Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Enige tijd geleden heb ik het plan opgevat een drietal toestellen te bouwen die bij bosbranden en reddingsoperaties worden ingezet. In elk geval een Canadair, en nog twee toestellen die in principe gelijktijdig zouden kunnen worden ingezet. Voor de Canadair heb ik de Revell CL-415 kit aangeschaft, welke meerdere decal opties biedt (Canadees, Frans, Spaans als ik mij goed herinner). Voor de andere twee kits heb ik eerst onderzocht wat er zoal beschikbaar was, en uiteindelijk een Revell Twin Otter en Italeri EH-101 Cormorant aangeschaft. Beide kunnen in een Canadese livery worden gebouwd (ofwel "gelijktijdig worden ingezet").

In dit topic ga ik de bouw van de Twin Otter beschrijven. Het betreft de kit van Revell, wat een heruitgave van een oudere doos is (jaren 70?). Ik zal hier later foto's van plaatsen. De kit kan in diverse uitvoeringen worden gebouwd: op wielen, ski's of drijvers, met lange of korte neus, en er worden twee decal opties geleverd: eentje voor een pasagiersuitvoering op drijvers, en eentje voor een reddingstoestel van het Canadese leger met wielen en optionele ski's. Ik kies (natuurlijk) voor de laatste (maar niet helemaal).
Wat betreft de keuze van het forum: Ik heb besloten om dit topic in het Civiele forum te plaatsen, omdat het reddingstoestellen betreft. Ik hoop dat de Mods hier geen probleem mee hebben.

Terug naar het toestel. Eigenlijk wil ik een reddingstoestel op drijvers bouwen. Gelukkig blijkt er een zustertoestel van het reddingstoestel uit de doos te bestaan dat op drijvers staat (de 802 getoond op deze pagina, kit toestel is 806). Voordeel daarvan is dus ook dat ik de meeste decals kan hergebruiken.

De kit zal redelijk wat modificaties nodig hebben voor een redelijk resultaat, o.a. zal ik een interieur moeten toevoegen in de pasagiersruimte.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Wat foto's van diverse drijverversies:

photo 410057
photo 410060
photo 410058
photo 410063

Reddingsversie met wielen:
photo 410065
photo 410062

En de 802:
photo 410067
photo 410064
photo 410061
photo 410059

De kit mist in elk geval de laddertjes die aan de drijvers vast zitten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, de kit dus:

photo 410088

Het gebruikelijke doosje van Revell, dat bevat:

Handleiding en decals:

photo 410086
photo 410087

Doorzichtige sprue die ook goed doorzichtig is:

photo 410085

...en drie sprues van het gebruikelijke Revell grijs (dat zo moeilijk te fotograferen is), met toch wel wat flash, deukjes, en ander ongein:

photo 410084
photo 410083
photo 410090

Veel paneellijnen zijn opliggend. Maar even kijken of ik dat zal herscriben of niet.

Ik heb de grootste delen losgesneden en een dryfit gedaan, eerst van de romp alleen:

photo 410089
photo 410091

Zichtbaar is, dat er toch redelijk veel van het cabineinterieur te zien is, te veel om het leeg te laten. Probleem is dat ik nog niet veel foto's van het interieur van het echte vliegtuig heb gevonden (maar ik moet nog wat meer zoeken).

Dryfit met wat meer delen:

photo 410092
photo 410093
photo 410094
photo 410095

De passing is best goed te noemen, maar veel details kloppen niet echt en zowel de vleugels als de horizontale staartvlakken zitten erg los. Een van de delen van het stabilo heeft flinke sinkmarks. Een van de deurtjes links achter op de romp mist een raampje. Ook hinderlijk is dat een paneel dat volgens alle foto's vlak in de romp ligt door Revell verhoogd is aangebracht. De kit mist ook veel vinnen en sprieten die boven op de romp moeten.

De drijvers:
photo 410097

Flinke kieren aan de bovenzijde.

De drijvers onder de romp gelegd, om een idee te geven van waar ze moeten komen:

photo 410096

Eerst maar wat meer referentiemateriaal verzamelen, en dan zie ik wel verder.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Op zich een leuke kist, maar ik knap een beetje af op de veel te dikke raamstijlen bij de deur.
Als je dat vergelijkt met een foto van de de kist zelf dan zie je dat er niet veel van klopt.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
SNAFU schreef:
Op zich een leuke kist, maar ik knap een beetje af op de veel te dikke raamstijlen bij de deur.
Als je dat vergelijkt met een foto van de de kist zelf dan zie je dat er niet veel van klopt.

Gerhard


Er klopt wel meer niet. Zo ben ik er inmiddels achter dat tenminste een van de raampjes een observatie-raampje moet zijn met zo'n bol raam en dus ronde raamstijl (dankzij deze fantastische site van de Canadese luchtmacht, klik op "More photos" voor 10 pagina's aan foto's). Maar ja, dat soort dingen heb je nu eenmaal met dit soort kits die (zeer) oude mallen gebruiken. Dus het is foto's verzamelen en kijken wat ik kan verbeteren.

Hier een site met de enige foto van het interieur van de CC-138 (Canadese luchtmacht versie van de DHC-6) die ik tot nu toe heb kunnen vinden.

En een fimpje:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Leuke kit hoor ik ben benieuwd..
Overigens deze kit is niet oorspronkelijk van Revell maar hij komt uit de Matchbox stal en is al behoorlijk op leeftijd.
Bij Matchbox zat ook nooit teveel aan antennes bij maar ze maakten altijd leuke basiskitjes.
Maar deze Twin Otter heeft al een aardige variatie door de ski's , drijvers, wielen en de verschillende neuzen, je kan er een leuke kist van maken.

Succes en veel pleziers ermee, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 7:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Een vroeg bericht om de dag te beginnen :P

Begonnen met wat werk aan de romp:

photo 410173

Deurnaden gescribed zodat ze beter zichtbaar zijn, en het raam voor de observatiekoepel uitgeboord met een 6 mm boor. Ik ben van plan in elk geval de achterste deuren open te zetten, maar voordat ik ze uit de romp los maak, moet ik nog een raam toevoegen. Aan de binnenzijde heb ik de romp daar waar geen interieur komt zwart geschilderd.

Wat foto's van het interieur op de echte (of eerder, foto's waarop stukjes interieur te zien zijn...):

photo 410134
photo 410137
photo 410138
photo 410140
photo 410142
photo 410143
photo 410144
photo 410147
photo 410148
photo 410160

Van de binnenzijde van de achterste deuren heb ik genoeg referentiemateriaal, van de rest niet echt, maar ik zal het ermee moeten doen. Van dit deel van het interieur levert Revell eigenlijk alleen de voor- en achterwand (en de voorwand is fout).

Cockpit:
photo 410162
photo 410161
photo 410146
photo 410149

Van de cockpit mis ik helaas een aanzicht van voor naar achteren, waardoor ik niet weet hoe de stoelen er exact uit zien. Dit is vervelend omdat ze in elk geval een leuning hebben die afwezig is uit de kit, en ik dus niet weet hoe deze leuning is bevestigd.

Het interieur is eigenlijk verbazend luxe voor een van oorsprong militair toestel, met diverse mooi afgelakte houten delen en een kleurenschema dat wat Russisch aan doet kwa kleuren.

Een blik op de kitdelen voor de cockpit:

photo 410171

Weinig detail, een deel van het detail fout, en de vloer zit in de standaard kit iets van 2 mm te laag in de romp, waardoor het instrumentenpaneel en de stuurkolom 2 mm te lang zijn. Vergelijk dit:

photo 410169

Met dit:

photo 410161

Op de foto komt het instrumentenpaneel veel dichter bij de verticale blokken waar de voetensturen aan vast zitten. Ook is te zien dat de kit een erg eenvoudig instrumentenpaneel heeft in vergelijking met de realiteit. Revell levert gelukkig een beter gedetailleerde decal mee.

Modificatie #1:

photo 410170

Instrumentenpaneel ingesneden zodat de ingekorte centrale kolom wat kan worden uitgebogen. Bobbels die de voetensturen moeten voorstellen weggesneden. Het verlaagde deel van de cockpit klopt niet helemaal; er moet een soort trapje komen.

Vervolgens de deur in de tussenwand tussen cockpit en passagiersruimte uitgesneden, en de tussenwand gemodificeerd zodat ik de deur op de goede hoogte kan gaan plaatsen:

photo 410174
photo 410172

Volgens de foto van de passagiersruimte waar deze wand goed op te zien is, zit de deur op het kit deel veel te laag.

Uit de foto's haal ik ook dat de achterwand van de passagiersruimte bij de kit te ver naar voren zit; deze zit direct naast de achterste deur, maar moet een tikje verder naar achteren. Ook lijkt er in deze wand een deur te zitten voor directe toegang tot het vrachtruim. Het eerste raam na de cockpit links is een observatiekoepel met een bolvormig raam dat in het standaard kozijn past.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hé wat een leuk onderwerp! Ja oude kits zijn altijd een hele uitdaging om het accuraat te maken. Wat zijn betreft zijn we vandaag de dag best wel verwend. Gelukkig genoeg referentie material beschikbaar (dat was pré internet ook wel anders).

Ikzelf ga deze ook een keer maken, maar dan in 1:144 en in de kleuren van Schreiner Airways (alleen moet ik die decals nog maken).

Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een aparte, maar leuke kist hoor. Ook een flink grote volgens mij.

Canadezen zijn wel leuk qua felle kleur, kom maar op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2017 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Een aparte, maar leuke kist hoor. Ook een flink grote volgens mij.


Hij is inderdaad groter dan je zou denken, 20 cm lang en 26 cm spanwijdte op 1/72.

Citaat:
Canadezen zijn wel leuk qua felle kleur, kom maar op.

René


Ik maak me nog wel wat zorgen over hoe ik het geel (rotkleur om te schilderen) voor elkaar ga krijgen.

Raampje in de achterste deur zonder raam uitgeboord/-gesneden:

photo 410232

Moet nog wat nabewerking krijgen.

Verder gegaan met het scriben van de achterdeuren totdat ik ze er uit kon halen (er rest nog wat opschoon werk):

photo 410229

Helaas ben ik twee keer met de scriber uitgeschoten op de romp, dus dat zal ik moeten herstellen.

Omdat de bevestiging van de vluegels nogal te wensen overlaat, en de tabs waarmee ze in de romp schuiven exact op plafondhoogte zitten, heb ik gaten boven plafondhoogte in de romp en vleugels geboord:

photo 410230

Hier komen later twee messing stangen van 2 mm diameter te zitten. De tabs op de vluegel heb ik zo ver mogelijk ingekort:

photo 410234

Daarna op de romp aangegeven waar er zoal gevuld moet gaan worden en wat er weggeschuurd moet worden:

photo 410231

Na enig schuurwerk heb ik besloten eerst de passagierscabine van een vloer te voorzien. Stuk 1 mm styreen sheet van 79.5 mm bij 21 mm uitgesneden, en dat verder op maat gemaakt totdat het paste:

photo 410233
photo 410236

Vervolgens langs de vloer een lijn gezet op het (inmiddels ook op maat gemaakte zodat het verder naar achteren kan) achterwandje, zodat ik weet tot hoe hoog de vloer komt. Plaatje van de achterwand en de vloerplaat:

photo 410235

Op de achterwand heb ik vervolgens aan de hand van de foto's (wel, één foto) bepaald waar de deur naar het vrachtruim moest komen en dat afgetekend:

photo 410237

Vervolgend voorzichtig met de scriber de randjes van de deur gedaan, stukje masking tape erop, en deur uitsnijden uit de masking tape zodat ik de deur kan gaan schilderen:

photo 410238

Het uitgesneden deel heb ik bewaard zodat ik straks de deur kan afplakken voor het schilderen van de achterwand, maar eerst moet ik de correcte kleur lichtblauw voor de achterwand en andere delen van het interieur bepalen. De deur en later ook de stoelen worden midnight blue. De lichtblauwe kleur varieert in mijn ogen van medium blue naar lichtblauw naar bijna aquamarijn afhankelijk van de foto. Ik heb sterk het vermoeden dat het die ene kleur blauw is die je wel vaker ziet op toestellen opererend in het arctisch gebied...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement