Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=49367 |
Pagina 1 van 13 |
Auteur: | robh [ di 07 maart, 2017 11:32 am ] |
Berichttitel: | F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Ik was voor de scratchbuild tafel in Hoofddorp al begonnen met de voorbereidingen om de Koolhoven F.K.43 “Fokhoven” te bouwen, voor het geval dat een van de bouwers op dat event niet zou kunnen komen. De Fokhoven was een ontwerp van Koolhoven uit 1931, dat tot 1938 geproduceerd is en door Fokker in 1946 opnieuw in productie genomen. De originele F.K.43 was van gemengde constructie met een houten vleugel ingedekt met triplex en een romp van gelaste staalbuis overtrokken met linnen. Het vliegtuig heeft naar tevredenheid dienst gedaan bij de KLM als les- en taxivliegtuig en een aantal privé vliegers heeft het als tourvliegtuig gebruikt. Dit is een maatschets van een van de KLM kisten (de enige die de oorlog overleefd heeft) uit een TH Delft rapport. De laatste vooroorlogse versie van het type, de PH-CMD, was aanzienlijk verbeterd. Het had een vrijdragende vleugel, opnieuw ontworpen deuren en windscherm, een meer gestroomlijnde romponderkant, triplex cabinewanden, een nieuwe vleugelvorm en een meer efficiënt vleugelprofiel en landingskleppen. Een maatschets van die versie is te vinden in de verkoop brochure van Koolhoven uit 1940. Het ene vliegtuig dat de oorlog overleefde ontsnapte op 15 mei 1940 naar Engeland en was gedurende de oorlog bij de RAF in dienst als verbindingsvliegtuig. Na de oorlog werd het teruggegeven aan de KLM en eindigde zijn leven bij de NLS in Rotterdam. Het is ook nog gebruikt door de TH Delft voor grenslaag onderzoek, wat de tekening verklaart. In 1945 bestelde Frits Diepen acht gemoderniseerde exemplaren voor zijn luchttaxibedrijf Frits Diepen Vliegtuigen NV. Deze F.K.43s gebouwd door Fokker waren gebaseerd op de PH-CMD, waarvan de oorspronkelijke Koolhoven tekeningen in 1940 bij de Rijks Studiedienst voor de Luchtvaart lagen ter goedkeuring van het ontwerp en zo het Duitse bombardement van de Koolhoven fabriek op Waalhaven overleefd hadden. Het ontwerp werd verder verbeterd door de toevoeging van een gestroomlijnde romp rug tot aan het kielvlak, een gebogen windscherm uit een stuk en het toestel werd voorzien van een 165 pk Armstrong Siddeley Genet Major IA stermotor, die Fokker nog in voorraad had voor een tweede serie S.IX trainers, besteld in 1940 maar nooit afgeleverd. Overigens bestelde Frits Diepen ook nog drie S.IXs in 1945. Een van de serie Diepen vliegtuigen, in de beschildering van Aero Holland, de opvolger van Frits Diepen Vliegtuigen NV, is een tijd lang tentoongesteld Louwmans Museum, maar staat nu in de opslag en is niet meer toegankelijk. Ik heb de volgende referenties kunnen opsporen: 1. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 67-70, 142-143, ISBN 90 228 3890 0, 1981 2. H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, p. 30, 1988 3. T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 213-214, 223, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012 4. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, 1940 5. TH Delft report VTH-45, 1951 6. TH Delft, Dictaat volgnummer 9, 1952 Geen van deze referenties geven de afmetingen van de F.K.43 Fokhoven. NVM tekening 50.00.016 uit 1997 geeft ze wel, maar zonder verdere referentie. Spanwijdte 11.00 m Lengte 8.40 m Hoogte 2.77/3.21 m, opgemeten uit NVM tekening Motor Armstrong Siddeley Genet Major IA, 165 pk Bemanning/passagiers 1/3, als lesvliegtuig 2/2 met dubbele besturing Een kopietje van de NVM tekeningen: Ik heb de NVM tekeningen verkleind naar 1:72 en een kopie van de onderdelen geplakt op plastic van verschillende diktes, 4,5 mm voor de vleugel, 1,5 mm voor de staartvlakken en 0,5 mm voor het instrumentenpaneel en de vleugelprofielen. Die laatste ga ik als mal gebruiken om de vleugel in het juiste profiel te schuren. In Hoofddorp was ik al begonnen de staartvlakken uit te snijden en in profiel te schuren. Dat zag er aardig uit, tot ik deze foto’s van de Fokhoven in Loumans nog eens goed bekeek. De ribben op het kielvlak en richtingsroer zijn duidelijk zichtbaar; daarvoor moet ik dus dezelfde constructiemethode gebruiken als bij de Fokker F.XX. Voor het horizontale staartvlakken kan ik wel werken met onderdelen uit een stuk. Rob |
Auteur: | TheFlyingDutchman [ di 07 maart, 2017 14:08 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Wat een leuk kistje, ik kan alleen niet echt inschatten hoe groot het is. Is het een tandemzitter zoals de Piper Cub of kun je er zelfs gezellig met z'n vieren in? Erg leuke kleurenschema's ook, ik hou van rood-wit-blauwe roertjes |
Auteur: | robh [ di 07 maart, 2017 19:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Spanwijdte wordt 15,3 cm. Weer een kleintje, dus. Ik heb nog weinig detail van de cabine, maar het is een 2+2 opstelling. Ik ga de versie in Diepen rood maken, ook met een rood-wit-blauw staartje. Die past beter bij mijn Fokker F.25 en F.26. Rob |
Auteur: | Vintage Jet [ di 07 maart, 2017 21:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Prachtige keuze Rob; een interessante machine en ik denk dat het Diepen rood een mooi contrast gaat opleveren. Welke gaat het worden? NAF, NAK, NAM, NAP? VJ |
Auteur: | tsjopper bob [ di 07 maart, 2017 23:38 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Toe maar weer, de ene is nog niet klaar of de volgende uitdaging ligt al weer op de plank. René |
Auteur: | robh [ vr 10 maart, 2017 16:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Voor het kielvlak en richtingsroer zijn dus nieuwe onderdeeltjes nodig: Een kern, twee huidvelden en metaaldraadjes om de ribben vorm te geven. Bij een totale maximale dikte van 1,5 mm, metaaldraadjes van 0,2 mm en plaat voor de huid van 0,25 mm blijft er dus 0,4 mm over voor de kern. De rompwanden maak ik ook van 0,25 mm plastic. In de cabine komt daar een buizenframe van 0,5 mm rond plastic tegen aan; het achterste deel van de romp wordt een doosconstructie, waaroverheen dan huidvelden van 0,25 mm plastic komen die geknikt zijn op de plaats van de langsverstijvers en daar "versterkt" met een metaaldraadje. Op de foto de nieuwe onderdelen voor de staart aan weerskanten van het stabilo met daarop aangetekend de plaats van de ribben, die ik hier in het plastic ga graveren. Helemaal bovenaan de zijwanden en in het midden een kopietje van het buizenframe in de cabine en zijn spiegelbeeld, afgedekt met sellotape, waarop ik het frame ga bouwen. Onder en bovenkant van de romp maak ik van 0,5 mm plastic, evenals de spanten in het staartstuk en van de fairings boven en onder de romp. Als de boel goed droog is (en de werkbank opgeruimd ) gaan we met de snijpartij beginnen. Rob |
Auteur: | Silenoz [ vr 10 maart, 2017 16:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
succes met schoonmaken en het onlosmakelijke vervuilen van je werkplaats. Benieuwd naar het vervolg.. |
Auteur: | robh [ do 16 maart, 2017 17:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
Cut plastic voor de F.K.43. Spanten en vloer voor het rompachterstuk. Alle delen aan weerskanten 0,5 mm smaller gemaakt (dikte van de wanden en dikte van de geknikte huid ieder 0,25 mm). Het "dak" van de romp maak ik alleen van geknikte 0,25 mm plaat, geen plafond dus, hooguit wat verstijvers. Verder ga ik proberen de bouw zo te doen dat eventueel op dezelfde manier een master voor een resin model gemaakt kan worden. Rob |
Auteur: | robh [ vr 17 maart, 2017 17:13 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
De vloer heb ik ingekerfd op de plaats van de spanten voordat ik het papier van het plastic afgehaald heb. Dan weet ik de plaats, en kan ik de vloer ook in de goede vorm buigen. Voor de schaal maar weer een muntje er bij; blijft een klein vliegtuigje. Ook de spantjes voor the fairing onder het rompachterstuk en de zijwand zijn uitgesneden. Die laatste gebruik ik voorlopig alleen maar om de rompspanten uit te richten bij het vastlijmen op de vloer. Volgende stap is het maken van het (zichtbare) buizenframe van de cabine. Rob |
Auteur: | Vintage Jet [ vr 17 maart, 2017 18:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: F.K.43 Fokhoven, een nieuwe start; 1:72 scratch build |
indrukwekkend, zeker op die schaal. |
Pagina 1 van 13 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |