Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2017 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Grappig is dat he, als je met je neus bovenop die letters zit valt op dat je heel veel boogjes en steeltjes zo uit andere letters over kunt nemen. Als je nog hulp nodig hebt roep je maar. Ik zit nu ook in een dergelijk karwei vast voor een nieuwe decalsheet die ik dit jaar uit wil gaan geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het lijkt wel of ik niets doe, maar dat is niet waar. Veel tijd besteed aan het tekenen van de decals. Dit is een typisch werkblad.

photo 405359

Ik had de registratie van de foto eerst precies nagetekend, maar bij het passen op de scan van de romp bleek hij te hoog te zijn. Of te wel de hoogte van de romp van het model is te klein. Met wat worstelen is dat goed te krijgen. Als font heb ik Franklin Gothic Medium gebruikt, dat kwam het beste overeen. De "D" is wat smaller en hoekiger gemaakt. Ook heb ik het puntje van de gouden (bruine) lijn wat ronder gemaakt. De H voor op de staartvlakken is Arial bold.
Verder bezig met de kleur van (vooral het voorste deel van) de romp. Ik heb eerst maar eens plaatjes verzameld van posters uit die tijd.

photo 405356

photo 405358

photo 405360

photo 405361

Allemaal variaties van blauw. Thijs Postma houdt het op zwart, mailde hij me. Zijn schilderijen zitten daar inderdaad dicht tegenaan. Harm Hazewinkel herinnerde zich een gesprek met een oud Fokker medewerker tijdens de presentatie van het Fokker F.VII model in het Aviodome, waarbij die zei dat het niet de goede kleur blauw had. Harm stuurde me ook een oude kleurenfoto, die toch duidelijk naar blauw neigt.

photo 405355

Ik neig dus naar (zeer) donkerblauw, iets als RAL 5013 of zo. En dan nog de goede kleur verf vinden. Verder de roeren van de staartvlakken gescheiden.

photo 405357

Gewoon een kwestie van lekker doorhalen met de scriber.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2017 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ondanks de mooie hout imitatie van de vleugel, heb ik de verf er toch afgehaald; er was niets meer te zien van de paneellijnen, de vleugelachterrand was nog te dik en ik wilde de rolroeren los maken. Het corrigeren van al die drie dingen zouden het houtwerk so wie so beschadigen, dus dan maar radicaal. En zowaar, na het verwijderen van de verf kwamen er fraaie paneellijnen te voor schijn en zelfs fijne fairings voor de stuurkabels van de rolroeren. Na het lossnijden van het rolroer heb ik de spleet tussen boven en onderkant vleugel afgedicht met een stukje plastic plaat en het rolroer opgevuld met restjes plastic. Ook is de achterrand al wat scherper geschuurd.

photo 405555

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Allemaal variaties van blauw. Thijs Postma houdt het op zwart, mailde hij me. Zijn schilderijen zitten daar inderdaad dicht tegenaan. Harm Hazewinkel herinnerde zich een gesprek met een oud Fokker medewerker tijdens de presentatie van het Fokker F.VII model in het Aviodome, waarbij die zei dat het niet de goede kleur blauw had. Harm stuurde me ook een oude kleurenfoto, die toch duidelijk naar blauw neigt.

Als ik zo vrij mag zijn: de foto lijkt op een ingekleurde foto en niet op een originele kleurenfoto. Het blauw kan hier dus heelgoed een keuze zijn. Daarnaast is het blauw van de F.VII van het Aviodrome discutabel. Maar dan wel het lichtblauw dat (waarschijnlijk incorrect) dichter bij kobalt zit dan het diep blauw van de K.L.M. http://www.flypastgraphics.com/fotos2/l ... 162925.jpg

Daarnaast heb ik enige literatuur geraadpleegd: Bart van der Klaauw onderschrijft de interpretatie van Postma in het boek 'KLM vliegtuigen' en spreekt zonder omhaal van zwart. Smit, Wunderink en Hoogland beschrijven in 'KLM in Beeld' de vormgeving van de KLM door de jaren en ook zij spreken van zwart. Daarbij hebben ze toegang gehad tot de archieven van de KLM. Onderanderen behandelen ze de vriendschap tussen Plesman en zijn jeugdvriend de architect Roosenburg. Deze laatste is verantwoordelijk voor het 'vink' logo en het veelvuldig gebruik van zwart in de vormgeving van de affiches en logo's. In navolging van de modernistische Bauhaus stijl vond zwart in die jaren een geaccepteerde toepassing onder vormgevers en architecten. Ook de aquarellen van Charles Dickson en de affiches van J.M. Corsten en Jan Wijga (zoals "De Vliegende Hollander, eens legende - thans werkelijkheid") laten zwart zien.

Om de verwarring compleet te maken: in de tekening van John Amendola in het boek 'De eerste luchtvaartmaatschappijen' van Oliver Allen staat een F.VII afgebeeld met een diep donkerblauwe rompvoorkant. En een belangrijke adviseur voor dat boek was...de heer Postma. Zegt u het maar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Inderdaad, zeg het maar. Kennelijk mochten de affiche schilders van de KLM dan hun gang gaan. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alle verstijvers van vislijn zijn nu aangebracht.

photo 405658

Die op de neus moest ik corrigeren, want door de kromming van de neus was het meetlint, waarlangs ik de graveringen maak, te veel naar beneden gezakt en zat de vislijn dus niet evenwijdig aan die erboven.
Om de buizen van het romp frame goed te kunnen plaatsen in de romp heb ik een malletje gemaakt door ze uit de Fokker tekening over te nemen op een stukje transparant plastic. De lijntjes zijn ook met een mesje ingekrast om de tekening te behoeden voor wegvegen.

photo 405660

Zo komen ze dan te zitten achter de ramen:

photo 405659

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2017 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ook de cockpit moet nog opgetuigd worden. En omdat hij eigenlijk open is met alleen voor een windscherm, terwijl het plafond de onderkant van de vleugel is, kunnen de ramen en het plafond gewoon weg.

photo 405786

Dan moet er nog een cockpitvloertje in.

photo 405790

Aan de cabinezijde afwerken met een treetje:

photo 405787

En het voorste schot er in. Tot zover allemaal 1 mm plastic, opgemeten, ruw op maat gemaakt en trial-and-error op maat gemaakt.

photo 405788

Ik heb geen foto's van de cockpit, maar omdat het vrijwel een tijdgenoot is van de Fokker F.VIIa gebruik ik maar die cockpit als model.

photo 405791

Wijzigingen: Op het middenpaneel de klokken en bedieningsorganen voor twee motoren en het kompas (die bak met glimmende metalen banden) verhuis ik naar de vloer voor de middenconsole.
Dus het instrumentenpaneel uit 0,5 mm plastic:

photo 405789

Wordt gelijmd op een even groot onderdeel, dat zwart geschilderd is; wijzertjes en zo door krassen. Ik ga wel alles vastleggen in tekeningetjes op schaal, zodat het beter bruikbaar is voor anderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vraagstukje voor vandaag: Hoe maak ik mahoniehout (voor de cabinewanden).

photo 405917

Dit heb ik van Internet geplukt;er is dus nogal wat verschil mogelijk.
Eerst maar eens naar de winkel. Vallejo heeft mahonie in Model Air (mahogany) en Model Color (mahogany brown). Dus eerst voor en achterwand geschilderd met Model Color. Dat werd wel erg donker, dus onmiddellijk overgeschilderd met Model air. Hierbij het resultaat.

photo 405918

photo 405919

Nog steeds te donker, maar omdat de Model Air met de kwast slecht dekt, wel een houtachtig karakter. Eens kijken wat het wordt met een tweede laagje Air.
De cockpit vloer is intussen met Humbrol donkergrijs bewerkt en ook de ondergrond voor het instrumentenpaneel zit op zijn plaats. Dat komt net onder de rand van de cockpitramen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zou je het wat lichter kunnen maken met een dun filmpje geel of oranje?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke kist is dit weer Rob. Ik denk dat een filmpje oranje inderdaad wel eens kan helpen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement