Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als ik de handleiding bekijk, zie ik voornamelijk een kruisverband aan de voorzijde van de vleugel en een kruisverband aan de achterzijde. Vanaf het middelpunt van de buitenste kruizen een draad horizontaal en nog wat ander draadspul. Ik moet ook ergens Uschi-draad hebben, misschien iets om mee te experimenteren. Heb meer ervaring met visdraad.

Zaterdag was wel de dag dat Helge en ik hadden afgesproken om te beginnen (geen 1 april grap), maar vanwege een wandeltocht van 40 km en bardienst in het MFC bij een (klein)rock-festival, kon ik niet beginnen, dus ben ik vanmorgen begonnen.

Oud kitje hoor, zo'n rebox...
photo 406272

Helge had het over de sinkmarks. Hier een detailfoto van een stukje van de hoofdvleugel. Daar zit inderdaad genoeg werk in. Ik heb eerst de scherpe randjes weggeschraapt met een mesje en ga ze binnenkort vullen met plamuur. Dit is een precies werkje, aangezien er allemaal detail op de vleugel is meegegoten: ribben, naainaden. bevestigingspunten voor de struts etc.
photo 406273

Daarnaast heeft het overige plastic prachtig meegegoten (of meegespoten) extra plastic (alle aangegoten rondjes) wat volgens mij allemaal verwijderd mag / kan worden.
photo 406275

photo 406274

In de doos zit ook nog een velletje met tips en aanwijzingen om je model iets realistischer te maken (in mijn doos in ieder geval wel). Die zal ik ook proberen om zoveel mogelijk aan te houden.

Wat mij verder opviel, de hoofdvleugels en de kleine vleugels aan de voorzijde, hebben mooie scherpe vleugelranden. De beide verticale delen van het richtingsroer zijn van zo'n 2 mm dik plastic en hebben haakse randen. Gelukkig is er zo'n 3 mm ruimte tot de eerste 'naainaad', dus met de vijl het randje wat scherper gemaakt, zodat het in ieder geval het een beetje earodynamisch lijkt. Door het houten framewerk loopt het natuurlijk niet precies uit op nul, maar het oogt wat beter. Links het bewerkte onderdeel, rechts nog onbewerkt.
photo 406276

Paulus de Boskabouwer schreef:
Overigens heb ik de struts van de kit vervangen door plastic exemplaren van Aeroclub maar die vind je vrijwel nergens meer. Ik vond de struts uit de kit te vierkant van doorsnede en bovendien heb je er veel meer nabewerking aan om ze strak te krijgen. Volgens mij had Monogram wel een voorziening getroffen om een spandraadje door het uiteinde van de strut te trekken.

Ik neem aan dat de stuts van Aeroclub dus gestroomlijnd waren? Ik was sowieso niet van plan om hier aftermarket voor aan te schaffen. Maar even zien of het zin heeft om ze qua vorm aan te passen. Belangrijk is dat het model stevigheid blijft.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,
Goede Start Rene, ik had maar 25km wandelen vandaag , 40km :brouw: , train je voor de Kennedymars?

bij mij waren de sinkholes niet echt diep , dus met heel erg voorzichtig schuren waren de meeste te verwijderen ( plus nat schuren, duurde ca 3,5 uur).
Maar ik heb al de eerste onderdelen even in elkaar gezet ( nog niet gemonteerde, ik wil ook he bijgelegde How-to volgen.
Maar de onderdelen lijken goed in elkaar te passen.
Ik denk dat ik nu eerst alle vleugel toestanden glad maak en dan deze ga werven.

Maar hier een impressie van de dryfit:
Afbeelding

Afbeelding

Maar van een kit van bijna 50 jaar oud....best leuk en ook wat old school uitdagend . De nieuwe kits vallen alle bijna in elkaar...


Gr
Helge
( Even een goed kleur voor doek zoeken)

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tbs schreef:
... ik had maar 25km wandelen vandaag , 40km :brouw: , train je voor de Kennedymars?


Nee, niet de Kennedymars (al wil ik die ooit nog wel eens proberen). Ik ben in training voor de Elf-steden wandeltocht, 210 km in 5 achtereenvolgende dagen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 apr, 2017 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hi,

omdat ik de figuren ook nog wil verven ( en Rene niet) ga ik wat sneller proberen te bouwen.
Ik wilde eerst de vleugels apart verven. maar doe dit voor de achterkant niet. Is denk ik better zo ivm plakken .
Dus start en "neus" zijnn klaar , nu nog alles wassen en dan beginnen met verven. De andere onderdelen maak ik los en zet ook meteen in de grondverf.
De neus :-)
Afbeelding

De staart:
Afbeelding

Het past alles goed. Alleen veel om schoon te maken, maar heerlijk old school bouwen :-)

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 apr, 2017 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ga inderdaad niet de mannetjes bouwen. Ik heb het idee om van de hoofden een soort van bustes te maken en deze te verwerken op een informatieblad voor bij de kist in museumopstelling.

Bij een zoektocht naar detailfoto's zag ik het volgende: Er lijkt ook kruisdraden te lopen tussen de voorste en achterste stijlen. Als dit bevestigd wordt door meerdere bouwers, dan hebben we dus meer rigging voor de boeg dan alleen een kruisverband aan de voorzijde en aan de achterzijde.
photo 406629

Wat me verder opvalt aan de kit:
photo 406273
Op de plaats waar de struts moeten komen, zitten een soort van rechthoekige blokjes. Op bovenstaande foto van de echte (replica??) zitten die er uiteraard niet. ik overweeg om ze dan ook te verwijderen.

De vorm van de struts lijken rechthoekig met afgeronde hoeken. Beter te zien op onderstaande foto's.
photo 406630

photo 406631

Op basis van die laatste foto's schat ik de metaaldraden zo'n 3 mm dik. Bij 1:39 komt dat neer op zo'n 0,08 mm. Mijn doel is niet om een exacte kopie van de echte Wright Flyer te bouwen, wel probeer ik om deze na te bouwen. Voor de draden ga ik toch voor visdraad. Bij 1:72 gebruik ik graag 0,08 mm, hier vind ik 0,18 mm wel op z'n plaats. Later maar eens zien hoe dat staat bij het model.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 apr, 2017 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Rene,

Jou photos zijn van de 1905 versie , eentje die meer voor productie was. De 1903 ( De eerste ) is meer van hout maar rigging blijft. Ik moet er nog over nadenken of ik meega in het weghalen van de blokjes, ik ben bang dat ik dan nog meer dingen aan ga passen. Maar het heeft wel wat. Ook om de vacht te maken om op te liggen. Ik ga even een paar dagen nadenken over de upgrades ....
Hier een 1903 versie https://airandspace.si.edu/collection-objects/1903-wright-flyer
Over het riggen = :shock: :shock:
Bouw ze :brouw:
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2017 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook ik maar begonnen om de vele 'uitdrukpunten' aan te pakken. Plamuur, schraap, schuur, plamuur etc. Op de foto zijn alle punten geplamuurd en voor de duidelijkheid even voorzien van een zwarte stip. Binnenkort de 2e laag plamuur afwerken en dan geloof ik het wel.
photo 407237

Ondertussen beetje studie gemaakt van het aandrijfwerk en de motor. Daar valt nog wel wat beters van te maken. Tip uit een boekje bij de kit is om de fietsketting iets te bewerken zodat het meer op schakels lijkt. Met een scherpe driehoekige vijl dit aangepakt. Links is bewerkt, rechts moet nog.
photo 407239

Nog meer aanpassingen: Materiaal tussen de spaken van de tandwielen verwijderd, steunstang welke halverwege liep verwijderd, ga ik maken uit styreen staaf. Ik wil ook nog beide aandrijfsystemen van elkaar loskoppelen. Zoals het nu is, komen ze op één punt bij elkaar, terwijl ze op hele kleine tandwielen naast elkaar zitten.
photo 407241

Ook ga ik de motor wat opleuken met styreen, wat PE-stripjes (zelf maken) en wat leidingwerk. Ook hier weer uitdrukpunten. Materiaal van het kleine aandrijfkettinkje verwijderd tussen de kettingen. Deze ketting wordt aangedreven door de zuigerstang en deze is gekoppeld aan het vliegwiel aan de andere kant van de motor, waaraan de kettingen zitten voor de beide props.
photo 407238

Op de vleugel (dry fit) ziet dat er dan zo uit.
photo 407240

De motor en aandrijving ga ik maken aan de hand van de 3D impressie en wat echte foto's.
photo 407245

photo 407244

photo 407243

photo 407246

photo 407247

photo 407248

photo 407249

photo 407242

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2017 7:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gister een klein boekje mogen ontvangen (besteld via boekwinkeltjes.nl), leuk stukje geschiedenis.

Afbeelding

Etten-Leur slaat op een laatste versie van de Wright Flyer welke daar heeft gevlogen in 1909.

Afbeelding
Citaat:
Een replica van de Wright Flyer staat op de rotonde bij industrieterrein Vosdonk in Etten-Leur. Ter ere van het eerste gemotoriseerd vliegtuig in Nederland dat is opgestegen in Etten-Leur op 27 juni 1909


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Voorzichtige progressie.

Aandrijving iets verder gedetailleerd. Het lange en het korte deel van elkaar gescheiden omdat ze niet in elkaars verlengde zitten, maar naast elkaar. Ketting ook aan de binnenzijde voorzien van inkepingen en aan de achterzijde met styreen een verdikking gemaakt zodat het meer lijkt alsof de ketting door buizen lopen.

photo 408188

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement