Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Weer eens een keer modern vliegtuig: de Airbus A330-300! Er zullen denk ik weinig mensen zijn die deze niet kennen, dus zo heel veel zal ik er niet over hoeven schrijven :P. Het toestel is tegelijk ontwikkeld met de A340, welke 4 motoren heeft en is in 1993 in productie genomen. De A330 is in feite een doorontwikkeling van de A300, maar is langer en moderner. De twee belangrijkste versies zijn de -200 en de -300 (KLM heeft beide in gebruik). Vanaf dit jaar moet de nieuwste variant van de A330 op de markt komen, de A330neo. In de -300 passen maximaal 436 passagiers.

Dit is ook weer eens een keer een toestel waar ik zelf in gevlogen heb (in 2011 van AMS naar JFK) met Delta Airlines. Het is een fijn vliegtuig om mee te vliegen, maar Delta kende helaas de betekenis van comfort niet. Onder de stoelen voor je zat een soort grote doos. Daardoor kon ik met mijn 1.90m mijn voeten amper kwijt. Zes uur lang is dan geen pretje!

Er was een tijd dat ik met een heleboel modellen tegelijk bezig was (een modelbouwers eigenschap me dunkt), maar sinds de MD-80 van Martinair heb ik de regel pas aan een nieuwe kit te beginnen als de oude af is. Echter, ik heb nog een aantal oude onafgemaakte modellen liggen van voor die tijd. De vorig jaar gemaakte 737 van KLM was daar één van. De A330 is er ook één van, welke al zeker 5 jaar onafgemaakt in de kast ligt. Daar gaat nu verandering in komen!

Dit gaat hem dus worden:
photo 410205

De kit is van Revell.
photo 410200

Ik ben me er bewust van dat de winglets iets te verticaal zijn en dat de neus niet helemaal correct is. Ik ga niet al te veel moeite doen dit te corrigeren aangezien ik de foute vorm wel mee vind vallen en ik vooral wil dat deze kit nu maar eens af komt. De raampjes zijn geloof ik ook niet helemaal correct, maar dat worden toch decals. De motoren ga ik wel aanpassen met twee sratch build exhausts, aangezien de exhaust van de motoren die KLM gebruikt langer is. Let aub niet op al die zwarte verf, ik ben met dit model begonnen toen ik nog niet alle "skills" bezat die ik nu hopelijk wel (een beetje) onder de knie heb.
photo 410203

De romp en de vleugels had ik al in elkaar gezet. De binnenkant van de romp was zwart geschilderd aangezien ik destijds de raampjes nog open liet. Overigens is de tooling van de romp hetzelfde als voor de A340, aangezien aan de onderkant een inkeping is gemaakt voor de middelste bogey van de A340! Dit is gelukkig gemakkelijk weg te werken.
photo 410202

De decals die bij de kit zitten zijn echt geweldig (volgens mijn zijn ze door Danny Corremans gemaakt. Klopt dat?). Wat een hoop details! Ik weet nog niet of ik die allemaal gaan aanbrengen :P
photo 410206

De KLM decals zijn van Draw. Ik heb Draw ook gebruikt bij mijn MD-11 model en was daar zeer over te spreken.
photo 410204

Het corogard is van 8aDecs.
photo 410207

De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliners
photo 410208

Goed, een hoop werk voor de boeg. Let's get started!

Het eerste wat ik ga doen is de raampjes opvullen. Om te veel plamuur te voorkomen plak ik het eerst af alvorens de plamuur aan te brengen (tip van LouisCharmant)
photo 410209

En inderdaad zorgt dit voor minder schuurwerk.
photo 410210

Hetzelfde gedaan bij de rest van de romp.
photo 410211

En dat is voor nu even de status. Ik hoef me in ieder geval de komende tijd niet te vervelen. Kan ik ook eens goed nadenken waar ik deze als hij af is ga neerzetten! Zo'n widebody neemt altijd een hoop ruimte in beslag...

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op vr 07 jul, 2017 17:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project weer. Zelf vind ik de -200 mooier in proportie, maar dat is natuurlijk wel meer werk (romp inkorten en een andere staart erop doen).
De decals in deze kit zijn het werk van Gaston Roca van Nazca Decals, net als in bijvoorbeeld de heruitgegeven 727 (Germania decals) en de Haribo 737's. Wel alleen het digitale ontwerp hoor, het drukwerk wordt bij Revell volgens mij altijd door Cartograf (Italie) gedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Haha, de skills worden beter en beter! Veel succes en ik weet zeker dat je er weer een prachtmodel van gaat maken. Je kunt echter wel raden hoe ik, als liever hebber van oude mechanische vliegtuigen (en als Boeing adapt) denk over moderne Airbussen... ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk om eindelijk deze kit in deze versie eens een keer gebouwd te zien worden op dit forum. Het verbaasde me al dat er niet iemand eerder al was geweest aangezien de kit en decal toch redelijk makkelijk te verkrijgen zijn.

Je verhaal klinkt heel herkenbaar, zelf heb ik de Aer Lingus versie in 2004 ooit eens gekocht en aan begonnen en nog steeds niet af :oops: Ik wist niet dat de motoren ook niet goed waren. De hot section is dus langer? Ik zal eens goed gaan zoeken op het www naar de verschillen dan. Wat mij verder nog opviel aan de kit is dat aan onderkant van de romp zo'n beetje ter hoogte van het staartvlak een klep zit. Geen flauw idee waar het voor is (extra APU uitlaat?), maar Revell heeft die ook niet zo netjes gemaakt. Misschien dat je hier nog iets mee kan doen, maar ik denk dat de meesten het niet eens opvalt.

Wel gedurfd dat je het neuswiel al in elkaar gezet hebt. Succes met dit project!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Je kunt echter wel raden hoe ik, als liever hebber van oude mechanische vliegtuigen (en als Boeing adapt) denk over moderne Airbussen... ;-)
Haha over smaak valt niet te twisten, maar ik deel je mening wel hoor! Vandaag de dag lijken alle vliegtuigen op elkaar. Ik bedoel, vergelijk de Bombardier C-series, Superjet 100 en Comac 919 maar eens met elkaar...

FokkerFan schreef:
Wel gedurfd dat je het neuswiel al in elkaar gezet hebt.
Klopt, ik zou dat liever ook niet doen, maar dat moest eerst volgens de handleiding en inderdaad is het heel lastig deze er nog in te krijgen als de romp eenmaal dicht zit.

Weer een kleine update. Ik ben er net achter gekomen dat 26 decals Resin GE motoren maakt. Deze heb ik dus snel gekocht, dan hoef ik zelf niet te pielen (meteen ook maar de decalsheet voor de KLM MD-11 delivery colours gekocht. Die kan ik dan mooi gebruken voor een toekomstige KLM DC-10)
photo 410750

Het resultaat na de eerste schuursessie. Het is weer een tijd geleden dat ik een widebody geschuurd heb. Ik krijg er gewoon een lamme hand van!
photo 410751

Meteen daarna maar even in de primer.
photo 410752

Ik was eigenlijk best al tevereden met het resultaat. Alleen de raampjes waren nog duidelijk zichtbaar. Tijd dus voor een tweede plamuur ronde. Hierbij gebruik ik automplamuur, want die kun je mooi glad schuren
photo 410753

Het resultaat na de tweede schuursessie...
photo 410755

...en voor de tweede keer in de primer. Het is al bijna zoals ik het wil hebben. Her en der nog wat kleine puntjes wegwerken en schuren.photo 410754

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 13:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Martijn , hoe verlijm je de Resin-motoren aan het plastic? Welke lijm gebruik je hiervoor?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Veleno,

Gewone secondelijm werkt meestal prima. Als dat niet werkt kun je ook twee-componenten lijm gebruiken, maar ik gebruik zelf liever "one for all" lijm van Pattex (https://www.gamma.nl/dam/191879/41) gebruiken. Deze heeft wel een droogtijd van 24 uur.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
malair schreef:
Hoi Veleno,

Gewone secondelijm werkt meestal prima. Als dat niet werkt kun je ook twee-componenten lijm gebruiken, maar ik gebruik zelf liever "one for all" lijm van Pattex (https://www.gamma.nl/dam/191879/41) gebruiken. Deze heeft wel een droogtijd van 24 uur.


Tast twee-componentenlijm de plastic niet aan van de Revell-kit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2017 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar ik denk het wel, daarom gebruik ik ook liever One for All van Pattex. Meestal werk secondelijm overigens wel goed hoor. Bij mijn Caravelle waren de motoren ook van Resin en dat ging prima met secondelijm.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2017 9:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Het was warm, maar wel een paar dagen vrij gehad dus dat betekend weer wat bouwtijd!

Als eerste de onderkant maar eens aangepakt. De fit was niet al te best. Kijk maar eens hoeveel plamuur er overal nog zit na het schuren!
photo 412237

Na de tweede ronde primer is er toch nog een gleufje zichtbaar op de bovenkant. Wederom dus plamuur nodig.
photo 412239

De onderkant en verticale stabilo zien er wel goed genoeg uit. Deze kunnen dus alvast afgeplakt worden.
photo 412238

photo 412240

De laatste ronde primer voor de romp. Deze keer ben ik tevreden met het resultaat
photo 412242

De vleugels zijn nu ook helemaal geschuurd. Ook hier was de fit niet al te best, dus er waren ook drie rondes nodig.
photo 412243

De bovenkant van de romp kan in ieder geval gespoten gaan worden! Ik ga daar net als bij de MD-11 Xtra Color X302 KLM light blue voor gebruiken.
photo 412244

En hier het resultaat! Het model begint al wat meer tot leven te komen.
photo 412245

De motoren zijn zoals altijd een project op zich. De resin motoren van 26 decals zijn binnen gekomen en aangezien ze dezelfde kleur krijgen (althans de cowling) als de onderkant van de romp, moeten die eerst gelijmd, geschuurd en geplamuurd worden voordat ik verder kan met spuiten.
photo 412246

Na het weghalen van het overtollige resin (gebruik makend van een Dremel) en het bij schuren kunnen ze gelijmd worden. De fit was niet al te best, de voorkant had bijvoorbeeld een grotere omtrek dan de achterkant en sloot daardoor niet goed aan.
photo 412247

Gelukkig hebben we plamuur en schuurmateriaal en na het krijgen van een lamme hand ben ik best te spreken over het resultaat.
photo 412248

photo 412251

Daarna kunnen ze in de resin primer. Op de tweede foto kun je trouwens mooi het verschil zien tussen de GE en PW motoren
photo 412252

photo 412253

Als laatste stap in de normale primer. Nu zijn ze klaar om gespoten te gaan worden!
photo 412254

Maar eerst nog de verticale stabilo spuiten.
photo 412249

photo 412250

En hier hebben we de status op het moment. Ik ben nog niet helemaal happy met het spuitwerk aan de onderkant van de verticale stabilo, dus dat ga ik nog strakker maken.
photo 412255

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement