Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was voor de scratchbuild tafel in Hoofddorp al begonnen met de voorbereidingen om de Koolhoven F.K.43 “Fokhoven” te bouwen, voor het geval dat een van de bouwers op dat event niet zou kunnen komen. De Fokhoven was een ontwerp van Koolhoven uit 1931, dat tot 1938 geproduceerd is en door Fokker in 1946 opnieuw in productie genomen.
De originele F.K.43 was van gemengde constructie met een houten vleugel ingedekt met triplex en een romp van gelaste staalbuis overtrokken met linnen. Het vliegtuig heeft naar tevredenheid dienst gedaan bij de KLM als les- en taxivliegtuig en een aantal privé vliegers heeft het als tourvliegtuig gebruikt. Dit is een maatschets van een van de KLM kisten (de enige die de oorlog overleefd heeft) uit een TH Delft rapport.

photo 403980

De laatste vooroorlogse versie van het type, de PH-CMD, was aanzienlijk verbeterd. Het had een vrijdragende vleugel, opnieuw ontworpen deuren en windscherm, een meer gestroomlijnde romponderkant, triplex cabinewanden, een nieuwe vleugelvorm en een meer efficiënt vleugelprofiel en landingskleppen. Een maatschets van die versie is te vinden in de verkoop brochure van Koolhoven uit 1940.

photo 403979

Het ene vliegtuig dat de oorlog overleefde ontsnapte op 15 mei 1940 naar Engeland en was gedurende de oorlog bij de RAF in dienst als verbindingsvliegtuig. Na de oorlog werd het teruggegeven aan de KLM en eindigde zijn leven bij de NLS in Rotterdam. Het is ook nog gebruikt door de TH Delft voor grenslaag onderzoek, wat de tekening verklaart.
In 1945 bestelde Frits Diepen acht gemoderniseerde exemplaren voor zijn luchttaxibedrijf Frits Diepen Vliegtuigen NV. Deze F.K.43s gebouwd door Fokker waren gebaseerd op de PH-CMD, waarvan de oorspronkelijke Koolhoven tekeningen in 1940 bij de Rijks Studiedienst voor de Luchtvaart lagen ter goedkeuring van het ontwerp en zo het Duitse bombardement van de Koolhoven fabriek op Waalhaven overleefd hadden. Het ontwerp werd verder verbeterd door de toevoeging van een gestroomlijnde romp rug tot aan het kielvlak, een gebogen windscherm uit een stuk en het toestel werd voorzien van een 165 pk Armstrong Siddeley Genet Major IA stermotor, die Fokker nog in voorraad had voor een tweede serie S.IX trainers, besteld in 1940 maar nooit afgeleverd. Overigens bestelde Frits Diepen ook nog drie S.IXs in 1945.

photo 403978

Een van de serie Diepen vliegtuigen, in de beschildering van Aero Holland, de opvolger van Frits Diepen Vliegtuigen NV, is een tijd lang tentoongesteld Louwmans Museum, maar staat nu in de opslag en is niet meer toegankelijk.

photo 403982

Ik heb de volgende referenties kunnen opsporen:
1. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 67-70, 142-143, ISBN 90 228 3890 0, 1981
2. H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, p. 30, 1988
3. T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 213-214, 223, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
4. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, 1940
5. TH Delft report VTH-45, 1951
6. TH Delft, Dictaat volgnummer 9, 1952
Geen van deze referenties geven de afmetingen van de F.K.43 Fokhoven. NVM tekening 50.00.016 uit 1997 geeft ze wel, maar zonder verdere referentie.
Spanwijdte 11.00 m
Lengte 8.40 m
Hoogte 2.77/3.21 m, opgemeten uit NVM tekening
Motor Armstrong Siddeley Genet Major IA, 165 pk
Bemanning/passagiers 1/3, als lesvliegtuig 2/2 met dubbele besturing

Een kopietje van de NVM tekeningen:

photo 403986

photo 403985

photo 403984

Ik heb de NVM tekeningen verkleind naar 1:72 en een kopie van de onderdelen geplakt op plastic van verschillende diktes, 4,5 mm voor de vleugel, 1,5 mm voor de staartvlakken en 0,5 mm voor het instrumentenpaneel en de vleugelprofielen. Die laatste ga ik als mal gebruiken om de vleugel in het juiste profiel te schuren.

photo 403983

In Hoofddorp was ik al begonnen de staartvlakken uit te snijden en in profiel te schuren.

photo 403981

Dat zag er aardig uit, tot ik deze foto’s van de Fokhoven in Loumans nog eens goed bekeek.

photo 403976

photo 403977

De ribben op het kielvlak en richtingsroer zijn duidelijk zichtbaar; daarvoor moet ik dus dezelfde constructiemethode gebruiken als bij de Fokker F.XX. Voor het horizontale staartvlakken kan ik wel werken met onderdelen uit een stuk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat een leuk kistje, ik kan alleen niet echt inschatten hoe groot het is. Is het een tandemzitter zoals de Piper Cub of kun je er zelfs gezellig met z'n vieren in?
Erg leuke kleurenschema's ook, ik hou van rood-wit-blauwe roertjes :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Spanwijdte wordt 15,3 cm. Weer een kleintje, dus. Ik heb nog weinig detail van de cabine, maar het is een 2+2 opstelling. Ik ga de versie in Diepen rood maken, ook met een rood-wit-blauw staartje. Die past beter bij mijn Fokker F.25 en F.26.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Prachtige keuze Rob; een interessante machine en ik denk dat het Diepen rood een mooi contrast gaat opleveren. Welke gaat het worden? NAF, NAK, NAM, NAP?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Toe maar weer, de ene is nog niet klaar of de volgende uitdaging ligt al weer op de plank.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2017 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor het kielvlak en richtingsroer zijn dus nieuwe onderdeeltjes nodig: Een kern, twee huidvelden en metaaldraadjes om de ribben vorm te geven. Bij een totale maximale dikte van 1,5 mm, metaaldraadjes van 0,2 mm en plaat voor de huid van 0,25 mm blijft er dus 0,4 mm over voor de kern. De rompwanden maak ik ook van 0,25 mm plastic. In de cabine komt daar een buizenframe van 0,5 mm rond plastic tegen aan; het achterste deel van de romp wordt een doosconstructie, waaroverheen dan huidvelden van 0,25 mm plastic komen die geknikt zijn op de plaats van de langsverstijvers en daar "versterkt" met een metaaldraadje.

photo 404236

Op de foto de nieuwe onderdelen voor de staart aan weerskanten van het stabilo met daarop aangetekend de plaats van de ribben, die ik hier in het plastic ga graveren. Helemaal bovenaan de zijwanden en in het midden een kopietje van het buizenframe in de cabine en zijn spiegelbeeld, afgedekt met sellotape, waarop ik het frame ga bouwen.
Onder en bovenkant van de romp maak ik van 0,5 mm plastic, evenals de spanten in het staartstuk en van de fairings boven en onder de romp.

photo 404237

Als de boel goed droog is (en de werkbank opgeruimd :roll: ) gaan we met de snijpartij beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2017 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met schoonmaken en het onlosmakelijke vervuilen van je werkplaats. Benieuwd naar het vervolg..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2017 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Cut plastic voor de F.K.43. Spanten en vloer voor het rompachterstuk. Alle delen aan weerskanten 0,5 mm smaller gemaakt (dikte van de wanden en dikte van de geknikte huid ieder 0,25 mm).

photo 404835

Het "dak" van de romp maak ik alleen van geknikte 0,25 mm plaat, geen plafond dus, hooguit wat verstijvers.
Verder ga ik proberen de bouw zo te doen dat eventueel op dezelfde manier een master voor een resin model gemaakt kan worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2017 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vloer heb ik ingekerfd op de plaats van de spanten voordat ik het papier van het plastic afgehaald heb. Dan weet ik de plaats, en kan ik de vloer ook in de goede vorm buigen.

photo 404919

Voor de schaal maar weer een muntje er bij; blijft een klein vliegtuigje. Ook de spantjes voor the fairing onder het rompachterstuk en de zijwand zijn uitgesneden. Die laatste gebruik ik voorlopig alleen maar om de rompspanten uit te richten bij het vastlijmen op de vloer. Volgende stap is het maken van het (zichtbare) buizenframe van de cabine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2017 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
indrukwekkend, zeker op die schaal.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement