De raampartijen zijn uitgesneden, en daarna kwam het volgende probleem: Hoe maak ik opliggende delen van het buizenframe. Het model is namelijk incorrect, de neus is gemodelleerd als plaatwerk, terwijl het gewoon linnen over buizenframe was (behalve de deur dan).
Op het richtingsroer heb ik een testje uitgeprobeerd met ingegraveerde lijnen en daarin 0,2 mm messing draad gelijmd met dunne secondelijm. Dat was geen succes, te grof en tamelijk "smerig". Op de neus zelf een tweede poging. Weer ingegraveerde lijnen, eerst met het Trumpeter tooltje, daarna twee keer met dat gemene driehoekige steekwapen, daarna 0,06 mm visdraad in de groef "gespannen" en vervolgens ingesmeerd met Ultra Thin Cement van Tamiya. Dan vloeien de randen naar binnen en sluiten het visdraad op. Na droging eindjes afsnijden, dat is lastig, want de nylon visdraad is toch best taai, maar met de levensgevaarlijke mesjes van Erwin Stam lukte het toch.
0,06 mm visdraad bleek te dun; met mijn vinger was het nauwelijks te voelen. Dus een tweede draadje gemaakt, zelfde recept maar nu met 0,15 mm visdraad. Bleef ook goed zitten, was lastiger te snijden, maar ook dat lukte. Op het gevoel ziet het er goed uit en is vergelijkbaar met de andere opliggende lijnen op de romp.
De onderste op de neus is de 0,15 mm, de bovenste de 0,06. Die was zwart gelakt, wat dus mooi oploste in de lijm. Wordt nog weggeschuurd en voorzien van de 0,15 mm versie.
Op de scan (het is geen foto) is ook de contour van de gouden afscheiding tussen het donker- en het lichtere blauw te zien, want die loopt volges de foto's veel verder naar voren door dan op het model weergegeven.
In detail:
Die ga ik nu natekenen in CorelDraw voor de decals.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.