Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... een filmpje oranje inderdaad wel eens kan helpen

Nieuw flesje oranje kopen dan maar; zo blijven we bezig, he! :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Hi Rob, er zijn ook decals te koop met hout 'finish', o.a van HGW en USCHI. Geeft hele mooie effecten en je hoeft niet te wachten tot de verf droog is. Het is in allerlei kleuren je kunt het in panelen knippen of strips of whatever je maar wilt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Oppervlaktes met 100 grit schuurpapier wat opschuren, dan met verschillende flink verdunde kleuren aan de slag (bv. oker, desert geel, deck tan), eerst de lichtere en dan de donkere, als laatst een wash met iets donkers dat flink verdund is (trekt in de met schuurpapier gemaakte 'nerven').

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik heb bij de Aerosan gebruikt gemaakt van een Tan ondergrond, en dan olieverven (umber enz.., voor ahonie zou ik rood bijvoegen ook) eerst globaal rondsmeren met een vodje, eventueel enkele accentstrepen trekken, en daarna met een stugge platte borstel de hoodfnerven trekken. Vervolgens kan je met een zachte kwast noten en dergelijke inbrengen en blenden:

Dit was het resultaat:
photo 372948

Hiervoor heb ik me gebaseerd op de volgende tutorial:

http://www.agapemodels.com/2009/09/23/s ... ood-grain/

Die decals van Ushi enz. zijn niet slecht, maar dan voor grotere modellen. Bij kleine modellen zie je teveel pixels, hoewel het schijnt dat ie nu een nieuw printproces heeft en dit zou opgelost zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De rolroeren zijn losgemaakt van de vleugel. De spleet in vleugel en rolroeren heb ik opgevuld met stukjes styreen en afgewerkt met putty. De achterrand van de vleugel heb ik scherper gemaakt door er stukjes verenstaal van 0,3 mm tegenaan te lijmen met dikke secondelijm.

photo 406260

Daarna ingesmeerd met Revell putty en glad geschuurd.

De buizen van het frame voor de ramen heb ik opgebouwd uit 0,5 mm plastic staf boven het malletje op doorzichtig plastic en het zichtbare deel van de buizen is donkergrijs geschilderd. Daarna "ingebouwd" met 0,5 x 1,0 mm strip. Ook de omtrek van de deur van strip voorzien.

photo 406265

Als ik het dan afdek met een velletje plastic krijg ik ongeveer een raampartij zoals op de interieurfoto te zien is.

photo 406266

Ook nog een strip aangebracht bij de vloer en het plafond. De binnenwand is trial and error pas gemaakt uit 0,35 mm plastic sheet.

photo 406264

Daarna de raamopening afgetekend en uitgesneden. Weer stapje voor stapje, tot het goed paste.

photo 406263

Binnewand en strippen zijn allemaal gelijmd met Extra Thin Cement van Tamiya. Werkt makkelijk en beschadigd het plastic minimaal. Met het interieur er in:

photo 406262

photo 406261

Nu de andere kant nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2017 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Netjes gedaan Rob,

Die interieur- binnenkanten blijven lastig. Ik zet de boel vast met aluminium tape. Dat werkt misschien in sommige situaties wat makkelijker.

So far so good :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2017 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De binnenwand aan de andere kant ook pas gemaakt en er in gelijmd. De eerste binnenwand heb ik een laagje mahonie gegeven.

photo 406317

Na het schilderen van de tweede binnenwand eens kijken wat er van het interieur te zien is na het samenvoegen van de romphelften, die intussen ook voorzien zijn van om-en-om lijmstripjes.

photo 406315

photo 406316

Het is duister, maar niet duister genoeg om het zonder verder interieur (stoelen) te stellen, ben ik bang. Ik ga eerst eens een raampartij maken. De "echte" raampjes waren veel kleiner dan deze lappen. Overigens past het interieur prima. Ik heb alle onderdelen ook op tekening gezet met de maten er bij. Voor een volgende liefhebber.
Ik zag wel dat ik de deur van het toilet verkeerd om heb vastgelijmd. Op de Fokker tekeningen staat dat het scharnier aan de voorkant zit; bij open deur kon dus niet in het toilet gekeken worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een raampartij is inmiddels af. Eerst transparant plastic op maat gemaakt (natuurlijk was rechts weer verschillend van links). Daarna 0,4 x 0,5 mm strip aluminium geschilderd. Ik dacht eerst dat de raamlijsten gevernist hout zouden zijn, maar de foto's laten weinig twijfel dat het gewoon staal of aluminium is. Een "nouveauté" van de F.VIII was, dat de passagiers de ramen individueel met een slinger open konden draaien in plaats van de normaal toegepaste schuiframen.
Ik heb daarna eerst een strip langs de boven- en onderkant van het transparante plastic gelijmd met minuscule druppeltje Kristal Klear, omdat je dat met een vochtig wattenstaafje kan verwijderen. Dat het ik ook op een plaats gedaan, maar daarbij veeg je ook de aluminium Vallejo verf weer weg. De hechting is bovendien matig.
Daarna heb ik de verticale stijlen geplaatst, precies op maat gemaakt en gelijmd met heel weinig dunne secondelijm. Dat zit als een huis. Tenslotte van de horizontale stijlen de stukjes tussen de ramen weggesneden. De paar lijsten die los kwamen heb ik maar meteen gelijmd met secondelijm. Het resultaat gepast in de romp:

photo 406484

Het deel tussen de ramen wordt eerst mahony geverfd en daarna zeer donkerblauw (jawel, geen zwart, ik ben eigenwijs). Geselecteerde verf: Vallejo Model Air 71.087, steel blue, RAL5013 (klopt prima met de kleurenstaal) en zwart 1:2.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik heb deze gister in het echt gezien en dan vind ik het nog indrukwekkender als hier op de foto.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr, 2017 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb alle onderdelen van het romp interieur getekend. Kan je altijd andere bouwers een plezier mee doen, dacht ik.

photo 406679

Ik heb de paneeltjes tussen de ramen eerst met de kwast een paar lagen mahonie gegeven en daarna een drietal laagjes zwart-blauw.

photo 406676

Blijft nog steeds transparant als je het tegen het licht houdt. Op zich mee te level, maar de achterkant is kwalijker.

photo 406677

De dunne verf is onder de profieltjes gelopen, want die zitten niet over het hele oppervlak aan het transparante plastic gelijmd. Stom natuurlijk, had de stukjes tussen de ramen eerst even een beurt moeten geven met transparante lak, dan zijn de spleetjes geseald. Bij het andere raam beter, dus. En als dit raam me blijft hinderen, gewoon een nieuw maken. Voorlopig heb ik het gerepareerd door de doorschijnende plakken op de achterkant aluminium te verven. In de romp geeft het de goede indruk, maar er is nog steeds te veel van het interieur zichtbaar.

photo 406673

photo 406674

Dat wordt dus 15 (vijftien :roll: ) stoelen maken. Vandaag zijn ook de Jupiter motoren met uitlaten van Engine & Things aangekomen.

photo 406675

Toch wel prijzig, want de Canadese porto is ook niet mis. Gelukkig weten ze hoe vervelend NL Post en de douane hier zijn, dus de aan te geven waarde blijft mooi onder het maximum.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement