Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Salamander schreef:
Eigenlijk wil ik een reddingstoestel op drijvers bouwen. Gelukkig blijkt er een zustertoestel van het reddingstoestel uit de doos te bestaan dat op drijvers staat.

Ik denk dat je gewoon moet bouwen wat je leuk vind. Drijvers zijn cool, maar de 802 staat echter al sinds 1999 niet meer op drijvers. http://www.rcaf-arc.forces.gc.ca/assets ... ying-1.jpg Canadian Forces 440 "Vampire" Transport Squadron, based in Yellowknife NWT, is de enige operator van vier CC-138 Twin-Otters in de Canadese luchtmacht. Men besloot destijds dat er eenvoudigweg niet voldoende behoefte was aan een float-operatie, dus werd deze wegbezuinigd. Zoals bijna alle bush vliegtuigen is het ombouwen van gear naar float's (en vv) een kwestie van één uur werk in de hangaar (en daarna vele uren papierwerk).

succes met de details!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Vintage Jet schreef:
Salamander schreef:
Eigenlijk wil ik een reddingstoestel op drijvers bouwen. Gelukkig blijkt er een zustertoestel van het reddingstoestel uit de doos te bestaan dat op drijvers staat.

Ik denk dat je gewoon moet bouwen wat je leuk vind. Drijvers zijn cool, maar de 802 staat echter al sinds 1999 niet meer op drijvers. http://www.rcaf-arc.forces.gc.ca/assets ... ying-1.jpg Canadian Forces 440 "Vampire" Transport Squadron, based in Yellowknife NWT, is de enige operator van vier CC-138 Twin-Otters in de Canadese luchtmacht. Men besloot destijds dat er eenvoudigweg niet voldoende behoefte was aan een float-operatie, dus werd deze wegbezuinigd. Zoals bijna alle bush vliegtuigen is het ombouwen van gear naar float's (en vv) een kwestie van één uur werk in de hangaar (en daarna vele uren papierwerk).

succes met de details!
:brouw: VJ


Dat had ik al gezien, en dat is direct de reden dat ik voor de cockpit niet het geupgrade controlepaneel ga toevoegen, maar gewoon de decal uit de kit.

tsjopper bob schreef:
Lekker bezig, echter....

... in je onderschrift viel me je Mi-2 op. Hoe is het daarmee?

René


Staat stil (alledrie staan ze eigenlijk stil), ga ik hopelijk binnenkort mee verder (eerst een resin kit afwerken).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Al een tijdje hier niets aan gedaan...hoewel...ik heb een decal sheet ontworpen met veels te veel decals er op voor o.a. het interieur. Deze door mijn vader (robh) laten printen:

photo 412871

Het bovenste vel zijn decals met een witte achtergrond, de onderste zijn op een transparante achtergrond.

De decals zijn op basis van foto's ontworpen. Ik heb met Photoshop uit de diverse foto's alle benodigde bordjes, beschilderingen, etc. geknipt, in vorm gebracht (perspectief verwijderd), en opgeschoond (en in sommige gevallen opnieuw getekend). Deze heb ik vervolgens in een Adobe InDesign document geplaatst en met InDesign op de goede maat gebracht. Vervolgens heb ik InDesign een hoge kwaliteit print PDF laten produceren (nou ja, twee stuks: eentje voor de witte achtergrond en eentje voor de transparante achtergrond).
Achteraf er toch achter gekomen dat er wat dingen waren die ik op de witte decalsheet ben vergeten te plaatsen :oops: ...pech gehad.

Decals aangebracht op het wandje achter de cockpit (en afgelakt):

photo 412870

En het plafond van de cockpit (ook afgelakt):

photo 412872

En het instrumentenpaneel, het gashendel paneel, en de stuurkolom (eveneens afgelakt):

photo 412873

En ja, sommige gele decals had ik dus met een witte achtergrond moeten laten printen :( ...op de stuurkolom heb ik een deel van de stuurkolom wit geschilderd en daar de decal op geplakt. Daarna bijgewerkt met zwart.

Vervolgens heb ik de stuurkolom in de cockpit gelijmd:

photo 412874

En wat hendels nog met een beetje rood aangestipt:

photo 412875

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er echt gaaf uit Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
TheFlyingDutchman schreef:
Ziet er echt gaaf uit Thomas


Bedankt!

Vandaag nog het instrumentenpaneel in de cockpit gelijmd, met wat secondenlijm zodat het direct goed vast zat:

photo 412930
photo 412929

Vervolgens de eerste raampjes er in:

photo 412927

De zijramen van de cockpit pasten wel erg los in de gaten, en zitten helaas niet echt goed vast. Ook heb ik de gashendels vastgezet aan het dak.

Daarna de rest van de ramen gedaan:

photo 412931

Het ronde raam moet een bolvormig raam worden (6 mm doorsnee), en moet ik nog ergens opscharrelen. Ook een van de voorste ramen hoort zo'n bolvormig raam te zijn (4.5-5 mm doorsnee), maar dat kan ik later gewoon aan het standaard raam lijmen.

Dryfit van het cockpit-interieur:

photo 412928

Nu zie je er nog wat van, zodra de romp dicht zal zitten bijna niets meer...

Daarna maar verder gegaan met het cabine interieur. Boven elk van de nooduitgangen hoort een doos te zitten die de handgreep voor het openmaken van de deur afdekt:

photo 412932

Morgen worden deze twee dozen verder afgemaakt.

Boven de opening voor de achterdeuren heb ik een kleine strip bevestigd, aangezien de strips met spots daar niet doorlopen:

photo 412933

Morgen maar eens beginnen aan die strips (1 mm breed), wat nog een karwei wordt omdat de proporties van de kit niet geheel kloppen met de werkelijkheid...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Erg mooi en gedetailleerd die cockpit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2017 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Vintage Jet schreef:
Erg mooi en gedetailleerd die cockpit!

:brouw: VJ


En de passagierscabine moet ook zo!

Laatste beetje detail toegevoegd aan de wandjes. Als eerste de eerder genoemde dozen bij de nooddeuren afgemaakt, en een beginnetje gemaakt aan de strips met de spotjes:

photo 412969
photo 412971

Die strips heb ik uiteindelijk 1.5 mm breed gemaakt, 1 mm was te smal.

Vervolgens de spotjes toegevoegd door kleine stukjes rond profiel aan te brengen:

photo 412970

Hier is ook goed te zien dat beide wandjes verschillende inkepingen moeten hebben om rekening te houden met verschillen in de symmetrie van de rompdelen van de kit.

Dryfit van de wandjes, op de eerste foto is het plafond vastgezet met een stukje masking tape:

photo 412972
photo 412973

Een kleine strip toegevoegd boven de deuropening van de achterste deuren, aangezien op de foto's te zien is dat daar een strip hoort te zitten:

photo 412974

En de bovenzijde van de profielen met spotjes aangebracht:

photo 412975

Kan ik eindelijk beginnen met het schilderwerk van de passagierscabine:

photo 412976

Nu eerst de wandjes schilderen, op hun plek mikken, en daarna het plafond gaan afmaken en de rest van het interieur gaan scratchen (een aantal stoeltjes, een opklapbare bank in opgeklapte toestand, een stel veldbedden in opgeklapte toestand, en nog wat andere zooi).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er al goed uit Thomas. Ik kan het altijd erg waarderen wanneer er zo veel oog voor detail is. Dat is wat mij betreft hetgeen wat bouwdozen zoveel mooier maskt dan al die kant-en-klaar modellen. Is alleen de vorm van de cabine ramen aan de binnenkant niet wat te grof? Het zwart van de binnenkant van het rompdeel is toch behoorlijk zichtbaar.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2017 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
FokkerFan schreef:
Dat ziet er al goed uit Thomas. Ik kan het altijd erg waarderen wanneer er zo veel oog voor detail is. Dat is wat mij betreft hetgeen wat bouwdozen zoveel mooier maskt dan al die kant-en-klaar modellen. Is alleen de vorm van de cabine ramen aan de binnenkant niet wat te grof? Het zwart van de binnenkant van het rompdeel is toch behoorlijk zichtbaar.


Bij het uitvijlen/-snijden van de ramen ben ik op sommige plekken inderdaad wat te enthousiast geweest :oops: . In principe moet de rand van de ramen ook niet zwart zijn, dus waarschijnlijk ga ik dat nog wat bijwerken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement