Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Het antwoord van Greg...hij denkt dat ik het model niet ontvet heb maar anders hecht mijn verf toch niet?
IK ben eigenlijk niets verder met deze mail... ik ga eens proberen met andere decals die ik heb liggen en ik toch niet meer gebruik. Als ook deze niet hechten zoals het hoort dan ligt het probleem daadwerkelijk bij de romp.

Kenny,
We are sorry to hear about the problem with getting the nose stripes on your Trump 757. I have a new decal printed, and it is being mailed to you today.

I have given much thought as to what is happening, and while not pointing fingers here is what I am thinking.

Our decals are printed on large sheets of decal paper we buy from Microscale. The sheets are 20 x 24", and are manufactured by Microscale. We then print on this Microscale paper. Defects happen, but there is no way that multiple sets of decals have the same result where part of the decal works and part of it does not.

This leads us to your model. I fully believe you did everything right when building your resin model, but you built a resin model and not a plastic model. We work with a resin model manufacturer, and they follow specific steps when finishing their models. While some of these steps can be skipped, eventually you will have a problem as I think you have run into.

Since the decal works on the tail of your model and not on the nose, the issue seems to be with the fuselage. What I think has happened is the resin for the fuselage of your model was not completely mixed and has not fully cured. Resin has to be mixed, and if it is not mixed in the correct ratio it will not fully cure. The uncured resin can "off-gas" for weeks, months or years. The way around this is to use a lacquer primer after cleaning the resin model prior to painting. Lacquer-based paint then needs to be used, or a lacquer-based clear coat. I am thinking you may have not cleaned the resin prior to paining?? Since you are using a water-based clear coat, this will not overcome the resin residue or gas.

I may be wrong, but I think NO decal will ever stick to the nose of your model. The tail piece and the fuselage were cast at different times, and likely from different resins. Your model is NOT defective, rather special steps are needed to finish resin model kits. You likely skipped these steps on other resin models, and everything worked fine, but as I said eventually this will bite you if you skip the steps. As I said I work with a manufacturer of resin display models, so I am explaining the steps they use to manufacturer hundreds of models.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Toch prijzenswaardig dat hij de moeite neemt om zo'n uitgebreide mail te typen. Over of het klopt wat hij zegt durf ik niks te zeggen. Wel kan ik je de tip geven om flink heet water te gebruiken, misschien dat dat helpt om de decal goed te laten hechten. Als niks werkt denk ik dat vast wel iemand een paar eindjes zwarte streep decals voor je heeft om de defecte stukjes te repareren.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Tja, ik kan me er iets bij voorstellen wat Greg omschrijft. Is het geen idee om alsnog een laag blanke enamal lak eroverheen te spuiten? Kijken of zijn tip helpt. In ieder geval komt er nu toch weer een nieuwe decal jou kant dus dat vind ik erg netjes.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Veleno schreef:
VJ,
het product van DaCo dat jij gebruikt voor de decals, is dit zoals Micro Set / Sol? Of is dit voor de hechting te verbeteren alvorens Sol aan te brengen?
Ik zag dat je gereageerd had op mijn probleem ivm de decals van Trump en zit momenteel met mijn handen in mijn haar.
Zelfs Greg van Draw Decals weet niet waar het probleem zit maar intussentijd heb ik mijn derde setje wel verknoeid...

Laat ik beginnen dat ik je inspanningen vol belangstelling volg. Ben heel benieuwd of je boven water krijgt wat nu het probleem is. Ik heb zelf geen ervaring met resin, dus ik volg voorlopig ook de uitleg van Greg. Ik geloof direct dat je goed hebt gewassen voor het spuiten, dus dan blijft een productiefout in het resin over.

Over DACO: het vervangt Set en Sol en is een decal hechting en verzachter in één. Bij het zilveren deel van het Caravelle cockpitraam heb ik 'strong' toegepast op een vrij dunne decal. Je zag het rimpelen en krimpen en ik schrok er van. Na een uur of zes drogen was het echter helemaal strak en glad opgedroogd en zat het stevig vast.
Ook heb ik de oude decals van het originele model gebruikt. Bijvoorbeeld de "do not walk" lijnen op de vleugel. Die hebben dus 8 jaar op het model gezeten en ongeveer een jaar op een velletje A4 nadat ik het had losgeweekt met Set. Toen ze uiteindelijk terug op de Caravelle kwamen zat er werkelijk helemaal niets meer aan dat zou kunnen lijmen. Ook dit heb ik behandeld met Daco strong en na de droogtijd zaten zelfs deze tweedehands decals muurvast. Je zou het kunnen proberen, wie weet. En een potje Daco komt altijd van pas bij latere projecten.

Succes en geef niet op!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik heb ook niets dan lof over de hulp die ik krijg van Greg. De decals zijn ook supermooi maar wat ik me afvraag...Indien er toch iets zou zijn aan de romp , hoe kan dan ook de lak erop blijven?
Het is voor mij ook een onbekend probleem maar ik sta ook te popelen om Greg de oplossing te geven.
De volgorde die ik gebruikt heb qua lakken : eerst de Mr Surfacer resin primer, daarna 2laagjes Tamiya Primer, vervolgens het High Gloss black en het Pure White van Tamiya. Daarna de blinkende vernis van Tamiya en na het eerste sukkelen op aanraden van Greg nog eens blanke lak aangebracht.
Op deze moment zijn er dus 3 lagen blinkende vernis op het model.

Welke stappen zouden jullie nu ondernemen?


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Veleno schreef:
Welke stappen zouden jullie nu ondernemen?

Tja, ik zou ook niets anders weten dan een ander type decal gebruiken. Als het daar ook mee gebeurt ligt het aan je model. Gebeurt het niet, ben je klaar.

https://tl-modellbau.de/Streifen-schmal

just my two cents...
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Net een poging gedaan met de gouden Trump-letters die op de romp komen. Hiermee geen enkel probleem, kleeft mooi aan de romp en met een laagje Sol erover gaat hij prachtig op in de lak :shock:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Topic mag dicht, model ligt in de vuilbak!


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vis hem daar dan maar rap uit en leg hem uit het zicht in een kast..


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Waarom nou de titel veranderd en moet de topic dicht? Hier kunnen anderen toch ook iets van leren?

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement