rechthoekig. Ik had die even bij moeten schuren. Ach, hopelijk valt het niet al te veel op.

De volgende wordt zoals gezegd de DC-9-30 van Authentic Airliners in (hoe kan het ook anders) de kleuren van KLM!

Groetjes,
Martijn

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement