Weer eens een keer modern vliegtuig: de Airbus A330-300! Er zullen denk ik weinig mensen zijn die deze niet kennen, dus zo heel veel zal ik er niet over hoeven schrijven
. Het toestel is tegelijk ontwikkeld met de A340, welke 4 motoren heeft en is in 1993 in productie genomen. De A330 is in feite een doorontwikkeling van de A300, maar is langer en moderner. De twee belangrijkste versies zijn de -200 en de -300 (KLM heeft beide in gebruik). Vanaf dit jaar moet de nieuwste variant van de A330 op de markt komen, de A330neo. In de -300 passen maximaal 436 passagiers.
Dit is ook weer eens een keer een toestel waar ik zelf in gevlogen heb (in 2011 van AMS naar JFK) met Delta Airlines. Het is een fijn vliegtuig om mee te vliegen, maar Delta kende helaas de betekenis van comfort niet. Onder de stoelen voor je zat een soort grote doos. Daardoor kon ik met mijn 1.90m mijn voeten amper kwijt. Zes uur lang is dan geen pretje!
Er was een tijd dat ik met een heleboel modellen tegelijk bezig was (een modelbouwers eigenschap me dunkt), maar sinds de MD-80 van Martinair heb ik de regel pas aan een nieuwe kit te beginnen als de oude af is. Echter, ik heb nog een aantal oude onafgemaakte modellen liggen van voor die tijd. De vorig jaar gemaakte 737 van KLM was daar één van. De A330 is er ook één van, welke al zeker 5 jaar onafgemaakt in de kast ligt. Daar gaat nu verandering in komen!
Dit gaat hem dus worden:
De kit is van Revell.
Ik ben me er bewust van dat de winglets iets te verticaal zijn en dat de neus niet helemaal correct is. Ik ga niet al te veel moeite doen dit te corrigeren aangezien ik de foute vorm wel mee vind vallen en ik vooral wil dat deze kit nu maar eens af komt. De raampjes zijn geloof ik ook niet helemaal correct, maar dat worden toch decals. De motoren ga ik wel aanpassen met twee sratch build exhausts, aangezien de exhaust van de motoren die KLM gebruikt langer is. Let aub niet op al die zwarte verf, ik ben met dit model begonnen toen ik nog niet alle "skills" bezat die ik nu hopelijk wel (een beetje) onder de knie heb.
De romp en de vleugels had ik al in elkaar gezet. De binnenkant van de romp was zwart geschilderd aangezien ik destijds de raampjes nog open liet. Overigens is de tooling van de romp hetzelfde als voor de A340, aangezien aan de onderkant een inkeping is gemaakt voor de middelste bogey van de A340! Dit is gelukkig gemakkelijk weg te werken.
De decals die bij de kit zitten zijn echt geweldig (volgens mijn zijn ze door Danny Corremans gemaakt. Klopt dat?). Wat een hoop details! Ik weet nog niet of ik die allemaal gaan aanbrengen
De KLM decals zijn van Draw. Ik heb Draw ook gebruikt bij mijn MD-11 model en was daar zeer over te spreken.
Het corogard is van 8aDecs.
De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliners
Goed, een hoop werk voor de boeg. Let's get started!
Het eerste wat ik ga doen is de raampjes opvullen. Om te veel plamuur te voorkomen plak ik het eerst af alvorens de plamuur aan te brengen (tip van LouisCharmant)
En inderdaad zorgt dit voor minder schuurwerk.
Hetzelfde gedaan bij de rest van de romp.
En dat is voor nu even de status. Ik hoef me in ieder geval de komende tijd niet te vervelen. Kan ik ook eens goed nadenken waar ik deze als hij af is ga neerzetten! Zo'n widebody neemt altijd een hoop ruimte in beslag...
Wordt vervolgd!