Ik was voor de scratchbuild tafel in Hoofddorp al begonnen met de voorbereidingen om de Koolhoven F.K.43 “Fokhoven” te bouwen, voor het geval dat een van de bouwers op dat event niet zou kunnen komen. De Fokhoven was een ontwerp van Koolhoven uit 1931, dat tot 1938 geproduceerd is en door Fokker in 1946 opnieuw in productie genomen.
De originele F.K.43 was van gemengde constructie met een houten vleugel ingedekt met triplex en een romp van gelaste staalbuis overtrokken met linnen. Het vliegtuig heeft naar tevredenheid dienst gedaan bij de KLM als les- en taxivliegtuig en een aantal privé vliegers heeft het als tourvliegtuig gebruikt. Dit is een maatschets van een van de KLM kisten (de enige die de oorlog overleefd heeft) uit een TH Delft rapport.
De laatste vooroorlogse versie van het type, de PH-CMD, was aanzienlijk verbeterd. Het had een vrijdragende vleugel, opnieuw ontworpen deuren en windscherm, een meer gestroomlijnde romponderkant, triplex cabinewanden, een nieuwe vleugelvorm en een meer efficiënt vleugelprofiel en landingskleppen. Een maatschets van die versie is te vinden in de verkoop brochure van Koolhoven uit 1940.
Het ene vliegtuig dat de oorlog overleefde ontsnapte op 15 mei 1940 naar Engeland en was gedurende de oorlog bij de RAF in dienst als verbindingsvliegtuig. Na de oorlog werd het teruggegeven aan de KLM en eindigde zijn leven bij de NLS in Rotterdam. Het is ook nog gebruikt door de TH Delft voor grenslaag onderzoek, wat de tekening verklaart.
In 1945 bestelde Frits Diepen acht gemoderniseerde exemplaren voor zijn luchttaxibedrijf Frits Diepen Vliegtuigen NV. Deze F.K.43s gebouwd door Fokker waren gebaseerd op de PH-CMD, waarvan de oorspronkelijke Koolhoven tekeningen in 1940 bij de Rijks Studiedienst voor de Luchtvaart lagen ter goedkeuring van het ontwerp en zo het Duitse bombardement van de Koolhoven fabriek op Waalhaven overleefd hadden. Het ontwerp werd verder verbeterd door de toevoeging van een gestroomlijnde romp rug tot aan het kielvlak, een gebogen windscherm uit een stuk en het toestel werd voorzien van een 165 pk Armstrong Siddeley Genet Major IA stermotor, die Fokker nog in voorraad had voor een tweede serie S.IX trainers, besteld in 1940 maar nooit afgeleverd. Overigens bestelde Frits Diepen ook nog drie S.IXs in 1945.
Een van de serie Diepen vliegtuigen, in de beschildering van Aero Holland, de opvolger van Frits Diepen Vliegtuigen NV, is een tijd lang tentoongesteld Louwmans Museum, maar staat nu in de opslag en is niet meer toegankelijk.
Ik heb de volgende referenties kunnen opsporen:
1. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 67-70, 142-143, ISBN 90 228 3890 0, 1981
2. H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, p. 30, 1988
3. T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 213-214, 223, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
4. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, 1940
5. TH Delft report VTH-45, 1951
6. TH Delft, Dictaat volgnummer 9, 1952
Geen van deze referenties geven de afmetingen van de F.K.43 Fokhoven. NVM tekening 50.00.016 uit 1997 geeft ze wel, maar zonder verdere referentie.
Spanwijdte 11.00 m
Lengte 8.40 m
Hoogte 2.77/3.21 m, opgemeten uit NVM tekening
Motor Armstrong Siddeley Genet Major IA, 165 pk
Bemanning/passagiers 1/3, als lesvliegtuig 2/2 met dubbele besturing
Een kopietje van de NVM tekeningen:
Ik heb de NVM tekeningen verkleind naar 1:72 en een kopie van de onderdelen geplakt op plastic van verschillende diktes, 4,5 mm voor de vleugel, 1,5 mm voor de staartvlakken en 0,5 mm voor het instrumentenpaneel en de vleugelprofielen. Die laatste ga ik als mal gebruiken om de vleugel in het juiste profiel te schuren.
In Hoofddorp was ik al begonnen de staartvlakken uit te snijden en in profiel te schuren.
Dat zag er aardig uit, tot ik deze foto’s van de Fokhoven in Loumans nog eens goed bekeek.
De ribben op het kielvlak en richtingsroer zijn duidelijk zichtbaar; daarvoor moet ik dus dezelfde constructiemethode gebruiken als bij de Fokker F.XX. Voor het horizontale staartvlakken kan ik wel werken met onderdelen uit een stuk.
Rob