De laatste touwtjes gespannen. De staart ziet er netjes uit, vind ik.
Daarna afgestoft en op een paar plekjes nog wat vuiltjes weggehaald, en het windscherm gewassen (daar zie je vingerafdrukken het beste
.
Dan de eindfoto's (bij niet al te best licht en een camera die de witbalans maar niet goed krijgt bij wisselende belichtingstoestanden).
Samenvattend: Een leuk project van een model dat je niet veel ziet, hoewel het origineel lange tijd de backbone is geweest van het Europese routenet van de KLM en ook nog in Hongarije, Zweden en Finland heeft rondgekeken. Anton wordt bedankt voor het ruilen van zijn model tegen een Rotterdamse Koolhoven. Het bouwen van de oorspronkelijke KLM versie van de F.VIII zou onmogelijk geweest zijn zonder de unieke documentatie van Willem Vredeling. En natuurlijk heeft Mika Jernfors van Arctic Decals puik geprinte ALPS exemplaren in wit en metallic geleverd.
De grootste uitdaging was het reconstrueren van de configuratie van de stijlen van de motorophanging. Op zich was die al complex, maar lastiger waren de vele verschillende versies die er kennelijk van bestaan hebben.
Voor mij was dit model de eerste oefening in hars gieten en in airbrushen. Dat is redelijk goed gelukt, al voel ik me nog steeds meer op mijn gemak met de kwast. Soms blijft dat de beste oplossing, zeker voor kleine delen. Waar ik niet helemaal tevreden over ben zijn de uitlaten voor op de motoren. Die hebben niet de correcte vorm van pijpjes recht op elkaar met een korte bocht er tussen. Misschien dat ik dat in een later leven nog eens ga corrigeren. Moet kunnen met beperkte schade. En dan meteen een master maken om af te gieten.
Het was geen korte exercitie, de doorlooptijd is 212 dagen geweest (langer dan de formatie, geloof ik, maar korter dan de doorlooptijd van de Zilvermeeuw). Zuivere werktijd was een kleine honderd dagen minder, omdat ik daarnaast ook nog met de Fokhoven en de G.I bezig ben geweest.
Ik hoop dat Erwin van de LHS er in slaagt om een project op te starten om een model van de Fokker F.VIII uit te brengen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.