Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Emirates A380
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2015 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Ik ben al een tijdje bezig met de grote kist van Emirates, de A380. Dus ik dacht laat ik maar eens een bouwverslag beginnen maar ik heb geen idee hoe ik foto's moet toevoegen, kan iemand mij vertellen hoe dit moet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2015 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jazeker! Hier legt onze technische-forumzaken-Belg het allemaal uit :D
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 85&t=38716


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Bedankt!

Hier een aantal foto's hoe de motoren van de A380 in elkaar worden gezet
photo 346483
photo 346481
photo 346489
photo 346482

Hier mijn andere kisten die ik gebouwd heb, die zijn wel wat kleiner dus die Emirates is nu wel een uitdaging!
photo 346513
photo 346511
photo 346512
photo 346510
Iemand nog tips?, die zijn trouwens nog altijd welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wauw, dat zijn een paar erg strakke modellen!
Ik ben zelf wel fan van de airlinerkits van Revell, maar helaas bevatten ze allemaal wel wat foutjes die ik zelf altijd zo simpel mogelijk probeer te corrigeren. Ik weet niet in hoeverre je je daarin interesseert, een hoop mensen laten het namelijk gewoon voor wat het is, maar anders wil ik wel even een lijstje voor je uittypen van de A320 en 737's voor de volgende modellen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Die zien er zeker goed uit. Het enige wat ik jammer vind is de raamdecal. Zou je die niet gewoon afplakken bij de A380?

Succes met dit bakbeest in ieder geval!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 nov, 2015 14:16 pm
Berichten: 12
Hoi TheFlyingDutchman, als je zo'n lijstje kan uittypen zou ik dat heel fijn vinden.
Volgens mij zijn er ook behoorlijk wat fouten in de kit van de A380 want het stuk waarmee de motor wordt vastgekoppeld aan de vleugel is zo'n decal voor maar die ziet er heel anders uit dan in het echt dus dat is weer een extra stukje werk :wink:


Hoi FokkerFan, bij de a320 van Airberlin was het cockpitraampje doormidden gebroken dus dat was wel balen :( .
Bedankt voor de tip, ga bij deze grote vogel zeker afplakken. :brouw: Maar doen jullie het raamdecal er dan nog overheen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Jeroen,

Mooie modellen maak je! Fijn dat je die met ons wilt delen. Ik heb nog wel een vraag. Welke kleur gebruik jij voor de exhausts? Of is dat een gemengde kleur? Die kleur lijkt me namelijk erg goed gelukt!

JeroenB7879 schreef:
Bedankt voor de tip, ga bij deze grote vogel zeker afplakken. :brouw: Maar doen jullie het raamdecal er dan nog overheen?
Ik gebruik zelf eigenlijk altijd decals voor de ramen. Op de eerste plaats vind ik het lastig mooi te krijgen en vaak kloppen ze ook niet. Ik vul de ramen op en schuur ze dan vervolgens af. Daarna gewoon overheen spuiten en daarna de decals er op. Ik ben zelf erg fan van de "foto-realistische" ramen (maar smaken verschillen natuurlijk). Als ik die niet ergens kan kopen, maak ik ze zelf.

TheFlyingDutchman schreef:
maar anders wil ik wel even een lijstje voor je uittypen van de A320 en 737's voor de volgende modellen :brouw:
Dat lijstje wilt ik ook wel hebben :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
+1

Dat lijstje interesseert me ook wel :D 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
malair schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
maar anders wil ik wel even een lijstje voor je uittypen van de A320 en 737's voor de volgende modellen :brouw:
Dat lijstje wilt ik ook wel hebben :P


Veleno schreef:
+1

Dat lijstje interesseert me ook wel :D 8)


Succes Jelle :P

JeroenB7879 schreef:
Hoi FokkerFan, bij de a320 van Airberlin was het cockpitraampje doormidden gebroken dus dat was wel balen :( .
Bedankt voor de tip, ga bij deze grote vogel zeker afplakken. :brouw: Maar doen jullie het raamdecal er dan nog overheen?


Hoi Jeroen,

Zelf gebruik ik de raamdecals niet. Het is waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat. Zelf ben ik van de transparante ramen. Ik heb een F100 liggen waarvan de ramen afgeplakt moeten wordne. Ik zal wel een beschrijving ervan maken hoe ik dat doe. Misschien heb je er wat aan.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Emirates A380
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De A380-kit is ontwikkeld terwijl het eerste prototype nog in aanbouw was. De grote lijnen kloppen goed, maar veel kleine details kloppen niet. Uit m'n hoofd zijn de neuswielen te klein, ik heb bouwers gezien die ze vervangen door de wieltjes van de midden-gear van een A340 (die je toch over houdt als je de A330 hebt gebouwd, daar zitten ze ook bij), de landingslichten in de vleugelwortels zijn verkeerd maar op het decalvel wel goed (drie puntjes boven elkaar) en er was iets met de wielluiken. Ik ben niet echt een A380-expert verder, al vind ik het wel een heel tof vliegtuig in tegenstelling tot velen :D

Cockpitramen zijn altijd een lastig punt, iedereen heeft daar een eigen smaak over. Persoonlijk heb ik een hekel aan modellen waar een grijze decal over de neus is geplakt. Ten eerste ziet het er veel te vlak uit omdat er 0 diepte in zit, daarbij plakken mensen ze vaak nog verkeerd op ook waardoor het hele aanzicht verpest wordt. Zwarte raamdecals zien er naar mijn idee al een stuk beter uit en de fotorealistische decals die sinds kort hier en daar worden aangeboden (Authentic Airliners heeft hele mooie) vind ik eigenlijk net zo mooi als een mooi strak afgewerkt doorzichtig raampje.

Dan de onvolkomenheden van de Revell kits:

737-800:
-de motoren zijn totaal verkeerd van vorm: ze lopen te schuin omhoog vanaf de zijkant gezien, de inlaat is te sterk afgeplat van onderen en van binnenin ook niet mooi gevormd, de uitlaatkegel is vlak afgedicht terwijl deze hol moet zijn. Het is opzich aan te passen, maar het makkelijkst is een resin setje van Authentic Airliners. Kost helaas meer dan de kit maar dan ben je wel gelijk klaar, en het is erg mooi.

-horizontal stabilizer (de staartvleugels) zijn verkeerd om gegoten. In de kit zit de bolling bovenop, wat voor normale vleugels wel klopt, maar op de meeste vliegtuigen zijn ze juist bedoeld om de staart omlaag te trekken. Ik buig altijd de lipjes om en zet ze andersom vast, er ontstaat dan wel een kier die weggeplamuurd zal moeten worden. Ook zit het rijtje kleine ronde paneeltjes tegen de onderkant dan ineens op de bovenkant, die moeten ook weg. Ik heb nog geen manier gevonden om ze er weer netjes aan de goede kant in te graveren dus ik laat ze gewoon weg.

-de winglets zijn totaal verkeerd van vorm. Langs de voorkant afschuren zodat ze slanker worden is al een verbetering, maar dan zijn ze nog steeds te kort. Vervangen door resin exemplaartjes van bijv. BraZ is het beste. Als je de motorset van Authentic Airliners hebt gekocht heb je er ook winglets bij, maar ik vind zelf dat ook die wat te kort zijn.

-de cabineramen zitten een paar mm te laag. Wanneer je ze dichtplamuurt en vervangt door ondoorzichtige decals is dat zo opgelost, maar ik vind dat zelf niet mooi. Ik laat ze altijd gewoon doorzichtig en het stoort mij niet dat ze te laag zitten.

-de vrachtdeurtjes op de buik zijn in de hoogte te kort , dichtplamuren en opnieuw ingraveren. Sommige aftermarket decalvellen leveren ze mee als dun zwart vierkant lijntje, dat is makkelijker.

A320 series:
-de vleugels in alle kits (A319, A320, A321) zijn identiek, terwijl de vleugels van de A321 in het echt op wat punten afwijken. De vleugels in de kits zijn voor een A321 en moeten dus worden aangepast als je een A319 of A320 bouwt. Het gaat hier om het systeem van de flaps: bij 319 en 320 zijn het 'single slotted flaps', wat betekent dat de bewegende delen uit één paneel bestaan die naar achteren schuiven en omlaag klappen. Bij de A321 komt er uit de grote bewegende flappaneel nog een kleinere flap, 'double slotted'. Het is wat lastig uit te leggen, maar als je op Airliners.net eens wat foto's vergelijkt is het verschil wel te zien.
In de kit vertaalt dit verschil zich in een extra paneellijn op de flaps, die weggeplamuurd moet worden. Ook moeten de kleine geleidingsrails onderop de vleugels worden weggevijld, dit laatste is overigens in de bouwbeschrijving aangegeven!
Er bestaat ergens een begeleidend plaatje voor, die zal ik z.s.m. even opzoeken.

-De winglets zijn te klein. Er bestaan vervangende exemplaren van PE of resin, maar ik laat ze eerlijk gezegd altijd gewoon zitten. Tegenwoordig worden de A320 series ook wel afgeleverd met grote 737-style winglets (Airbus noemt ze sharklets). Deze zijn in resin te koop van BraZ en door Attach Before Flight (bedrijfje van Arjan (Arie91 op dit forum) en ondergetekende, die raad ik natuurlijk aan :lol: (mail ons op attachbeforeflight@gmail.com, een setje kost 3,50 euro excl. verzenden, we hebben ook 737 split scimitar winglets! [/sluikreclame off])

-Sommige mensen vinden de vorm van de motoren wat verkeerd. Misschien wil Ingmar (FokkerFan) hier wat meer over vertellen, ikzelf zie het namelijk niet echt.

-Het cockpitraam: de grootte en vorm van het transparante onderdeel is op zich goed, alleen zit er een opliggend frame op gegoten. Wanneer je deze raamstijltjes volgt met verven wordt je cockpitraam te klein. Op sommige decalvellen zitten deze te kleine raampjes, op andere klopt hij wel. Het mooiste (vind ik zelf) is het raam te monteren, helemaal vlak en dof te schuren met waterproof en daarna weer open te polijsten. Dit is wel een lastige rotklus en het lukt ook niet altijd, daarbij moet ik zeggen dat het raam bij de A319 een stuk beter lijkt te passen dan op de andere varianten.

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement