Als ik de handleiding bekijk, zie ik voornamelijk een kruisverband aan de voorzijde van de vleugel en een kruisverband aan de achterzijde. Vanaf het middelpunt van de buitenste kruizen een draad horizontaal en nog wat ander draadspul. Ik moet ook ergens Uschi-draad hebben, misschien iets om mee te experimenteren. Heb meer ervaring met visdraad.
Zaterdag was wel de dag dat Helge en ik hadden afgesproken om te beginnen (geen 1 april grap), maar vanwege een wandeltocht van 40 km en bardienst in het MFC bij een (klein)rock-festival, kon ik niet beginnen, dus ben ik vanmorgen begonnen.
Oud kitje hoor, zo'n rebox...
Helge had het over de sinkmarks. Hier een detailfoto van een stukje van de hoofdvleugel. Daar zit inderdaad genoeg werk in. Ik heb eerst de scherpe randjes weggeschraapt met een mesje en ga ze binnenkort vullen met plamuur. Dit is een precies werkje, aangezien er allemaal detail op de vleugel is meegegoten: ribben, naainaden. bevestigingspunten voor de struts etc.
Daarnaast heeft het overige plastic prachtig meegegoten (of meegespoten) extra plastic (alle aangegoten rondjes) wat volgens mij allemaal verwijderd mag / kan worden.
In de doos zit ook nog een velletje met tips en aanwijzingen om je model iets realistischer te maken (in mijn doos in ieder geval wel). Die zal ik ook proberen om zoveel mogelijk aan te houden.
Wat mij verder opviel, de hoofdvleugels en de kleine vleugels aan de voorzijde, hebben mooie scherpe vleugelranden. De beide verticale delen van het richtingsroer zijn van zo'n 2 mm dik plastic en hebben haakse randen. Gelukkig is er zo'n 3 mm ruimte tot de eerste 'naainaad', dus met de vijl het randje wat scherper gemaakt, zodat het in ieder geval het een beetje earodynamisch lijkt. Door het houten framewerk loopt het natuurlijk niet precies uit op nul, maar het oogt wat beter. Links het bewerkte onderdeel, rechts nog onbewerkt.
Paulus de Boskabouwer schreef:
Overigens heb ik de struts van de kit vervangen door plastic exemplaren van Aeroclub maar die vind je vrijwel nergens meer. Ik vond de struts uit de kit te vierkant van doorsnede en bovendien heb je er veel meer nabewerking aan om ze strak te krijgen. Volgens mij had Monogram wel een voorziening getroffen om een spandraadje door het uiteinde van de strut te trekken.
Ik neem aan dat de stuts van Aeroclub dus gestroomlijnd waren? Ik was sowieso niet van plan om hier aftermarket voor aan te schaffen. Maar even zien of het zin heeft om ze qua vorm aan te passen. Belangrijk is dat het model stevigheid blijft.
René