Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: P-51C Mustang Paul Mantz
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 14:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Tijd om eens iets nieuws te bouwen. De bedoeling is om van deze kit :

Afbeelding

De Mustang te maken waarin Paul Mantz in 1946 en 47 de Bendix Air Races heeft gewonnen :

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hetzelfde vliegtuig, maar omstreeks 1949 :

Afbeelding

Er moet het één en ander aangepast worden aan de Revell kit. Ben absoluut geen Mustang kenner, dus alle hulp is welkom.

Ben begonnen met de wheelbay uit de vleugel te zagen :

Afbeelding

Afbeelding

Wordt een langzame build (als afwisseling van de Ferrari projecten) , ben nog druk op zoek naar referentiemateriaal.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
benieuwd, ook waarom de wheelbays eruit moeten eigenlijk.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 15:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Ik heb het ook maar gelezen, maar bij zo goed als elke kit van de P-51 zijn de wheelbays verkeerd gemaakt.

Ze moeten er zo uit zien :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ha! Iets wat een meer in mijn straatje past. :mrgreen:

Ik claim niet de grote Mustang kenner te zijn, maar ik denk dat je niet al te veel modificaties nodig gaat hebben. Enige grote verschil tussen de B en de C is dat de B in Inglewood werd gebouwd en de Dallas B's een C designnatie hebben gekregen. Het zijn in eigenlijk dezelfde kisten. In een latere leven van beide versies zijn wel wat wezenlijke verschillen te merken (voornamelijk aan de binnenkant). Paar voorbeelden:
- Evolutie van de RR Merlin motor.
- Extra brandstoftank achter de piloot met serieuze stabiliteitsproblemen tot gevolg.

Specifiek voor jouw beoogde versie een lijstje. Dit is niet uitputtend, maar gezien dit een racer is en de kit een Revellosaurus (jaren '70 re-box) RAF Mustang III is kom ik op het volgende:
- bird cage ipv een Malcolm hood (dit is de RAF eigen mod voor meer zicht naar achteren). Ik denk dat dit jouw grootste uitdaging gaat worden daar, zover ik aan de inhoud van de kit kan zien, enkel een Malcom hood mee is geleverd.
- Verlenging van de vertical stab naar voren toe. Deze was aangebracht voor meer laterale stabiliteit. Pin mij er niet op vast, maar ik meen dat dit een oplossing was voor de problemen veroorzaakt door de extra brandstoftank achter de piloot.
- Gun ports zullen dicht moeten.
- Ammo chutes zullen ook dicht moeten als dat nog niet het geval is
- Props in deze kit zijn met "prop cuffs" uitgevoerd. Deze racer heeft een andere stijl propblad.
- Radio antenne zal achterwege moeten blijven.

Als laatste: paar kleinere details als kleine air scoops en vents kunnen voor deze racer weggelaten zijn, panel kan minimalistisch uitgevoerd zijn, de uitlaten kunnen anders zijn (is niet goed op de foto's te zien), andere type banden, etc. Al deze specifieke racer dingen zul je moeten onderzoeken.

Pascal Dupont schreef:
Ik heb het ook maar gelezen, maar bij zo goed als elke kit van de P-51 zijn de wheelbays verkeerd gemaakt.

Ben je er mooi ingetrapt. :) Ben benieuwd of je van plan was om de wheelbaydeuren open te modelleren.

Langere versie: de meeste kits van deze oude Mustangs zijn daadwerkelijk ook oud. Neem niet weg dat men 1 aspect van de wheelbays goed heeft en dat zijn de deuren. De Mustang deuren waren, op onderhoud na, altijd in de gesloten stand. Je ziet dus het meeste van de details in de wheelbay sowieso niet. Nu de crux: bij het afzetten van de motor viel de hydraulische druk geleidelijk weg waardoor de deuren voor een aantal graden alsnog opengingen. Als je kijkt naar de foto's van geparkeerde Mustangs dan zul je zien dat, afhankelijk van hoe lang geleden de motor was uitgezet, de deuren tussen 3 en 15 graden openstaan. Echter, je ziet de details van de wheelbay nog steeds niet.
Op deze foto is dit perfect te zien:
http://www.mustangsmustangs.com/p-51/p51variants/P-51C/P-51C-1NT_35.jpg
Overigens, bestudeer deze site sowieso. Hele mooie bron van informatie.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op do 09 feb, 2017 0:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Mustangs zijn bruut, maar dan wel met bubble-top en geen razor-back. Persoonlijke smaak 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 23:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Bedankt voor de info. Ik wou de wheelbay deuren dicht maken, maar toch ook wat extra detail toevoegen aan de wheelbays.

De eerste stapjes van de aanpassing van de wheelbays :

Afbeelding

Afbeelding

De motorkap is aan de cockpit-kant ongeveer 0,5 mm te smal, aan de neuskant ongeveer 2 mm. Heb ze doormidden gezaagd en langs de binnekant met plastic strip terug aan elkaar gelijmd :

Afbeelding

De vorm van de spinner moet ook aangepast worden. Dit is het voorlopige resultaat na wat plamuur en schuurwerk :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 9:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werken aan deze

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe kom je er bij dat de motorkap te smal is? Past er iets niet in? Dapper dat je het aandurft om dit aan te passen. En daarom moet je dus ook een andere spinner maken zeker?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 19:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
De motorkap is te smal in vergelijking met schaaltekeningen (heb het ook maar gelezen hoor), een nieuwe spinner (die van de kit is te puntig en heeft een te kleine diameter) en de juiste propellor bladen zijn besteld bij Grey Matter Figures.

Heb nog wat details aangebracht in de wheelbays :

Afbeelding

Is niet 100%, maar er zal heel weinig van zichtbaar zijn als de wheelbays in de vleugel zitten.

Afbeelding

De eerste aanpassingen aan de cockpit, dit zijn de onderdelen uit de kit :

Afbeelding

Eerste aanpassing van de vloer :

Afbeelding

Zij consoles :

Afbeelding

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project, weer eens wat anders zo'n fighter in civiele dienst. Knap dat je die wielbakken zelf gaat maken. Nog best een aardig formaat model in 1:32 zo. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement