Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Kabeltjes trekken. Zwart gelakt vissnoer voor de rolroeren (zie je beter op wit en licht hout). Eerst de onderkant gedaan.

photo 422643

0,06 mm vissnoer in 0,3 mm voorgeboord gaatje steken, druppeltje dunnen secondelijm er op aanbrengen met een metaaldraadje, en laten drogen. Daarna kon het vissnoer afgespannen worden over de top van de uithouder van het roer en vastgezet worden met een stukje tape. Druppeltje lijm er op en weer wachten tot het goed droog is, voordat het overtollige draad afgesneden kan worden.
Bij de staart heb ik eerst het (zilver gelakte) visnoer van het richtingsroer gedaan. Hier is afspannen over het topje van de uithouder lastiger, dus heb ik over de zijkant van de uithouder net onder de top gedaan. Dan kan je het vissnoer vastzetten met een stukje tape op de hoogteroeren. Voor het hoogteroer heb ik het ook zo gedaan.

photo 422642

Het zilver gelakte snoer is op de foto nauwelijks te zien. Kan je nagaan hoe dat zou zijn geweest als ik hier ook zwart gelakt snoer gebruikt had.
Zo ligt het model er nu bij.

photo 422644

Morgen de andere kant.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Wat een schitterend werk. Voor mij is Vacform iets uit de oudheid haha, maar jij laat zien dat het nog helemaal mee kan in deze tijd. Super hoor, echt vakmanschap!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Sebooo schreef:
Wat een schitterend werk. Voor mij is Vacform iets uit de oudheid haha, maar jij laat zien dat het nog helemaal mee kan in deze tijd. Super hoor, echt vakmanschap!


Zo te zien zijn de globale vormen zowat het laatste wat van Vacuform over is. Praktisch hele model is scratch werk. Schitterend!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Zo te zien zijn de globale vormen zowat het laatste wat van Vacuform over is.

Inderdaad, gelukkig wel, want die globale vorm is wel het lastigste te maken, vind ik :roll: . Als je kijkt hoeveel tijd (en moeite) het heeft gekost om romp en vleugels voor mijn modellen van de Fokker F.XX en de Fokhoven te maken, begrijp je waarom :mrgreen: .
Om een lijstje te maken van het spul dat van de kit is overgebleven: Romp (wel de "paneellijnen" opnieuw gemaakt), vleugel (paneellijnen gemaakt), staartvlakken (paneellijnen opgehaald), wielen (vermageringskuur). De motoren en uitlaten voor op de motor zijn after market (resin). De rest is "nieuw", maar dat komt ook omdat ik de originele KLM versie wilde maken. Wat ik nog over heb zijn alleen de motoren, propellers en motorgondels voor de Zweedse versie, gelijk aan de PH-AED in zijn laatste outfit; de rest moest je ook bij de vacuform kit zelf maken. Maar zelfs die overgebleven onderdelen zou ik opnieuw gescratcht hebben, want ze lijken niet echt goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste touwtjes gespannen. De staart ziet er netjes uit, vind ik.

photo 422683

Daarna afgestoft en op een paar plekjes nog wat vuiltjes weggehaald, en het windscherm gewassen (daar zie je vingerafdrukken het beste :lol: .
Dan de eindfoto's (bij niet al te best licht en een camera die de witbalans maar niet goed krijgt bij wisselende belichtingstoestanden).

photo 422682

photo 422681

photo 422685

photo 422684

photo 422686

photo 422687

photo 422688

photo 422689

photo 422690

photo 422691

photo 422692

photo 422693

photo 422695

photo 422696

Samenvattend: Een leuk project van een model dat je niet veel ziet, hoewel het origineel lange tijd de backbone is geweest van het Europese routenet van de KLM en ook nog in Hongarije, Zweden en Finland heeft rondgekeken. Anton wordt bedankt voor het ruilen van zijn model tegen een Rotterdamse Koolhoven. Het bouwen van de oorspronkelijke KLM versie van de F.VIII zou onmogelijk geweest zijn zonder de unieke documentatie van Willem Vredeling. En natuurlijk heeft Mika Jernfors van Arctic Decals puik geprinte ALPS exemplaren in wit en metallic geleverd.
De grootste uitdaging was het reconstrueren van de configuratie van de stijlen van de motorophanging. Op zich was die al complex, maar lastiger waren de vele verschillende versies die er kennelijk van bestaan hebben.
Voor mij was dit model de eerste oefening in hars gieten en in airbrushen. Dat is redelijk goed gelukt, al voel ik me nog steeds meer op mijn gemak met de kwast. Soms blijft dat de beste oplossing, zeker voor kleine delen. Waar ik niet helemaal tevreden over ben zijn de uitlaten voor op de motoren. Die hebben niet de correcte vorm van pijpjes recht op elkaar met een korte bocht er tussen. Misschien dat ik dat in een later leven nog eens ga corrigeren. Moet kunnen met beperkte schade. En dan meteen een master maken om af te gieten.
Het was geen korte exercitie, de doorlooptijd is 212 dagen geweest (langer dan de formatie, geloof ik, maar korter dan de doorlooptijd van de Zilvermeeuw). Zuivere werktijd was een kleine honderd dagen minder, omdat ik daarnaast ook nog met de Fokhoven en de G.I bezig ben geweest.
Ik hoop dat Erwin van de LHS er in slaagt om een project op te starten om een model van de Fokker F.VIII uit te brengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 11 okt, 2017 8:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Hoewel ik niet zo van de ''houtjetouwtje'' kisten ben (om te bouwen) , vind ik dit wel weer een heel knap stukje werk wat je hebt laten zien.
Een hele mooie ''Kist''......., van mijn kant een diepe buiging en pet af...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Het was geen korte exercitie, de doorlooptijd is 212 dagen geweest (langer dan de formatie, geloof ik, maar korter dan de doorlooptijd van de Zilvermeeuw).

Het was het volgen meer dan waard. Dit is één van de meest geslaagde exemplaren van wat ik de afgelopen jaren van jou hand voorbij heb zien komen. Minstens op het (hoge) niveau van de Zilvermeeuw. Complimenten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Heel erg mooi, je blijft kijken.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Fantastisch en zeer uniek model geworden Rob!

PS: Zal ik Rob nu wel of niet vertellen dat de neus decal uit het lood staat? :brouw:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Is niet te herstellen, dus geen probleem :lol: Frontale portretten verboden vanaf nu.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement